حقوق بشر

روسیه و چین ظلم های داخلی خود را با استفاده از اختلافات انتخاباتی در ایالات متحده توجیه می کنند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

افسران پولیس روسی به تاریخ ۱۶جدی در مسکو مردی را بازداشت می کنند که علیه نتایج رأی گیری ۱۱سرطان اعتراض می کرد. این رأی گیری در قانون اساسی روسیه اصلاحات را تصویب کرد. اصلاحات مذکور رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را قادر می سازند که تا سال ۱۴۱۵ میلادی در قدرت بماند. [دیمیتار دیلکوف/ای اف پی]

افسران پولیس روسی به تاریخ ۱۶جدی در مسکو مردی را بازداشت می کنند که علیه نتایج رأی گیری ۱۱سرطان اعتراض می کرد. این رأی گیری در قانون اساسی روسیه اصلاحات را تصویب کرد. اصلاحات مذکور رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را قادر می سازند که تا سال ۱۴۱۵ میلادی در قدرت بماند. [دیمیتار دیلکوف/ای اف پی]

مقامات در روسیه و چین با اظهارداشتن خوشنودی خود نسبت به خشونت انتخاباتی که به روز چهارشنبه (۱۷ جدی) در ایالات متحده رخ داد، اعلامیه های علنی خود را صادر کردند و اخبار را طوری تغیر دادند که با استفاده از آن اقدامات ظالمانه خود در کشورهای خودشان را توجیه کنند.

کریملین هیچ تبصره رسمی را نشر نکرد، اما تلویزیون دولتی در آواخر شب پوشش زنده گسترده ای را از حمله بالای ساختمان کانگرس ایالات متحده (کپیتل) در حالی ارائه کرد که موسیقی دراماتیک و ارکستر را با ویدیو می نواخت.

کانستانتین کوساچیوف رئیس کمیته امور خارجه در مشرانو جرگه شورای ملی روسیه در یک پوست فیسبوک گفت، «تجلیل دیموکراسی در ایالات متحده به پایان رسیده است. متأسفانه به زمین خورده است و من این را بدون هیچ ابراز خوشنودی می گویم.»

ماریا زخاروفا سخنگوی وزارت خارجه گفت، حمله بالای کانگرس ایالات متحده (کپیتل) تقصیر سیستم ایالات متحده است.

پولیس چین در هانگ کانگ به تاریخ ۱۶ سنبله معترضینی را دستگیر می کنند که علیه تأخیر انتخابات شورای قانونگذاری توسط حکومت و علیه قانون امنیت ملی مبنی بر خاموش ساختن مخالفین داخلی، اعتراض می کردند. [دیل دی لا ری/ای اف پی]

پولیس چین در هانگ کانگ به تاریخ ۱۶ سنبله معترضینی را دستگیر می کنند که علیه تأخیر انتخابات شورای قانونگذاری توسط حکومت و علیه قانون امنیت ملی مبنی بر خاموش ساختن مخالفین داخلی، اعتراض می کردند. [دیل دی لا ری/ای اف پی]

قوانین ضد دیموکراسی روسیه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر خلاف هر نوع قوانین دیموکراسی قدرت را به دست آورده است تا «رئیس جمهور مدام العمر» باشد، و قانون جدید به پوتین و خانواده اش از پیگرد قانونی برای هر جرمی که آنها در طول زندگی مرتکب شده باشند، و استثنائات از تلاشی ها، دستگیری ها یا بازجویی معافیت می دهد.

هر نوع مخالفت در روسیه به طور سریع و کشنده از بین برده می شود، که با تلاش نامؤفق اخیر برای کشتن الیکسی نافالنی با استفاده از زهر، ثابت شده است.

مبصرین روسی مدت هاست که به اختلافات در ایالات متحده با خوشنودی اشاره می کنند، در حالیکه کریملین این تفرقه ها را با یک کمپاین مداخلات و معلومات نادرست به شمول تلاش های ادعاشده مبنی بر اخلال کردن انتخابات ۲۰۱۶ میلادی، تقویت کرده است.

در تعدادی از حملات انترنیتی بالای ادارات دولتی ایالات متحده نیز هکرانی دست دارند که توسط کریملین حمایت می شوند، تا که بی ثباتی بیشتری را در این کشور به وجود بیاورند.

چهره های دیگر روسیه ظاهراً از رویدادها در کانگرس ایالات متحده (کپیتل) برای توجیه پالیسی های داخلی مسکو، استفاده می کنند.

آنتون گوریلکین یک عضو کمیته مخابرات در پارلمان روسیه گفت، این رویدادها نشان می دهند که کنترل بهتر شبکه های اجتماعی چقدر لازم است.

