جنایت و عدالت

جواب متقابل: دختر افغان اعضای گروه طالبان را پس از آن کشت که والدینش را به قتل رساندند

ای اف پی

در این تصویر بدون تاریخ، قمر گل پس از کشتن دو جنگجویان طالب در ولایت غور دیده می شود که، یک میل کلاشنیکوف را در بغل خود گرفته است. [رسانه های اجتماعی]

در این تصویر بدون تاریخ، قمر گل پس از کشتن دو جنگجویان طالب در ولایت غور دیده می شود که، یک میل کلاشنیکوف را در بغل خود گرفته است. [رسانه های اجتماعی]

غزنی -- مقامات گفتند، یک دختر افغان دو جنگجویان طالب را با ضرب گلوله کشته و چندین تن دیگر را هنگامی زخمی کرد که آنها والدینش را به دلیل حمایت حکومت از خانه شان بیرون کشیدند و به قتل رساندند.

این حادثه هفته گذشته زمانی رخ داد که شورشیان بالای خانه قمرگل، نوجوان اهل یک قریه در ولایت غور حمله کردند.

حبیب الرحمن ملکزاده، آمر پولیس محلی به ای اف پی گفت، جنگجویان به دنبال پدر وی بودند که بزرگ قریه بود.

وی گفت، پدر وی طرفدار حکومت بود، که به همین دلیل جنگجویان طالب به خانه وی رفتند و او را بیرون کشیدند.

به گفته ملکزاده، هنگامی كه همسرش در برابر آنها مقاومت کرد، جنگجویان طالب هر دو را بیرون از خانه شان كشتند.

وی گفت، «قمر گل، که داخل خانه بود، اسلحه کلاشنیکوف را که خانواده در اختیار داشت، گرفت و نخست دو جنگجویان طالب را که پدر و مادرش را به قتل رساندند، با ضرب گلوله کشت و سپس چند نفر دیگر را مجروح ساخت.»

به گفته مقامات دیگر، قمرگل ۱۴ الی ۱۶ سال عمر دارد. این برای بسیاری از افغان ها معمول است که سن دقیق خود را نمی دانند.

چند جنگجوی دیگر طالبان بعداً برای حمله بر خانه وی آمدند، اما برخی از اهالی قریه و شبه نظامیان طرفدار حکومت پس از درگیری مسلحانه آنها را اخراج کردند.

محمد عارف عابر، سخنگوی والی این ولایت گفت، نیروهای امنیتی افغان قمرگل و برادر کوچکترش را به یک مکان مصؤن بردند.

ستایش برای شجاعت وی

از زمان وقوع این حادثه بدینسو، شبکه های رسانه های اجتماعی با تمجید از عملکرد 'قهرمانانه' این نوجوان پر شده اند.

تصویر قمرگل که یک چادر پوشیده و یک کلاشنیکوف را در بغل گرفته است، طی چند روز گذشته بسیار مشهور شده است.

نجیبه رحیمی در فیسبوک نوشت، «درود بر شجاعتش! کارش عالی بود. فاضله علیزاده، یکی دیگر از کاربران فیسبوک نوشت، «قدرت یک دختر افغان».

محمد صالح در پست خود در فیسبوک نوشت، «ما می دانیم که از دست دادن والدین غیرقابل جبران است، اما انتقام شما آرامش نسبی به شما خواهد داد.»

طالبان مرتباً روستائیانی را که گمان می کنند خبرچین حکومت یا نیروهای امنیتی هستند، می کشند.

