حقوق زنان

ملل متحد ممنوعیت کار کارمندان زن افغان در افغانستان را محکوم کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

زنان افغان به تاریخ ۸ حمل در قندهار در صفی ایستاده اند تا کمک های غذایی را که توسط یک بنیاد خیریه در ماه رمضان توزیع می شود، بدست آورند. [ثناء الله صیام/ خبرگزاری فرانسه]

زنان افغان به تاریخ ۸ حمل در قندهار در صفی ایستاده اند تا کمک های غذایی را که توسط یک بنیاد خیریه در ماه رمضان توزیع می شود، بدست آورند. [ثناء الله صیام/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (۱۶حمل) گفت که به دنبال «وضاحت» در مورد ممنوعیت گسترده ای است که زنان را از کار برای این سازمان جهانی در سراسر کشور منع می کند.

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که روز سه شنبه اخطار دریافت کرده است که ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی در این سازمان جهانی نیز تطبیق خواهد شد.

اگرچه زنان از ماه اسد سال ۱۴۰۰ از کار در افغانستان منع شده اند، کارمندان ملل متحد تاکنون از این امر مستثنی بودند.

آنها همچنین از دستور ماه قوس برای همه سازمان های غیر دولتی خارجی و داخلی بخاطر جلوگیری از کار زنان در سراسر افغانستان مستثنی شده بودند.

استیفن دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش به خبرنگاران گفت، «یوناما از دستوری از سوی مقامات رسمی دریافت کرد که کارمندان زن سازمان ملل را از کار منع می‌کند.»

او افزود که سازمان ملل «از مجراهای مختلف شنیده است که این امر در کل کشور قابل تطبیق است.»

دوجاریک گفت که هنوز هیچ دستور کتبی دریافت نشده است، اما سازمان ملل در نظر دارد با مقامات کابل جلساتی برگزار کند تا «وضاحت بدست آورند».

دوجاریک گفت، برای گوتریش«هر گونه ممنوعیتی غیرقابل قبول و رک و پوست کنده، غیرقابل تصور خواهد بود.»

او گفت، «این آخرین مورد در روند نگران‌کننده‌ای است که توانایی سازمان‌های کمک‌رسان را برای رسیدن به نیازمندان‌ترین افراد تضعیف می‌کند.»

او گفت با اشاره به اینکه سازمان ملل در تلاش است تا به ۲۳ میلیون نفر نیازمند کمک های بشردوستانه در کشور کمک کند، «کارمندان زن برای سازمان ملل متحد بخاطر ارائه کمک‌های نجات بخش ضروری هستند».

نیاز زنان به کمک رسانی

یک کارمند خیریه خارجی گفت که ممنوعیت زنان سازمان ملل تأثیر زیادی خواهد داشت.

او به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری فرانسه گفت، «کارمندان زن زنان مستفید شده گان را شناسایی می‌کنند، این روش در بین موسسات کار می‌کند، و این کار با تعمیم این ممنوعیت برای کارمندان زن سازمان ملل متحد بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.»

طبق آمار سازمان ملل متحد، حدود ۴۰۰ زن افغان - که بخش اعظم حدود ۶۰۰ کارمند زن مصروف کار در افغانستان را تشکیل می دهند - استخدام کرده است. در مجموع حدود ۳۳۰۰ افغان در ۳۹۰۰ نیروی مستحکم کاری ملل متحد در این کشور وجود دارد.

دوجاریک گفت، «تصور این که چگونه بدون کارمندان زن خود کمک های بشردوستانه را ارائه می کنیم، بسیار دشوار است. بدیهی است که با توجه به جامعه و فرهنگ، به زنان برای رساندن کمک به زنان نیاز است.»

پس از اعلام این ممنوعیت در سال گذشته، چندین سازمان غیردولتی در اعتراض به این ممنوعیت کل فعالیت های خود را به حالت تعلیق درآوردند و بدبختی بیشتری را بر سر ۳۸ میلیون شهروند افغانستان که نیمی از آنها با گرسنگی روبرو هستند و به سازمان های کمک رسان متکی هستند، انباشته کردند.

