حقوق بشر

شکنجه نوجوان افغان در ایران، باعث برانگیختن عصبانیت و محکومیت شد

گزارش از عمر

پخش یک ویدیوی که شکنجه یک جوان ۱۶ ساله افغان در ایران را نشان می دهد، عصبانیت افغان ها و نگرانی های حکومت را برانگیخته است، که این واقعه را جنایتی علیه بشریت می خواند. مقامات ایرانی تائید کرده اند که این مرد جوان در جزیره قشم شکنجه شده است. [رسانه های اجتماعی/عمر]

هرات -- انتشار یک ویدیو در رسانه های اجتماعی که شکنجه یک پسر ۱۶ ساله افغان در ایران را نشان می دهد، عصبانیت افغان ها و همچنین اشفتگی حکومت را برانگیخته است که این واقعه را جنایت ضد بشریت خوانده است.

این ویدیو، نوجوان زخمی را نشان می دهد که بسته شده و به زمین دراز کشیده است.

ده ها تن از فعالان جامعه مدنی و باشنده گان کابل به تاریخ ۱۴ میزان در مقابل سفارت ایران برای محکوم کردن این شکنجه، جمع شدند و از دولت ایران خواستند که عاملان این کار را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

به گفته وزارت امور خارجه افغان، مقامات ایرانی تائید كردند كه این پسر در جزیره قشم شكنجه شده است. هنوز تاریخ این حادثه مشخص نشده است.

این تصویر که از ویدیو گرفته شده و در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، یک نو جوان بی پاسخ را پس از لت و کوب شدن در جزیره قشم، ایران نشان می دهد. مقامات ایرانی وقوع این حادثه را تائید کردند.

این تصویر که از ویدیو گرفته شده و در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، یک نو جوان بی پاسخ را پس از لت و کوب شدن در جزیره قشم، ایران نشان می دهد. مقامات ایرانی وقوع این حادثه را تائید کردند.

محمد علی باقر عاشورا، یک فرد اخراج شده از ایران به تاریخ ۱۴ میزان، پاهای آفگار شده خود را در شهر هرات ولایت هرات، نشان می دهد. [عمر]

محمد علی باقر عاشورا، یک فرد اخراج شده از ایران به تاریخ ۱۴ میزان، پاهای آفگار شده خود را در شهر هرات ولایت هرات، نشان می دهد. [عمر]

صبغت الله احمدی، یک مقام در این وزارت گفت، وزارت امور خارجه در حال پیگیری این موضوع است و می افزاید، این وزارت با سفارت افغانستان در تهران و کنسولگری افغانستان در ولایت زاهدان ایران در تماس بوده است.

سرنوشت نامعلوم فرد قربانی

احمدی گفت، «مقامات ایران به نمایندگان سیاسی ما گفتند که این جوان تحت معالجه است، اما وقتی مردم ما خواستند او را ببینند، مقامات ایرانی سپس گفتند که این جوان را اخراج کرده اند.»

وی افزود، «ما از ایران وضاحت می خواهیم که به كدام تاریخ و از كدام مرز، این جوان را به افغانستان اخراج کرده اند تا بتوانیم اطمینان حاصل كنیم كه وی زنده است، اما مقامات ایران هنوز پاسخ مثبت به ما نداده اند.»

احمدی افزود، «ایرانیان به ما گفته اند كه وی تحت مداوا قرار گرفته بود، اما ما اطمینان نداریم. وزارت خارجه به این قضیه به طور جدی نگاه می کند.»

عبدالباسط انصاری، مشاور ارتباطات وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغان گفت كه دفتر وی «گزارش هایی دریافت كرده است كه این جوان پس از شكنجه جان خود را از دست داده است و این خبر باعث اشفتگی این وزارت شده است.»

وی افزود، «این حادثه برای حکومت افغانستان قابل قبول نیست و عاملان آن باید مجازات شوند.»

انصاری گفت، «ما تفاهم نامه هایی با ایران داریم که بر اساس آن نباید شهروندان افغان در خاک ایران مورد شکنجه قرار گیرند و نباید آنها را مورد تهدید قرار دهند یا حقوق آنها را نفی کنند. این اقدامات نقض آشکار قوانین بین المللی پناهندگان است؛ این اقدامات غیر انسانی هستند و قوانین بشردوستانه را نقض می کنند -- بنابر این، ما این اعمال را محکوم می کنیم.»

انصاری گفت، صرف نظر از اینکه شکنجه توسط یک سرباز ایرانی انجام شده است یا یک شهروند عادی، حکومت ایران باید عاملان را دستگیر کند.

وی گفت، «ایران -- منحیث همسایه ما و بر اساس تفاهم نامه هایی که قبلاً با آن امضا کرده ایم -- مسؤل حمایت از حقوق پناهندگان افغان در آن کشور است.»

انصاری گفت، «بیش از ۱.۵ ملیون پناهنده افغان در ایران زندگی می کنند ... ما متأسفانه می بینیم که پناهندگان ما در ایران مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.»

ادامه جنایات ضد بشری

شکنجه این نوجوان متعاقب یک سلسله اقدامات خشونت بار دیگر علیه افغان ها در ایران است.

