امنیت

دستگیری یک حلقهٔ جاسوسی در هرات اراده های شیطانی تهران را تائید کرد

گزارش از عمر

کارمندان ریاست امنیت ملی، دست کم ۸ فرد را در ولایت هرات افغانستان به اتهام جاسوسی برای رژیم ایرانی دستگیر کرده اند. [عمر/ ریاست امنیت ملی هرات]

هرات -- دستگیری ۸ فرد به اتهام جاسوسی برای رژیم ایرانی در هرات، آخرین ثبوت برای مداخلهٔ تهران در افغانستان میباشد.

مقامات میگویند، مقامات ریاست امنیت ملی در جریان چهار ماه گذشته این افراد مشکوک را در رابطه با اتهام تهیه کردن معلومات سری حکومت برای رژیم ایران، دستگیر کرده اند.

یک مقام ارشد ریاست امنیت ملی به شرط پنهان نگداشتن هویت گفته است، «این ۸ فرد توسط قونسلی ایران در هرات برای جمع آوری قطعه های سری معلومات راجع به ادارات دولتی از طریق چینل های مختلف، گماشته شده بودند.»

وی افزود، «جاسوسان زیاد دیگر در شهر هرات فعال هستند و در ساحات مختلف فعالیت میکنند.»

این تصویریکه به تاریخ ۲۳ ثور گرفته شده است، چهار مرد را نشان میدهد که ریاست امنیت ملی در شهر هرات به اتهام جاسوسی برای رژیم ایران دستگیر کرده بودند. [دفتر ریاست امنیت ملی هرات]

این تصویریکه به تاریخ ۲۳ ثور گرفته شده است، چهار مرد را نشان میدهد که ریاست امنیت ملی در شهر هرات به اتهام جاسوسی برای رژیم ایران دستگیر کرده بودند. [دفتر ریاست امنیت ملی هرات]

وی گفت، «افسران ریاست امنیت ملی شب و روز کار میکنند تا آنها را نیز شناسائی و دستگیر نمایند. افراد دستگیر شده برای ما نشانی هائی را فراهم کرده اند که با ما کمک خواهد کرد تا عملیات جاسوسی ایران را در شهر هرات خنثی کنیم.»

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت، «دوسیه های این افراد دستگیرشده به قضاء و سارنوالی ارسال شده اند، و این افراد به جزای اعمال خویش خواهند رسید.»

فرهاد گفت، «ما از ایران میخواهیم که بر بنیاد روابط صمیمانهٔ همسایه گی و احترام متقابل با ما همکاری کند. ایران نباید با گروه ها و افراد غیر مسؤل به طور قراردادی معامله کند.»

وی گفت، «تلاش های همسایه های ما برای نفاق اندازی و ایجاد خشونت مذهبی، هیچ سودی نخواهند داشت.»

خبر حلقهٔ جاسوسی به تعقیب یک حادثهٔ ماه سرطان رخ میدهد که در آن، نیروهای سرحدی افغان دو تن کارمندان مسلح نظامی ایران را بعد از آن دستگیر کردند که آنها به طور غیرقانونی در ولسوالی لاش و جوین ولایت فراه، داخل افغانستان شده بودند.

مجازات شدید

باشنده گان هرات گفتند، کسانیکه در رابطه به اتهام جاسوسی گرفتار شده اند باید با مجازات شدید روبرو شوند.

فاطمه بیات ۲۱ ساله، یک محصل بخش روانشناسی در پوهنتون هرات گفت، «اختلافات مذهبی با رهبری مستقیم از ایران در سر تا سر هرات ملتهب میشوند، و حکومت باید جلو این نوع فعالیت ها را بگیرد.»

وی با افزودن اینکه مجازات باعث عبرت دیگران از جاسوسی برای تهران خواهد شد گفت، «افرادیکه توسط ایران گماشته شده اند منحیث جاسوسان فعالیت میکنند، و آنها باید توسط حکومت شناسائی، و به زندان ارسال شوند.»

نجیب مرزبان، یک باشندهٔ شهر هرات گفت، «حکومت باید با کسانی که با معاملهٔ رازهای حکومت ما به کشورهای خارجی خیانت میکنند، به مانند کسانی رفتار کند که در مقابل قهرمانان [نیروهای امنیتی] ما در میدان جنگ میجنگند.»

میرویس عمرزی، یک باشندهٔ دیگر شهر هرات گفت، «این افراد باید به شدت مجازات شوند تا که جاسوسان دیگر از آن عبرت بگیرند و خود را در این نوع کارها دخیل نسازند.»

