پناهندگان

کشتار بدون تبعیض مهاجران توسط نیروهای مرزی ایران خشم افغان ها را برانگیخته است

گزارش از عمر

در این عکس که به تاریخ ۲۸ دلو سال گذشته گرفته شده است، مهاجران افغان قبل از خروج از کشور به مقصد ایران در زرنج مرکز ولایت نیمروز وارد یک پارکینگ می شوند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

در این عکس که به تاریخ ۲۸ دلو سال گذشته گرفته شده است، مهاجران افغان قبل از خروج از کشور به مقصد ایران در زرنج مرکز ولایت نیمروز وارد یک پارکینگ می شوند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

هرات -- پس از حمله عساکر ایرانی به یک گروه ۲۵ نفری مهاجر افغان در حدود ۱ کیلومتری گذرگاه مرزی ایران در نزدیکی شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز، افغان ها خشم خود را ابراز کردند و خواستار اجرای عدالت شدند.

سربازان ایرانی به تاریخ ۱۱ ماه سرطان به سوی این گروه شلیک کردند که در نتیجه آن پنج افغان از جمله یک زن و کودک کشته و یک مرد مجروح شدند.

عبدالرحمن عبدالله، رئیس صحت عامه ولایت نیمروز گفت که اجساد قربانیان به شفاخانه این ولایت انتقال داده شده است.

وی گفت، «ما متوجه شدیم که قربانیان هنگام بازرسی اجسادشان مورد اصابت چندین گلوله قرار گرفته اند،»

رسانه های ایرانی هیچ اشاره ای به این حادثه نکرده اند.

مردم بی گناه به طرز وحشیانه ای کشته شدند

افغان ها اقدام نظامی ایران علیه مهاجران را اقدام وحشیانهو غیرانسانی خواندند.

فیصل صحت باشنده زرنج گفت، «این اولین بار نیست که عساکر ایرانی با خشونت به افغان‌های بی‌گناه حمله می‌کند و آنها را می‌کشد، چنین حوادثی بارها در داخل خاک ایران یا نزدیک گذرگاه های مرزی رخ داده است.»

او گفت، «افغان ها تصمیم گرفتند برای رهایی از فقر حاکم به ایران مهاجرت کنند،»

صحت گفت، «در حالی که ایران خود را حکومت اسلامی می‌نامد، حملات مکرر عساکر ایرانی نشان می‌دهد که این کشور به اصول اسلامی و انسانی پایبند نیست،»

حسن، ۲۴ ساله، باشنده ولایت دایکندی، یکی از قربانیان حمله اخیر بود. او با شلیک هشت گلوله نظامیان ایرانی به وی کشته شد.

برادرش، علی احمد، ۱۹ ساله، گفت که حسن برای تامین مصارف سفرش پول قرض کرده بود و می‌خواست به ایران برود تا برای حمایهء خانواده‌اش کاری پیدا کند.

احمد به تاریخ ۱۶ سرطان که بخاطر بدست آوردن جسد برادرش به زرنج آمد گفت، «برادرم به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی مجبور به مهاجرت به ایران شد. در ولایت ما کار نیست و حسن ماه ها بیکار بود و تصمیم گرفت برای یافتن کار به ایران برود.»

او گفت، «حمله ظالمانه ای که نظامیان ایرانی به برادرم و سایر مهاجران انجام دادند، حتی توسط حیوان به حیوان دیگری انجام نمی شود،»

بی عدالتی باید پایان یابد

افغان‌ها از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر می‌خواهند تا به محاکمه مجرمان کمک کنند و رژیم ایران را وادار کنند که عاملان چنین جنایاتی را به محاکم بین‌المللی تحویل دهد.

غلام فاروق خرسند، فعال حقوق بشر در شهر هرات، گفت که رژیم ایران سال هاست که حقوق اولیه مهاجران افغان را زیر پا گذاشته است.

وی گفت، «رفتار و اقدامات رژیم ایران با مهاجران افغان غیرانسانی و غیراسلامی بوده است. مهاجران افغان به دلیل مشکلات اقتصادی، بحران های سیاسی و بیکاری به دنبال پناه بردن به ایران هستند، اما رژیم آنها را بدون تبعیض تیرباران می کند.»

وی گفت، «خصومت و بدرفتاری رژیم ایران با مهاجران افغان باید فوراً پایان یابد. سازمان ملل متحد و سایر سازمان های مسئول بین المللی باید بر رژیم فشار بیاورند تا از کشتار، شکنجه و رفتار غیرانسانی با مهاجران افغان دست بردارد.»

