امنیت

دختر افغان که والدینش کشته شدند گفت که وی برای کشتن طالبان دیگر آماده است

سلام تایمز و ای اف پی

یک دختر ۱۵ ساله افغان به تاریخ ۲۷ سرطان ۱۳۹۹، پس از آنکه والدینش توسط جنگجویان کشته شدند، دو جنگجویان طالب را با یک میل کلاشنیکوف به قتل رساند. به گفته مقامات محلی، طالبان برای کشتن پدر قمرگل، که ملک قریه بود آمده بودند، زیرا وی از حکومت حمایت می کرد. [آر اف ای/آر ال/ای اف پی]

غزنی -- یک دختر افغان که دو جنگجویان طالب را پس از آن به قتل رساند که آنها والدینش را با ضرب گلوله کشتند، گفت که وی آماده مقابله با هر شورشی دیگر است که ممکن است تلاش کند تا بالای وی حمله کند.

قمرگل ۱۵ ساله، این جنگجویان را پس از آن کشت که هفته گذشته در یک روستای دورافتاده در ولایت غور آنها بالای خانه وی حمله کردند.

قمرگل از خانه یكی از نزدیكانش، جایی كه نگهبانان از وی حفاظت می کردند از طریق تیلیفون به ای اف پی گفت، «من دیگر از آنها نمی ترسم و من آماده هستم كه دوباره با آنها بجنگم.»

تصویری از قمرگل همراه با اسلحه به صورت آنلاین منتشر شده است، که بسیاری از اقدامات وی ستایش می کنند و خواستار خروج مصؤن وی به خارج از کشور هستند.

در این تصویر که به تاریخ ۳۱ سرطان گرفته شده است، قمرگل ۱۵ساله دیده می شود که، دو جنگجویان طالب را پس از حمله بر خانه اش، با کلاشنیکوف خانوادگی خود کشت، در دفتر والی در فیروز کوه، ولایت غور نشسته است. [ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۳۱ سرطان گرفته شده است، قمرگل ۱۵ساله دیده می شود که، دو جنگجویان طالب را پس از حمله بر خانه اش، با کلاشنیکوف خانوادگی خود کشت، در دفتر والی در فیروز کوه، ولایت غور نشسته است. [ای اف پی]

در این تصویر بدون تاریخ، قمرگل پس از کشتن دو جنگجویان طالب در ولایت غور دیده می شود که، یک میل کلاشنیکوف را در بغل خود گرفته است. [رسانه های اجتماعی]

در این تصویر بدون تاریخ، قمرگل پس از کشتن دو جنگجویان طالب در ولایت غور دیده می شود که، یک میل کلاشنیکوف را در بغل خود گرفته است. [رسانه های اجتماعی]

قمرگل با حکایت از وقایع آن شب گفت، حوالی نیمه شب بود که طالبان فرا رسیدند.

وی هنگام شنیدن صدای مردانی که به درب خانه شان فشار می آورد، همراه با برادر ۱۲ ساله اش در اتاقش خواب بود.

قمرگل گفت، «مادر من دوید تا جلوی آنها را بگیرد، اما تا آن زمان آنها درب را شکسته بودند.»

«آنها پدر و مادرم را به بیرون بردند و چندین بار به آنها شلیک كردند. من وحشت زده شدم.»

وی گفت، اما لحظاتی بعد، «عصبانیت بالایم غلبه کرد».

قمرگل، که توسط پدرش به وی آموخته شده بود كه چگونه یک اسلحه کلاشنیکوف را باید شلیک كرد گفت، «اسلحه ای را كه ما در خانه داشتیم، برداشتم و به سمت دروازه رفتم و به آنها شلیک كردم.»

برادرش هنگامی وارد صحنه شد كه یكی از شورشیان، كه ظاهراً رهبر گروه بود، تلاش كرد تا شلیک متقابل کند.

قمرگل گفت، «برادرم اسلحه را از من گرفت و بالای او شلیک كرد. این جنگجوی در حالت زخمی فرار كرد تا بعداً برگردد.»

تا آن زمان چندین روستایی و شبه نظامیان طرفدار حکومت به خانه رسیده بودند. طالبان بالاخره پس از یک درگیری مسلحانه طولانی فرار کردند.

'اقدام شجاعانه'

مقامات به ای اف پی گفتند که طالبان برای کشتن پدر قمرگل آمده بودند، که ملک قریه بود، زیرا وی از حکومت حمایت می کرد.

طالبان مرتباً روستائیانی را که گمان می کنند خبرچین حکومت یا نیروهای امنیتی هستند، می کشند. ولسوالی تیوره، که قریه دورافتاده قمرگل در آن موقعیت دارد، صحنه درگیری های تقریباً روزانه بین نیروهای حکومتی و طالبان است.