وی در چینل تیلیگرام خود گفت، «شبکه های اجتماعی باید در داخل قانون تحت قواعد شدید کار کنند. زیرا آزادی مطلق معلومات برای افراط گرایان به یک اسلحه مبدل می شود.»

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی رژیم روسیه را به دلیل اقدامات برای کنترل شدید شبکه های اجتماعی، مکرراً محکوم کرده اند.

واشینگتن یک منتقد شدید اقدامات پوتین به دلیل برخوردش با مخالفین بوده است و اخیراً روسیه را به «تشدید سرکوب جامعه مدنی خود» با یک قانون جدید در ماه گذشته برای گسترش قواعد علیه نهادهای غیردولتی و رسانه ها که آنها را جاسوسان خارجی می داند، متهم کرد.

'منظره زیبا'

در همین حال، انترنیت چین در مورد اختلافات انتخاباتی طوفان خوشنودی را ایجاد کرد.

به صبح روز پنجشنبه رسانه خبری دولتی گلوبل تایمز یک مقایسه تصویری را توییت کرد که معترضین هانگ کانگ را که شورای قانونگذاری این شهر را در سرطان ۱۳۹۸ تسخیر کردند، با شورش های واشینگتن به تاریخ ۱۷ جدی، مقایسه می کردند.

اتحادیه جوانان کمونیست چین در یک شبکه توییترمانند ویبو، این ناآرامی ها را به عنوان یک «منظره زیبا» توصیف کرد.

وزارت خارجه بیجینگ این احساسات را انعکاس داد و در اشاره به کمپاین چین برای سرکوب مخالفین دیموکراتیک در هانگ کانگ گفت، «عکس العمل برخی از مردم ایالات متحده به شمول بعضی رسانه ها کاملاً متفاوت است».

هووا چونينگ سخنگوی وزارت خارجه به روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که این «تفاوت واضح [در واکنش ها] باعث تأمل می شود و به انعکاس جدی و اساسی نیاز دارد».

در مورد حمله بالای کانگرس ایالات متحده (کپیتل) هشتگ ها در سراسر شبکه ویبو چین به تاریخ ۱۸ جدی افزایش یافته و ۵۷۰ میلیون بار استفاده شدند، در حالیکه کاربران حمایت جهانی از معترضین هانگ کانگ را با ابراز محکومیت برای جمعیت مقایسه می کردند.

در یک تبصره ویبو که بیش از ۵۰۰۰ لایک گرفت نوشته شده بود، «در حال حاضر، تمام رهبران کشورهای اروپایی دو رویی خود را نشان داده و [شورش واشینگتن] را محکوم کرده اند».

یک کاربر دیگری در تبصره خود که بیش از ۴۵۰۰ لایک داشت نوشته بود، «آنچه که سال گذشته در شورای قانونگذاری هانگ کانگ اتفاق افتاد، در کانگرس ایالات متحده (کپیتل) تکرار می شود.»

تفاوت واضح

در حالیکه این تاکتیک ها شباهت داشتند، در سبب و انگیزه های این دو حمله بالای قانونگذاران تفاوت های واضحی وجود دارند.

معترضین هانگ کانگ به خاطر خواستن دیموکراسی کامل و متوقف کردن یک لایحه ناپسندی که رهبری منتخب ناشده شهر تصویب می کرد، به شورای قانونگذاری داخل شده بودند.

شهروندان این شهر نیمه خودمختار چین حقوق دیموکراتیک کامل را ندارند، این وضعیتی است که برای سال ها اعتراضات مردمی را برانگیخته است.

بیجینگ به ناآرامی های سال ۱۳۹۸ با سرکوب، تحمیل یک قانون امنیتی سختگیرانه بر این شهر ناآرام، بازداشت تعداد زیادی از منتقدین و خاموش کردن مخالفین پاسخ داد.

سرکوب چین در هانگ کانگ به تاریخ ۱۷ جدی به طور چشمگیر اوج گرفت و پولیس ۵۳ نفر از شخصیت های مخالفین را دستگیر کردند، که به گفته ناظرین این تا کنون «بزرگترین حمله بالای دیموکراسی در هانگ کانگ است».

در مقایسه، کسانی که بالای کانگرس ایالات متحده (کپیتل) حمله کردند در تلاش بودند تا نتایج یک انتخابات آزاد و عادلانه ریاست جمهوری را تغیر دهند.

بیجینگ همچنان مرتکب یک چیزی است که بسیاری آن را «نسل کشی» می دانند: بازداشت کردن و آموزش دوباره میلیون ها نفر از مسلمانان در سینکیانگ.

در شواهد بیشتری از افزایش سریع کمپاین چین علیه اقلیت های مسلمان، تحقیقات بزفیید نیوز نشان داد که این دولت کمونیستی بیش از ۱۰۰ زندان جدید را در منطقه سینکیانگ اعمار کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500