بحث‌های چند روزه منجر به توافق شد که زنان کارمند در بخش کمک‌های صحی از این فرمان مستثنی شوند و کارمندان ملل متحد، از جمله آن‌هایی که در بخش کمک هستند، هرگز مشمول این ممنوعیت نبودند.

در ماه جدی، حداقل سه موسسهء بین‌المللی کمک‌رسانی، پس از تضمین مقامات محلی مبنی بر اینکه زنان افغان می‌توانند در بخش صحی به کار خود ادامه دهند، تا حدی کار نجات جان را در افغانستان از سر گرفتند.

پاملرنه، سیف دی چلدرن و کمیته بین المللی نجات (آی آر سی) در نیمه ماه قوس در اعتراض به دستور دولت مبنی بر ممنوعیت زنان افغان از کار کمک رسانی، فعالیت های خود را به حالت تعلیق درآوردند.

ماه گذشته، روزا اوتونبایوا، رئیس یوناما، به شورای امنیت سازمان ملل گفت که نگران است مقامات افغانستان ممنوعیت اعمال شده بر زنان کارمند در سازمان های غیردولتی را به کارمندان زن سازمان ملل نیز تمدید کنند.

زنان از جامعه رانده شدند

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، در سخنرانی اخیر خود در ژنیوا، سویس، گفت که محدودیت ها در زندگی روزمره زنان «ممکن است به عنوان جرم آزار و اذیت جنسیتی شمرده شود».

مقامات دختران نوجوان را از تحصیل در مکاتب ثانوی منع کرده اند و زنان اجازه ندارند در پوهنتون های افغانستان تحصیل نکنند.

زنان از بسیاری از مشاغل دولتی اخراج شده‌اند، از سفر بدون اقوام مرد جلوگیری شده‌اند و به آنها دستور داده شده است که بیرون از خانه خود را بپوشانند، و بهتر اینکه چادری بپوشند.

زنان همچنین اجازه ورود به پارک ها یا باغ های عمومی را ندارند.

چندین مقام گفته اند که ممنوعیت تحصیل زنان موقتی است، اما علیرغم وعده ها، آنها نتوانسته اند مکاتب ثانوی دخترانه را بازگشایی کنند، و مکاتب بیش از یک سال است که تعطیل شده اند.

از کمبود بودجه گرفته تا زمان مورد نیاز برای بازسازی برنامه درسی، بهانه های زیادی برای بسته شدن وجود داشته است.

به گفته برخی از مقامات، واقعیت این است که روحانیون فوق محافظه کار عمیقاً نسبت به آموزش عصری زنان بدبین هستند.

در میان محدودیت های تحصیل دختران در افغانستان، برخی از آنها به صورت آنلاین به تحصیل شان ادامه می دهند.

تعدادی از صنف های آنلاین که اخیراً بر تعداد آنها افزوده شده است، در داخل افغانستان برگزار می شود، در حالی که بقیه از کشورهای دیگر به ویژه ایالات متحده مدیریت می شود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بنا بر این که زن در رشد مملکت نقش بزرگ را ارایه میکند ولی متاسفانه باید بگویم که رهبری نظام حاکم هیچ احترام رابه این زن دارند تهدیدات و اعتراضات جامعه جهانی برحاکمان نظام فعلی هنوز هم کم است جهان باید در این راسته صدای مردم افغانستان را نادیده نگیرند طورکه مشاهده میشود که به خاطر منع کار زنان در دفاتر سازمانهای کمک رسانی باعث از این شد که چندین نهاد کارها خود رابستند در این روزهای دشوار مردم افغانستان یک خبر تکان دهنده است

