آموزش

کمک های مالی دروازه های مکتب تاجیکستان را برای کودکان افغان باز نگه می دارد

گزارش از کاروانسرای

مکتب سامانیان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان که در یک تصویر بدون تاریخ نشان داده شده است، به بیش از ۴۵۰ متعلم از کودکستان الی صنف ۱۱ تعلیم می دهد. [سفارت ایالات متحده در تاجیکستان]

مکتب سامانیان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان که در یک تصویر بدون تاریخ نشان داده شده است، به بیش از ۴۵۰ متعلم از کودکستان الی صنف ۱۱ تعلیم می دهد. [سفارت ایالات متحده در تاجیکستان]

دوشنبه -- سفارت ایالات متحده در اعلامیه ای گفت، سپیریت آف امریکا (اس او ای) یک سازمان غیردولتی امرکایی با کمک سفارت ایالات متحده در دوشنبه، در اواسط ماه قوس یک کمک مالی را اعلام کرد تا مکتب افغان سامانیان در شهر دوشنبه را برای یک سال دیگر باز نگهدارد.

این مکتب در خدمت کودکان مهاجرین افغان است و با توجه به سقوط حکومت قبلی افغانستان در ماه اسد، نقش مهمی را ایفا می کند.

اس او ای برای رسیدگی به ضرورت های اساسی کودکان مهاجر بیش از ۷.۸ میلیون افغانی (۸۰۰۰۰ دالر) کمک می کند.

این مکتب در دوشنبه بیش از ۴۵۰ متعلم را از کودکستان الی صنف ۱۱ آموزش می دهد. این مکتب مختلط (دخترانه و پسرانه) است.

در عین حال در افغانستان، حکومت جدید دختران را از رفتن به مکاتب پس از صنف ششم منع می کند.

یگانه مکتب افغانی در تاجیکستان

سامانیان یگانه مکتبی در تاجیکستان است که از نصاب درسی افغانستان استفاده می کند و به زبان دری تدریس می کند.

سفارت ایالات متحده گفت، کمک مالی اس او ای با مکتب کمک می کند تا «هزینه های کرایه، ترانسپورت متعلمین، تجهیزات و وسایل، ترمیمات جزئی و انترنیت را تأمین کند.»

جیم هیک، رئیس اجرائیه اس او ای گفت، اس او ای با این مکتب کمک مالی می کند «تا اطمینان حاصل شود که بیش از ۴۵۰ کودک بیجاشده افغان به تعلیم با کیفیت دسترسی داشته باشند و بتوانند مانند سایر پسران یا دختران در سراسر جهان با رویاها و آرزوها بزرگ شوند».

وی از مردم تاجیکستان به دلیل «رفتار خوب و مهمان نوازی فوق العاده آنها نسبت به افغان هایی که به کشورشان پناهنده می شوند» ستایش کرد.

ناجیه ظاهر مدیر مکتب سامانیان گفت، «این کمک ارزشمند واقعاً زندگی متعلمین ما را تغیر می دهد.»

جان مارک پومیرشیم سفیر ایالات متحده در تاجیکستان گفت، «مردم ایالات متحده و تاجیکستان در همبستگی با مهاجرین افغان به طور قاطعانه در کنار هم ایستاده اند.»

کمک کردن با مهاجرین افغان در تاجیکستان

این کمک مالی پس از آن صورت گرفت که اس او ای و سفارت ایالات متحده برای حمایت از سه مرکز اجتماعی در منطقه وخدت همکاری کردند.

این مراکز برای بیش از ۲۵۰۰ نفر تاجیک ها و افغان ها برنامه های زبان انگلیسی، تکنالوژی و حرفه ای را ارائه می کنند.

اس او ای هزینه بازسازی و انترنیت باسرعت برای مرکز آموزشی کاروان مرکز تکنالوژی نوآوری و مخابراتی و مرکز جوانان وحدت ره بر عهده گرفت. این انکشاف به جوانان تاجیک و افغان در شهر وخدت کمک می کند تا منابع و فرصت های تعلیمی را دنبال کنند.

سفارت گفت، ایالات متحده «بزرگترین کمک کننده بشردوستانه در افغانستان و به مهاجرین افغان در منطقه می باشد.»

در جریان یک سال گذشته، ایالات متحده تقریباً ۴۶.۲ میلیارد افغانی (۴۷۴ میلیون دالر) کمک های بشردوستانه مربوط به افغانستان فراهم کرده است.

سفارت ایالات متحده گفت، اس او ای یک سازمان غیردولتی امریکایی با بودجه شخصی است که «شهروندان را در تقویت روابط با متحدین، دوستان و شرکاء شامل می ساز تا وعده یک زندگی آزاد و بهتر را حفظ کنند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما از امریکا تشکر می کنیم که در داخل و خارج از کشور با مردم افغانستان همکاری می کند. من به عنوان یک شهروند افغانستان از حکومت و مردم امریکا می خواهم که بیشتر در عرصه برنامه های تعلیمی و تحصیلات عالی با مردم رنج دیده و محروم افغانستان کمک و همکاری کنند، بخاطریکه هیچ نوع کمک مادی و مالی به اندازه کمک تحصیلی و تعلیمی با ارزش نیست. افغان ها نسبت به هرچیز دیگر بیشتر به تعلیم و بورسیه های تحصیلی نیاز دارند. من همچنان از حاکمان فعلی افغانستان می خواهم که قدر قشر تعلیم کرده و تحصیل کرده افغان ها را بدانند و آنها را بیشتر نرنجانند و مانند پسران به دختران و زنان نیز اجازه دهند که به تعلیم و تحصیل خود ادامه دهند.

پاسخ