پناهندگان

اعلامیه اخراج باعث افزایش خشونت علیه پناهجویان افغان در ایران شده است

گزارش از محمد قاسم

معترضان افغان به تاریخ ۲۲ حمل سال ۱۴۰۱ در اعتراض به گزارش های منتشر شده مبنی بر آزار و اذیت پناهجویان افغان در ایران، بر قنسولگری ایران در هرات سنگ پرتاب کردند. ویدیویی در این ماه در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می دهد افغان ها این بار توسط ساکنان ولایت قزوین ایران مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. [محسن کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

معترضان افغان به تاریخ ۲۲ حمل سال ۱۴۰۱ در اعتراض به گزارش های منتشر شده مبنی بر آزار و اذیت پناهجویان افغان در ایران، بر قنسولگری ایران در هرات سنگ پرتاب کردند. ویدیویی در این ماه در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می دهد افغان ها این بار توسط ساکنان ولایت قزوین ایران مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. [محسن کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

مزارشریف -- پس از آن که یک وزیر ایران اعلام کرد قصد دارد افغان‌هایی را که به طور غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند، اخراج کند، خشونت علیه مهاجران افغان در ایران افزایش یافته است.

احمد وحیدی وزیر داخلهء ایران به تاریخ ۵ ماه میزان به خبرنگاران گفت که ایران تمام پناهجویان افغان را که فاقد مدرک اقامت هستند، اخراج خواهد کرد.

وحیدی گفت که پنج میلیون مهاجر افغان به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می کنند.

پس از اعلام این خبر، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد مردم محلی در ولایت قزوین بر خانه های افغان‌های ساکن در آنجا حمله می کنند و آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

عبدالحکیم نبی زاده، ۳۸ ساله، باشنده مزارشریف با اشاره به این ویدیو گفت، «صدها ایرانی به تاریخ ۱۳میزان با سنگ و چوب به خانه های افغان ها حمله کردند و آنها را تحقیر و توهین کردند.»

او گفت، «آنها شیشه های خانه هایی را که افغان ها در آن زندگی می کردند شکستند و فریاد زدند که افغان ها باید به وطن خود بازگردند یا اخراج شوند. سازمان های مربوطه باید موارد بدرفتاری و آزار و اذیت پناهجویان افغان را بررسی کنند.»

نبی زاده گفت، ایران سال هاست که اجازه هرگونه بدرفتاری با پناهجویان افغان را داده است.

صمیم مجیدی، ۴۳ ساله، یکی دیگر از باشندگان مزارشریف، گفت، افغان هایی که به ایران رفته اند شبانه روز برای ایرانی ها کار می کنند، و نباید در بدل خدمات شان به آنها توهین شود.

او گفت، «ما افغان ها همیشه مهمان نواز بوده ایم. ما همیشه از ورود خارجی ها به کشورمان استقبال کرده ایم، اما ایران و مردم آن چنان بی رحم هستند که حتی به کودکان و سالمندان ما هم توجهی ندارند.»

وضعیت وحشتناک پناهندگان

بسیاری از افغان های ایران در ترس از مقامات زندگی می کنند.

محمد اصغر فرهنگ دوست، ۳۳ ساله، یک افغان مقیم ولایت قزوین، ایران، گفت، «من صبح با احتیاط سر کار می روم و بعد از تاریک شدن هوا ناوقت به اتاقم برمی گردم،»

فرهنگ دوست که در حال حاضر در یک کارخانه پلاستیک کار می کند، گفت، «در حال حاضر برای افغان هایی که حتی اسناد معتبر دارند، تکت اتوبوس و قطار برای سفر از شهری به شهر دیگر صادر نمی شود،»

او گفت، «این امر برای پناهندگان چاره‌ای جز سفر با مینی‌بوس‌ها باقی نمی‌گذارد که کرایه دو برابری دریافت می گیرند،»

داریوش نسیمی، ۳۶ ساله که حدود دو سال پیش به ایران مهاجرت کرده است، گفت، «متاسفانه پولیس ایران با پناهندگان افغان بدرفتاری می کند،»