در ماه های اخیر، جنگجویان علی رغم اینکه موافقه کردند تا با کابل مذاکرات صلح را برگزار کنند، حملات خود را علیه نیروهای امنیتی افزایش داده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

10 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حادثه الم ناک خانواده غوری و دختر شجاع و با شهامت غوری را از رسانه ها شنیدم. غور ولایت تسخیر ناپذیر بوده که در طول تاریخ آزادگی, افتخارات و شجاعت میراثی خود را حفظ کرده است هیچگاه تن به ذلت, اسارت و استعمار نداده شکست. غور دژ فولادین در برابر طالب بوده و مردم غور به دره دره و قله قله ایستادند و دفاع کردند و همچنان غور اولین ولایت بوده که بعد از شهادت قهرمان ملی کشور صرف در ظرف یک ماه خشمگینانه یورش بردند شهر فیروز کوه (چغچران) را نیز آزاد نمودند. بدون شک شجاعت دختر ۱۶ ساله در ولسوالی تیوره که شاهد شهادت پدر و مادرش است خواهر و برادر آنن تفنگ میگیرند و قاتلین را جا بجا به قتل می رسانند و تا صبح از خانواده شان مردانه دفاع میکنند . با حسرت و درد دریغ شهادت پدر و مادر این خانواده را به باز ماندگان شان و مردم تاریخ ساز و افتخار آفرین غور تبریک و تسلیت عرض میکنم بهشت برین جای شان باد .

پاسخ

حق بانو قمر گل هم مثل حق دیگران پایمال خواهد گردید. آخر عسکر میشود برای تلاشی خانمها و از امروز با فرهنگ برده جنسی آشنا میشود.

پاسخ

باید دولت راهی پیدا کند تا بیرون از کشور برود و در آنجا ادامه تحصیل کند، اینجا در امن نخواهد بود. حیف است چنین زن قهرمان در نظر گرفته نشود.

پاسخ

گفته هایی وجود دارد جناب خانم قمر گل شوهرش را به قتل رسانده است

پاسخ

امید بخدا است که تا انوقت مصالحه ملی - اشتی ملی و یا هم توافق صلح درین خاک صورت گیرد تا قمرگل و امثالهم مورید عفو عمومی قرار بگیرند. تنها زنده گی قمرگل در خطرنیست از افراد سرمایه دار گرفته تا فرد معمولی این کشور که بایک مبایل با ارزش 5 هزار افغانی جانش توسط دزدان قربانی میگردد به قول معروف که میگویند ( هرکس از روی اعمال خود نان میخورد ) ما مردم اعمال ما نیت ما کردار ما بد است که چنین روزی را مشاهده میکنیم و بالای ما امده است. از طفولیت معنی ودرس وجدان را بما نیاموختند. وجدان چیزی است که باید ها و نباید ها را از والدین خود یاد بگیریم. از طفولیت بما نگفتند این کار باید بکنید و ان را باید نکنید. بناً تا همین برده گی و نوکری بیگانه گان باشد حال ما همین است. توقع بهترشدن را نداشته باشید

پاسخ

ملالی یوسفزی با قلم قهرمان میشود و قمر گل با تفنگ هر دو با عین ماجرا (برخورد با طالبان) اما او از اکسفورد فارغ میشود و اینجا قمر گل شاید نیم عمر اش در خانه امن سپری شود... یوسفزی چند سال بعد بر میگردد و شاید هم تا مقام نخست وزیری برسد, سرنوشت قمر گل را چگونه پیش بینی میکنید؟ آیا روزی زمینه آموزش و تحصیلات عالی برای قمر گل مساعد خواهد شد? آیا او به آکسفورد راه پیدا خواهد کرد!? با احترام جامع

پاسخ

جرات و شجاعت این دختر واقعاً قابل تحسین است. حکومت باید به این دختر جایزه نقدی اعطا کند.

پاسخ

دولت باید همراه این دختر و برادرش کمک کنند و معیشت زنده گی شان را فراهم کند، زیرا اینها نان اور خانواده شان را از دست دادند.

پاسخ

این شجاعت یک زن افغان را نشان میدهد که زنان در طول تاریخ در افغانستان در کنار مردان این کشور برای آزادی و استقلال کشور مبارزه کرده و قربانی داده اند. زنده باد زنان شجاع و دلیر این کشور.

پاسخ

این دختر واقعاً که یک قهرمان است وی در پهلوی این که تقدیر گردد، باید امنیت اش گرفته شود و به کابل آورده شود یا به بیرون از کشور فرستاده شود، زیرا طالبان وی را زنده نخواهند ماند.

پاسخ