دیپلماسی

پناهندگان افغان در پاکستان، ادعای 'مسخره آمیز' حمایت طالبان را ریشخند کردند

گزارش از اشفاق یوسفزی

در این تصویر یک کارمند صحی پاکستانی دیده می شود که، به تاریخ ۲۹ جوزا در جریان یک کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال در لاهور، قطره واکسین فلج اطفال را برای کودکان پناهنده افغان تطبیق می کند. [عارف علی/ای اف پی]

در این تصویر یک کارمند صحی پاکستانی دیده می شود که، به تاریخ ۲۹ جوزا در جریان یک کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال در لاهور، قطره واکسین فلج اطفال را برای کودکان پناهنده افغان تطبیق می کند. [عارف علی/ای اف پی]

پیشاور -- پناهندگان افغان مقیم پاکستان، ادعای مبادله ای طالبان به نمایندگی آنها با مقامات پاکستانی برای فراهم نمودن تأسیسات صحی و آموزشی، را مسخره می کنند.

مقامات پاکستانی به روز پنجشنبه (۱۱ میزان) به استقبال گروهی از طالبان ارشد در اسلام آباد استقبال کردند.

در ویدیوهای منتشر شده توسط وزارت خارجهٔ پاکستان نشان داده شده است که ملا عبدالغنی برادر، بنیانگذار طالبان که هشت سال را در یک زندان پاکستان گذراند، توسط شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان و رئیس آی اس آی، دگرجنرال فیض حمید با آغوش باز و لبخند روبرو شد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در تویتر به زبان پشتو نوشت، «امروز هیئت امارت اسلامی با وزیر امور خارجه و دیگر مقامات عالی رتبه در اسلام آباد جلسات مفصلی داشت. هر دو کشور در موارد روابط دوجانبه، سیاسی و صلح صحبت کردند.»

در این تصویریک پناهندهٔ افغان دیده می شود که، در پیشاور سبزیجات می فروشد. بسیاری از پناهندگان افغان اظهارات اخیر طالبان را 'شوخی' می گویند. [اشفق یوسفزی]

در این تصویریک پناهندهٔ افغان دیده می شود که، در پیشاور سبزیجات می فروشد. بسیاری از پناهندگان افغان اظهارات اخیر طالبان را 'شوخی' می گویند. [اشفق یوسفزی]

تصویری که توسط طالبان منتشر شده است، جلسه هیئت گروهی آنها را به تاریخ ۱۱ میزان با مقامات ارشد پاکستانی در اسلام آباد نشان می دهد. [آرشیف]

تصویری که توسط طالبان منتشر شده است، جلسه هیئت گروهی آنها را به تاریخ ۱۱ میزان با مقامات ارشد پاکستانی در اسلام آباد نشان می دهد. [آرشیف]

وی راجع به افغانها در پاکستان گفت، «علاوه بر این، هیئت امارات اسلامی از صحت، تعلیم، صدور ویزا و تسهیلات به تجار افغان خواسته هایی داشته است. در پاسخ شاه محمود قریشی قول همکاری کامل را داده است.»

این تویت انتقادات تند و تیز را از سوی پناهندگان افغان جلب کرد، که گفتند جنگجویان طالب باید حقیقت را بیان کنند و از اظهارات خالی و با انگیزه سیاسی خودداری کنند.

نور وحید، متعلم صنف ۱۰ در لیسه میرویس در نزدیکی بورد بازار پیشاور گفت، «واقعاً تعجب آور است که تویت سخنگوی طالبان سهیل شاهین را دیدم و در آن وی گفته است که وی از شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان خواستار تأسیسات صحی و تعلیمی بهتر برای پناهندگان افغان است که در اینجا زندگی می کنند.»

وی گفت، جنگجویان طالب از فعالیت های ضد تعلیمی، هم در پاکستان و هم در افغانستان، بدنام هستند، وی افزود، این تصور که هیئت طالبان افغان با مقامات پاکستانی در مورد بهبود امکانات تعلیمی برای پناهندگان افغان صحبت کرده اند، «مسخره است.»