نسیمی که به عنوان گارسون در یکی از رستورانت های ولایت قزوین کار می کند، گفت، «حتی تعدادی از دوستانم را که دارای جواز اقامت هستند، بازداشت کرده اند. آنها را به کمپ ها فرستاده و تنها پس از تحقیر، توهین و ضرب و شتم آنها را آزاد کردند،»

او گفت، «من از بیرون رفتن از خانه‌ام می‌ترسم، زیرا بسیاری از هموطنان ما در پيشروی من در بازارها مورد خشونت، ضرب و شتم و آزار ایرانی‌ها قرار گرفته‌ اند،»

نصرالله بریالی، ۴۱ ساله، یک پناهنده افغان در اصفهان، ایران، که در یک خیاطی کار می کند، به سلام تایمز گفت که تقریباً دو هفته است که از ترس پولیس و اخراج احتمالی دوکان خود را ترک نکرده است.

او روز سه شنبه (۱۸میزان) گفت، «پولیس تعدادی از دوستانم را شبانه از خانه هایشان برد و آنها را اخراج کرد. ما در خانه یا محل کار احساس امنیت نمی کنیم... از ترس اینکه پولیس هر لحظه بتواند ما را بازداشت و شکنجه کند.»

بریالی گفت، «اکثر افغان‌ها در ایران با محدودیت‌هایی مانند نداشتن حساب بانکی و ناتوانی در تمدید ویزه ای خود مواجه هستند،» و افزود که مشکلات اقتصادی ایران بر افغان‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.

یک همسایه بد

مقامات ایرانی مدت هاست به بدرفتاری با پناهجویان افغان متهم شده اند.

به عنوان مثال، گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه ده‌ها اتباع افغان توسط نیروهای ایرانی و وادار کردن آنها به رودخانه و غرق شدن آنها، در ماه ثور ۱۳۹۹خبرساز شد.

ناظران می گویند، اخراج پناهجویان افغان از ایران بیکاری و فقر را در افغانستان بدتر خواهد کرد.

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در هرات در نیمه ماه جاری گفت، «چهار دهه درگیری و بی ثباتی میلیون ها افغان را مجبور به ترک کشورشان کردهو به کشورهای دیگر از جمله در کشورهای همسایه پناهنده شده است.»

وی افزود، «در دو سال گذشته بسیاری از افغان‌ها به دلیل بیکاری و تهدیدات امنیتی مجبور به پناه بردن به ایران شدند،»

به گفته کامل، اخراج افغان ها به صفوف بیکاران و فقیران افغانستان می افزاید و بحران اقتصادی را در آنجا تشدید می کند.

به گفته میرحیدر کریمی، اقتصاددان مقیم آلمان، برای جلوگیری از فرار سرمایه از افغانستان و تشویق سرمایه گذاران افغان برای سرمایه گذاری در کشورشان، یک برنامه اقتصادی جامع لازم است.

کریمی گفت، «متأسفانه چند سالی است که فرار سرمایه از کشور ادامه دارد. اکنون مسئولیت تامین امنیت سرمایه‌گذاران و ایجاد فضایی مناسب برای آن‌ها به عهده مسئولان فعلی است تا کسب‌ وکارها به کشور خود بازگردند.»

او گفت، «افغانستان فرصت های زیادی را ارائه می دهد. سرمایه گذاری و کار در داخل کشور بسیار بهتر از کشورهای همسایه به ویژه ایران است که افغان ها را در معرض چنین بدرفتاری و شکنجه های وحشتناکی قرار می دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت ایران یکی از ظالم ترین حکومت های جهان است. می ګویند که در جهان سه کشور حکومت های ظالم و جابر دارند که اول آنها اسرائیل دوم پاکستان و سوم آنها ایران است. نیروهای اسرائیلی هزاران هزار کودک بی ګناه فلسطینی را به قتل رساندند. نه از ملل متحد می شوند نه از سازمان های حقوق بشر و نه از موسسات حمایه اطفال مانند یونیسف و سیف دیل چلدرن می شوند. حکومت و بخصوص اداره استخباراتی و اردوی پاکستان در حالیکه طی چهار و نیم دهه و حتی از بد و تاسیس آن توسط بریتانیا تروریزم را در منطقه می پروراند، در این ماه های سخت و یخ مهاجرین قانونی و غیرقانونی را از کشور خود کشیده و با استفاده از زور و جبر آنها را به افغانستان می فرستد. نیروهای پاکستانی در راه سفر از مهاجرین افغان پول شان را غارت می کنند و حتی اسباب خانه مانند قالین و چیزهای قیمتی دیګر شان را دزدی و غارت می کنند. حکومت ایران و بخصوص سپاه پاسداران این کشور از یک سو جوانان افغان بخصوص جوانان اهل تشیع افغان را به جنګ های سوریه و عراق فرستاند و حال هم خبر این است که همان لوای فاطمیون را به جنګ فلسطین فرستاده است، اما از طرف دیګر مهاجرین قانونی و غیرقانونی افغان را از خاک خود اخراج می کنند. در حقیقت هر سه کشور مذکور جنایت های را انجام می دهد که می تواند آن را تروریزم دولتی نامید. خداوند هر سه شان را به عذاب و غضب خود ګرفتار کند تا دیګر انسانها از شر آنها در امان بمانند.

