اقتصاد

خانه هایی که با کمک مالی یو اس ای آی دی اعمار شده اند به بیشتر از ۲۰۰ خانواده در بدخشان امیدواری بخشید

گزارش از محمد قاسم

اداره آکتید (ای سی تی ای دی) به تاریخ ۲۰ عقرب بیش از ۱۰۰ باب خانه های جدیداً اعمارشده با کمک مالی (یو اس ای آی دی) را در ولایت بدخشان افتتاح کرد. [محمد ناظم قاسمی]

اداره آکتید (ای سی تی ای دی) به تاریخ ۲۰ عقرب بیش از ۱۰۰ باب خانه های جدیداً اعمارشده با کمک مالی (یو اس ای آی دی) را در ولایت بدخشان افتتاح کرد. [محمد ناظم قاسمی]

کندز -- مقامات محلی می گویند، اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) برای خانواده های بیجاشده بر اثر حوادث طبیعی در نزدیکی روستای قاضی قشلاق ولسوالی درایم ولایت بدخشان، خانه های رهایشی اعمار می کند.

احمد سیر رئیس ولایتی اداره غیرانتفاعی همکاری تخنیکی و انکشاف (ای سی تی ای دی) به تاریخ ۲۴ عقرب گفت، این شهرک رهایشی در بیشتر از ۴۵ جریب زمین، ۲۱۵ خانواده را در خود جای خواهد داد.

وی گفت، حدود ۱۰۳ باب خانه تکمیل شده و قابل دسترس اند و برای تکمیل کردن فاز دوم این پروژه کار ساختمانی ادامه دارد.

سیر با افزودن اینکه تمام پروژه ۲۵ میلیون افغانی (۲۶۸۰۰۰ دالر) هزینه خواهد داشت که از سوی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) تمویل می شود گفت، هر خانه که شامل دو اتاق خواب، یک دهلیز/اتاق نشیمن و یک حمام در مساحت ۴۰۰ متر مربع است، حدود ۲۴۳۰۰۰ افغانی (۲۶۰۰ دالر) هزینه دارد.

وی گفت، «ما این شهرک را به طور رسمی به تاریخ ۲۰ عقرب با تسلیم نمودن کلید هر خانه به مالک آن افتتاح کردیم.»

سیر گفت، این پروژه به نیازهای شدید عودت کنندگان و کسانیکه براثر درگیری و حوادث طبیعی آسیب دیده اند، رسیدگی می کند.

عبدالله خلیلی یک بزرگ قومی از ولسوالی درایم گفت، لغزش های زمین در ولسوالی های ارگو، درایم و راغ در نزدیکی مرز با تاجیکستان در ماه عقرب ۱۳۹۶ حدود ۴۰ قریه را ویران کرده و حدود ۲۵۰ خانواده را از آن مناطق به قریه قاضی قشلاق بیجا کردند.

وی گفت، حکومت ایالات متحده به درخواست حکومت قبلی افغانستان موافقت کرده بود تا برای خانواده های بیجاشده سرپناه مؤقت فراهم کند.

وی گفت، «در رسیدگی به بحران بشری کنونی که بسیاری از مردم محلی را از یک طرف زمستان سخت و از طرف دیگر فقر و گرسنگی تهدید می‌ کند، فراهم نمودن سرپناه برای خانواده ‌های آسیب ‌دیده از حوادث یک گامی بسیار مهم می باشد.»

علاءالدین رحیمی یک باشنده قاضی قشلاق و مالک جدید یک خانه امیدوار است که در کنار فرزندانش یک آینده بهتری داشته باشد.

وی گفت، «ما برای چهار سال در وضعیت بدی زندگی می ‌کردیم، با تابستان ‌های گرم و زمستان‌ های سرد روبرو شدیم که برای سرپناه خانه نداشتیم.»

وی افزود، «من سپاسگزارم که اکنون برای گرم نگهداشتن خود و فرزندانم یک سرپناه مناسبی دارم.»

محمد حسین قایم یک باشنده شهر فیض آباد مرکز بدخشان گفت، با افتتاح شدن این شهرک مشکلات مربوط به آب و هوای بسیاری از خانواده های بیجا شده حل خواهند شد.

وی افزود، با این حال فراهم کردن مواد غذایی و سایر لوازم ضروری برای این خانواده های آسیب پذیر به عین اندازه مهم است.

حوادث طبیعی و قحطی

روح الله نادری مشاور محیط زیست در بدخشان به سلام تایمز گفت، این ولایت در معرض حوادث طبیعی می باشد.

وی گفت، «سازمان‌ های بشردوستانه به فراهم کردن همه چیز به شمول ساختن خانه‌ ها و سرپناه ‌ها برای مردم ما ادامه می دهند، اما مردم نگهداری خوب از این امکانات را نادیده می گیرند».

وی افزود، «ما از مردم محلی این شهرک می خواهیم که از این دارایی های ارزشمند به خوبی مراقبت کنند تا برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرند.»

به گفته محمد یاسین حرمت یک تحلیلگر امور معادن در بدخشان، جنگل های نزدیک به ولسوالی های درایم، ارگو، خاش و خوان وراغه در جنگ تخریب شده اند که این امر خطر فرسایش خاک را افزایش داده و قریه ها را در معرض خطر حوادث طبیعی قرار داده است.

وی با نقل از همان حادثه ای که خلیلی بزرگ قومی حکایت کرد گفت، پس از لغزش های زمین در بدخشان در سال ۱۳۹۶، بیش از ۳۵۰ نفر کشته شدند و صدها نفر دیگر نجات یافتند.

بدتر از آن اینکه فقر و گرسنگی فزاینده در افغانستان باعث شده اند که ترس از یک فاجعه بشری ادامه یابد.

دیبورا لیونز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به روز چهارشنبه گذشته (۲۶ عقرب) گفت، «رها کردن مردم افغانستان در حال حاضر یک اشتباه تاریخی خواهد بود، اشتباهی که قبلاً با عواقب غم انگیزی انجام شده است.»

وی گفت، با اینکه زمستان نزدیک می شود، الی ۲۳ میلیون افغان در بحران خواهند بود و یا در سطح اضطراری قحطی مواد غذایی قرار خواهند داشت.

وی افزود، بعلاوه اگرچه خطر قحطی زمانی فقط به مناطق روستایی محدود بود، اما اکنون پیش بینی می شود که ۱۰ از جمع ۱۱ پرنفوس ترین مناطق شهری افغانستان در سطوح اضطراری قحطی مواد غذایی قرار داشته باشند.

سازمان ملل متحد به روز سه ‌شنبه گفت که درخواست اضطراری آن برای بیش از ۶۰۰ میلیون دالر اکنون به طور کامل تمویل شده است تا از واکنش بشردوستانه در افغانستان تا پایان امسال حمایت کند.

اهدا کنندگان اصلی ایالات متحده، کشورهای اروپایی و جاپان بودند که در رسیدن به هدف مجموعی بودجه ۶۰۶ میلیون دالری کمک کردند.

این بودجه برای کمک کردن با ۱۱ میلیون مردم بسیار فقیر در افغانستان اختصاص داده شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من به سهم خود از کمکهای بشر دوستانه، البته بشردوستانه باشد نه آنکه در عواقب خود پلان بدست آوردن منافع نهفته باشد، راضی هستم، امیدواری من بیشتر به این است که اگر با داشتن پول هنگفتی کمکهای بشری میتوان یک منبع تولیدی که از فروش آن به مستحقین کمک شود که هم مردم مشغول کار باشند و از حقوق خود به تمویل مالی فامیل کمک باشد.

پاسخ