اقتصاد

بسته شدن سالون های زیبایی چالش های جدیدی را برای اقتصاد افغانستان ایجاد کرده است

گزارش از احسان الله

یک زن چادری پوش به تاریخ ۳ اسد از مقابل یک سالون زیبایی در منطقه شهر نو کابل می گذرد. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک زن چادری پوش به تاریخ ۳ اسد از مقابل یک سالون زیبایی در منطقه شهر نو کابل می گذرد. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- ممنوعیت اخیر سالون های زیبایی در افغانستان پیامدهای اقتصادی منفی داشته است زیرا صاحبان مشاغل زن مجبور به ترک یکی از معدود منابع درآمدی هستند که در دسترس آنهاست.

این فرمان که به تاريخ ۱۳ سرطان صادر شد، هزاران کسب‌ وکار را که توسط زنان اداره می‌شد - که در بیشتر موارد تنها منبع درآمد خانواده‌ها بودند - تعطیل کرد و یکی از معدود فرصت‌های باقی‌مانده برای آنها را برای معاشرت دور از خانه غیرقانونی اعلام کرد.

سالون های زیبایی که در ۲۰ سال گذشته در کابل و سایر شهرهای افغانستان رشد کرده بودند، به عنوان جای امن برای گردهمایی و معاشرت دور از مردان تلقی می شدند و فرصت های تجاری حیاتی را برای زنان فراهم می کردند.

بسته شدن دسته جمعی آخرین ضربه به توانایی های درآمدی زنان است.

یکی از صاحب فروشگاه های کابل به تاریخ ۱۱ اسد محصولات آرایشی و زیبایی را تنظيم می کند. [احسان الله/سلام تایمز]

یکی از صاحب فروشگاه های کابل به تاریخ ۱۱ اسد محصولات آرایشی و زیبایی را تنظيم می کند. [احسان الله/سلام تایمز]

خاطره یوسفی که یک سالون زیبایی در کابل داشت گفت، «شوهرم سه سال پیش بر اثر سرطان درگذشت. من از برکت سالون زیبایی ام برای خود و سه فرزندم امرار معاش می کردم،»

یوسفی که اکنون بیکار است، گفت که سه تن از کارمندان او که ماهانه ۴۰۰۰ افغانی (۴۷ دالر) درآمد داشتند نیز شغل خود را از دست داده اند.

او گفت، «مانند من و همکارانم، متأسفانه صدها نفر دیگر شغل خود را از دست داده اند.»

او به سلام تایمز گفت، «اکنون، من حیران هستم که چگونه باید هزینه های خود و سه فرزندم را تامین کنم.»

مریم امینی ۲۰ ساله حدود یک سال پیش در دوکان یوسفی شروع به کار کرد. او در سال ۱۴۰۰ در صنف دوازدهم بود که دختران از رفتن به مكاتب متوسطه و لیسه منع شدند.

امینی گفت، «وقتی دیگر نتوانستم به مکتب بروم سعی کردم کار کنم و برای خانواده ام درآمد داشته باشم،»

او افزود، «پدر من یک کراچی سبزی فروشی دارد، اما متأسفانه کار در سال گذشته خوب نبوده است. ما با معاشاتی که من [از سالون زیبایی] دریافت می‌کردم، به سختی مصارف خانه را پوره می کردیم،»

حمیرا حمیدی، یکی دیگر از آرایشگران در کابل، تنها سه ماه پیش ۱۰۰۰۰۰ افغانی (۱۱۷۶ دالر) را برای تزئین دوکان اش مصرف کرد.

حمیدی گفت، «انتظار داشتیم که در پایان تابستان، زمانی که فصل عروسی در کابل شروع می شود، با جذب مشتری بیشتر شروع به درآمدزایی کنیم، اما متأسفانه پس از تعطیلی سالون های زیبایی، امید خود را از دست داده ایم،»

او گفت، «ما با تعطیلی سالون های زیبایی موافق نیستیم، زیرا این حرفه ما و منبع درآمد حلال خانواده های ما بود،»

احمدی گفت، «امیدوارم کسانی که تصمیم به تعطیلی سالن های زیبایی گرفته اند در تصمیم خود تجدید نظر کنند و به این فکر کنند که ما چگونه باید به فرزندانمان غذا بدهیم،»

اثرات ممنوعیت بر کارها

بسته شدن سراسری دوکانداران و خورده‌ فروشان محصولات آرایشی را نیز نگران کرده است.

محمدناصر رؤفی، که دارای یک ساختمان تجارتی در ناحیه سوم شهر کابل است و در آن جا دکان ها به کرایه می دهد، گفت که اکنون دو دوکان خالی جدید به دوکان های که دو سال است خالی مانده اند اضافه شده است.

