حقوق زنان

ژورنالستان اناث صدای زنان را پخش می ‌کنند و تعهد کردند که جایگاه خود را در جامعه نگاه کنند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

کارمندان اناث رادیو بیگم می گویند که آنها بدون ترس به کار خود ادامه خواهند داد و آنها قصد دارند تا «جایگاه مباحث اجتماعی» را تصرف کنند. [استرینگر/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

کابل -- کارمندان رادیو بیگم یک استیشن رادیویی که صداهای زنان را از کابل پخش می کند، تعهد سپرده اند که به مبارزه برای حقوق زنان افغان ادامه دهند.

تعهد شان از زمانی که حکومت قبلی افغانستان در ماه اسد سقوط کرده است آنها را تا اینجا آورده است.

کارمندان این استیشن امواج هوایی را با برنامه‌ هایی برای زنان توسط زنان پر می ‌کنند. این برنامه ‌ها شامل برنامه ‌های تعلیمی، کتابخوانی و مشوره دهی تیلیفونی می شوند.

حمیده امان ۴۸ ساله بنیانگذار این استیشن که در سویتزرلند بزرگ شده است و خانواده اش چند سال پس از حمله اتحاد شوروی سابق به افغانستان فرار کرد وعده سپرد، «ما تسلیم نمی ‌شویم».

این تصویر که به تاریخ ۷ قوس گرفته شده است، متعلمین را نشان می دهد که در یک صنف رادیویی در رادیو بیگم در کابل اشتراک می کنند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۷ قوس گرفته شده است، متعلمین را نشان می دهد که در یک صنف رادیویی در رادیو بیگم در کابل اشتراک می کنند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۷ قوس گرفته شده است سبا چمن (سمت راست) مدیر این استیشن و همکارش را نشان می دهد که در یک استودیو در رادیو بیگم در کابل کار می کنند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۷ قوس گرفته شده است سبا چمن (سمت راست) مدیر این استیشن و همکارش را نشان می دهد که در یک استودیو در رادیو بیگم در کابل کار می کنند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

امان که پس از سال ۱۳۸۰ به افغانستان بازگشت گفت، «ما باید نشان دهیم که نیازی به ترسیدن نداریم.»

وی گفت، «ما باید جایگاه مباحث اجتماعی را تصرف کنیم.»

سفینه صداها

این استیشن به تاریخ ۱۸حوت سال گذشته به روز جهانی زن، پنج ماه قبل از سقوط حکومت وقت تأسیس شد.

نشرات آن در کابل و مناطق اطراف آن و به صورت زنده در فیسبوک ادامه دارد.

«بیگم» که منشأ ترکی دارد و به معنی بانو است، یک لقب اشرافی بود که در آسیای جنوبی و ایران استفاده می شد و هنوز هم برای زنان متاهل استفاده می شود.

امان گفت، «این استیشن برای صداهای زنان، درد و ناامیدی آنها یک سفینه است.»

رادیو بیگم حدود ۱۰ کارمند دارد که قبلاً با همکاران ذکور خود که برای یک استیشن رادیویی جوانان کار می کردند، یک دفتر مشترک داشتند.

اکنون آنها از هم جدا شده اند. هر جنسیت یک منزل مخصوص خودشان را دارد و پیش روی دفتر زنان یک پرده غیرشفاف نصب شده است.

امان گفت، موسیقی پاپ با آهنگ های سنتی و «موسیقی آرامتر» جایگزین شده است.

با این حال، کارمندان گفتند که کارکردن در این استیشن یک «امتیاز» است، به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از کارمندان دولتی اناث از بازگشت به دفاتر منع شده اند.

اکثریت مکاتب ثانوی دولتی برای دختران از زمان تصرف طالبان بند هستند که این امر باعث افزایش افسردگی و سایر مشکلات صحت روانی در بین دختران شده است.

اما استودیوی این رادیو روزانه دو بار شکل یک صنف درسی را به خود می گیرد.

زمانی که ای اف پی از این رادیو بازدید کرد، شش دختر و سه پسر که همگی ۱۳ یا ۱۴ ساله بودند در حالی کتاب های خود را مطالعه می کردند که مجری برنامه رادیویی در مورد عدالت اجتماعی درس می داد.

معلم ۱۹ ساله که تا چند ماه پیش محصل ژورنالیزم بود گفت، «عدالت اجتماعی با افراط گرایی در تضاد است.»

فرصت طلایی

مرسل یک دختر ۱۳ ساله برای درس خواندن به این استودیو می ‌رود زیرا مکاتب ثانوی هنوز به روی دختران بسته اند.

وی گفت، «پیام من به دخترانی که نمی توانند به مکتب بروند این است که برنامه ما را با دقت گوش کنند و از این فرصت طلایی استفاده کنند.»

وی افزود، «آنها شاید این فرصت را دوباره نداشته باشند.»

