حقوق زنان

وزارت معارف افغانستان ممنوعیت آوازخوانی دختران در محضر عام را لغو کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

اعضای گروه زهره اولین گروه آوازخوانی افغانستان که کاملاً از زنان تشکیل شده است، به تاریخ ۲۲ سرطان ۱۳۹۸ برای اجرای خود در جشنواره پوهوده در شهر ترینچین سلواکیا، آماده می شوند. اعضای این گروه از اولین زنان خانواده های خود و سراسر کشور هستند که در ۳۰ سال گذشته موسیقی را یاد گرفتند و آنها معمولاً مجبور می شوند تا با تهدیدهای گوناگون کنار بیایند. [ولادیمیر سیمچیک/ای اف پی]

اعضای گروه زهره اولین گروه آوازخوانی افغانستان که کاملاً از زنان تشکیل شده است، به تاریخ ۲۲ سرطان ۱۳۹۸ برای اجرای خود در جشنواره پوهوده در شهر ترینچین سلواکیا، آماده می شوند. اعضای این گروه از اولین زنان خانواده های خود و سراسر کشور هستند که در ۳۰ سال گذشته موسیقی را یاد گرفتند و آنها معمولاً مجبور می شوند تا با تهدیدهای گوناگون کنار بیایند. [ولادیمیر سیمچیک/ای اف پی]

کابل -- ممنوعیت آوازخوانی دختران در محضر عام که هفته گذشته توسط مقامات ریاست معارف کابل وضع شده بود، به روز یکشنبه (۲۴ حوت) پس از آنکه خشم مردم نسبت به آن باعث یک کمپاین رسانه های اجتماعی شد، لغو گردید.

این ممنوعیت دختران بالاتر از ۱۲ سال را از آواز خواندن در مراسم عامه با حضور مردان منع کرده بود.

وزارت معارف به روز یکشنبه این ممنوعیت را در یک اعلامیه به طور فوری لغو کرد و گفت، این ممنوعیت «از موقف یا پالیسی های این وزارت نمایندگی نمی کند».

ترانه های دختران مکتب از ویژگی های همیشگی مراسم رسمی افغانستان بوده و این ممنوعیت بلافاصله پس از آنکه مقامات معارف اعلام کردند، با واکنس روبرو شد.

این ممنوعیت نگرانی ها را در مورد این برآنگیخت که مقامات معارف کشور را «طالبانی» می سازند، یعنی به دورانی بر می گردانند که این گروه استبدادی حضور زنان را در تقریباً تمام فعالیت های بیرون از خانه ممنوع ساخته بود.

در اواسط ماه جاری کارمندان کمک رسانی گفته بودند که سرکوب اخیر طالبان در مناطق تحت کنترل این گروه، زنان افغان را از کمک های اساسی محروم کرده است.

طالبان پایان پروژه هایی را خواسته اند که با زنان برای استقلال بیشتر کمک می کنند و در برخی مناطق از ورود کارمندان زن کمک رسانی به قلمرو خود جلوگیری کرده اند.

رفتار طالبان قابل نګرانی است

بسیاری از این ترس دارند که نفوذ فزاینده این گروه به زنان آسیب برساند.

در حالیکه حکومت افغانستان تلاش ها را به خرج داده است تا خشونت علیه زنان را در این کشور مهار کند و از طریق ایجاد کردن فرصت ها و وظایف در زمینه پیشرفت آنها کمک کند، نظریات سختگیرانه طالبان در مورد زنان دلیل نگرانی است.

اعلان لغوشدن ممنوعیت آوازخوانی پس از واکنش خشمگین کاربران شبکه های اجتماعی با استفاده از هشتگ #IAmMySong صورت گرفت.

بعضی از دختران ویدیوهای خودشان را آپلود کردند که آهنگ های دلخواه خود را می خواندند.

شمیلا کوهستانی کپتان پیشین تیم ملی فوتبال زنان در توییتر نوشت، «امروز در افغانستان وزارت معارف با غیرقانونی ساختن خواندن دختران کوچک ما، صداهای آنها را خفه کرد.»

