امنیت

خطرات امنیتی ناشی از استفاده تیلیفون های چینایی سبب نگرانی ها

گزارش از سلام تایمز

مردم از کنار یک فروشگاه موبایل ژیومی در شهر بیجنگ بتاریخ ۲۶ جدي عبور میکنند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

مردم از کنار یک فروشگاه موبایل ژیومی در شهر بیجنگ بتاریخ ۲۶ جدي عبور میکنند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

ویلنیوس، لیتوانیا - در این اواخر تیلیفون های چینایی در سراسر جهان مورد توجه بیشتری قرارگرفته زیرا مطالعات در مورد پیوند این دستگاه ها با خطرات امنیت ملی، سانسور، مسائل مربوط به حریم خصوصی و افشای اطلاعات شخصی ادامه دارد.

کشور لیتوانیا یکی از کشور های است که اخیراً به دلیل موجودیت ابزار سانسور داخلی در تیلیفونهای ژیومی در مقابل تلفون های چینایی انتقاد مینماید.

مقامات دولت لیتوانیا که گذشته نه چندان خوب با حزب کمونست چین بدلیل ارزشهای ضد دیموکراتیک، زورگوی جیوپولیتیکی, واستفاده نادرست از تکنالوژی وسانسوردارند ،‌ این اقدام انان را بخاطر بدست اوردن اهداف سیاسی می پندارند.

وزارت دفاع لیتوانیا ماه گذشته اعلام کرد که نهادهای دولتی و کاربران باید در حین استفاده از تیلیفون های چینایی دقت لازم بخرج داده و انان را در مورد نقص های امنیتی احتمالی وافشای اطلاعات شان هشدار داد.

یک زن مسلمان در سینکیانگ هنگامی نگاه می کند که از تیلیفون موبایل خود استفاده می کند. مسلمانان در این منطقه به خاطر رفتارهای قانونی به شمول تماس تیلیفونی با اقارب خارج از کشور، نداشتن یک آدرس ثابت یا خاموش کردن مکرر تیلیفون خود، به مقامات معرفی می شوند. [فریدریک جی. براون/ای اف پی]

یک زن مسلمان در سینکیانگ هنگامی نگاه می کند که از تیلیفون موبایل خود استفاده می کند. مسلمانان در این منطقه به خاطر رفتارهای قانونی به شمول تماس تیلیفونی با اقارب خارج از کشور، نداشتن یک آدرس ثابت یا خاموش کردن مکرر تیلیفون خود، به مقامات معرفی می شوند. [فریدریک جی. براون/ای اف پی]

این وزارت سه نوع موبایل پرفروش چینایی در اروپا را مورد تحلیل و تجزیه قرار داد است: Xiaomi Mi 10T 5G ، Huawei P40 5G و OnePlus 8T 5G.

مرکز ملی امنیت سایبری این کشور بتاریخ ۳۱ سنبله گزارش داد که «خطرات امنیت سایبری» را در مدلهای هواوی و ژیومی 5G شناسسایی کرده است.

در تیلیفونهای ژیومی، که یکی از پرفروش ترین تیلیفون هوشمند در اروپا است، یک ابزار سانسور داخلی جابجا گردیده که می تواند عبارات جستجوی خاصی را غیر فعال سازد.

به گفته محققان، این گزینه عملکرد در یکی از تیلیفونهای فروخته شده در اروپا غیرفعال گردیده، اما آنها هشدار دادند که می توان آن را از راه دور با فشار دادن یک سویچ در چین دو باره فعال کرد.

به نظر می رسد اصطلاحات سانسور شده در حال تغییر بوده، که در ماه ثور ۱۴۰۰ در حدود ۴۴۹ کلمه یا عبارت در لیست سیاه و تا ماه سنبله همین سال این رقم به ۱۳۷۶ کلمه یا عبارت افزایش یافته است. این کلمات شامل الفبای چینای و همچنین لاتین میباشد.

اصطلاحات مسدود شده شامل «تبت آزاد»، «زنده باد استقلال تایوان» ، «جنبش دموکراسی» ، «جنبش دانشجویی» ، «دیکتاتوری» و نام برخی از شرکت ها و خبرگزاری های غربی میباشد.

مارگاریس ابوکویچیوس، معاون وزیر دفاع لیتوانیا به صدای آمریکا گفت، «ما به وضاحت میبینم که این کلمات کلیدی همه دارای انگیزه سیاسی هستند.»

او گفت، «بسیار نگران کننده است که یک ابزار سانسور شماری از کلمات کلیدی در داخل موبایل تان وجود دارد و میتواند جستجوی شما را در ویبسایت تفکیک کند.»

بر اساس این گزارش، تهدید تیلیفون Huawei تهدید است زیرا این تیلیفون بطور خودکار کاربران را به فروشگاه های برنامه های شخص ثالث که می توانند برنامه های آلوده به ویروس را میزبانی کنند، زهنمایی میکند.

خطرات عینی

یورونیوز بتاریخ ۶ میزان گزارش داد که پس از این گزارش، لیتوانیا روی طرحی قانونی کار میکند تا بتواند نهادهای دولتی این کشور را از استفاده دستگاه های "غیرقابل اعتماد" منع کند.

