اقتصاد

حاصلات زعفران برای زنان در هرات تفریح و فرصت های شغلی را ایجاد می کند

گزارش از عمر

ده زن و دختر که همگی کورتی های آبی روشن به تن دارند، هر روز صبح وقت راهی مزارع زعفران در روستای گلمیر در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات می شوند و هر کدام با خود یک سبدی حمل می کنند تا گل های زعفران تازه شکوفا شده خود را در آن جمع آوری کنند. به گفته ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات، با فرا رسیدن فصل برداشت زعفران که تا نیمه ماه قوس ادامه دارد، بیش از ۲۰۰۰۰ زن و دختر مشغول به کار شدند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- ده زن و دختر که همگی کورتی های آبی روشن به تن دارند، هر روز صبح وقت راهی مزارع زعفران در روستای گلمیر در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات می شوند و هر کدام با خود یک سبدی حمل می کنند تا گل های زعفران تازه شکوفا شده خود را در آن جمع آوری کنند.

به گفته ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات، با فرا رسیدن فصل برداشت زعفران که تا نیمه ماه قوس ادامه دارد، بیش از ۲۰۰۰۰ زن و دختر مشغول به کار شدند.

زنان بیش از ۸۰٪ از کار در صنعت زعفران در افغانستان از کاشت، چیدن و پروسس آن تا فروش آن در بازارهای جهانی را انجام می دهند و مدیریت می کنند.

بیشتر دخترانی که در روستای گلمیر در ۴۵ کیلومتری شرق شهر هرات مشغول کار هستند، متعلم صنف هفتم تا دوازدهم هستند اما از سال گذشته تا به حال از رفتن به مکتب منع شده اند.

زنان افغان به تاریخ ۱۰ عقرب در یک مزرعه در ولسوالی پشتون زرغون، ولایت هرات، گل های زعفران را جمع آوری می کنند. [عمر/سلام تایمز]

زنان افغان به تاریخ ۱۰ عقرب در یک مزرعه در ولسوالی پشتون زرغون، ولایت هرات، گل های زعفران را جمع آوری می کنند. [عمر/سلام تایمز]

فاطمه کریمی ۱۶ ساله امسال برای اولین بار در حال چیدن گل زعفران است.

او گفت که بیرون رفتن از خانه و چیدن زعفران همراه با دختران و زنان دیگر به کاهش استرس ناشی از گیر افتادن در خانه کمک کرده است.

او گفت، «بیش از یک سال است که به مکتب رفته ام و از فرصتی که برای کار به دست آمده بسیار سپاسگزارم.»

فاطمه در یک روز ۳۰۰ افغانی (۳.۵۰ دالر) درآمد دارد که به گفته او «یک حمایت مالی بزرگ» برای او است.

حسنا نعیمی، ۱۸ ساله، گفت که هر روز ۵ کیلوگرام گل زعفران را از مزارع می چیند.

او گفت، «خوشحالم که می توانم در چنین شرایط سختی خانه ام را ترک کنم. چیدن زعفران از نظر مالی و روحی به من کمک کرده است.»

افزایش تولید

بر اساس گزارش ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات، تولید زعفران امسال تقریبا ۸۰٪ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بشیر احمد احمدی، مدیر امور زراعت ریاست زراعت، آبیاری و مالداری گفت که این اداره تولید زعفران امسال را نزدیک به ۱۸ تون پیش بینی کرده است.

وی گفت که تولید زعفران در سال گذشته ۱۰ تون بود.

احمدی گفت، امسال در ۷ هزار هکتار (۳۵ هزار جریب) از زمین های هرات پیاز زعفران کاشته شد. بیشتر مزارع زعفران در ولسوالی های پشتون زرغون، غوریان، کروخ و گذره موقعیت دارد.

وی با پیش بینی اینکه کشاورزان امسال حاصلات خوبی داشته باشند، گفت، «آب آبیاری بند سلما امسال به موقع به مزارع زعفران رسید و به افزایش تولید زعفران کمک کرد.»

جلیل احمد محمدی، ۴۱ ساله، یک دهقان در پشتون زرغون، گفت که امسال بته های زعفران گل بیشتری دارد.

وی گفت، «امسال مزارع ما آب آبیاری بند سلما را به موقع دریافت کردند که تاثیر خشکسالی را کاهش داد و به نظر می رسد حاصلات امسال دو برابر سال گذشته است.»

او گفت که امسال قیمت زعفران نیز افزایش یافته است و یک کیلوگرام گل زعفران تا ۱۰۰۰ افغانی (۱۱.۳۲ دالر) در مقایسه با ۲۰۰ افغانی (۲.۲۶ دالر) به فروش می رسد.

وی افزود، از ۱۰۰ کیلوگرام گل زعفران یک کیلوگرام زعفران خالص استخراج می شود.

افزایش قیمت زعفران

بشیر احمد بهادری، رئیس اتاق زراعت هرات گفت که قیمت زعفران در این ولایت در سال جاری چهار برابر افزایش یافته است.

او گفت، «قیمت زعفران در فصل برداشت در گذشته کاهش می‌یافت اما برعکس امسال قیمت آن افزایش یافته است.»

او گفت که این تأثیر مثبتی بر درآمد کشاورزان خواهد داشت.