محمد جاوید ۱۷ ساله، محصل افغان در پوهنتون اسلامیه کالج در پیشاور گفت، «ما چهره واقعی جنگجویان طالب را می شناسیم، که افراد بی گناه را در بمب و حملات انتحاری در افغانستان کشته و زخمی می کنند. آنها به مکابت و مراکز صحی آسیب می رسانند، بنابراین چگونه می توانیم چنین اظهاراتی را جدی بگیریم؟»

وی گفت، مردم هیچ احترامی به بازیگران درگیر تروریزم در افغانستان ندارند، که هزاران نفر را وادار کرده است که به پاکستان و کشورهای دیگر مهاجرت کنند و در یک وضعیت درمانده زندگی کنند.

جاوید گفت، «چگونه می توان درخواست طالبان را هنگامی كه آنها جزئی از حکومت افغانستان نباشند، توسط پاکستان پذیرفت؟ فقط یك دولت منتخب می تواند این ادعا را بكند.»

نور ولی، یک محصل افغان در پوهنتون طبی خیبر گفت، جنگجویان طالب امکانات صحی بی شماری را از بین برده و مردم را از خدمات صحی محروم کرده اند.

وی در مورد تویت شاهین گفت، چنین شعارهایی نمی توانند افغانها را به خود جلب کنند.

وی گفت، تلاش جنگجویان طالبان برای جلب حمایت هموطنان خود از طریق چنین اظهاراتی، دستگیر کننده ای پیدا نخواهد کرد. اکثر مردم افغانستان می دانند که چگونه جنگجویان طالبان شفاخانه ها و مکاتب را نابود کرده اند.»

دشمنی با پیشرفت

خادم حسین، یک تحلیلگر امور امنیتی و سیاسی مستقر در پیشاور، به مبارزات طالبان علیه واکسین فلج اطفال فقط یکی از نمونه های خصومت این جنگجویان با پیشرفت، اشاره کرد.

وی گفت، «طالبان برعلیه واكسینهای فلج اطفال در افغانستان کمپاین كرده اند، كه كودكان را در معرض معلولیت قرار داده است. آنها همچنین تعلیم را ممنوع کرده اند و مردم قادر نیستند فرزندان خود را به مکاتب بفرستند.»

وی گفت که چنین اظهارات با انگیزه سیاسی بعید است که یک نقطه نرم برای طالبان در قلب مردم افغانستان ایجاد کند.

وی گفت، علاوه بر این، امکانات صحی، تعلیمی و تجارتی موجود توسط پاکستان برای پناهندگان افغان نیز ناشی از تلاش های حکومت مشروع در کابل است. طالبان هیچ نقشی در آن ندارند.

احمد زهیری، یک داکتر افغان که در پیشاور کار می کند گفت، صحت و تعلیم هیچگاه اولویت جنگجویان طالبان نبوده است زیرا آنها فقط می خواهند مردم را از طریق اقدامات تروریستی بترسانند.

وی گفت، وقتیکه کمبود سهولت های صحی وجود داشته باشند، زنان بیشتر از همه رنج می برند.

زهیری گفت، «زنان ما به دلیل ممنوعیت طالبان بر کارمندان صحی زنان، به پاکستان می آیند و به دنبال درمان مریضی های جزئی هستند.»

رئیس شاه، یک معلم افغان در پیشاور گفت، طالبان نباید برای اقدامات خود از اعتباری برخوردار شوند که مستحق آن نیستند، زیرا مردم می دانند که این جنگجویان هیچ کار خوبی برای مردم نکرده اند.

وی گفت، «طالبان باید جلو تروریزم را بگیرند و به زنان و کودکان احترام بگذارند. به جای دادن اظهارات دروغین، آنها باید در پی بخشش خداوند متعال باشند بخاطر آنچه که بر سر مردم افغانستان آورده اند.»

گلا جان ۴۴ ساله، یک فروشنده سبزیجات افغان در محلهٔ تیهکل پیشاور گفت، ادعاهای طالبان دروغ است.

وی گفت، «اظهارات سهیل شاهین شوخی با مردمی است که می دانند طالبان در مرکز تروریزم در کشور آنها بوده اند.»

جان گفت، «اگر طالبان خشونت را در کشور خود رها کنند، ما به سمت وطن خود حرکت خواهیم کرد، جایی که ما کار خواهیم کرد و فرزندان ما تعلیم خواهند نمود.»

وی گفت، «ما امیدواریم که جنگجویان طالبان ... تروریزم را رها کنند تا راه را برای یک افغانستان صلح آمیز هموار کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500