آموزش

درحالیکه هزاران متعلمین کندز عقب مانده اند، این ولایت امیدوار است تا مکاتب آسیب دیده را بازگشایی کند

گزارش از محمد قاسم

مقامات و باشندگان محلی می گویند، طی دو سال گذشته بیشتر از ۳۰۰۰۰ متعلم از تعلیم عقب مانده اند زیرا حدود ۵۰ باب مکتب در ولایت کندز مجبور شده اند که دروازه های خود را ببندند. [تصویر از حسیب حساس]

کندز -- پس از آنکه ده ها باب مکتب در نتیجه درگیری و همچنان به دلیل محدودیت ها بر اثر شیوع کووید-۱۹ بسته شده بودند، مقامات، متعلمین و بزرگان کندز خواهان بازگشایی مکاتب در این ولایت شدند.

به گفته عبدالحفیظ کاکر رئیس معارف شهری ریاست معارف کندز، طی دو سال گذشته بیشتر از ۵۰ باب مکتب در مرکز و شش ولسوالی کندز بسته شده اند.

وی گفت، این مسدودیت ها، کووید-۱۹ و سایر مشکلات به این معنی اند که بیشتر از ۳۰۰۰۰ متعلم در آن زمان نتوانستند به مکاتب در کندز بروند.

این ۵۰ مکتب آسیب دیده قسمت بزرگی از بیش از ۵۰۰ مکتب این ولایت را تشکیل می دهند و در این مکاتب که آنوقت فعال بودند، حدود ۳۸۰۰۰۰ متعلمین درس می خوانند.

متعلمین صنف چهارم به تاریخ ۲۷ میزان در لیسه کهندژ در شهر کندز درس می خوانند. [تصویر از حسیب حساس]

متعلمین صنف چهارم به تاریخ ۲۷ میزان در لیسه کهندژ در شهر کندز درس می خوانند. [تصویر از حسیب حساس]

کاکر گفت، «برخی از مکاتب ما مورد اصابت گلوله های هاوان قرار گرفتند، در حالیکه برخی دیگر به پوسته های نظامی تبدیل شده بودند.»

کاکر همچنان گفت، «تعدادی از مکاتب دیگر در مناطق درگیری دایمی موقعیت داشتند.»

وی افزود، علاوه بر جنگ و ناامنی، شیوع کووید-۱۹ نیز تعلیم را تحت تأثیر قرار داده است.

وی گفت، «موارد ابتلا به کووید-۱۹ فعلاً در کشور رو به افزایش نیستند. ما تا آغاز سال تعلیمی در ماه حمل سال آینده منتظر خواهیم شد و نظر به وضعیت شیوع کووید-۱۹ تصمیم خواهیم گرفت.»

وی گفت، تلاش ها جریان دارند تا مکاتب آسیب دیده را بازگشایی کنیم، محدودیت ها برای متعلمین را کاهش دهیم و متعلمینی را که از تعلیم محروم بوده اند، بازگردانیم.

عقب مانده

خود متعلمین و باشندگان امیدوار اند که مکاتب آسیب دیده بازگشایی شوند.

امان الله عزیزی یک متعلم صنف ۹ در لیسه الچین در مرکز این ولایت به سلام تایمز گفت که وی در سه سال گذشته نمی توانست به تعلیم خود ادامه دهد زیرا مکتبش در خط اول جنگ قرار داشت.

وی گفت، «اگر جنگ و ناامنی نمی بود، من تا کنون فارغ می شدم و برای تحصیل در پوهنتون آمادگی می گرفتم.»

وی افزود، «بعضی اوقات از مکاتب ما به عنوان پوسته های نظامی استفاده می شد و گاهی مکاتب ما مورد اصابت هاوان ها قرار می گرفتند که ما را مجبور می ساخت تا به مکتب نرویم.»

عزیزی گفت، اگر مکاتب افغانستان دوباره بازگشایی نشوند، مانند وی تعلیم هزاران متعلم دیگر نیز مختل خواهد شد.

عبدالرحمان صمدی یک باشنده ولسوالی چهاردره به سلام تایمز گفت، باشندگان این ولسوالی بیشترین جنگ را تجربه کرده اند، که این امر آنها را در تمام عرصه های زندگی عقب مانده نگهداشته است.

وی گفت، «اگرچه طی سه سال گذشته مکاتب جدیدی در ولسوالی ما اعمار شدند، جنگ و ناامنی اجازه به دختران و پسران اجازه نداد که به مکتب بروند.»

وی افزود، «هرچه بیشتر ما در زمینه تعلیم عقب بمانیم، جامعه ما به همان اندازه عقب خواهد ماند. حکومت ها نباید موانعی را بر سر راه تعلیم جوانان ایجاد کنند و باید آنها را بگذارند تا آینده کشورشان را تغیر دهند.»