صنف های رادیویی برای بزرگسالان نیز وجود دارند.

در یکی از این درس ها، سبا چمن ۲۴ ساله مدیر این استیشن زندگی نامه میشل اوباما را به زبان دری خواند.

وی به طور ویژه به یک برنامه ای افتخار می کند که در آن شنوندگان برای مشوره دهی روانشناسی با استیشن تماس می گیرند.

به گفته وزارت معارف پیشین، در سال ۱۳۹۵ فقط ۱۸٪ از زنان در افغانستان باسواد بودند، در حالیکه این رقم در مردان ۶۲٪ بود.

یک زنی که نمی تواند بخواند در برنامه رادیویی گفت، «زنانی که بی سواد باشند مانند مردم نابینا هستند».

وی گفت، «وقتی من به دواخانه می روم آنها ادویه تاریخ تیرشده را به من می دهند، اگر من می توانستم بخوانم آنها چنین نمی کردند.»

امان گفت، با این حال، آینده استیشن رادیویی آنها نامشخص است.

در ماه سنبله، طلوع نیوز یک تلویزیون مستقل برجسته کشور گزارش داد که بیش از ۱۵۰ رسانه به دلیل محدودیت ها یا مشکلات مالی بسته شده اند.

رادیو بیگم دیگر هیچ درآمدی از تبلیغات ندارد.

چمن گفت، اگر این استیشن تا سه ماه آینده نتواند پولی را به کسب کند، صدای این زنان از امواج هوایی افغانستان ناپدید خواهد شد.

وی افزود، «یگانه مایه امیدواری من در حال حاضر این است که می دانم در زندگی خود یک کار مهمی را انجام می دهم تا با زنان افغان کمک کنم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

صدای ما باید آزادی داشت باشد زنان اگر به کار خود ادامه دهد شاید برای این زنان مصروفیت باشد ومعاش ماهواره شأن را بیکرند ولی درد مردم افغانستان را گفته نمی تواند . آزادی بیان نیست درافغانستان کسی هم آوز خود را بلند کرده نمی تواند . رادیو ها مثل سابق واره نشریات خودشان را بخش کرده نمی تواند باز هم آفرین برای این زنان که اینقدر مسوولیت خود احساس می کند . ژورنالستان همیشه صداهایی مردم را از طریق رادیو ها تلویزیون های برای جهانیان مراسنند و لی متاسفانه که در افغانستان آزادی بیان نیست به امان طور که لازم است کس نمی تواند حقیقت ها را بیان کنید .

پاسخ

این درست است که رادیو بیگم هنوز فعال بوده و نشرات دارد، اما نکته فقط این نیست که یک رسانه باید ۲۴ ساعت نشرات داشته باشد. نکته اصلی این است که رسانه هایی که اکنون نشرات می کنند باید قوانین طالبان را تطبیق کنند، در حالیکه طالبان نه چیزی به نام آزادی رسانه ها می دانند و نه آن را لمس کرده اند. آنچه که اکنون طالبان می دانند رشوت خوری گسترده در ادارات است. بنابراین، نکته اینجاست که رادیو بیگم که فعالیت می کند، مانند قبل نیست. نه زنان می توانند آنچه را که دوست دارند بیان کنند و نه آنها می توانند چیزی را که مناسب چارچوب رسانه ها باشد بیان کنند. پخش کردن نصیحت ها و سرودها در تمام روز اهمیت ندارد. رسانه ها باید حقایق را بیان کنند، مسائل مردم را بگیرند و به گوش مسؤلین برسانند. مطرح کردن حقوق زنان و کودکان مهم است؛ اما هیچ یک از اینها در رسانه های افغانستان مورد بحث قرار نمی گیرد، زیرا طالبان اجازه نمی دهند. آنها فقط یک چیز را به مردم می گویند، «ما وعده نکرده ایم که به شما غذا بدهیم»، و آنها نشان می دهند که هیچ مسؤلیتی در کشور ندارند. از یک طرف، آنها خودشان را مسؤلین می دانند و از طرف دیگر مسؤلیت تغذیه مردم را نمی پذیرند. یکی دیگر از آنها می گوید، «به خداوند (ج) فریاد کنید». کشور را نمی توان با فریاد ساخت. ساختن کشور به طرح و برنامه نیاز دارد. به کار منظم و بودجه نیاز دارد.