خیرالله صمیم، باشنده شهر هرات، از تیرباران جوانان افغان که به دلیل فقر و بیکاری می خواستند به ایران مهاجرت کنند، ابراز خشم کرد.

وی گفت، «من از سازمان های بین المللی مهاجرت و حقوق بشر می خواهم سکوت خود را بشکنند و عاملان این جنایات وحشتناک را به دست عدالت بسپارند،»

صمیم گفت، «نیروهای ایرانی بارها و به طرز وحشیانه ای به مهاجران بی گناه و بیچاره افغان چه در مناطق مرزی و چه در داخل کشور تیراندازی کردند، اما هرگز پاسخگو نبودند،»

وی گفت، «بی عدالتی جاری باید پایان یابد و قاتلان باید به مجریان قانون تحویل داده شوند.»

خلیل احمد بینش، باشنده ولایت بادغیس گفت، «حمله اخیر نظامیان ایرانی بر مهاجران افغان که در خاک افغانستان رخ داد، بسیار غم انگیز و هولناک است،»

او گفت، «اگر ما دولت قدرتمندی می داشتیم، از افغان‌ها در برابر حملات ارتش ایران دفاع می‌کرد،»

بینش گفت، «قتل عام مهاجران بی دفاع به هیچ وجه قابل توجیه نیست.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانها گوه میخورند یا زنده مردهای خود بی ناموس ها به کشور ایران میان بعد میخوان مرزبان بهشون فرش قرمز پهن کنه موقعی که بهشون ایست میدم وا نمیستن .اینها سواد ندارند عقل ندارند و بیشتر اینها جز طالبان هستند وقصدی جز خرابکاری در ایران ندارند

پاسخ

پارسی (ایرانی) کثیف، مواظب الفاظ خود باش. این جزء فرهنګ ما نیست که به ادرس ایران و ایرانی های لعنتی از الفاظ رکیک استفاده کنیم. باز هم اګر از الفاظ مانند ګه استفاده می کنی، بهتر به مردم خودتان بدهید بخاطر اینکه شیعه هستند. شیعه یعنی کثیف، شیعه یعنی کسیکه به اصحاب پیامبر دشنام می کنند. شیعه یعنی کسیکه از دین اسلام جدا شده و برای خود شیعه یا ګروه ساخته است. مرګ بر رژیم کثیف ایران. مرګ بر ایرانی های خبیث و بی فرهنګ با چنین کلماتی که تو استعمال کردی.

پاسخ

رژیم آخوندی ایران باید بفهمد که افغانها تا قیامت اینطور ذلیل نخواهند بود. افغان‌ها روزی متحد می‌شوند، دور هم جمع می‌شوند، کشورشان بازسازی می‌شود، اما شرارت پاکستان و ایران هرگز فراموش نخواهد شد. ایرانی ها یادتان باشد که شما بودید که با افغان ها دشمنی شروع کردید، نه اینکه افغان ها آغاز کردند. افغان ها باید بدانند که هر زمان که از ضرر جلوگیری شود، مفید است. بیایید دور هم جمع شویم، جنگ را متوقف کنیم، یکدیگر را تحمل کنیم و با این همسایگان شریر؛ ایران و پاکستان، مقاومت کنیم. این دو کشور نه ما را تنها می گذارند و نه ما را در کشورهای خود به چشم انسان می بینند. باز هم می گویم که ما افغان ها باید متحد شویم و در مقابل این دو کشور متخاصم بایستیم.

پاسخ

من با احترام کامل، با گفته های شما مخالف هستم. ما ضرورت به جنگ با همسایگان خود نداریم. ما باید برای بازسازی و توسعه کشورمان تلاش کنیم. از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ بیش از ۷۰۰۰۰ پاکستانی و هزاران ایرانی در افغانستان کار می کردند. یعنی برای کار به افغانستان می آمدند. در کشورهای عقب مانده، به ویژه کشورهایی که مدتی را تحت سلطه استعمار انگلیس گذرانده اند و روابط خوبی با آنها دارند، واقعاً منافقتی وجود دارد. پاکستان در راس او کشورها قرار دارد، اما ما نیازی به دشمنی با دیگران نداریم. اگر ما کشورمان را بسازیم، دیگران به ویژه همسایه گانمان در برابر ما نیازمند خواهند بود. در غیر این صورت با همین مشکلات مواجه خواهیم بود.