رؤفی گفت، «من قیمت کرایه را پایین آورده ام اما کسی نمی خواهد آنها را کرایه کند،»

وی گفت، «دو باب دوکان کرایی من توسط سالون های زیبایی اشغال شده بود و اکنون خالی است،»

رؤفی گفت، اقداماتی مانند حذف سالون‌های زیبایی بر اقتصاد تأثیر جدی خواهد گذاشت.

احسان الله احمدزی، یک عمده فروش لوازم آرایشی در بازار مندویی شهر کابل، به کاهش عمده فروش از زمان اجرای این ممنوعیت اشاره کرد.

احمدزی گفت، «می توانم بگویم از زمان بسته شدن سالون های زیبایی، فروش ما ۴۰٪ کاهش یافته است،»

وی افزود، «بیشتر مشتریان ما آرایشگران مقیم کابل و سایر ولایات بزرگ مانند ننگرهار، قندهار و بلخ بودند و اکنون این مشتریان را از دست داده ایم،»

احمد فیصل، یکی دیگر از دکانداران بازار مندویی که لوازم آرایشی و محصولات زیبایی می فروشد، موافق است که تجارت در حال کند شدن است.

به گفته فیصل، از دو سال پیش، فروش تا ۹۳٪ کاهش یافته است.

وی گفت، «مشتریان ما در گذشته جوانان با ذوق بودند که عطرها و شامپوهای گران بها می خریدند و همچنین صاحبان سالون های زیبایی که لوازم آرایش می خریدند اما اکنون هیچ کدام را نمی بینیم،»

یکی از اعضای اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که تصمیمات اخیر، مانند ممنوعیت سالن ها، آسیب جبران ناپذیری به اقتصاد وارد کرده است.

این عضو که خواست نامش فاش نشود به سلام تایمز گفت که بسته شدن ۱۲۰۰۰ سالون زیبایی که باعث از دست دادن شغل ۵۰۰۰۰ کارمند شده است، آمار بیکاری کشور را تشدید می کند.

منبع افزود، قبل از بسته شدن، کارمندان سالون زیبایی به طور اوسط ۵۰۰۰ افغانی (۵۸ دالر) در ماه درآمد داشتند - درآمدی که اکنون از دست رفته است.

عضو مذکور ‌گفت، «هرچه مردم پول نقد بیشتری داشته باشند، بیشتر خرج می‌کنند. گردش پول اقتصاد را برای همه بهبود می‌بخشد، اما اگر محدودیت‌هایی که اکنون اعمال می‌شود، هر روز اعمال شود، کشور هر روز به فقر نزدیک‌تر خواهد شد».

او گفت، «فعالیت های اقتصادی مانند حلقه های زنجیره ای به یکدیگر متصل هستند. ممنوعیت سالون های زیبایی نه تنها صاحبان آن ها، بلکه واردکنندگان، فروشندگان و دوکانداران را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

واشنگتن پست در یک گزارش خبر داده است که ۱۱۸ دختر در ولایت هرات، شهرک سبز از سوی خانواده ‌های‌شان فروخته شده‌اند. بر بنیاد این گزارش این خانواده‌ها دختران زیر سن‌شان را به علت فقر و نادرای فروخته‌اند. در حالی کې مردم در افغانستان از مشکلات سخت اقتصاد به سر میبرند اما طالبان مصروف کار های بیهوده است وهیچ برنامه برای اقتصاد وخیم افغانستان نداردند. انهای مثل وکلای پیشین جمهوریت درغم خود هستند وکلی روز پسی رشوت میګردند. به جای که به مردم رحم کنند انها را دچار بسیار زیادی انداخته است. یک خبر از وزارت معارف افغانستان که دیرزو نشر شده است میګوید که وزارت معارف طالبان مصروف به شماری از کتاب‌ها و محتوای برخی از کتاب‌های دیگر را از نصاب آموزشی افغانستان حذف کردند و دوام خواهد کرد. سخنگوی این وزارت می گوید یک کمیته‌ی از سوی هبت الله آخندزاده رهبر طالبان ایجاد شده است و کار آن آوردن تغییر در نصاب آموزشی و حذف کتاب‌های است که با شریعت و فرهنگ افغانستان در مخالفت قرار دارند. من که در مکتب بودم و همین نصاب خواندم هیچ چیز خلاف به فرهنګ افغانستان و شریعت نیست. اما طالبان کار های مانده و این کارهای بی هوده را انجام میدهد که در نتیجه مردم از ګوشنګی میمیرند و یا هم دخترهای زیر سن خود را به فروش میرساند.

