امنیت

ناتو به طالبان هشدار داد که اگر آنها به تعهدات شان عمل نکنند، با عواقب ناگوار روبرو خواهند شد

ای اف پی

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به تاریخ ۱۴ حوت بخاطر نشست وزیران دفاع اتحادیه اروپا وارد زاگرب، کرویشیا شد. [دامیر سنکار/ ای اف پی]

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به تاریخ ۱۴ حوت بخاطر نشست وزیران دفاع اتحادیه اروپا وارد زاگرب، کرویشیا شد. [دامیر سنکار/ ای اف پی]

زاگرب، کرویشیا -- با افزایش حملات، دبیرکل ناتو به روز چهارشنبه (۱۴ حوت) هشدار داد که نیروهای غربی افغانستان را تنها در صورتی ترک خواهند کرد که طالبان در مورد کاهش خونریزی به تعهدات خود عمل کنند.

این جنگجویان از زمان امضای توافقنامه صلح با ایالات متحده در اخرهفته گذشته، به خشونت شان علیه نیروهای افغان افزایش داده اند و این کار مذاکرات صلح میان کابل و طالبان که قرار است به تاریخ ۲۰ حوت آغاز شوند، مورد شک و ترید قرار داده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به ای اف پی گفت، در پیشروی صلح "یک جاده طولانی و دشوار " قرار دارد. وی نیز هشدار داد که اگر طالبان موافقتنامه را نقض کنند، نیروهای خارجی افغانستان را ترک نخواهند کرد.

استولتنبرگ در مصاحبه ای در زاگرب، کرویشیا جایکه وی در نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا شرکت کرده بود، گفت، «این یک وضعیت بسیار دشوار است و طالبان باید به تعهدات خود عمل کنند. ما باید شاهد کاهش خشونت باشیم.»

جنگجویان طالب و روستایان به تاریخ ۱۲ حوت هنگام تجلیل از توافقنامه صلح در ولسوالی علینگار ولایت لغمان در یک گردهمایی شرکت می کنند. [نورالله شیرزاد/ ای اف پی]

جنگجویان طالب و روستایان به تاریخ ۱۲ حوت هنگام تجلیل از توافقنامه صلح در ولسوالی علینگار ولایت لغمان در یک گردهمایی شرکت می کنند. [نورالله شیرزاد/ ای اف پی]

«ما فقط می توانیم در صورتی طرف معامله خود را رعایت کنیم که طالبان طرف معامله خود را رعایت کنند.»

توافقنامه ای که به تاریخ ۱۰ حوت در دوحه به امضا رسید، به آن به حیث یک راه برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان دیده می شود.

اما شب گذشته، جنگجویان طالب در نقض اخیر آتش بس قسمی، دست کم ۲۰ سرباز اردو و پولیس افغان را در یک سلسله حملات به قتل رساندند.

تحت شرایط این توافقنامه، ایالات متحده و سایر نیروهای خارجی در ظرف ۱۴ ماه با ضمانت های امنیتی از سوی طالبان افغانستان را ترک خواهند کرد، و شورشیان بخاطر آغاز گفتگوها با حکومت رئیس جمهور اشرف غنی تعهد کردند.

گزینه دیگر نیست

ناتو که دارای ۱۶۰۰۰ مأموریت آموزشی و حمایوی در افغانستان است، از مدت ها تأکید کرده است که نیروهای این سازمان تنها زمانی افغانستان را ترک خواهند کرد که شرایط در این کشور مناسب باشند – ناتو با الخصوص تعهد می کند که تروریست ها نمیتوانند از این کشور به حیث پایگاه برای حملات شان علیه خارج استفاده کنند.

استولتنبرگ، که به حیث نخست وزیر ناروی به تعقیب حمله به رهبری ایالات متحده بخاطر سرنگونی طالبان در سال ۱۳۸۰ سربازان را به افغانستان اعزام کرد، گفت، «توافقنامه ای که به روز شنبه به امضاء رسید، یک گام مهم بود، اما این فقط گام اول است.»

وی گفت، «راه رسیدن به صلح طولانی و دشوار خواهد بود و ما باید برای ناامیدی ها آماده باشیم.»

وی افزود، «درعین حال گزینه ای دیگر وجود ندارد. تنها راه رسیدن به یک راه حل صلح آمیز، مذاکره و گفتگو با طالبان است.»

طالبان پس از کمتر از سه روز از امضای توافقنامه آتش بس قسمی، اعلام کردند که آنها حملات شان را علیه نیروهای دولت افغانستان از سرگرفتند.

به گفته وزارت داخله، این جنگجویان در ظرف ۲۴ ساعت در آنچه که از اراده آنها پیدا است، ۳۰ حمله را در ۱۵ ولایت از جمع ۳۴ ولایت کشور انجام دادند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از گپ های دبیر کل ناتو فهمیده می شود که جنگ در این کشور به زودی پایان نمی یابد و مردم باید برای یک دهه دیگر جنگ نیز آماده گی بگیرند. زنده گی کردن در این سرزمین برای مردم بسیار تلخ شده. مردم فقیر افغانستان چه بکنند؟ اکثریت مردم کل روز بخاطر پیداکردن یک لقمه نان سرگردان اند. و هر روز همی مردم غریب قربانی می شوند. اگر اردو است اگر پولیس است و اگر طالب است همه و همش مردم غریب است. یک پولدار یا سیاسمتمدار ویا هم رهبران طالب که در دوحه عیش ونوش می کنند در این کشور کشته نمی شود. جنگ همواره در این کشور از مردم بیچاره و مظلوم قربانی گرفته است. خداوند تاتو را با امریکا، رهبران افغانستان و طالب نیست و نابود گرداند. آمین

پاسخ