پاسخ

خبر خوش اینست که ملل متحد مخالفت اش در مقابل حکومت فعلی افغانستان نشان داد. دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در این سازمان، طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و آنرا عملی نمی‌کند. یوناما روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای هشدار داد که هرگونه عواقب منفی این بحران، به دوش طالبان خواهد بود. سازمان ملل در بیانیه جدیدش با لحن صریح و کم‌سابقه‌ای تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در این سازمان را نکوهش کرده است. دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گفته است که طالبان با تصمیم منع کار زنان، قصد دارد که این سازمان را مجبور کند بین ادامه فعالیت در افغانستان و پایبندی به تعهدات خود، یکی را انتخاب کند. در بیانیه آمده است که رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، بازنگری در این زمینه را آغاز کرده و تا تاریخ ۵ ماه آینده، موضع این سازمان روشن خواهد شد. این سازمان گفته تلاش می‌کند که فعالیت‌های حیاتی بشردوستانه خود را توسط کمیته بین‌سازمانی که قبلا تعیین شده بود، ادامه دهد. یوناما تاکید کرد که تمام جنبه‌ها و پیامدهای منع کار زنان در ملل متحد را ارزیابی می‌کند و در مواردی که با ممانعت طالبان مواجه شود، فعالیت خود را به حال تعلیق درمی‌آورد. طالبان هفته پیش حضور کارمندان زن در دفتار سازمان ملل را منع کرد. این تصمیم طالبان واکنش‌های تند داخلی و خارجی را برانگیخته است. در پی منع کار زنان در سازمان ملل توسط طالبان، یوناما از کارمندانش خواست که به دفاتر مربوط به این نهاد نیایند. ملل متحد نباید با طالبان کنار آید. و در صورت اصرار طالبان، باید بر ضد مقامات طالبان و استخبارات پاکستان که از آنها حمایه می کنند تحریم ها وضع کند.

پاسخ

۸- اگر فکر می کنند مردم کم کم از این حق دختران کنار می روند، آنها با درک و عقلانیت انسانی آشنا نیستند. ۹- اگر خود را به عنوان آرمان به جامعه معرفی کنند و یا مدرکی برای عدم تحصیل دختران و خواهران خود ارائه دهند، هیچکس آنها را قبول نخواهد کرد زیرا دختران رهبران طالبان در پوهنتون های خارجی بر کسی پوشیده نیستند. نمونه های دوره گذشته برای مردم قابل مشاهده است. ۱۰- اگر فکر می کنند در درازمدت مشارکت زنان در حکومت داری حذف می شود و جامعه تنها توسط نیمی از آنها اداره می شود، در انزوای افغانستان و بقای خود بیش از حد فکر می کنند. مردم در چند ماه گذشته آزمایش کرده اند که چه کاری انجام می دهند و از شوک روانی ناشی از تغییر ناگهانی در صورتی که شب تاریک باشد، بهبود یافته اند، سیب ها قابل شمارش هستند. نتیجه این همه محاسبات نادرست، نگاه تحقیر آمیز به دین، ارزش ها، افغان ها و افغانستان و تحقیر افغان هاست. این برای آسیب رساندن به مظلوم ترین مردم و افزایش نفرت آنها نسبت به خودشان است که به همه در سطح ملی و بین المللی آسیب می رساند. قبل از آن لازم است هر راه منطقی و مسالمت آمیز برای از بین بردن آنها در داخل و بین المللی دنبال شود.

پاسخ

بستن مکاتب به روی دختران تصمیم خطرناکی است که بر اساس محاسبات اشتباه انجام می شود. ۱- اگر این کار به نام دین انجام شود، خلاف خدا و رسول و خلاف ارزش های دینی است. ممکن است این دستور دینی باشد که ارتش پاکستان به شکلی در افغانستان ایجاد کرده و اجرا می کند، اما در پاکستان به شکلی دیگر. این در نهایت باعث افزایش حساسیت ها و برداشت های نادرست علیه اسلام می شود. ۲- اگر این کار به نام فرهنگ انجام می شود، فرهنگ اصیل افغان ها نیست، بلکه سوءتفاهم از فرهنگ است که عمران خان تبلیغ می کند، و افغان ها را مردم عصر جاهلیت معرفی می کند. ۳- اگر این کار برای فشار بر جامعه جهانی انجام شود، هوش، وطن پرستی و تدبیر اماراتی ها را پایین می آورد. به طور کلی آنها را بی ارزش می کند که نتیجه معکوس به دست می آورند. ۴- اگر برای به رسمیت شناختن باشد، راه دولت سازی سطح پایین و تعامل دولت با جامعه جهانی است نتیجه معکوس دارد. جامعه بین المللی آن را به عنوان یک گروه تروریستی تاریک اندیش خواهد شناخت. ۵- اگر از دوری از مبارزان رده پایین خود که برای دو دهه با تخریب مکاتب انگیزه جنگ را در آنها ایجاد می کردند می ترسند، شاید شبکه های اجتماعی ذهنیت آنها را شکل داده و آنها را برای افتتاح مکاتب دخترانه آماده کرده باشد. با این حال، اگر قبلاً نمی دانستند که برای قدرت فداکاری می کنند و اکنون می دانند که رهبران آنها به خاطر قدرت آینده دختران بی گناهی را که می بینند خراب می کنند، ممکن است در مقابل آنها بایستند. ۶- اگر فکر می کنند که مسئله مکاتب دخترانه باید خط اول مذاکره و انتخابات با مخالفان بین المللی و داخلی باشد و نیاز به زمان دارند، مانند مذاکرات صلح که زمان کلیدی است، این تفکر اشتباه است زیرا آنها در حال حاضر، بار حک