پاسخ

مریم بیگم (شغنانی) (لقب: نیرت الحرم) نیک آدم بیگم (هزاره) (لقب: نامعلوم) بسو بیگم (هزاره) (لقب: نامعلوم) مملکت بیگم (شغنانی) (لقب: نامعلوم) رابیلی بیگم (هزاره) (لقب: نامعلوم) شبو بیگم (هزاره) (لقب: رحنات الحرم) صنوبر بیگم (هزاره) (لقب: نخبة الحرم) سوار بیگم (چیترالی) (لقب: دولت الحرم) گل چهره بیگم (نورستانی) (لقب: نامعلوم) ستاره بیگم (شغنانی) (لقب: نامعلوم) سلطنت بیگم (لقب: نامعلوم) کاویک بیگم (نورستانی) (لقب: نامعلوم) همشاهی بیگم (نورستانی) (لقب: نامعلوم) بلبل بیگم (نورستانی) (لقب: نخل الحرم) استانی بیگم (نورستانی) شمشاد بیگم (نورستانی) (لقب: زین الحرم) مرجان بیگم (نورستانی) (لقب: صبحات الحرم) به همین ترتیب، اسامی دختران وی نیز اصطلاح بیگم را داشتند که تعدادی از آنها قرار ذیل است: صفورا بیگم قمرالبنات (دختر گل چهره بیگم)، همسر شاه محمود خان غازی. ساهره بیگم سراج البنات (دختر ملکه سرورسلطانه)، همسر دوم جنرال علی احمد جان شاغاسی، لقب: تاج افغان صفیه بیگم لقب: ثمرة سراج (دختر ملکه سرو سلطانه)، همسر مارشال شاه ولی خان غازی. راضیه بیگم لقب: نورالسراج (دختر ملکه سرور سلطانه) همسر سردار محمد حسن جان زهرا بیگم (دختر نواب جان) که در طفولیت فوت کرد. گوهر بیگم (دختر زرین بیگم) همسر صفدرخان پسر سردار جمعه خان شاه جهان بیگم (دختر زرین بیگم) همسر دوم غلام حیدرخان اعتمادی (پسر جنرال سردار عبدالقدوس خان اعتمادالدولة و تاجور بی بی). فرخ تاج بیگم حوا بیگم (دختر زمرود بیگم)، همسر چهارم جنرال عبدالرؤف خان طرزی، سومین پسر حبیب الله بیگ طرزی. رابعه بیگم (اول) (دختر زمرود بیگم) همسر غلام یحیی خان طرزی. حنیفه بیگم (دختر زمرود بیگم) همسر جلال الدین خان طرزی. رابعه بیگم (دوم) (دختر خیربانو بیگم).

پاسخ

حکومت جدید باید دستاوردهای زنان را حفظ کند که در طول بیست سال گذشته به دست آورده اند، و همان گونه از آن دفاع کند که کسی خون یک شهید پاک را حفظ می کند. مردان و زنان در کنار یکدیگر تلاش های زیادی را برای به دست آوردن این دستاوردها به خرج داده اند. شما در گزارش خود اصطلاح بیگم را یک اصطلاح ایرانی خوانده اید که این درست نیست. ما به آسیای جنوبی و ایران چه ربطی داریم؟ ایران با نامش یکجا رنگ خود را گم کند. ایران همیشه برای افغان ها مشکلات ایجاد کرده است، پس لطفاً تلاش نکنید تا به نفع ایران تبلیغ کنید. اصطلاح بیگم در داخل افغانستان بیشتر از صد سال سابقه دارد. شما می توانید اسامی همسران حبیب الله خان پادشاه سابق افغانستان پدر شاه امان الله خان را مشاهده کنید که لقب بیگم را داشتند. جمال بیگم (لقب: بدرالحرم شجاعت صاحب عالی جناح) وزیر بیگم (لقب: نواب جان) سرور سلطانه بیگم (لقب: سراج الخواتین، عالیه حضرت) زهرا بیگم (لقب: سرتاج الحرم، عالیه حضرت)، دختر میر سورا بیگ یک همسر چترالی (لقب: نامعلوم) دختر اکبرخان مومند از لعل پوره (لقب: نامعلوم) محبوبه بیگم (لقب: نورالحرم عالیه حضرت) زرین تاج (لقب: عصمت الحرم) عالیه بیگم (لقب: عالیه قدر) ادیکو بیگم دختر اصیل خان یک بزرگ قومی از پکتیا (لقب: نامعلوم) بیگم جان دختر دوم میرمحمدعلی یفتلی (لقب: نامعلوم) زرین بیگم (هزاره) (لقب: نامعلوم) زمرود بیگم (شغنانی) (لقب: نامعلوم) خیر بانو بیگم (هزاره) (لقب: نامعلوم) صندل بیگم (چیترالی) (لقب: نامعلوم) یاسمین بیگم (نورستانی) (لقب: نهضت الحرم) میمونه بیگم (دختر کوچکتر میرمحمدعلی یفتلی) (لقب: سراج الحرم) مهری بیگم دختر میر ادینا محمدخان (لقب: نامعلوم) جان سلطانه بیگم (شغنانی) (لقب: نامعلوم) بنفشه بیگم (هزاره) (لقب:

پاسخ