بهادری گفت که زعفران هرات بهترین زعفران جهان است و در نتیجه به سطح بین المللی شهرت دارد.

نوراحمد تره کی، ۵۶ ساله، یک دهقان در پشتون زرغون، در ۱۰ جریب زمین زعفران کشت کرده است.

وی گفت، «خوشحالم که زحماتم به ثمر رسید و حاصلات زعفرانم امسال بسیار بیشتر از سال های گذشته است.»

او گفت، «ده زن از روستای من از جمله سه دخترم هر روز ۵۰ کیلوگرام گل زعفران می چینند که سپس به شرکت های پروسیس زعفران فروخته می شود.»

تره کی گفت که امیدوار است روند صادرات زعفران از افغانستان آسان ساخته شود تا بتواند آن را با قیمت مناسب به فروش برساند.

بی بی حوا ۵۰ ساله از ۱۲ سال به اینسو در هرات زعفران کشت می کند و امسال در ۵ جریب زمین کشت کرده است.

او گفت که حوا نان آور خانواده شش نفره اش است و درآمد او از فروش گل زعفران تمام مخارج خانواده اش را پوشش می دهد.

او گفت، «من ۲۲ زن را برای چیدن گل ها استخدام کرده ام. همه این زنان بیکار بودند اما اکنون عاید دارند.»

وی افزود، «قیمت زعفران امسال بسیار خوب است. سال گذشته قیمت هر کیلو زعفران [خالص] از ۳۰۰۰۰ افغانی (۳۴۰ دالر) بالا نرفت، اما امسال به بیش از ۱۰۰۰۰۰ افغانی (۱۱۳۰ دالر) رسیده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زنان هرات واقعا کار کشته و زحمتکش هستند. من از اتحادیه زنان مسلکی در هرات می خواهم که طرز و طریقه کشت زعفران را به زنان ولایات دیگر نیز آموزش دهند. بدینوسیله زنان هرات نه تنها می تواننند زارعین زعفران بمانند، بلکه می توانند به مربیان زراعت زعفران نیز مبدل شوند. این را بخاطری نوشتم که یک کار نه باید همیشه در مرحله یک توقف یابد بلکه میتواند به مراحل دوم، سوم و ... نیز ارتقا یابد. کشت زعفران مرحله اول و آموزش دادن به دیگران مرحله دوم است که زنها هرات می توانند از آن منفعت ببرند.

پاسخ

هرات یکی از پرجمعیت ترین ولایات افغانستان به شمار می رود که هم مورد توجه دولت قبلی بود و هم در این دولت به آن توجه خاص داده می شود. و ماشاالله نتیجه اش هم معلوم است که هم در بخش صنعت تولید خوب دارد و هم در بخش زراعت حاصلات خوب دارد. حکومت کنونی باید به ولایات دیگر مانند هلمند، قندهار، پکتیا، ننگرهار و سایر ولایاتی که در ۲۰ سال گذشته در آنها جنگ بوده، نیز توجه کند.

پاسخ

علاوه بر هرات، در ولایاتی که شما نام بردید، تحولاتی رخ داده است، اما سلام تایمز بیشتر به هرات توجه دارد. من از پیشرفت هرات ابراز خوشی می کنم. هرات نیز بخشی از افغانستان است. هرات، قندهار، ننگرهار و پکتیا در کنار همسایگان شریر ما (ایران و پاکستان) قرار دارند که باید درعرصه های ملکی و نظامی به آن توجه زیادی شود.

پاسخ

در سلام تایمز، معلومات مربوط به کشت زعفران بیشتر در مورد هرات منتشر می شود. من نمی دانم زعفران در ولایات دیگر کشت می شود یا خیر. در صورت عدم کاشت، کشاورزان سایر ولایات باید توسط دولت به هرات دعوت شوند و در مورد کشت و برداشت زعفران معلومات کسب کنند. این بته ها را می توان به سایر نقاط افغانستان نیز پخش کرد. از یک سو، مردم می توانند درآمد خوبی برای حمایت از خانواده های شان به دست آورند. از سوی دیگر، جلوکشت بته های مضر خشخاش از سوی کشاورزان گرفته خواهد شد. خشخاش بته ای است که افغانها و افغانستان را در سطح جهان بدنام کرده است. مردم ما باید به جای خشخاش شروع به کاشت زعفران، گلاب، هنگ و دیگر محصولات و باغات کنند که از آن پول بیشتری به دست آورند و برداشت اش مشروع است. زندگی با درآمد نامشروع مختل می شود.

پاسخ

دو نکته مهم که در این گزارش خواندم افزایش حاصلات زعفران و اشتغال زنان است. دشت ها و کوه ها و زمین های کشاورزی ما آماده برداشت هستند، اما اگر فصل های گرانبهایی مانند زعفران در آن کشت شود، نه بته های زهری مثل کوکنار. به لطف خدا در حاصلات زعفران افزایش چشمگیری به میان آمده است. اگر دولت به این بخش توجه داشته باشد و در تهیه بذر زعفران به کشاورزان همکاری کند، در آن صورت بهتر خواهد بود، مردم مشغول کار می شوند و درآمد قابل توجهی از این جهت بدست آورده خواهد شد. مهمتر از همه اینکه زعفران با نام افغانستان به بازارهای جهانی خواهد رسید، نام افغانستان نیز با آن رونق خواهد گرفت.

پاسخ