دیپلماسی

حادثه جاسوسی بالون سرگردان اختلاف ها را در چین افشا کرد

گزارش از رویو و ای اف پی

منسوبین نیروهای دریایی ایالات متحده که به واحد هجومی تخنیکی ۴ منصوب شده اند، به تاریخ ۲۱ دلو مواد بازیابی شده در اقیانوس اطلس را از یک بالون در ارتفاع بالا برای انتقال به ماموران فدرال در مرکز مشترک اعزامی لیتل کریک آماده می کنند. [نیروی دریایی ایالات متحده]

منسوبین نیروهای دریایی ایالات متحده که به واحد هجومی تخنیکی ۴ منصوب شده اند، به تاریخ ۲۱ دلو مواد بازیابی شده در اقیانوس اطلس را از یک بالون در ارتفاع بالا برای انتقال به ماموران فدرال در مرکز مشترک اعزامی لیتل کریک آماده می کنند. [نیروی دریایی ایالات متحده]

بجینگ -- حادثه بالون جاسوسی که در اواسط این ماه توجه جهان را به خود جلب کرد، اختلافات واقعی تمایل را در میان شهروندان چینی در رسانه‌های اجتماعی آشکار کرد - و گمانه‌زنی‌ها درباره اختلافات بیشتر در دولت چین را برانگیخت.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده روز سه شنبه (۲۵ دلو) گفت که بجینگ یک «برنامه ای با بودجه خوب و عمدی» را برای استفاده از بالون های در ارتفاع بالا و غیرقابل شناسایی برای جاسوسی از ایالات متحده و سایر کشورها اجرا می کند.

ارتش ایالات متحده به روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده قطعات حساس و الکترونیکی یک بالون نظارتی مشکوک چینی را که به تاریخ ۱۵ دلو سرنگون کرده بود، بازیابی کرده است. این بالون برای چندین روز بر فراز آمریکای شمالی، از جمله بر فراز یک سری سایت های مخفی سلاح هسته ای، پرواز کرد.

بجینگ استفاده از بالون‌های جاسوسی را رد می‌کند و می‌گوید کشتی فضایی عظیمی که در سواحل شرقی ایالات متحده سرنگون شد برای تحقیقات هوا بود، در حالی که هواپیمای دیگری که بر فراز آمریکای جنوبی مشاهده شد برای آموزش پیلوت ها بود.

منسوبین نیروهای دریایی ایالات متحده که به گروپ ۲ خنثی کردن مهمات منفجره منصوب شده اند، به تاریخ ۱۶ دلو یک بالون نظارتی در ارتفاع بالا را در سواحل میرتل بیچ، کارولینای جنوبی، کشف کردند. [نیروی دریایی ایالات متحده]

منسوبین نیروهای دریایی ایالات متحده که به گروپ ۲ خنثی کردن مهمات منفجره منصوب شده اند، به تاریخ ۱۶ دلو یک بالون نظارتی در ارتفاع بالا را در سواحل میرتل بیچ، کارولینای جنوبی، کشف کردند. [نیروی دریایی ایالات متحده]

در همین حال، وزارت دفاع جاپان در اواخر روز سه‌شنبه در اعلامیه ای گفت، تجزیه و تحلیل جدیدی از اشیاء هوایی ناشناس که در سال‌های اخیر - در عقرب ۱۳۹۸، جوزا ۱۳۹۹ و سنبله ۱۴۰۰ بر فراز حریم هوایی جاپان پرواز کرده‌اند - «به شدت» نشان می‌دهد که آنها بالون‌های جاسوسی چینی بوده‌اند.

بالون سرگردان

طبق معمول، مقامات چینی و رسانه های تحت کنترل دولت، اظهاراتی که از بجینگ در مورد این حادثه منتشر می شود کاملاً یک طرفه بوده و سعی در منحرف کردن توجه از موضوع واقعی دارد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، به روز سه‌شنبه ادعاهای غیرمستند مبنی بر ارسال بیش از ۱۰ بالون از سوی ایالات متحده به آسمان چین از سال گذشته را تکرار کرد.

وانگ شواهدی مبنی بر تهاجمات ادعایی ارائه نکرد که به گفته او در ماه ثور ۱۴۰۱ آغاز شده است. او قبلاً به خبرنگاران گفته بود که تهاجمات در ماه جدی ۱۴۰۰ آغاز شده است.

واشنگتن ادعاهای بجینگ را رد کرده است.

در یک مثال دیگر، ژیجین هو، مدیر مسؤل سابق گلوبال تایمز، یک روزنامه که توسط حزب کمونیست چین در نیم قطع منتشر می شود، ایالات متحده را به «مستی» متهم کرد.

او در وایبو نوشت، «چین با امریکایی سر و کار دارد که بدون مشروب مست است، خصومت ناشی از مبارزات داخلی خود را تحمل کرده نمی تواند و به صحنه بین‌المللی سرایت می‌کند.»