وی گفت، جاسوسان کشورهای همسایه برای افغانستان مضر میباشند که حتی از طالبان و تروریستان دیگر بدتر هستند.

یسراء صالحی ۲۲ ساله، یک محصل طب در پوهنتون هرات گفت، «ایران در افغانستان مداخله میکند، و در اینجا جاسوسان دارد.»

«این جاسوسان بسیار خطرناک هستند چون اینها برخلاف منافع ملی ما فعالیت میکنند. ایران میگوید که دوست افغانستان است، اما وقتی ما فعالیت های [خرابکارانهٔ] ایران را میبینیم، ثابت میشود که از دشمن هم بدتر است.»

دامن زدن به تفرقهٔ مذهبی

جواد عمید، همآهنگ کنندهٔ نهادهای جوامع مدنی در ولایت هرات گفت، نگرانی هائی وجود دارند که مداخلهٔ ایران و مشکلاتیکه از آنجا بر میخیزند، میتوانند به جنگ های فرقه ای در افغانستان راه را باز کنند.

عمید گفت، «ایران از چندین سال بدینسو بعض گروه ها و حلقه هائی را در افغانستان حمایت میکند.»

عمید گفت، «این کشور خاصتاً در ولایات غربی کشور مداخله میکند و تلاش میکند تا اهداف سیاسی و منافع استخباراتی خود را از طریق این حلقهٔ عروسک ها بدست آورد.»

نجیب الله محبی، منشی شورای ولایتی هرات گفت، «ایران تلاش دارد تا اهداف سیاسی و مذهبی خویش را به کمک این حلقات جاسوسی بدست بیاورد.»

وی گفت، «حکومت افغان از این موضوع آگاه میباشد، و حکومت باید در این مورد اقدامات قاطع را انجام دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران و پاکستان هردوی شان مانند یک سرطان بزرگ برای افغانستان است. آنها هیچگاه نمیخواهند که افغانستان در قدرت باشد و یک حکومت نیرومند و مردم تعلیم یافته داشته باشد.

پاسخ

ایران چه نیازی به جاسوسی در افغانستان دارد اصلا با عقل جور در می اید مثلا جاسوسی برای چه نماید برای تعداد زن ومرد برای چه این مزد مهمان نوازی ایرانی ها از مردم افغانستان است در شهر من پر است از افغان شیعه وسنی در کمال امنیت.

پاسخ

ایران چه نیازی به جاسوسی در افغانستان دارد؟ تو فکر میکنی که حمله بزرګ سال ګذشته علیه فراه را اسراییلی ها تنظیم کرده بود؟ کوشش حمله بر مراسم تاپی در هرات را که افراد مسلح مامور شده توسط ایران بعدا خود را به نیروهای امنیتی افغان تسلیم کردند کسی از افریقا تنظیم کرده بود؟ حملات متعدد بر بند برق کمال خان و بند برق سلما را کسی از اندونیزیا تنظیم کرده بود؟‌ افراد مسلح ایرانی که توسط نیروهای افغان یک ماه یک ونیم ماه پیش دستګیر شدند توسط کدام کشور دیګر فرستاده شده بودند؟ این را هم میمانیم می رویم به خود داخل ایران. به هزارها نفر از هزاره های ایران را چه کس به خاطر جنګ به سوریه فرستاند؟ به چه تعداد افغانها در ایران هر روز بی آب و بی حجاب میشود؟ به چه تعداد اطفال و زنان کوتک زده میشوند و به افغانستان بیرون مرز میشوند؟‌ لعنت به این چنین همسایه اعم از ایران و پاکستان که ما داریم.

پاسخ

با تمام احترامی که به شبکه شما دارم، با اشد انتقاد میتوانم بگویم که خود شما بیشک یک متعصب کامل هستید چرا که در جملات خبری به جای افغانستان از کلمه افغان نام میبرید!!؟

پاسخ

مریض هستی مریض یا هم جاسوس ایران هستی که موضوع جاسوسان ایران برایت سنګین تمام شده است، ور نه افغان، افغانستان و باشنده ګان افغان همګی یک معنی و مفهوم دارد. هر کس که تذکره افغانی داشته باشد ولو از هر قوم باشد افغان است و افغانستان خانه مشترک همه اقوم ساکن این سرزمین معظم میباشد.

پاسخ

جواد عمید خودش یک جاسوس ایران است.

پاسخ