پاسخ

خبر بسیار بد و دردناکی است که تعدادی از بیچاره های افغان که به دلیل وضعیت بد اقتصادی از کشور خود فرار می کردند به ضرب گلوله مرزبانان ایرانی کشته شدند. ایران، ترکیه و پاکستان سه کشوری هستند که با مهاجران افغان رفتار بدی دارند. در میان این مردم نه اسلام وجود دارد و نه انسانیت. وضعیت بد پناهندگان افغان و اقدامات وحشیانه ایران و ترکیه برای هیچ انسانی قابل قبول نیست. نظام حاکم بر افغانستان باید از ایران و ترکیه در مورد ضرب و شتم شهروندانشان بپرسد. این وظیفه نظام حاکم است که برای افراد داخل خانه فرصت کار فراهم کند تا جوانان برای فرار از کشور تلاش نکنند.

پاسخ

در افغانستان برای جوانان ما هیچ کار پیدا انمی شود همه جوانان ما در امین آرزو هستن که چی واقت از افغانستان به کشورهای اروپایی محاجرات بکنند . سطح بیکاری روز به روز در افغانستان زیاد شده می رود . هیچ جوان این امید را ندارد که در افغانستان اینده خود را در خشان بسازد . از همین لحظ روزانه به هزاران جوانان و زنان از افغانستان به کشور همسایه ایران می روند ‌و سپس از کشور ایران به طرف کشور ترکیه روان می شوندباز از تر کیه به کشورهای اروپایی می روند . جوانان ما در مسیر راه مرز ایران به افغانستان و مرزایران به ترکیه این جوانان بسیار زیاد به مشگلات فروان دچار می شوند . از طرف پولیس ایران شلیگ به مهاجران می شود که اکثر مها جران زخمی می شوند ویا هم گشته می شود زیاتر مهاجران از طرف پولیس ایران گرفتار می شوند ودر زندانهای ایران زندانی می شوند بیسیارزیاد ظلم می شود همراهی این جوانان افغانستان در زاندان های ایران . سال‌های زیاد است که افغانان از راه ایران به کشورهای اروپای محاجر می شوند بیسار زیا د به مشگلات ها از این راه افغانان عبور می کنند .ایران حق ندارد که بالای افغانان درخاک خود افغانستان شیلگ کند و یا هم این افغان را زخمی کنند ویا هم شهید کنند . اگر ما یک حکومت قوی می داشتیم باید همین هال بلای خاک ایران حمله آور می شدیم وجواب این شیلگ ها ی بریشان می دادیم که در آینده بالای افغانان شلیگ نمی کردن . افسوس که حکومت قوی ندارم . ایران بیسیار زیاد به چشم بد به افغانستان وبه مردم افغانستان می بیند خداوند متعال عذاب خود را بالای شان بیا آاورند .

پاسخ

ایران و ترکیه رفتار وحشتناکی را با پناهجویان افغان آغاز کرده اند. آنها را هر روز ضرب و شتم می کنند. گوشت آنها را می برند و استخوانهایشان را می شکنند. در اینجا در کشور، کار ضرب صفر است. مردم نمی توانند خاک بخورند و مجبور به مهاجرت می شوند. مهاجرت برای زندگی بهتر حق همه انسان هاست اما ایران و ترکیه جوانانی را که به کشورهای اروپایی می روند به شدت شکنجه می دهند. سازمان های بین المللی حقوق بشر به آنها گوش نمی دهند. این موسسات به اصطلاح فعالیت دارند و حتی یک بیانیه در مورد چرایی آسیب به بشریت منتشر نکرده اند، و چرا باید چنین رفتار ناجوانمردانه ای با یک انسان کرد. هیچ کس در کنار ما نیست. خداوند به همه افغان ها کمک و همچنان بر آنها رحمت کند.

پاسخ

می گویند، نام شوهر یک زن بدرنگ بود. هنگامیکه پسرشان به دنیا آمد، نام او را شرم ماند. شرم بزرگ شد و جوان شد، مریض شد و بالاخره مرد.
مادرش خیلی گریه می کرد. زنی از روستا در دلداری به او گفت، گریه نکن خواهر، تا وقتیکه لالا بدرنگ زنده باشد، خیلی شرم ها را به دنیا خواهید آورد.

پاسخ