پاسخ

پس فرق سازمان ملل با ما چیست؟ ما مردم عادی و سازمان ملل متحد با هم یکسان آن را محکوم می کنیم. همه به دنبال منفعت خود هستند. در غیر این صورت طیارات بدون سرنشین همچنان در حال پرواز هستند. کسانی که مرتکب چنین جنایاتی می شوند باید شناسایی و جابجا کشته شوند. آمریکا دشمن خود ظواهری را در چند دقیقه کشت، اما دشمن افغانها اصلا دشمن هیچکس دیگری نیست. چنین افرادی که مانع تحصیل می شوند، دشمن افغان ها و جاسوسان خارجی هستند. مردم عادی افغانستان آنقدر از جنگ خسته شده اند که نه می توانند بجنگند و نه می توانند قیام کنند. خداوند به مردم ما رحم کند.

پاسخ

خود طالبان نیز مطمئن هستند که کارکرد سازمان ها در جامعه افغانستان بدون شراکت زنان غیرممکن است. من این را بارها از آنها شنیده ام، اما نمی دانم چرا آنها پس از مدت ها دست به لانه زنبورها (یوناما) زدند یا چرا کارمندان زن یوناما را از ابتدا همراه با سایر موسسات اخراج نکردند. این واقعیت که هرکس این کار را به طالبان دستور داده یا پیشنهاد کرده است به طالبان آسیب می رساند و این توصیه به طورعمدی طالبان را به صخره نزدیک می کند که در نهایت باعث می شود آنها از صخره به پایین پرتاب شوند. زندگی بدون زن سخت و غیرممکن است. اگر زندگی بدون زن امکان پذیر بود، چرا زنان در زمان اصحاب پیامبر(ص) در جنگ ها شرکت می کردند؟ اما اسلام به زنان حق کار داده است که نباید از آنها سلب شود. بلی، اینکه از یک طرف ما افغان هستیم و از طرف دیگر مسلمان هستیم، بهتر است که حجاب رعایت شود و خوشبختانه در وجدان افغان ها عاری بودن وجود ندارد. هنوز نمی دانم طالبان به چه فکر می کنند و تا کی تصمیم می گیرند که به ضرر مردم باشد...

پاسخ

زنان به طور آزادانه در بازار می‌کردند در پوشیدن لباس های شان هیچ فرق نه آمده . از یک ولایت به ولایت دیگر ی آزادانه رفت وامد میکند. در تالار ها و مکان های عروسی آزادانه رفته می توانند . سوال اینجا است ؟ چرا زنان از وظیفه شان منع شدن ‌چرادختران از تعلیم در پوهنتون ها و مکاتب منع شد ن. زنان در قطار ایستاده هستند به خاطر کمک ایا مخاطب همراه زن شوند خوب است یا همراه مرد کدام کار در شریعت اسلامی جایز است ؟ طالبان باید در هر ‌وزارت یا هر ریاست که در آنجا زنان عارض می شوند یا هر مو سسات دولتی یا خارجی که برای زنان کمک می دهد هیچوقت کارمندان آناث را از وظیفه شان منع نکنند .

پاسخ