تروریسم

شهروند پاکستانی که از شکنجه جنگجویان زنده مانده، مصمم است بدون ترس زندگی کند

گزارش از پاکستان فارورد و ای اف پی

این عکس که به تاریخ ۲۸ سرطان گرفته شده است، شهباز تاثیر را در لاهور در حالی نشان می دهد که با نقاشی از پدر فقیدش، سلمان تاثیر، والی سابق ایالت پنجاب پاکستان، ایستاد است. تاثیر می گوید که تقریباً پنج سال توسط شبه نظامیان اسلامگرا شکنجه و زندانی شده بود، لبخند زدن را فراموش کرده بود، اما حالا او مصمم است بدون ترس زندگی کند. تاثیر در سال ۱۳۹۰ ربوده شد و در سال ۱۳۹۵ آزاد شد. [آمنه یاسین/ خبرگزاری فرانسه]

این عکس که به تاریخ ۲۸ سرطان گرفته شده است، شهباز تاثیر را در لاهور در حالی نشان می دهد که با نقاشی از پدر فقیدش، سلمان تاثیر، والی سابق ایالت پنجاب پاکستان، ایستاد است. تاثیر می گوید که تقریباً پنج سال توسط شبه نظامیان اسلامگرا شکنجه و زندانی شده بود، لبخند زدن را فراموش کرده بود، اما حالا او مصمم است بدون ترس زندگی کند. تاثیر در سال ۱۳۹۰ ربوده شد و در سال ۱۳۹۵ آزاد شد. [آمنه یاسین/ خبرگزاری فرانسه]

لاهور، پاکستان -- تاثیر می گوید که تقریباً پنج سال توسط شبه نظامیان اسلامگرا شکنجه و زندانی شده بود، لبخند زدن را فراموش کرده بود، اما حالا او مصمم است بدون ترس زندگی کند.

از آنجایی که او فرزند یک خانواده تجار و سیاسی برجسته بود، ربوده شدن او در ماه اسد سال ۱۳۹۰ یکی از پرمخاطب ترین قضیه های پاکستان بود.

تاثیر ۳۹ ساله در مصاحبه ای به خبرگزاری فرانسه گفت، «به یاد می آورم که این احساس چقدر ناآشنا بود - لبخند زدن. من برای مدت طولانی نخندیدم.»

کتاب «گمشده در جهان» وی در ماه عقرب گذشته در حالی نشر شد که در پی خروج نیروهای خارجی از افغانستان در ماه اسد سال ۱۴۰۰، خشونت و اخاذی در امتداد مرز پاکستان با افغانستان در حال افزایش بود.

تاثیر از نزدیکی خانه‌اش در لاهور، ماه‌ها پس از آن ربوده شد که پدرش، سلمان، والی وقت ایالت پنجاب، به دلیل حمایت از تغییرات در قوانین سخت‌گیرانه توهین به مقدسات در این کشور توسط یک محافظ به ضرب گلوله کشته شد.

سلمان از آسیه بی بی، یک زن مسیحی متهم به توهین به مقدسات حمایت کرده بود که پرونده اش بازتاب جهانی پیدا کرد و والی و خانواده اش را در تیررس افراط گرایان اسلام گرا قرار داد.

قاچاق شده در حال نشه و با لباس مبدل

تاثير توسط جنبش اسلامی ازبکستان (آی ام یو) ربوده شد -- گروهی که مسئول چندین حمله بلندپایه در پاکستان از جمله حمله سال ۱۳۹۳ به میدان هوایی کراچی بود و ده ها کشته برجای گذاشت.

تاثیر که توسط یک دوای مخدر بنام کیتامین تخدیر شده و در یک برقع پوشیده شده بود، از طریق پوسته ‌های بازرسی کنار جاده‌ای بین لاهور و میرعلی - شهری در منطقه وزیرستان شمالی، پاکستان، که مدت‌ها پناهگاه شبه‌نظامیان در امتداد مرز با افغانستان بود، قاچاق شد.