پاسخ

من با نظر شما موافقم که این سه کشور در دنیا قاتل بشریت هستند اما گاهی ما مسلمان ها هم فریب می خورم. اوقات زیات ما را گروه های متخاصم ایران و پاکستان فریب میته. هر کس باید در دل خود فکر کند که کشتار یک انسان بخاطر  قدرت، چه علیه اسرائیل باشد چه فلسطین و چه افغانستان. دردش یک درد است. مسلمان تا زمانی که کافر زیانی ندیده هرگز دست خود را به سوی کافر بلند نکند! در حال حاضر، ما امیدواریم که جنگجویان هر دو کشور دست از کشتار مردم بردارند!

پاسخ

اگر از مظالمی که پنجاب (پاکستان) مرتکب آن می شود، خبر شوید برای ایران دعا خواهید کرد. پنجاب تصمیم گرفته است که پناهجویان افغان را اخراج کند. سربازان پنجابی هر روز به خانه های افغان ها بر خلاف اصول پذیرفته شده یورش می برند. از صندوق های زنان دزدی می کنند، پول می دزدند، تحقیرشان می کنند و اگر در خانه شان اشیاء قیمتی پیدا کنند، می برند، و اموال پناهجویان افغان توسط دولت پاکستان گرفته می شود. کالاهای آنها پس داده نمی شود. پول آنها در بانک ها مسدود شده است. بالاخره این اقدام غیرانسانی تا کی ادامه خواهد داشت؟ چرا دنیا ساکت است؟ یک بحران انسانی بزرگ در افغانستان در راه است. این فاجعه باید متوقف شود. خانواده های افغان باید طبق برنامه مشخص شده با افتخار به افغانستان اعزام شوند. ما هم نمی خواهیم هموطنانمان درآنجا با ذلت زندگی کنند، اما ممکن است روزانه حد اقل دو تا سه هزار خانواده به کشورشان بازگردانده شوند، اما اکنون میلیون‌ها خانواده هر روز به کشور بازگردانده می‌شوند و اسکان دادن آنها آسان نیست. نه دولت افغانستان ونه هیچ کس دیگری به آنها دسترسی دارند. در حال حاضر مردم هر روز به خط فرضی تورخم غذا می برند و دولت هم همکاری می کند. سازمان های بین المللی نیز باید همکاری کنند و با ایجاد فرصت های کاری برای عودت کنندگان کمک کنند. جامعه جهانی نباید افغانستان را رها کند.

پاسخ

به اساس گزارش وبسایت خبری تاند، سنی های تهران، پایتخت ایران، حق اقامه نماز جمعه و جماعت را ندارند و نه حق داشتن مسجد جداگانه را دارا هستند. در مقابل آن ارمینیایان بیش از ۵۰ کلیسا در این شهر دارند. یهودیان کنیسه های زیادی دارند. در تاریخ ایران حتی یک بار هم والی اهل سنت نبوده است، حتی والیان و دیگر مقامات مناطق سنی نشین این کشور نیز شیعه هستند. حال فکر کنید، ایران کشوری است که همیشه آتش جنگ بین شیعه و سنی در افغانستان را شعله ور می سازد، شیعیان را تشویق می کند و آنها را به ایستادگی در برابر سنی ها تحریک می کند.

