جامعه

برنامه سفرجوانان افغان پیام های صلح را در سراسر ولایات می رساند

گزارش از خالد زیری

در تصویر دیده می شود که، اعضای گروه 'وطندار' همراه با باشنده گان محلی به تاریخ ۲۸ دلو در قلعه تاریخی سراج در ولایت لغمان، اتن می کنند. [خالد زیری]

در تصویر دیده می شود که، اعضای گروه 'وطندار' همراه با باشنده گان محلی به تاریخ ۲۸ دلو در قلعه تاریخی سراج در ولایت لغمان، اتن می کنند. [خالد زیری]

لغمان -- جوانان افغان از ۲۱ ولایت برای رسانیدن پیام های صلح و یادگرفتن سایر فرهنگ های محلی به عنوان بخشی از یک برنامه تحت حمایت دولت به مناطق مختلفی در این کشور سفر می کنند.

این ابتکار «وطندار» یک سال قبل توسط ریاست مستقل ارگانهای محلی آغاز شد.

به عنوان بخشی از این پروژه، گروهی متشکل از ۷۰ شرکت کننده در یک سفر یک روزه به تاریخ ۲۸ دلو به مهترلام مرکز ولایت لغمان و همچنان به ولسوالی قرغه ای سفر کردند. آنها به مکان های تاریخی رفتند و در مورد صلح با افراد محلی صحبت کردند.

افراد زیادی در این گروه برای اولین بار از لغمان بازدید می کردند.

زین الله شهیدزوی، مدیر این برنامه، به تاریخ ۲۸ دلو در دفتر ولایت لغمان به خبرنگاران گفت، «ما تاکنون از ۷ ولایت دیگر بازدید کرده ایم تا باشنده گان یک منطقه از منطقه دیگری بازدید کنند و از فرهنگ آنها مطلع شوند.»

وی گفت، «مهمترین هدف ما ارائه پیام های صلح به هر گوشه از کشور می باشد و ضمناً به همسفران ما این امکان را فراهم می کند که مناطقی را که اکنون امن هستند ببینند.»

شهیدزوی گفت، «ما در ولایات شمالی و غربی بوده ایم و صرف نظر از این که کجا هستیم، افغان ها تشنه صلح و محبت هستند. هیچ تعصب بین هزاره، پشتون یا تاجیک وجود ندارد. همه ما افغان هستیم و همه ما به صلح احتیاج داریم.»

شرکت کنندگان در این برنامه هیجان خود را از دیدن مناطقی از کشور که قبلاً ندیده بودند حکایت کردند، به شمول برخی از مناطقی که در گذشته به دلیل جنگجویی ناامن تلقی می شدند.

محمد عوض محمدی، یکی از باشنده گان ولایت نیمروز گفت، «من از شنیدن نام لغمان یا سایر مناطق ولایات شرقی می ترسیدم زیرا به من گفته شده بود آنعده ولایات ناامن هستند.»

وی افزود، «اما اکنون، من بسیار خوشحالم که اینجا هستم تا مردم و زیبایی های اینجا را می بینم.»

محمدی گفت، «این همه از برکت نیروهای امنیتی افغان است. ما تشنه صلح هستیم و صلح را می خواهیم تا بتوانیم در کوهها کوهنوردی کنیم، قدم بزنیم و زیبایی های کشورمان را تماشا کنیم. اگر طالبان باشند یا هر گروه دیگری باشد، آنها باید صلح برقرار کنند و جنگ را پایان دهند.»

'بسیار محبت است اینجا'

وی گفت، «ما قلعه تاریخی سراج را در لغمان دیدیم و باغی را با نام صلح بنا کردیم جائیکه بازدید کنندگان از هر ولایت درختی را غرس کردند. ما همچنان در زیارت مهترلام بابا دعا کردیم و مسابقه ای را که در گمبیری، منطقه دیگری در لغمان بازی می شد، تماشا کردیم.»

حافظ سعیدی که از ولایت سرپل به لغمان سفر کرده بود از سفرکردن به این منطقه برای تقویت بیشتر وحدت ملی ابراز خوشحالی کرد.

سعیدی گفت، «ما همه برادر و خواهر هستیم. ما دیگر نمی خواهیم که نسبت به همدیگر تقسیم شویم و تعصب داشته باشیم. ما از ولایات دور افتاده آمده ایم تا پیام محبت و هماهنگی را برسانیم، اما از اینکه محبت زیادی را در اینجا مشاهده می کنیم، متعجب شدیم.»

«من خاطره ای بسیار مثبت را از این منطقه خواهم برد و به باشنده گان ولایت من می گویم که چگونه مردم ولایت های شرقی صلح دوست هستند.»

پس از بازدید از لغمان، شرکت کنندگان به تاریخ ۲۹ دلو به ولایت ننگرهار سفر کردند. آنها از مکان های تاریخی و کتابخانه ها بازدید کردند و برای دیدن فرهنگ پشه ای از نزدیک، به ولسوالی دره نور سفر کردند.

عزت الله پامیر، سخنگوی برنامه وطندار گفت، «این یک روش خوب برای رسانیدن پیام صلح و نزدیک شدن فرهنگ های مختلف است. این نوع برنامه نشان می دهد که افغان ها اکنون نفرت را رها کرده و روی سعادت خود تمرکز می کنند

وی گفت، «باشنده گان مناطق دور افتاده به صلح احتیاج دارند. در صورت برقراری صلح در این کشور، بالاخره افغان ها فرصتی برای زندگی خود خواهند داشت.»

پامیر افزود، «ما این برنامه را به ولایات دیگر نیز گسترش خواهیم داد. ما باشنده گان ولایات شرقی را به شمال و جنوب کشور خواهیم برد تا در مورد یکدیگر بدانند و در مورد چگونگی برقراری صلح تبادل نظر کنند.»

گلاب ابراهیمی، یکی از شرکت کنندگان در پروژه وطندار گفت، «اگر مذاکرات صلح میان ایالات متحده، طالبان و حکومت افغان به نتیجه مثمر برسد، من به نورستان و همچنان کوه های دولتشاه در لغمان سفر خواهم کرد.»

ایالات متحده قصد دارد در صورت موفقیت آتش بس یک هفته ای، به روز شنبه (۱۰ حوت) توافق نامه ای با طالبان را در قطر امضا کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500