فناوری

افشاگری های متعدد، تهدید جاسوسی هوآوی را در معرض نمایش قرار داد

گزارش از سلام تایمز

یک تاجر گوشی هوشمند خود را در دبی چک می کند. نگرانی ها در امارات متحده عربی در حال افزایش است، جایی که هواوی در سال ۱۴۰۱ توافق نامه ای را برای «همکاری در تقویت استراتیژی های سایبری محلی» امضا کرد. [کریم صاحب/ خبرگزاری فرانسه]

یک تاجر گوشی هوشمند خود را در دبی چک می کند. نگرانی ها در امارات متحده عربی در حال افزایش است، جایی که هواوی در سال ۱۴۰۱ توافق نامه ای را برای «همکاری در تقویت استراتیژی های سایبری محلی» امضا کرد. [کریم صاحب/ خبرگزاری فرانسه]

رویدادهای اخیر، همراه با رشته‌ای از اکتشافات و تحقیقات، تهدید حادی را که شرکت فناوری چینی هوآوی در کشورها ایجاد می‌کند که عمیقاً در معماری دیجیتال محلی فرو رفته است، نشان داده است.

بالون نظارتی چینی که در نیمه ماه دلو بر فراز ایالات متحده پرواز کرد و قبل از سرنگون شدن توسط یک هواپیمای جنگی ایالات متحده باعث خشم دیپلماتیک شد، نگرانی ها را در مورد چگونگی جمع آوری اطلاعات توسط بجینگ در سراسر جهان افزایش داد.

هوآوی، یک تولیدکننده به ظاهر خوش‌خیم تلیفون همراه و محصولات مصرفی، به شدت توسط دولت چین حمایت می‌شود و پیوندهای عمیقی با ارتش جمهوری چین دارد.

در سراسر جهان، هواوی میلیاردها دالر در شبکه های مخابراتی، فناوری سایبری و خدمات ابری یا سرورهای انترنتی سرمایه گذاری کرده است.

در عکس یک کمرهء مداربسته در یک مرکز خرید در بجینگ به تصویر کشیده شده است. [گریگ بیکر/ خبرگزاری فرانسه]

در عکس یک کمرهء مداربسته در یک مرکز خرید در بجینگ به تصویر کشیده شده است. [گریگ بیکر/ خبرگزاری فرانسه]

در گزارش ماه حمل سال ۱۴۰۰ که توسط موسسه بروکینگز منتشر شد، اشاره شد که قابلیت‌های اطلاعاتی در مرکز برنامه نوسازی نظامی چین قرار دارد.

همانطور که ژنگ آنچی از آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین در سال ۱۳۹۹ بیان کرد، این گزارش گفت، «اگر نیروهای نظامی مدرن قدرت اطلاعاتی قوی داشته باشند، از قدرت نظامی قوی برخوردار هستند.»

وی گفت، «اساس یک نیروی اطلاعاتی شبکه سازی است. بدون پشتیبانی از شبکه های وسیع، همه جانبه، و تلیفون همراه، یک ارتش قدرتمند اطلاعاتی فقط یک بحث پوچ است.»

دیل الوف در یک مقاله در مجله دپلومات نوشت، «این وابستگی‌های نوظهور به عنوان یک مکانیزم بازدارنده عمل می‌کنند، زیرا هر دولت یا شرکتی که جرأت ضرر رساندن به چین را داشته باشد، با خطر قطع شدن از بازار عظیم آن و فناوری‌های حیاتی که زندگی روزمره را ممکن می‌سازد، عمل می‌کند.»

اقدامات هک چینی ها فاش شدند

گزارش‌های نفوذ هکرهای چینی تحت حمایت دولت به سیستم‌های سراسر جهان در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

بطور مثال، در سال ۱۳۹۹، مقر اتحادیه آفریقا هک شد -- تحلیلگران جرم و جنایت را به عنوان بخشی از الگوی بزرگتر شبکه های چینی برای نفوذ الکترونیکی به کانال های ارتباطی کلیدی در آفریقا توصیف کردند.

به گزارش رویترز، کارمندان فناوری اتحادیه افریقا کشف کردند که گروهی از هکران چینی مظنون به جعل سرورها در زیرزمینی یک ساختمان اداری برای سیفون ویدیوهای نظارتی از محوطه اتحادیه افریقا در ادیس ابابا، ایتوپیا، پرداخته اند.

این گروه هکر با نام مستعار «رئیس جمهور برونز» قادر شده بود تا بر کمره های دفاتر اتحادیه افریقا، پارکینگ ها، راهروها و اتاق های جلسه نظارت کنند.‌

طبق یک یادداشت داخلی، تکنسین‌ها موفق شدند جریان معلومات را قطع کنند و همچنین هشدار داده بود که هکرها می‌توانند به راحتی دوباره دست بالا را به دست آورند.

مارک آزبورن، محقق سیکیور ورکس گفت که شرکت او شواهد محکمی را دیده است که نشان می‌دهد، رئیس جمهور برونز از چین فعالیت می‌کرد و در کمپین‌های جاسوسی که مغولستان و هند را هدف قرار می‌داد، شناسایی شده بود.

جاشوا مزروی، تحلیلگر ارشد سیاست آفریقا در بنیاد هریتیج، در سال ۱۴۰۰ به صدای امریکا گفت، «من به خصوص تعجب نمی کنم. ما می دانیم که چین در سراسر جهان، از جمله در افریقا، به این روش عمل می کند.»