پاسخ

این حق افغان هاست که خشونت داشته باشند، زیرا شرایط کنونی افغانستان برای این کار مناسب نیست، پناهندگان افغان باید آنها را مجبور به خروج نه کنند. اگر ایرانی ها اول انسان هستند و بعد مسلمان، پس برای همدردی انسانی به جای اخراج پناهجویان افغان، آنها را قانونی کرده و زمینه کار را برایشان فراهم کنند. شاید همین فضایل ایرانی ها باعث شود که نظام حاکم بر افغانستان از نظر آب با آنها نرمش کند وگرنه! افغان ها در نفرت از همه جلوتر هستند، زمان آن فرا خواهد رسید و ظلم و نفرت بیشتر در حق آنها خواهد شد.

پاسخ

بلی، ویدیوهای آزار و اذیت افغان ها در شبکه های اجتماعی واقعی است. آنها نه تنها افغان های بدون اسنادی را که برای کار به ایران رفته اند مورد آزار و اذیت قرار می دهند، بلکه افغان ها را با مدارک قانونی نیز در آرامش نمی گذارند. یکی از دوستان به من گفت که بستگانش که سی سال پیش آنجا بوده اند از ایران به کابل آمده اند. او گفت که بستگانش در حالی که خانه هایشان پر از همه چیز بود مجبور به ترک ایران شدند و شب ها و روزها را در خانه های دیگران در شرایط بدی سپری می کردند که حتی لباسی برای پوشیدن و چپرکت خواب نداشتند. علاوه بر کالاهای خانگی، پول آنها در حساب ایران باقی مانده است. حالا یکی از پسرانش برای آوردن کالاهای باقی مانده و برداشت پول از حساب ها از مسیرهای قاچاق عبور کرده است. از سوی دیگر، آن دسته از افغان‌هایی که می‌خواهند از راه‌های قاچاق خود را به اروپا و سایر کشورها برسانند، مورد ظلم شدید قاچاقچیان ایرانی قرار می‌گیرند. در حالی که همین قاچاقچیان ایرانی این افغان ها را به سرزمین ایران آوردند، اما همچنان با آنها چنان بی عدالتی می شود که تاریخ بشریت از آن شرمنده است. با جوانانی هم ملاقات کرده ام که به نیت اروپا از افغانستان به ایران نرفته اند و برای کار به ایران رفته اند. آنها شب و روز آنجا کار می کردند، اما وقتی زمان پرداخت رسید، به آنها گفتند که یا پول آنها را نمی دهند یا آنها را به پولیس تحویل می کنند. در پاکستان نیز وضعیت به همین منوال است. ایران و پاکستان از افغان ها مانند کاغذ تشناب استفاده کردند. دیگر فایده ای ندارند و با بی احترامی اخراجشان می کنند. خدا به مردم افغانستان رحم کند. آنها به دلیل بیکاری نمی توانند در وطن خود بمانند و کشورهای دیگر به آنها اجازه ورود به کشورشان را نم

پاسخ

در این وضعیت بد اقتصادی، نیازی نیست که ایران به عنوان همسایه، پناهجویان افغان را از ایران بفرستد، زیرا در افغانستان شغل وجود ندارد، کارخانه‌ها در حالت توقف هستند، پروژه‌ای برای کار مردم وجود ندارد، بنابراین در چنین شرایطی وضعیت آن افغان هایی که در ایران امرار معاش می کنند و نان آور خانواده خود را می یابند و به زور اخراج می شوند، در وطن خود چه خواهند کرد! این وضعیت بسیار سختی است! ایران باید به این موضوع توجه کند و نفرت خود را متوجه افغان های مظلوم نکند.