جنبش اسلامی ازبکستان که توسط استخبارات نظامی پاکستان به عنوان یکی از وحشی ‌ترین گروه‌های خشونت‌آمیز منطقه شناخته می‌شود، به دنبال باج هنگفت و آزادی تقریباً ۳۰ زندانی بود - خواسته‌هایی که تاثیر می‌گوید برآورده نشد.

کتاب تاثیر، گروگان گیر اصلی او محمد علی را به عنوان یک آدم سادیستی به تصویر می‌کشد که دیوانه قدرت بود. به دستور او، ناخن های تاثیر کشیده شده و دهن او بسته شده بود.

تاثیر گفت، «آنها بدترین شکنجه برایم دادند، و از شکنجه هایم ویدیوها ثبت می کردند،»

این ویدیوها برای خانواده او ارسال می شد، اقدامی که تاثیر آن را «بسیار غیرانسانی و بسیار تحقیرآمیز» توصیف کرد.

او گفت، «شما یک نفر را شکنجه نمی کنید، شما افراد زیادی را می رنجانید.»

تاثیر که زمانی آدم نازدانه بود با زنجير به زمین بسته شده بود و بیش از شش ماه فقط از چربی بز و نان تغذیه می خورد.

او گفت، «من دیگر حتی احساس انسان بودن نمی‌کردم و احساسات انسانی نداشتم، حتی نمی‌توانستم با آنها ارتباط برقرار کنم،»

تاثیر گفت، «من احساس می کردم یک حیوان هستم.»

در سال ۱۳۹۴، گروه ازبک با دیگر شورشیان در افغانستان درگیر شد و شکست خورد. تاثیر بدست فاتحان افتید.

چند ماه بعد، در ماه حوت سال ۱۳۹۴، پس از اینکه اسیرکنندگانش فهمیدند که یکی از رهبران ارشد آن‌ها قبلاً به دولت پاکستان کمک کرده بود تا برای آزادی او از ستیزه‌جویان ازبک مذاکره کند، او آزاد شد.

او به مدت یک هفته از ولایت ارزگان به شهری در جنوب غربی پاکستان سفر کرد و در آنجا توانست از یک رستورانت کنار جاده با مادرش تماس بگیرد.

او گفت، «اولین چیزی که من درخواست کردم پی سی او بود و (مالک) گفت، «پی سی او ها دو، سه سال است که از بین رفته اند.»

راه سفر طولانی است

به طور تصادفی، آزادی تاثیر به تاريخ ۱۰ حوت سال ۱۳۹۴ درست همان روزی بود که قاتل پدرش اعدام شد.

حملات به خانواده تاثیر اختلافات در جامعه پاکستان را در رابطه با قوانین توهین به مقدسات آشکار کرد که به گفته او تنها گسترش یافته است.

او گفت، «من می بینم که برخی از این گروه های افراطی (ضد توهین به مقدسات)... اکنون به احزاب سیاسی تبدیل شده اند، و این من را نگران می سازد.»

وی گفت، «من نمی‌خواهم (فرزندانم) در جامعه‌ای بی‌تحمل بزرگ شوند. من می‌خواهم آنها بتوانند بدون اینکه کشته شوند، سوال بپرسند.»

او گفت، پاکستان «هنوز راه درازی در پیش دارد» تا تبدیل به جامعه ای شود که در برابر تنوع فکری و مذهبی مدارا کند.

با این حال، او معتقد است که منابع برخی از بزرگترین مشکلات کشور - «ستیزه جویی، افراط گرایی و گروه های افراطی مذهبی» - قدرت مشروع کمی دارند و یک اقلیت هستند.

او گفت، «شاید (پاکستانی ها) به دلیل مذهب ما مردم محافظه کار هستند، اما این بدان معنا نیست که ما افراطی هستیم.»

تاثیر گفت، «ما به دلیل ستیزه جویی و ستیزه جویی افراطی، مانند کشورهای بسیار کمی در جهان، آسیب دیده ایم.»