صفا طیب نگرانی های خود را در فیسبوک ابراز داشت، «من احساس می کنم که طالبان در حال بازگشت هستند».

مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان در ماه های اخیر تا حد زیادی متوقف شده اند، در حالیکه یک کمپاین ترورهای هدفمند،به شمول قتل های زنان عالی رتبه افغان،کشور را بیشتر مضطرب ساخته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تصمیم اول وزارت درست بود. در جامعه ای مانند افغانستان که فقر جنسی از هر چیز دیگری زیاد است، نیازی به رفتن دختران جوان برای خواندن آهنگ و ترانه به ستیج نیست. در مجالس مشترک زنها و مردها، درست است که دختران زیر ۱۲ سال ترانه بخوانند زیرا آنها معصوم هستند، وهیچ کس به آنها به نظر بد نگاه نمی کند. با این حال، اگر دختران جوان (بزرگسال) بیایند، سینه های خود را تکان دهند و در مقابل مردان ترانه بخوانند، این تحقیر به مقام بالای یک زن است. زن یک مادر است، زن یک خواهر است، یک زن یک خانم است، یک دست پاک و جان پاک نیست که از وی این چنین استفاده شود. فکر من از افکار کثیف طالبان نشئت نه می کند که زنان را فقط در خانه های خود محدود می کنند و از تحصیل آنها جلوگیری می کنند. با این حال، جامعه ما ارزش ها و محدودیت های خاص خود را دارد. این مسئولیت جامعه جهانی است که به ارزشهای ما احترام بگذارد.

پاسخ

آیا همین کسانیکه بر علیه تصمیم وزارت معارف واکنش نشان دادند آماده است که دختران جوان خود را در پیشروی مردان ایستاد کند و آنها ترانه بخوانند؟ چرا برای زنان مردم آزادی میخواهید ولی خود آماده نیستید که برای زنان خود آزادی بدهید؟ حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین کشور برای زنان مردم آزادی می خواست ولی زن وی را کس نه دید که قواره اش چرقم است. اکثریت کسانیکه در افغانستان داد از حقوق زنان و ازادی زنان می زنند جز شهوت پرستان بیش نیستند. ولین تجاوز جنسی را بالای دختران فوتپالر رئیس فدراسیون فوتبال انجام داد که همیشه حرف از آزادی زنان می زد و دختران را به شامل شدن در تیم فوتبال می کرد ولی دختر خودش را اجازه نمی داد که فوتبال بازی کند. از این جهت همه این ادعا های ازادی زنان دروغ محض است و از زن به عنوان بازیچه شهوت استفاده می کنند.

پاسخ

وزارت معارف از بادارانش یعنی انگلیس ترسید و فرمان را که صادر کرده بود و در آن دختران جوان را به ترانه خوانی منع کرده بود دوباره لغو کرد. به خاطریکه انگلیس ها گفتند که اگر شما دختران جوان را از ترانه خوانی منع کنید ما دیگر با شما کمک نمی کنیم. یک چیزی را باید وضیح بگویم که ۹۵ در صد مردم از فرمان وزارت معارف مبنی بر منع کردن دختران جوان از ترانه خوانی حمایت کردند و صرف حدود کمتر از ۵ فیصد از مردم که در غرب کلان شده اند بر علیه تصمیم وزارت معارف عکس العمل نشان دادند. لطفن خواست اکثریت مطلق مردم را در نظر بگیرید که اکثریت مردم چه میخواهد. آنها چگونه نظام میخواهد. چگونه معارف می خواهند. قوانین غربی را در این کشور بالای مردم تحمیل نکنید. همین گپ است که در این کشور امنیت نمی آید. خواست اکثریت مطلق مردم این کشور نظام اسلامی است هرگاه این گونه نظام در این کشور تامین شد بعداً امنیت در این کشور تامین می شود. این موضوع را اکنون امریکا نیز پذیرفته است و تلاش می کند که حکومت را که ۲۰ سال قبل تاسیس کرد حالا دوباره تعدیلش می کند و یک نظام که به خواست همه ملت باشد آن را جایگزین آن می کند.

پاسخ