پاسخ

وی افزود: ما همچنین آماده‌ایم تا متخصصین خود را به افغانستان بفرستیم تا در مورد خاک اینجا تحقیق کنند که چه محصولی در آن بهتر رشد می‌کند. ما همچنین مشاهده کردیم در مرز میان افغانستان و ازبکستان زمین‌ها نمکی شده است؛ ما می‌توانیم در آن بخش نیز با شما همکاری نماییم و امیدواریم این همکاری‌ها باعث تقویت روابط دو کشور گردد. وزیر کشاورزی دولت موقت افغانستان نیز در این دیدار از هیئت ازبکستانی خواست تا در زمینه بذرهای اصلاح شده و بذرهای غله‌جات به این کشور کمک کند. «عصمت الله ارگاشیف»، نماینده ویژه ازبکستان با اعلام آمادگی برای همکاری دراین‌باره گفت: ما آماده‌ایم در بخش‌های مختلف کشاورزی با شما همکاری کنیم، خصوصاً در رابطه با گندم اصلاح شده. ما در کشور خود انواع مختلف گندم داریم که با خاک و آب کشور شما مطابقت دارد و اگرشما خواسته باشید می‌توانیم هیئت‌های را به کشور شما اعزام کنیم تا در مورد انواع بذرهای اصلاح شده بحث و گفتگو کنند. 2/2

پاسخ

اعلام آمادگی ازبکستان برای همکاری در احداث کانال «قوش تپه» افغانستان معاون وزارت آبیاری ازبکستان در دیدار با مقامات هیئت حاکمه موقت افغانستان برای همکاری در احداث کانال «قوش تپه» پیشنهاد داد. به گزارش ، «عظیم جان نظروف»، معاون اول وزارت آبیاری ازبکستان که به همراه هیئت بلندپایه این کشور به کابل رفته است برای همکاری با افغانستان در زمینه احداث کانال «قوش تپه» پیشنهاد داد. کانال قوش تپه 108 متر عرض دارد و قرار است با عمق 8.5 متر حفر شود؛ نقطه شروع آن شهرستان کلدار ولایت بلخ است و با عبور از فاصله 285 کیلومتری و پس از گذشتن از دشت‌های حیرتان، دولت‌آباد و آقچه به شهرستان اندخوی در ولایت فاریاب می‌رسد. پیش از این اکونومیست در گزارشی نوشته بود: اگر این پروژه تکمیل شود، می‌تواند منجر به افزایش درگیری‌های منطقه‌ای شود، زیرا این پروژه آب را از آمودریا در نزدیکی مرز با ازبکستان که برای آبیاری مزارع پنبه که بزرگترین منبع اشتغال در آن کشور است، به داخل افغانستان هدایت می‌کند. با این حال نظروف در دیدار با «عطاالله عمری» وزیر کشاورزی، آبیاری و مالداری دولت موقت افغانستان گفت: ما در کشور خود در بخش آبیاری تجربه کافی داریم و اگر شما اجازه دهید می‌توانیم در پیشبرد کار کانال قوش تپه با شما همکاری کنیم. وی افزود: ما همچنین آماده‌ایم تا متخصصین خود را به افغانستان بفرستیم تا در مورد خاک اینجا تحقیق کنند که چه محصولی در آن بهتر رشد می‌کند. ما همچنین مشاهده کردیم در مرز میان افغانستان و ازبکستان زمین‌ها نمکی شده است؛ ما می‌توانیم در آن بخش نیز با شما همکاری نماییم و امیدواریم این همکاری‌ها باعث تقویت روابط دو کشور گردد. ۱/۲

پاسخ

ممنوعیت آرایشگاه ها توسط دولت طالبان به طور واضح کار زنان را محدود می کند، که ضرر آن نسبت به فایده آن بیشتر است. این زنان که یک رزق و روزی حلال برای خانواده خود را به دست می آوردند، از گدایی و بدبدختی خلاص بودند، هیچ فشار روحی و روانی نداشتند، در وطن آرام و آسوده زندگی می کردند، در حالی که شما غذایشان را گرفتید. اکنون چندین زن مجبور به انجام بدکاری، گدایی و فرار از وطن خود خواهند شد. کاکا طالب حالا میتوانی بگویی که تصمیم عادلانه ای گرفتی یا خواستی مستقیم یا غیرمستقیم خشم و نفرت و حسادت را کم کنی. اما این را بشنو که در روز قیامت پاسخ دادن به این امر برای شما مشکل خواهد بود که برخی از زنان روزی حلال برای خانواده خود کسب می کردند و شما آنها را از این کار باز داشتید! اگر شما این چنین به پیش می روید، باور کنید که به زودی سقوط خواهید کرد، اما مردم پشتون جبران نادانی و جهالت شما را تا مدت ها خواهند پرداخت.

پاسخ