وی گفت، «هیچ قدرتی وجود ندارد که بتواند ما را از تعلیم کردن باز دارد. جوانان ما باید متحد شوند و با جهل و تاریکی به طور مشترک مبارزه کنند.»

یک حق اساسی

عزیزالله عصمتی یک عضو شورای حمایت از معارف کندز گفت، «حدود ۲۰۰۰ متعلم از رفتن به لیسه الچین محروم شده اند، زیرا این مکتب در ۱۲ سال گذشته بسته بوده است.»

وی گفت، وی در نزدیکی این مکتب زندگی می کند، اما فرزندانش نتوانستند به آن بروند زیرا این مکتب به عنوان یک پایگاه نظامی مورد استفاده قرار می گرفت و به طور منظم مورد هدف قرار می گرفت.

وی تأکید کرد، ادارات کمک رسانی باید در بازسازی مکاتب آسیب دیده کمک کنند تا کودکان افغان فرصت تعلیم را از دست ندهند.

سید شمس الله میوندی یک فعال جامعه مدنی در کندز گفت که پیشرفت و انکشاف در هر کشور به سطح تعلیم اتباع آن وابسته است.

وی افزود، بدون تعلیم، جامعه به سوی تاریکی خواهد رفت.

وی گفت، حقوق جوانان به ویژه حق تعلیم آنها نباید به بهانه های مختلف از آنان سلب شود.

وی افزود، «فرصت های تعلیم رایگان حتی برای تحصیلات مافوق درجه لیسانس باید برای جوانان فراهم شوند تا آنها بتوانند کشور خود را بسازند و دیگر ما ضرورت نداشته باشیم که متخصصین را از خارج بیاوریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من چگونه می توانم کمک مالی کنم؟

پاسخ

از نقطه نظر دین مقدس اسلام، دانش و تعلیم از بالاترین ارزش و اهمیت برخوردار هستند که به برخی از آنها قرار ذیل اشاره می‌ شود: خداوند متعال (ج) خودش عالم و بصیر و سمیع است. عالم بر همه چیز. دانش در قرآن کریم بیشتر از ۵۸۲ بار ذکر شده است. اگر کسی کلیماتی مانند کنجکاوی، منطق، هوش و غیره را جستجو کند، تعداد آنها حتی بیشتر می شود. خداوند (ج) صاحب کامل ترین و بهترین علم است. وی همه چیز را می داند به شمول ظاهری، باطنی، بعدی، آمدنی، بزرگ، کوچک، بالا، پائین، رازها، ازل و ابد، این جهان، جهان بعدی، زندگی، مرگ، قبر، روز قیامت، دوزخ، جنت، زمین، آسمان، جسم ها و ارواح و نیات و اعمال و غیره. وی از خزانه های دانه های غیبی و بذرها آگاه است. وی از ریزش برگ و گرفتن نفس آگاه است. وی از آنچه که در رحم یک مادر وجود دارد، آگاه است، وضعیت کودک را می داند، در مورد حرکت باران، جهت ابرها، جهت کائینات، تاریخ های مرگ و زندگی، وقوع حوادث آینده و وضعیت و محل مرگ انسان می داند. خلاصه اینکه خداوند (ج) همه چیز را می داند و از همه چیز کاملاً آگاه است. اولین آیه قرآن کریم و اولین کلیمه این آیه با کلیمه (اقرأ) به معنای (بخوان) شروع می شود، که این کلیمه به اندازه یک جهان دانش دارد. قلم و نوشتن آنقدر مهم اند که خداوند (ج) به آنها سوگند یاد کرده است. از نظر اسلام، انسان ها از نظر شرافت، عزت، حیثیت و جایگاه خوب و ارزش باهم برابر هستند، اما چندین چیز به انسان ها امتیاز و برتری می بخشد. یکی از مهمترین آنها دانش است. پرهیزگاری، اعمال نیک، ایمان و جهاد نیز از نشانه های برتری هستند. قرآن واضح کرده است که عالم

پاسخ

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین خواستار افتتاح مکاتب دخترانه در آغاز سال جدید شده است. وی در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل متحد، دبورا لیون، وضعیت کنونی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد و بر لزوم بازگرداندن دختران به مکاتب در بهار آینده و استخدام نیروهای متخصص جوان تاکید کرد. حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان پیشتر در مصاحبه ای گفته بود که افتتاح مکاتب دخترانه و پسرانه در آغاز سال آینده اولین و مهمترین خواسته افغان هاست و این حق آنهاست.

پاسخ

مشکل ما این است که شعور رشد نکرده است. طالبان و استخبارات پاکستانی و ایرانی در تخریب مکاتب دست داشتند. ایران در تخریب بندهای برق و آب در حوزه جنوب غربی دست داشته است.

پاسخ