پاسخ

بدبختانه که ما افغانها مردم هوشیار نیستیم. ما کشور عزیز خود افغانستان را بخاطر غرب و شرق ویران کردیم و وقتی دیدیدم که در حالتی مانند دشتم ماندیم، حال باید تنها از خود گلایه کنیم، نه از دیگران. مردم ما در دهه ۱۹۸۰ الی وطن خود را بخاطر منافع پاکستان و امریکا ویران کردیم، و اگر نه ممکن بود با اتحاد شوروی یکجا شویم و مانند کشورهای آسیای ماننه پیشرفت کنیم و از قتل و قتال مردم خود جلوگیری کنیم. پاکستانی ها بر دیوارهای خود و در جلسات شان به خط درشت نوشته می کردند (جهاد افغانستان، دفاع پاکستان). یعنی ما مردم آنقدر احمق بودیم که بخاطر دفاع پاکستان در کشور خود در مقابل مردم خود جهاد می کردیم بخصوص بعد از خروج عساکر اتحاد شوروی. بعدا در سال ۱۹۹۲ که نظام کمونستی در افغانستان از پا در آمد، تنظیم های جهادی که با کمک غرب توسط پاکستان ساخته شده بودند، بین خود درگیر جنگ شدند تا آنکه شهر کابل که زمانی با پاریس مقایسه می شد، به یک خرابه و قبرستان تبدیل شد و هزارها انسان بی گناه در آن کشته شدند. این زمانی بود که تاریخ نویسان می گویند که مقامات امریکایی در بیانیه های خود حتی از نام افغانستان یاد نمی کرد. بعد از سال ۲۰۰۱ که افغانستان به حملات ۱۱ سپتمبر متهم شد، کشور ما دوباره به میدان جنگ تبدیل شد. هر چند که اسامه که امریکایی ها او را عامل حادثه سپتمبر یاد می کرد،‌ در داخل حویلی متحد امریکا (پاکستان) پیدا شد، اما امریکا به پاکستان حتی به اندازهء (چرا؟) هم نه گفت، در حالیکه طبق یک گزارش رویترز بیش از ۱۵۰ هزار نفر از خطوط اردو، پولیس، تالبان و مردم ملکی کشته شدند. این همه کارهای هستند که از حماقت ما سرچشمه می گیرد. ما باید وطن خود را خودمان جور کنیم، نه امریکا برای ما جور می کند نه ایران، پاکستان، ن

پاسخ

افغانها به مشکلات بیسیار زیاد در ایران زندگی می کنند . دولت امارت اسلامی افغانستان باید برای مردم خود ذمینه کاری را در داخل خاک افغانستان فراهم سازد کی دیگر افغانان به خاک ایران به خاطر کار هیچ وقت مهاجر نشود . دولت فعلی افغانستان از همه کرده اولتر کار های ساختمانی را اجازه بدهید کی مردم برای خود شان خانه اباد کنند به صادر کردن امر کار ساختمان امان روز ۵۰فصد الا ۷۰ فصد مردم صاحب روز کار می شود کی دیکر مردم کسب کار افغانستان به خاطر کار کردن به ایران مها جر نخواهد شد . افغانان که در در ایران تجارت می کنند بیایند و در وطن خود سرمایه گذاری کنند در افغانستان فرصت های زیاد به خاطر تجارت از ایران کرده می باشد افغانان بعد از این باید در کشور خود سرمایه گذاری کنند تاکه برای هم وطنان خود ذمینه کاری را در داخل خود افغانستان برابر کنند . حکومت فعلی افغانستان امنیت را در افغانستان آورده است که کسی به مال کسی به چشم بد دیده نمی تواند کسانکه سرقت. می کردن وادم ربای می کردن حکومت امارت انهار ا دستگیرکردن و به بنچه قانون سپرده است . راه حل هم امین است که دیکر جوانان ما دست به سرقت نزنند باید تاجران وحکو مت امارت اسلامی افغانستان بزای جوانان ما کار پیدا کنند که جوانان ما بتوانند که ضرورت های اولیه خویش را از طریق کار کردن مهیا بسازند نی این که جوانان ما بیکار باشد ود چیپ شان هیچ پول نباشد و په ضرورت خویش پول را دوزدی کنند . تاجران افغانستان در آبادی وطن رول مهم دارند حکومت فعلی افغانستان باید همراه تاجران و سرمایه دارن که در خارج از افغانستان هستند دیدار نمایند باید انها را تشویق کنند و به مشکلات شان را حل کنند که انها دو باره در افغانستان سرمایه گذاری کنند .

پاسخ