حقوق بشر

جاسوس اویغوری کمپاین تبلیغاتی چین در استانبول مورد تیراندازی قرار گرفت

سلام تایمز و ای اف پی

به تاریخ ۱۰ میزان در جریان تظاهراتی که طرفداران اقلیت های مسلمان که در منطقه سینکیانگ چین زندانی و شستشوی مغزی می شوند در استانبول ترکیه برگزار کرده بودند، مردی یک پوستر را در دست گرفته است که روی آن «ما می آییم» نوشته شده است. [اوزان کووسی/ای اف پی]

به تاریخ ۱۰ میزان در جریان تظاهراتی که طرفداران اقلیت های مسلمان که در منطقه سینکیانگ چین زندانی و شستشوی مغزی می شوند در استانبول ترکیه برگزار کرده بودند، مردی یک پوستر را در دست گرفته است که روی آن «ما می آییم» نوشته شده است. [اوزان کووسی/ای اف پی]

استانبول -- رسانه های ترکیه به روز سه شنبه (۱۳ عقرب) گزارش دادند، یک مرد اویغوری که به گفته اش مجبور شده بود از اویغورهای دیگر به مقامات چینایی اطلاع دهد، در استانبول مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

خبرگزاری خصوصی دی اچ ای گزارش داد، یوسفوجرنگ ایمایتیجیانگ برای گرفتن سگریت به بیرون رفته بود که شام دوشنبه (۱۲ عقرب) دو بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت. ایمایتیجیانگ در ناحیه شانه و بازو آسیب دیده است و این در حالیست که فرد مسلح فرار کرده است.

اعضای جامعه اویغور در ترکیه گفتند، ایمایتیجیانگ به اسم یوسوپجان ایمت و یوسف آمت نیز معروف بود.

وی با استفاده از نام آمت، در ماه حوت ۱۳۹۸ به الجزیره گفته بود که توسط رژیم چین مجبور شده است تا از اویغورهای دیگر اطلاع دهد.

آمت گفت، «نقش من این بود كه معلومات را به مقامات بدهم. من در مورد هر كاری كه مردم انجام می دادند گزارش می دادم -- اینکه چه می خوردند، چه می نوشیدند، در خانه هایشان به طور خصوصی چه می كردند؛ چه دوستان بودند و چه اقارب، همه را گزارش می دادم.»

وی گفت، از سال ۱۳۹۱ بدینسو وی جاسوسی را آغاز کرد زیرا مادرش را به گروگان گرفته بودند و مقامات مادرش را شکنجه کرده و تهدید کردند که اگر وی به همکاری موافقت نکند، آنها مادرش را نگه خواهند داشت.

بر اساس گزارش الجزیره، وی گفت که بین سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ در خارج از کشور در کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و ترکیه جاسوسی کرده است.

وی گفت، بیجینگ چنین جاسوسان «بی شماری» را در سراسر جهان دارد که بعضی از آنها اویغورها را اختطاف می کنند و آنها را به کمپ های سینکیانگ در چین بازمی گردانند.

بیش از یک میلیون مسلمانان در کمپ های حوزه سینکیانگ رنج می برند زیرا بیجینگ برای مدغم نمودن این جامعه به طور اجباری و ریشه کن کردن میراث اسلامی آن، تلاش می کند.

سناتوران امریکایی به تاریخ ۶ میزان قطعنامه ای را ارائه دادند و اعلام کردند که رژیم چین علیه اویغورها و سایر اقلیت های مسلمان دست به نسل کشی می زند.

بدمعاشی جهانی

اخبار از ترکیه پس از آن می رسند که اخیراً هشت جاسوس چینایی در ایالات متحده دستگیر شدند که به دست داشتن در یک عملیات برای سرکوب مخالفین بیجینگ در سراسر جهان متهم شده اند.

وزارت عدلیه ایالات متحده به تاریخ ۷ عقرب در اعلامیه ای گفت، «متهمین که تحت رهبری و كنترل بیجینگ عمل می كردند، در یک کمپاین نظارتی، آزار و اذیت، تعقیب کردن و سرکوب کردن باشندگان مشخص ایالات متحده در یک تلاش که با «عملیات شکار روباه» معروف است، دست داشتند.

در یک مورد، یک جاسوس چینایی و چندین توطئه گر همدست وی دختر بالغ یک فرد را برای نظارت و آزار و اذیت آنلاین هدف قرار دادند، و تلاش کردند تا به منظور تصویربرداری و فیلمبرداری از وی به عنوان بخشی از یک کمپاین برای واردکردن فشار، یک جاسوس خصوصی را استخدام کند.

در همین حال، شی جین پینگ رئیس جمهور چین به طور فزاینده ای در سخنرانی های عامه خود از لفاظی های خصمانه استفاده می کند، در حالیکه در عین زمان ارتش چین بیشتر سلطه‌ جو می شود و به قلمرو سایر کشورهای مستقل تجاوز می کند -- اقدامی که کشورهای همسایه، ناظرین و اعضای مضطرب جامعه جهانی را نگران می سازد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خداوند این متخلفین را جزا دهند و مردم و کشور آنها را لعنت کند.

پاسخ

چینایی ها باید از اذیت کردن مسلمانان متوقف گردد.

پاسخ

مسلمانان اویغوری باید بر ضد حکومت مستبد چین قدعلم کند و از حقوق شان دفاع نمایند. هر روز حکومت چین آنها را به بسیار بی رحمانه قتل می کنند. بناءً بهتر است که آنها در راه دفاع از حقوق و مقدسات شان کشته شوند تا این که توسط نظامیان چینایی به قتل می رسند.

پاسخ