در حالی که برخی از کاربران وایبو طعمه را گرفتند و با روایت دولت چین دویدند، بسیاری از آنها ابراز بی تفاوتی و حتی تمسخر کردند.

بالون سرگردان به موضوعی محبوب برای توصیف حادثه بین المللی تبدیل شد.

این اصطلاح نه تنها به این معنی است که بالون به دلیل یک تصادف از مسیر خود منحرف شده است، بلکه این وسیله را به یک سری شوخی‌ها تبدیل کرده است.

این نام تداعی کننده فلم علمی تخیلی چینی «زمین سرگردان ۲» است، یک فیلم موفق باکس آفیس که به تاریخ ۲ دلو منتشر شد.

برخی از کاربران انترنتی پس از اینکه متوجه شدند بالون بازیابی شده است، به شوخی گفتند، «پس، آیا این شروع فلمبرداری زمین سرگردان ۳ است؟»

سوالات بی پاسخ

سایر کاربران چینی در وایبو آشکارا گفتند که چین نباید با چنین روش نظارتی قدیمی، کشور دیگری را تحریک کند.

یکی از کاربران انترنتی نوشت،‌ «آیا لازم است کشور دیگری را که در آن سوی اقیانوس است به این شکل با بالون بررسی کرد؟ ماهواره های با وضوح بالا از قبل به اندازه کافی شفاف هستند.»

یکی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی نوشت،‌ «بدون توجه، بالونی به این بزرگی که در حریم هوایی کشور دیگر شناور است، ترسناک است. به غیر از شلیک آن، از کجا می دانید داخل آن چیست؟ اگر بمبی در داخل آن باشد، نمی ترسید؟»

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی چینی نسبت به نبود اطلاعات رسمی در مورد هدف بالون ابراز نگرانی جدی کردند.

یک نفر نوشت،‌ «بالون متعلق به کدام واحد است؟ هدفش چیست؟ بهتر است واضح باشد.»

هنگامی که خبرنگاران مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه را برای توضیح تحت فشار قرار دادند، جواب او مبهم بود و خود را تیر کرد.

او به تاریخ ۱۸ دلو گفت، «طرف چینی در چندین مورد اطلاعاتی در مورد سفینه هوایی بدون سرنشین داده است. من در حال حاضر چیزی برای اضافه کردن ندارم.»

مائو همچنین در مورد این وضعیت گفت، «ایالات متحده باید تشدید بی پایان خود را متوقف کند؛ چین در صورت انکشاف شرایط، پاسخ های لازم را خواهد داد.»

این عبارت، «آمریکا باید تشدید بی پایان خود را متوقف کند» - به آخرین «جمله طلایی» وزارت خارجه چین تبدیل شده است که توسط چندین حساب وی - میدیا ارسال و روی آن اظهار نظر شده است.

یک اشتباه ناشیانه

ناظران دیگر گمانه زنی می کنند که مسیر پرواز بالون یک اشتباه ناشیانه بوده و این موضوع را زیر سوال می برد که در صورت مواجهه با بحران جدی تری، قضاوت دولت چین تا چه حد دقیق خواهد بود.

م. تایلر فراویل، رییس برنامه مطالعات امنیتی در انستیتیوت تکنالوژی ماساچوست و یک تحلیلگر ارتش چین، گفت، با توجه به سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، برنامه ریزی شده -- که اکنون لغو شده -- در صورتیکه از سفر اطلاع می داشت،‌ به احتمال زیاد رهبری چین اجازه پرواز بالون به ایالات متحده را نمی داد.

اگر سفر بلینکن صورت می گرفت، این اولین وزیر خارجه ای بود که در بیش از پنج سال گذشته به چین سفر می کرد.

فراویل در یک ایمیل به نیویارک تایمز گفت،‌ «من فقط می توانم در مورد نیات واحدی که این مأموریت را راه اندازی کرده است حدس بزنم: آنها ممکن است از هرگونه پیامد سیاسی در صورت کشف آن بی خبر بوده یا نگران نباشند، یا شاید آنها برنامه های طولانی مدت را بدون توجه به تقویم دیپلماتیک اجرا می کردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نمی دانم چین کشوری است، الاغ است، سگ است، مار یا هر چیز دیگری که هیچ کنترلی بر سلاح ها و بالون هایش ندارد. از سوی دیگر وقتی می بینیم خود را ابرقدرت جهان می نامد. خود را رهبر دموکراسی می نامد. در عین حال، از یک طرف در مقابل هانگ کانگ ظلم می کنند، از طرف دیگر بر مسلمانان و بر علیه تایوان ظلم می کنند. اول اینکه چنین کشوری باید از شورای امنیت سازمان ملل حذف شود زیرا قوانین بین المللی را نقض می کند. آنها خود را کنترول نمی کنند و به کشورهای دیگر اجازه نمی دهند زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند، اما چین مقصر نیست زیرا محدودیتی ندارد. از آدمی که گوشت سگ میخوره چطور میشه انتظار انسانیت داشت؟!!

پاسخ