دین

ملای هراتی به دلیل انتقادش از نیروهای افغان با واکنش شدید روبرو شد

گزارش از عمر

علمای دینی از ولایت بادغیس به تاریخ ۳ حوت گردهم آمدند تا اظهارات مجیب الرحمن انصاری خطیب مسجد گذرگاه هرات را تقبیح کنند. انصاری نیروهای امنیتی افغان را به دلیل حمایت از حکومت افغانستان گناهکار خوانده بود.

هرات -- علمای دینی، مقامات افغان و باشندگان بادغیس و هرات به روز یکشنبه (۳ حوت) گردهم آمدند تا مجیب الرحمن انصاری خطیب مسجد گذرگاه در شهر هرات را به دلیل انتقادش از حکومت افغانستان، محکوم کنند.

انصاری در یک خطبه روز جمعه ادعا کرد که کسانی که برای حکومت افغانستان کار می کنند و کسانی که از آن حمایت می کنند، گناهکار هستند.

وی در حالیکه آنها را «به شراکت در جرایم حکومت» متهم کرد گفت، «کسانی که در این نظام کار می کنند، چه ملکی باشد، چه نظامی، چه پولیس باشد و چه اردو، و یا کسانی که از این نظام حمایت می کنند، گناه کبیره ای را مرتکب شده اند».

ده ها عالم دینی از ولایت بادغیس به روز یکشنبه در یک گردهمایی ریاست ارشاد، حج و اوقاف در قلعه نو، اظهارات انصاری را به طور علنی و دسته جمعی تقبیح کردند.

ده ها عالم دینی به تاریخ ۳ حوت در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گردهم می آیند تا اظهارات مجیب الرحمن انصاری خطیب مسجد گذرگاه هرات را تقبیح کنند. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

ده ها عالم دینی به تاریخ ۳ حوت در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گردهم می آیند تا اظهارات مجیب الرحمن انصاری خطیب مسجد گذرگاه هرات را تقبیح کنند. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

مولوی عبدالباسط صارم یک عالم دینی در قلعه نو گفت، «اظهارات مجیب الرحمن در مورد نیروهای امنیتی کاملاً مزخرف و غلط اند. اظهارات وی برخلاف شریعت اند.»

مولوی عبدالطیف صدیقی یک عالم دینی دیگر در قلعه نو گفت، انصاری مایه شرم است.

وی با اینکه اقدامات این ملا را غیرمسؤلانه و غیراسلامی توصیف کرد گفت، «انصاری عالم دینی نیست و اجازه صدور احکام دینی را ندارد.»

صدیقی گفت، «خواسته ما از حکومت و جامعه علمای دینی افغانستان این است كه مجیب الرحمن را به عدالت کشانده و مجازات کنند. وی یک افراطی است که علمای دینی و اسلام را بی اعتبار می سازد.»

'این چطور گناه است؟'

بیش از ۵۰۰ نفر از باشندگان هرات به روز دوشنبه سخنان انصاری را در جریان یک گردهمایی در انستیتوت تحصیلات عالی هریوا تقبیح کردند.

بصیره صفا طاهری یک باشنده شهر هرات گفت، «من اظهارات مجیب الرحمن انصاری در مورد نیروهای امنیتی و حکومت افغانستان را به شدت محکوم می کنم.»

وی گفت، «انصاری در نزد ما جایگاه یک عالم دینی را ندارد و وی همیشه نفرت و تفرقه را ایجاد کرده است.»

وی افزود، «نیروهای امنیتی شب و روز خون خود را از دست می دهند تا از افغانستان محافظت کنند و کار خود را با صداقت انجام می دهند. این چطور گناه است؟»

طاهری در اشاره به تحفه های غذایی از سوی طرفداران یا هواداران گفت، «مجیب الرحمن نشسته و هیچ کاری نمی کند و غذای رایگان را دریافت می کند. وی در مورد این قهرمانان قضاوت احساساتی و ناآگاهانه کرده است.»

سراج الدین شیرزی یک باشنده دیگر شهر هرات نیز اظهارات انصاری را تقبیح کرد.

وی گفت، «این مورد قبول ما نیست و ما اجازه نخواهیم داد که کسی بیاید و علیه نیروهای امنیتی صحبت های مزخرف کند.»

وی افزود، «نیروهای امنیتی ما برای حفاظت از کشور هزاران شهید داده اند. خون نیروهای شهید امنیتی برای ما ارزشمند است و ما به کسی اجازه نخواهیم داد که بد آنها را بگوید.»

شیرزی گفت، «ما از جمهوری اسلامی افغانستان و نیروهای متعهد امنیتی خود حمایت می کنیم. ما همیشه در کنار نیروهای امنیتی خود خواهیم ایستاد و در هر جا که ضرورت باشد از آنها حمایت خواهیم کرد.»

روابط با قدرت های خارجی

مقامات افغان که به سلام تایمز صحبت کردند، انصاری را یک روحانی تندرو توصیف کردند که با ادارات استخبارات خارجی روابط دارد.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی در یک کنفرانس خبری به روز شنبه گفت، اظهارات وی بخشی از یک نقشه خارجی برای بی ثبات کردن افغانستان است.

وی گفت، انصاری از ادارات استخبارات منطقه حمایت دریافت می کند، و به ریاست امنیت ملی دستور داده شده تا این موضوع را بررسی کند.

احمد ضیاء سراج رئیس امنیت ملی گفت، با انصاری طبق قانون رفتار خواهد شد.

