دیپلماسی

یک مقام افغان اخراج جاسوسان ایرانی از کابل را تائید کرد

گزارش از سلیمان

در تصویر دیده می شود که، اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ ۱۳ جدی پس از کشته شدن تورن جنرال قاسم سلیمانی توسط یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در بغداد، در تظاهرات علیه «جنایات» امریکایی در تهران شرکت می کنند. [عطا کیناری/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ ۱۳ جدی پس از کشته شدن تورن جنرال قاسم سلیمانی توسط یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در بغداد، در تظاهرات علیه «جنایات» امریکایی در تهران شرکت می کنند. [عطا کیناری/ای اف پی]

کابل -- یک مقام افغان اخیراً تائید کرد که، دو عضو از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به علت اشتراک در فعالیت های جاسوسی و جنگجویی در اواخر سال گذشته از کابل اخراج شدند.

یک مقام ارشد افغان به تاریخ ۲ حمل به تلویزیون بین المللی ایران گفت، حکومت افغان پس از کشته شدن تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس، طی یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در ماه جدی در بغداد، دو دیپلومات ایرانی را که مشغول جاسوسی و توزیع اسلحه به افراد در افغانستان بودند، اخراج کرد.

این منبع به شرط ناشناس بودن گفت، این «دیپلوماتان» اعضای نیروی قدس بودند.

وزارت خارجه افغانستان از این گزارش نه تائید و نه انكار كرد.

در این تصویر، اعضای لوای فاطمیون در حلب سوریه در اواسط ماه حوت طی یک مراسم عزاداری مشاهده می شوند. ترس های بسیاری وجود دارد که ایران پس از پایان عملیات در سوریه، اعضای این لوا را به افغانستان منتقل کند. [آرشیف]

در این تصویر، اعضای لوای فاطمیون در حلب سوریه در اواسط ماه حوت طی یک مراسم عزاداری مشاهده می شوند. ترس های بسیاری وجود دارد که ایران پس از پایان عملیات در سوریه، اعضای این لوا را به افغانستان منتقل کند. [آرشیف]

منصور خالقیار، معاون سخنگوی این وزارت گفت، «گام های خاصی ممکن است از هر دو طرف برداشته شده باشد یا نباشد، اما ایران همسایه ما است و ما در تلاش هستیم تا مشکلات خود را برطرف کنیم.»

سید نقیب الله هاشمی، یک تحلیلگر سیاسی و عضو پیشین شورای ولایتی کابل گفت، با وجود روابط عادی ظاهری بین این دو کشور، ایران به دنبال فرصت هایی است تا از مرگ سلیمانی انتقام بگیرد.

وی افزود، «پس از کشته شدن سلیمانی، ایران به دنبال انتقام جویی بود، و شکی نیست که این دو دیپلومات یا اعضای سپاه پاسداران مشغول جاسوسی [برای ایران] و مسلح کردن مردم [در افغانستان] برای وارد کردن صدمه به ایالات متحده بودند.»

هاشمی گفت، «با توجه به مداخله ایران در امور افغانستان، علاوه بر این دو عضو سپاه پاسداران، ممکن است افراد دیگری نیز در لباس دیپلوماتانی باشند که مشغول فعالیت های مخرب هستند، که این یک نگرانی جدی برای افغان ها است.»

تهدید امنیت ملی

صدیق پتمن، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل، تهران را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم کرد.

پتمن گفت، «ایران یکی از بازیکنانی است که درگیر جنگ ۴۰ ساله در افغانستان بوده است.»

وی گفت، «ما شواهد و اسناد زیادی داریم که نشان می دهد ایران از افراد و گروه ها در داخل افغانستان پشتیبانی می کند و به آنها اسلحه می دهد، و مقامات نظامی ایران در لباس دیپلوماتان در فعالیت های جاسوسی و غیر سیاسی در افغانستان دست دارند.»

وی افزود، «ایران با افراد و گروه ها در داخل افغانستان کار می کند که برای منافع ایران و بر خلاف منافع ملی افغانستان فعالیت می کنند.»

محمد جان رسول یار، معاون پیشین والی هلمند و یک تحلیلگر امور نظامی گفت، «اکثریت کسانی که به عنوان دیپلوماتان به افغانستان آمده اند، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.»

وی گفت، تهران «سال ها با کمک این افراد از گروه های ضد دولتی پشتیبانی کرده و با تجهیزات پیشرفته [نظامی] مسلح کرده است.»

رسول یار با اشاره به یک گروه شبه نظامی ایرانی که از افغان ها تشکیل شده است گفت، «این افراد همچنان افغان ها را برای لشکر فاطمیون در داخل افغانستان استخدام می کنند و آنها را به جنگ های نیابتی خود در منطقه می فرستند

رسول یار گفت، «این نیز ممکن است که این دو فرد اخراج شده مردم را مسلح می کردند تا یک جنگ داخلی جدید را راه اندازی کنند.»

بریالی هلالی، یک تحلیلگر نظامی و سیاسی گفت، فعالیت های جاسوسان ایرانی تهدید بزرگی برای امنیت ملی افغانستان است.

هلالی گفت، «این نخستین بار نیست که اعضای نیروی قدس در کشور ما [به عنوان] دیپلوماتان فعالیت می کنند.»

وی با اشاره به یک سفر در سال ۱۳۹۷ گفت، «پیش از این اسماعیل قاانی، معاون قاسم سلیمانی، که اکنون جانشین وی است، به بامیان سفر کرد که خود را به عنوان معاون سفیر ایران معرفی کرده بود.»