واشنگتن هواوی را از تامین سیستم های دولتی ایالات متحده منع کرده و به شدت از استفاده از تجهیزات آن در بخش خصوصی به دلیل ترس از اینکه موظف به اشتراک گذاری اطلاعات با دولت چین باشد، جلوگیری کرده است.

جسیکا روزن وورسل، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده در ماه عقرب پس از ممنوعیت تاییدیه تجهیزات مخابراتی جدید از سوی هواوی و زیت تی ای در اعلامیه ‌ای گفت، «این قوانین جدید بخش مهمی از اقدامات جاری ما برای محافظت از مردم امریکا در برابر تهدیدات امنیت ملی مربوط به مخابرات است.»

سایر کشورهای غربی نیز به دلیل خطرات امنیتی، گوشی های هواوی را از شبکه های تلیفون همراه جی ۵ مسدود کرده اند.

تهدید جاسوسی هوآوی

هوآوی ابزارهای امنیتی را فروخته است که دولت ها از آنها برای نظارت دیجیتال و سانسور استفاده می کنند.

به گفته وال استریت ژورنال، اما کارمندان هوآوی خدمات دیگری ارائه کرده‌اند که به صورت عمومی فاش نشده است.

در این اعلامیه آمده است، «تکنسین‌های حکومت چین، حداقل در دو مورد، شخصاً به دولت‌های آفریقایی کمک کرده‌اند تا از مخالفان سیاسی خود جاسوسی کنند.»

به گفته مقامات ارشد امنیتی که مستقیماً با کارمندان هوآوی در این کشورها کار می کنند، این شامل «شنودن ارتباطات رمزگذاری شده و رسانه های اجتماعی آنها و استفاده از معلومات در تلیفون ها برای ردیابی موقعیت آنها است.»

در سال ۱۳۹۸، رسانه های الجزایری گزارشی را بر اساس گزارش وال استریت ژورنال منتشر کردند که مدعی بود کارکنان هوآوی از یک سیستم نظارتی برای کمک به دولت های الجزایر، یوگاندا و زامبیا برای جاسوسی از مخالفان سیاسی استفاده کرده اند - گزارشی که هواوی آن را رد کرد.

اما مقامات آفریقایی می گویند که مقامات دولت چین نقش کلیدی در تسهیل معاملات هواوی در آفریقا، شرکت در جلسات و اسکورت مقامات اطلاعاتی آفریقا به مقر این شرکت در شنژن چین ایفا کرده اند.

طبق ارقام جمع‌آوری‌شده توسط استیون فلدشتاین، محقق نظارت دیجیتال در پوهنتون دولتی بویز، هواوی سیستم‌های نظارت تصویری و تشخیص چهره پیشرفته را در بیش از بیست کشور به فروش رسانده است.

پس از تحقیقات سال ۱۴۰۰، واشنگتن پست فاش کرد که بیش از ۱۰۰ پریزنتیشن بازاریابی پاورپوینت هواوی را بررسی کرده است که بسیاری از آنها ‍«محرم» علامه گذاری شده اند.

در این گزارش آمده است، «هوآوی نشان می‌دهد که چگونه فناوری‌هایش می‌تواند به مقامات دولتی کمک کند تا افراد را از طریق صدا شناسایی کنند، افراد سیاسی مورد علاقه را زیر نظر بگیرند، برنامه‌های آموزشی مجدد نظریاتی و کار برای زندانیان را مدیریت کنند و به خرده‌فروشان کمک کنند تا خریداران را با استفاده از تشخیص چهره ردیابی کنند.»

هوآوی همچنین با یک برنامه تشخیص چهره در ایالت سین کیانگ چین مرتبط است، جایی که میلیون‌ها مسلمان مجبور به رفتن به «کمپ های بازآموزی» شده و مورد شکنجه، تجاوز جنسی و سایر آزارها قرار گرفته‌اند.

ویب سایت شرکتی هواوی همچنین مجموعه ای از محصولات نظارت تصویری را فهرست کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خداوند نام و نشان چین را گم کند. هر خبر بدی که می بینم و می خوانم یک جنبه کثیف چین را نشان می دهد. چینی ها پول درآوردند اما انسانیت را یاد نگرفتند. من در همین سلام تایمز و سایر رسانه ها خواندم که چین صدها هزار مسلمان را در سینکیانگ سرکوب می کند. همچنان، در جایی خواندم که مسلمانان اجازه روزه گرفتن را ندارند. یعنی این احمق ها از مسلمانان متنفرند. آنها نه تنها از مسلمانان بلکه از اسلام نیز متنفرند. اسلام و قرآن بر روی زمین امانت خداوندی است. خداوند از آنها محافظت می کند. خداوند دنیا و آخرت ملحدان چینی و سویدنی را نابود خواهد کرد. محبت را در زمین پخش کنید. به یکدیگر کمک کنید تا خدا راضی شود. نفرت پراکنی نکنید.

پاسخ

چین از هر نظر کشور کثیفی است. به هیچ کس نمی تواند دوستی داشته باشد وه به هیچ کس نمی تواند آن دوستی را حفظ کند. هرجای دنیا یی کی کار کثیفی هست او کار چینی ها را میکند، کارهایی مثل سگ خواری و ... در مسلمان های چینی بسیار ظلم کرده وه ال ان هم سرش ظلم روان هست! هیچ کسی پیدا نشد که این مسلمانان را از ظلم چینی ها نجات دهد! دوستی با چین مانند ساختن یک خانه ریګ است، کی هیچ وخت به درد دوا نه میشود.

پاسخ