وی گفت، «من افتخار می كنم كه قاتلین والدینم را كشتم. من آنها را به قتل رساندم زیرا آنها والدینم را کشتند، و همچنان به دلیل اینکه می دانستم که آنها برای من و برادر کوچکم خواهند آمد.»

قمرگل اظهار تأسف میکند که نتوانست با مادر و پدرش خداحافظی کند.

وی گفت، «بعد از اینکه دو نفر طالبان را کشتم، برای گفتگو با پدر و مادرم رفتم، اما آنها نفس نمی کشیدند. من احساس غم و اندوه می کنم. آخرین بار نتوانستم با آنها صحبت کنم.»

صدها نفر از کاربران رسانه های اجتماعی خواستار این هستند که حکومت از وی محافظت کند و برخی خواستار ارسال وی به خارج از افغانستان هستند.

فوزیه کوفی، عضو پیشین ولسی جرگه از ولایت بدخشان در فیسبوک نوشت، «من خواهان این هستم که رئیس جمهور به انتقال وی به یک مکان امن کمک کند زیرا امنیت وی و خانواده اش در معرض خطر است.»

به روز پنجشنبه (۲ اسد)، قمرگل به کابل منتقل شد، جائیکه مقامات حکومت و گروهی از زنان افغان از وی استقبال کردند.

منیره یوسفزاده، یک مقام وزارت دفاع گفت، «اقدام شجاعانه» قمرگل پیامی از زنان افغان برای طالبان بود.

وی به زبان دری توییت کرد، «طالبان باید درک کنند و بدانند که زنان امروز از زنان دوران حکومت آنها، متفاوت هستند.»

صدیق صدیقی، سخنگوی غنی به ای اف پی گفت، رئیس جمهور اشرف غنی قمرگل را به خاطر «دفاع از خانواده خود در برابر دشمن بی رحم» ستایش کرد.

سخنگوی طالبان تائید کرد که عملیاتی در منطقه این حمله صورت گرفته است، اما از اینکه کدام یک از جنگجویان این گروه توسط یک زن کشته شده باشد، انکار کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این زن یک قهرمان واقعی است و من از اقدام قهرمانانه این زن استقبال کردم.

پاسخ

کار‌نیکی بود

پاسخ

این عکس را من گرفته ام. بدون مشوره با من چطو بنام خود نشر کرده اید؟

پاسخ

به گفته بستگان این دختر و مقامات محلی، این دختر شوهر خود را کشته است نه طالبان را. یکی از مهاجمان را که او کشته بود، شوهر خود او بود که در کنار طالبان مبارزه می کرد و ظاهرا به دنبال بازگشت اجباری خانم خود قمر گل پس از مشاجره با خانواده او بود.

پاسخ

والله واعلم که چطور و چگونه است. درمحدوده 15 کیلومتری تمام شهرهای افغانستان نه تنها که حکومت و قانونی وجود ندارد بلکه هیچ نوع رسانه دسترسی ندارد . حالا این قضیه به وقوع افتاده و قمرگل یا امثال ان از محل وقوع به یک نحوی فرارکرده و امده به محدوده شهر ویک داستان را بیان کردند. دراکثریت خانواده های که از نعمت علم بی بهره هستند این جنگجال ها و زد و خورد های جریان دارد. مقداری این خشنونت ها قومی است مقداری فرهنگی است. شاید دخترتازه ازدواج شده یا فرهنگ مردم عادت نداشته و نمیفهمده و شاید اگر میفهمیده خود را اعیار نکرده بلاخره به شکلی از اشکال یک معظله و بدبختی بار امده. دگه از نمونه های این خشنونت ها فرهنگ غلط و کثیف و بی معنایی مسله (دیه) خون بها دادن. در اطراف اگر یک شخص توسط شخصی دیگری به قتل میرسد خانواده مقتول ازطرف مقابل بعد ازبرائت دادن مقدار پول طلب میکند و خانواده قاتل باید این مبلغ را پرداخت نماید. درصورتیکه نداشت . درین زمان حقوق این دختر, سن این دختر,رضایت این دختر مطرح نیست به عنوان خون بها به خانواده مقتول داده میشود.
این دختر تا زماینکه زنده است مجبوراست به عنوان برده و غلام کارکنند.و فکرنکنم که دختر دیگر اجازه داشته خانه پدرو مادرش بیاید و ازانها دیدارکند. بدبختانه اینها معظللات و بدبختی رایج جامعه ماست که ما هنوز ازتا حدودی بیخبر و یا هم باخبرهستیم پیروی میکنیم.

پاسخ

مسایل مهم را اشاره کردید دوست عزیزم، خداوند شما را خیر بدهد. همه این مشکلات ناشی از جنگ چهل ساله افغانستان است. خداوند یک صلح سراسری را در افغانستان بیاورد تا اینکه مردم با این گونه مشکلات بر نخورند.

پاسخ