یک سخنگوی دولت لیتوانیا گفت، «در حال حاضر، ما در حال تدوین این قانون هستیم، بخصوص روی این کار میکنیم که انعده نهادهایکه برای امنیت ملی مهم هستند، باید تحت مقررات جدید قرارگیرند، و همچنان هدایات لازم که براساس کدام معیار ها باید تکنالوژی اطلاعات و ارتباطات محصولات/سخت افزار/ تأمین نرم افزار نعیین شود وکدام تأمین کنندگان معتبر بتوانند در فرایند خریداری شرکت ورزند، فراهم میگردد.»

در همین حال، ابوکویسیوس خاطرنشان ساخت که در حدود ۲۰۰ نهاد دولتی لیتوانی در حال حاضر از دستگاه های ساخت چین استفاده می کنند و گفت که بخش دولتی بطور مشخص «نباید» از تیلیفون های ژیومی و هواوی بنابر ملحوظات امنیت ملی استفاده کنند.

ابوکوویچیوس به خبرگزاری ای اف پی گفت، «خطرات مورد بحث واقعی بوده و این دسته اقدامات بهترین راهکار در راستای رسیدگی به خطرات احتمالی ضروری پنداشته میشود.»

او گفت که کشورهای دیگر جهان نیز باید به این تحقیقات توجه داشته اقدامات لازم را رویدست گیرند.

وی به صدای آمریکا گفت، «فکر می کنم تحقیقات ما نشان دهنده این است که چگونه باید از این بحث در سکتور مخابرات فراتربرویم و در مورد سایر بخش ها نیز فکر کنیم.»

بسیاری از کشورهای غربی، بشمول ایالات متحده امریکا، تیلیفون های هواوی را از شبکه های تیلیفون موبایل 5G به دلیل بروز خطرات امنیتی مسدود کرده اند.

قرار است اعضای دیگر اتحادیه اروپا در مورد این تحقیقات دولت لیتوانیا در روزهای آینده بحث نموده و در عین زمان وزیر امور خارجه گابریلیوس لندزبرگیس ماه گذشته با آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در واشنگتن دیدارنمود تا حمایت ان کشور را در زمینه افزایش دهد.

لندزبرگیس گفت، کوچک بودن لیتوانیا - با جمعیتی کمتر از ۳ میلیون نفر و اقتصادی به اندازه ۱/۲۷۰ کشور چین - این کشور را به یک هدف آسان تبدیل کرده است.

وی گفت، «محاسبه پیکنگ این است که اسانترین کار انتخاب یکی از دشمنان که دارای مساحت به مراتب کوچکتر از خودش است، میباشد. بعدا ان کشور را به میدان مبارزه کشیده و سپس آنانرا به ضرب و شتم بکوبد.»

بلینکن «حمایت کابل کشورش را از لیتوانیا در مقابل زورگوی جمهوری خلق چین ابزار نمود.»

به گزارش صدای آمریکا، ادارت امنیتی آلمان بررسی فنی خود را بر روی موبایلهای ژیومی آغاز نموده اند.

اوردن فشار های اقتصادی

آخرین گزارش دولت لیتوانیا در مورد تثبیت وسایل سانسور کننده جابجا شده در تیلیفون های ساخت چین به ویژه برای دولت چین ناراحت کننده بود.

چین سفیر خود را در ایالت بالتیک فراخواند و سفیر لیتوانیا در پکنگ نیز به خانه برگشت.

در اوایل ماه سرطان، پس از آنکه لیتوانیا به تایوان اجازه داد تا از واژه «تایوانی» به جای «تایپه» برای سفارت خود در ویلنیوس استفاده کند، پکنگ ورود قطارهای باری به لیتوانیا را متوقف ساخت و فروش کالاهای خود را برای صادرکنندگان غذای لیتوانیایی در چین تقریباً نا ممکن ساخت.

اما لیتوانیا با وجود فشار های فزاینده چین ازاین کار خودداری نکرده است.

وزیر اقتصاد و نوآوری لیتوانیا آوسرین آرمونایت تاثیرات بازار کالاهای چینایی را در اقتصاد این کشور بارز نخواند.

او گفت که این خسارت «قابل لمس نیست» ، زیرا صادرات لیتوانیا به چین تنها یک درصد کل صادرات آن کشور است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تیلیفون های ساخت چین معلومات استخباراتی را جمع آوری کرده و مخالف آزادی بیان هستند. چند روز قبل، به گفته برخی منابع آنها لیستی از کلیماتی را در گوشی های چینایی نصب کرده بودند. اگر کسی این کلیمات را در تیلیفون ها تایپ می ‌کرد، تیلیفونش را پیدا می کنند و در مورد وی معلوماتی را جمع ‌آوری می ‌کنند که می توانند زندگی اش را در خطر بیندازند. این احتمالاً یک تلاش است تا افرادی را پیدا کنند که می خواهند با جنگجویان آزادی خواه تبتی و یا مسلمانان سینکیانگ ابراز همدردی کنند. این بدان معناست که چین با سایز بزرگی خود، اقتصاد بزرگ و دیموکراسی خود، فقط یک گودیگک دروغ گویی است که نمی توان به آن اعتماد کرد. چین در این زمینه مانند پاکستان است. پاکستان ادعا می کند که مملکت اسلام است، اما پاکستان نشان داده است که هرجایی که اسلام و مسلمانان آسیب ببینند، ریشه آن در پاکستان است.

پاسخ