امام محمد وریماچ، رئیس سازمان مطالعات دیموکراسی افغانستان گفت، تهران در تلاش تضعیف کردن دیموکراسی، آزادی بیان، رشد اقتصادی و دستاوردهای افغانستان در حقوق بشر بوده است.

وریماچ گفت، «ایران پیش از این در استخدام مردم به نام مذهب و قومیت، و توزیع پول به افراد و حلقه های سیاسی در افغانستان، تأثیرگزار بوده است.»

وی گفت، «ایران اکنون با اعزام اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لباس دیپلوماتان به افغانستان، همین تجربه را بکار می برد تا بر نفوذ آنها در افغانستان بیفزاید.»

وریماچ گفت، «با دولت جدید در افغانستان، پیشرفت ها و دستاوردهای قابل توجهی در دیموکراسی، آزادی بیان، اقتصاد و حقوق بشر به وجود آمده است که برای ایران قابل قبول نیست.»

«همین دلیل است که ایران تمام تلاش خود را برای ایجاد موانع برای صلح ... در افغانستان انجام می دهد.»

عکس العمل حکومت افغان

خبر اخراج دو «دیپلمات» ایرانی در حالی مطرح می شود که تهران تلاش می کند در بحران سیاسی افغانستان، که ناشی از انتخابات ریاست جمهوری مورد اختلاف سال گذشته است، مداخله کند.

وزارت خارجه ایران در اعلامیه ای به تاریخ ۳ حمل گفت، تهران از تنش های ناشی از نتایج انتخابات احساس «نگرانی» می کند.

در اعلامیه آمده است، «جمهوری اسلامی ایران تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان را از نزدیک دنبال می کند و به دلیل عواقب غیرقابل پیش بینی اختلاف نظر درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر ثبات داخلی و تأثیرات منطقه ای، نگران است.»

تهران در این اعلامیه خواستار حکومت گسترده ای در افغانستان شد.

این اعلامیه مورد انتقاد از سوی وزارت خارجه افغانستان قرار گرفت.

این وزارت افغان در توییتی نوشت، «پیش بینی نمی شد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به مسائل افغانستان چنین موقف سطحی ای را اختیار کند.»

«این موضع گیری که وزارت خارجه [ایران] با توجه به تنش های سیاسی و انتخابات در پیش گرفته است، دخالت آشکار در امور داخلی افغانستان را نشان می دهد، که نگران کننده است. ما آن را به شدت محکوم می کنیم.»

وریماچ گفت، «وزارت خارجه ایران حق ندارد به ما بگوید چه نوع حکومتی یا سیستم سیاسی را می توانیم ایجاد کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ايران کشور دوست با افغانستان نبوده بلکه با استفاده از موقع در هر زمان افغانستان را ضربه زده است.

پاسخ

ایران تروریست پرور است

پاسخ

میگه خرالا کن پالانش رابگیر ایران بیچاره چی کار کرده اگرایران نباشد دوتاشیعه بیچاره را ده دوروز درافغانستان پست کرده میخورین شماها که نسل نسل افغانستان راقرض دار آمریکاکردین بگوین آمریکابرای شما چه دولت دروست کردن کامیلآ غلام غلام برای خدکفای افغانستان حتا یک کارخانه تولیدی را نمی خواهد درست شود اگریک وعده غذای سربازان افغان را آمریکا ندی هد ارتش شمافلج است بیاین دنبال واقیعیت باشیم نه دنبال خاک پاشیدن برچشم ملت کشوررابه دست جاسوسان اسرایل انگلیس عربستان دودسته تقدیم کردین حالا بامزخفات تان نام ایران رابدمیکنید خداوند لعنت کند شماانسان های شیطان صیفت را

پاسخ

صد ها جوس دیگر ایران همین حالا در افغانستان وجود دارند. و بخاطر جلب و جذب برای لشکر فاطمیون کار می کنند. محقق، خلیلی و طاهر زهیر جاسو های ایران هستند. شما در رسانه ها دیدید که محقق که یکی دو سال قبل به ایران رفته بود و با رئیس جمهور ایران حسن ورحانی گفت ما از پیوستن جوانان افغان در لشکر فاطمیون حمایت می کنیم. و طاهر زهیر در یک عکس با رهبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کنونی دیده شد. چرا حکومت افغانستان در برابر دستگیری این جواسس ایرانی در افغانستان اقدام نمی کند؟ چرا اینها را از حکومت برکنار نمی کند؟

پاسخ

ایران از ۴۰ سال گذشته بدینسو در امور داخلی افغانستان دارد مداخله می کنند. و رهبران هزاره را غلام خود ساخته هرچیزیکه ایران براشان بگوید این رهبران حرامی قبول می کند. ایران و رهبران هزار افغانستان مسئول کشته شدن هزار ها جوان هزاره های بیچاره در سوریه و عراق بوده اند. ایران زیاد تلاش کرد که اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته پیروز نشود. و شما دیدید که سفیر ایران در مراسم تحلیف غیر قانونی عبدالله عبدالله اشتراک کرده بود، در حالیکه میدانیست که برنده انتخابات اشرف غنی است و وثیقه ای کامیبابی را کمیسیون انتخابات به اشرف غنی داده است. این خودش مداخله صریح کشور ایران در امور داخلی افغانستان را نشان میدهد. اگر من بجای اشرف غنی می بودم، سفیر ایران را از کشور اخرج می کردم.

پاسخ