علیرغم تثبیت عقیدهء خود در دوران اسارت، تاثیر از زمان آزادی، بر اساس توصیه های امنیتی، پا به مسجدی در پاکستان نگذاشته است.

با این حال، او می گوید که نمی خواهد کشور را ترک کند و مصمم است که در ترس زندگی نکند.

او گفت، «آدم یکبار زندگی می کند و باید طبق شرایط خود زندگی کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نکته این است که پاکستان یک کشور نیست، بلکه یک مأموریت بریتانیایی است. ماموریتی که به افراد درون آن، همسایگان و دیگر ساکنان قریه جهانی آسیب می رساند. ارتش پاکستان و آی اس آی این ماموریت شوم آی اس آی را انجام می دهند. معلوم نیست که مأموریت بریتانیا در پاکستان چه سودی دارد، اما ضرر آن مشخص است. به همان اندازه که امریکا و جهان غرب به پاکستان کمک کرده اند، شاید هیچ کشور دیگری به این اندازه کمک نکرده باشد. این کمک ها مالی، نظامی و بشردوستانه بود. جامعه بین المللی، به ویژه ایالات متحده، جاپان و آلمان را از ساخت تسلیحات پس از بزرگترین جنگ های جهان منع کردند اما به پاکستان اجازه ساخت سلاح هسته ای را دادند. در مقابل، پاکستان با آمریکا و جامعه جهانی چه کرد؟ ارتش خائن و جنایتکار این کشور شوم سربازان ائتلاف بین المللی را که برای تقویت امنیت در افغانستان، ساختن ارتش افغانستان و بازسازی افغانستان آمده بودند، کشتند. پاکستان به همین جا بسنده نکرد و راه را برای مداخله گسترده منطقه ای چین باز کرد. اژدهای به نام چین منطقه را می گیرد، و اگر جلوی آن گرفته نشود، کل منطقه به شکم اژدها به نام چین داخل می شود. اکنون زمان آن فرا رسیده است که ماموریت کثیف به نام پاکستان پایان یابد و این کشور مصنوعی به اجزای آن تقسیم شود. به این ترتیب پشتون ها حق خود را خواهند گرفت، بلوچ ها حق خود را خواهند گرفت، سندی ها به حق خود خواهند رسید و پنجابی های سیاه چهره تنها خواهند ماند و به حق خود خواهند رسید.

پاسخ

در ویران کردن افغانستان رول مهم را پاکستان بازی کرد . پاکستان محلی امن برای ترورستان است .در همین خاک پاکستان در طی۴۵سال جنگ افغانستان ترورستان تربیه می شدن و به جنگ افغانستان فر ستاده می شدن وهمین ترورستان در همین خاک پاکستان خانه داشتن واز همه امکانات برخوردار بودن و هیچ واقت یکی از مملکت های اسلامی وغیر اسلامی انتقاد خودر در مقابل پاکستان در کنفرانس ملل متحد ابراز نکرد و نه هم از حکومت پاکستا ن خواسته که این لانه های ترورستان را ویران کند واین ترورستان دستگیر کند . حال خود حکومت پاکستا ن در کیر جنک به همین ترورستان شده است و حکومت افغانستان راملامت می‌کنند خود کرده را نه درد است ونه درد مان .حکومت بیچاره افغانستان به نیروهای امنیتی خود معاش را پیدا کرده نمی تواند چی بسا که حمایت از گروهای تروریستی در پاکستا ن حمایت کند .

پاسخ

من با پاکستانی ها همدردی ندارم. برای تروریسم در جهان کار می کند. کار آنها قتل، آدم ربایی، خودکشی، انفجار و تخریب است. دلم به درد نمی آید که چند نفر در این کشور نابود و کشته می شوند. هر کاری برای منافع خود انجام می دهند و هر لحظه حضور دارند. در آنها اسلام نیست و مسلمان نیستند. روزی در زندگی من خواهد بود که پاکستان نیز مانند اوکراین ویران خواهد شد.

پاسخ