به تاریخ ۱۴ حمل، دو پناهجوی افغان پس از اصابت گلوله توسط نیروهای ایرانی در ولایت زاهدان، پس از ادعای ورود غیرقانونی از افغانستان، کشته و ۱۸ تن دیگر -- به شمول زنان و کودکان -- زخمی شدند.

در ماه قوس سال گذشته، ویدیویی منتشر شد كه نشان می داد نگهبانان مرزی ایرانی با خشونت و تحقیر با مهاجران افغان بدلفظی می کنند و همین امر باعث انتقاد شدید و خشم در بین افغان ها شد.

محمد علی باقر عاشورا، که اخیراً از ایران اخراج شده و اکنون در کمپ پناهندگان سازمان ملل در هرات زندگی می کند، گفت که وی علائم رفتار خشونت آمیز توسط سربازان ایرانی را باخود دارد.

وی گفت، «وقتی من به افغانستان سفر می كردم، آنها از من خواسته های غیرقانونی كردند، اما وقتی آنها را نپذیرفتم، آنها وحشیانه من را مورد لت و کوب قرار دادند و بدن من اکنون سیاه و آبی شده است. آنها پناهندگان را آزار می دهند و به آنها آسیب می رسانند، به ویژه کسانی که دستورات سربازان ایرانی را رعایت نمی کنند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان لت و کوب، شکنجه و کشتار مهاجرین افغان در ایران را جنایتی ضد بشریت می نامد.

شکرالله مشکور، سخنگوی این سازمان گفت، «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شکنجه این جوان در ایران را نقض حقوق بشر می داند و ما این عمل را به شدت محکوم می کنیم.»

وی گفت، شکنجه جوانان به طور آشکار نقض کنوانسیون حقوق کودک و کنوانسیون علیه شکنجه است.

مشکور افزود، «این تنها یک مورد نیست. چندین بار شهروندان افغان در حوادث مشابه در ایران شکنجه شده اند و حقوق آنها نقض شده است.»

تبعیض علیه پناهندگان افغان در ایران

وزارت صحت عامه ایران نیز پس از اینكه از ایرانیان خواست در ایام اربعین از زائران افغان و پاكستان دور بمانند، و گفت كه آنها دارای میكروب هایی دارند كه می توانند گسترش یابند، عصبانیت افغان ها را برانگیخته است.

این مشاهدات شامل زیارتی در کربلای عراق است که بسیاری از مردم از طریق ایران یا از ایران به آنجا سفر می کنند.

بسیاری از افغان ها این هشدار ایران را نژاد پرستی خوانده اند و برخی از افغانانی که قصد شرکت در اربعین را داشتند، می گویند که حکومت ایران آنها را از این سفر ممنوع کرده است.

محمد علی، باشندهٔ ولایت غزنی که قصد سفر به کربلا را داشت و وارد خاک ایران شده بود، گفت که سربازان ایرانی او را از ادامه سفر منع کردند و در عوض او را به افغانستان اخراج کردند.

علی گفت، «حکومت ایران به شهروندان خود گفته است كه از افغان ها دوری كنند زیرا آنها، افغان ها مریض و پلید هستند.»

وی افزود، «وقتی سربازان ایرانی مرا دستگیر کردند، پاسپورتم را از من خواستند و من به آنها گفتم که پاسپورت افغان دارم. [من به آنها گفتم] من از طریق پرواز آمده ام و می خواستم برای یک ماه به سفر كربلا بروم، اما آنها مرا دستگیر كردند و به من گفتند كه نمی توانم به كربلا بروم.»

مهدی حسینی، باشندهٔ ولایت بغلان گفت که وی همچنین به دنبال سفر به کربلا برای اربعین بود اما منع شد.

وی گفت، «ایرانیان می گویند که مردم باید از افغان ها دوری کنند چون آنها مریض هستند. اگر مردم ایران این سخنان را از رهبران خود نمی شنیدند، آنها چنین چیزی را نمی گفتند. آنها در ایران تا حدی بدرفتاری کردند که ما احساس کردیم که انسان نیستیم، و این وضعیت روح ما را شکست.»

وی گفت، «این عمل ایرانیان، به ویژه حکومت ایران، قطعاً دور از انسانیت است و آنها به من این احساس را دادند که دیگر بشریت در این کشور باقی نمانده است.»

وی گفت، وی «واقعاً شرمنده» بود که متعلق به همان فرقه اسلام است که این شکنجه کاران نیز بودند.

مولوی سید محمد شیرزادی، یک عالم دین در شهر هرات، برتری جوئی و نژادپرستی را اعمال ممنوعه در اسلام می داند.

وی گفت، «کسانی که خود را مسلمان و پیروان دین اسلام می نامند و مرتکب نژادپرستی می شوند، باید بدانند که در اسلام جایی ندارند.»

شیرزادی گفت، بر اساس آیات قرآن، همه مسلمانان جهان برادر با یکدیگر هستند و باید لحظات اندوه و شادی خود را با آنها شریک بسازند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500