سید وحید قتالی والی هرات گفت، در حالیکه نیروهای امنیتی شب و روز برای دفاع از افغانستان قربانی می دهند، یک شخص افراطی به دستور خارجی ها می آید و علیه این نیروها صحبت می کند.

قتالی انصاری را بدون گرفتن نامش به ترویج افراط گرایی و حمایت از گروه داعش متهم کرد.

وی گفت، «من به شما مردم هرات اطمینان می دهم که نه گروه داعش و نه دکتاتوری آنها می آید. آنها نمی توانند بیرق های سیاه شرم آور خود را در این شهر بلند کنند مگر اینکه ما مرده باشیم.»

وی گفت، «آن زمان گذشته است که یک فرد افراطی می توانست بیاید و نظریات افراطی را در شهر هرات ترویج کند. مردم از جنگ و وحشت خسته شده اند.»

حمایت از نیروهای امنیتی

مولوی عبدالحلیم شیخ الاسلامی رئیس ارشاد، حج و اوقاف بادغیس گفت، نیروهای امنیتی مسلمان و فرزندان افغانستان هستند. آنها مجاهدین واقعی افغانستان هستند که از ارزش های اسلام حفاظت می کنند.»

وی گفت، «فرزندان ما شب و روز برای حفاظت از مردم، کشور و افتخار ملی قربانی می دهند. نیروهای امنیتی فرزندان واقعی این کشور هستند و همه مردم باید از آنها حمایت کنند.»

یگانه احمدی یک محصل علوم سیاسی در یک پوهنتون خصوصی در شهر هرات گفت، قربانی های سربازان افغان در راه محافظت از کشور برای مردم افغانستان با ارزش اند.

وی گفت، «ما از نیروهای امنیتی خود که شب و روز کار می کنند تا ما بتوانیم درس بخوانیم و در صلح زندگی کنیم، دفاع می کنیم.»

وی گفت، «کسانی که علیه نیروهای امنیتی تبلیغات می کنند با طالبان و دشمنان دیگر همکاری می کنند. آنها می خواهند فاصله ای را میان نیروهای امنیتی و مردم ایجاد کنند.»

وی گفت، اما آنها در این کار مؤفق نخواهند شد زیرا «مردم در مقابل آنها خواهند ایستاد».

مولوی عبدالواحد صابری یک عالم دینی در قلعه نو گفت، «تمام علمای دینی در ولایت بادغیس نظر خود را از نظر شریعت ابراز کرده اند که از پولیس، اردوی ملی و ریاست امنیت ملی باید حمایت شود.»

وی گفت، «ما از آنها حمایت کرده ایم و در آینده نیز از آنها حمایت خواهیم کرد. ما همیشه از نظام خود حمایت کرده ایم زیرا این نظام مشروعیت دارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از گپ های مجیب الرحمن انصاری برداشت غلط صورت گرفته است وی هیچگاه این گونه نه گفته بود که کار کردن در این حکومت گناه است وی گفته بود که حمایت کردن از این حکومت فاسد گناه است. مردم باید در این حکومت کار کند ولی قبلاً این حکومت را تایید نکنند زیرا این حکومت نمیتواند که از جان و مال اتباعش محافظت کند هر روز علمان, استادان و ژرونالستان شهید می شوند ولی حکومت هیچ کاری برای تامین امنیت کرده نمیتواند. حکومت اگر میخواهد که حمایت علما و مردم را بدست بیاورد باید برای مردم خدمت درست عرضه کند و برای مردم زمینه کار را مساعد کند و امنیت شهروندان را بگیرد. اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد حمایت مردم از این نظام به تدریج کم می شود و بالاخره روزی بیاید که مردم از طالبان حمایت شان را اعلان کند. زیرا در ساحه تحت نفوذ طالبان حد اقل امنیت وجود دارد جان و مال مردم در امان است بالای مردم ظلم صورت نمی گیرد. به خاطر یک مبایل مردم کشته نمی شوند.

پاسخ

این یک حکومت عجیب است. نه می تواند از مردم دفاع کند و نه هم از خودش. آنها باید این ملا و دیگر ملاهای مشابه را که مورد حمایت پاکستان و ایران هستند و مردم را علیه نیروهای امنیتی افغان تحریک می کنند دستگیر کنند، از آنها تحقیق کنند و دریابند که به دستور کی ها اینگونه صحبت می کنند؟ چرا آنها این گونه صحبت می کنند؟ حکومت باید آنها را به زندان بیندازند و با توجه به فعالیت شان جریمه کنند تا دیگران این کار را نکنند. ۶۰ در صد اعضای ارتش پاکستان نمی توانند قرآن کریم را بخوانند. با این حال، همه ملا های آنها از ارتش کشورشان حمایت می کنند و همیشه برای آنها دعا می کنند. یک جنرال ارتش ایران توسط امریکایی ها در عراق کشته شد، همه ملاهای ایرانی و حتی خامنه ای رئیس علمای آنها به خاطر مرگ وی گریه می کردند. اما ملا های ما حیوانات وحشی هستند زیرا آنها علیه سربازان اردو و پولیس کشور خود شان فتوا می دهند. درست است که در حکومت ممکن فساد وجود داشته باشد، فساد اخلاقی وجود داشته باشد، اما قرآن کریم می فرماید: "همه را با حکمت و نصیحت مهربانانه به راه پروردگارت دعوت کن". مردم نمی توانند اسلحه بگیرند و دوباره یکدیگر را بکشند. ما ۴۵ سال می شود که به دستورات ایران و پاکستان یکدیگر را می کشیم. دیگر بس است.

پاسخ