آموزش

مکتب خصوصی راهبر در کابل برای صدها کودک تعلیم رایگان را فراهم می کند

گزارش از سلیمان

متعلمین به تاریخ ۱۸ دلو در یک صنف مکتب خصوصی راهبر در کابل دیده می شوند. [تصویر از مکتب خصوصی راهبر]

متعلمین به تاریخ ۱۸ دلو در یک صنف مکتب خصوصی راهبر در کابل دیده می شوند. [تصویر از مکتب خصوصی راهبر]

کابل -- در حالیکه خانواده های افغان با بیکاری و فقر دست و پنجه نرم می کنند، یک معلم به فراهم نمودن مکتب رایگان برای صدها کودک، روی آورده است.

الله نور راهبر مؤسس و مدیر مکتب خصوصی راهبر گفت، «برای اطمینان از اینکه کودکان خانواده های فقرزده افغان از تعلیم محروم نشوند، من از تاریخ ۱ جدی برای تقریباً ۵۰۰ متعلمین دختر و پسر از صنف اول تا نهم تعلیم رایگان را فراهم کرده ام.»

وی گفت، «ده معلم طی اوقات مختلف در این مکتب تدریس می کنند. ما همچنان قلم ها و کتابچه های رایگان را برای متعلمین فراهم می کنیم و در صورت دریافت کردن منابع مالی بیشتر، ما این برنامه تعلیم رایگان را گسترش خواهیم داد.»

خود راهبر و دوستانش برای این برنامه بودجه را تأمین می کنند.

راهبر به سلام تایمز گفت، «تعلیم در دو دهه گذشته یکی از دستاوردهای مهم افغان ها بوده است.»

وی افزود، «اما به دلیل بیکاری، فقر و چالش های اقتصادی شدید ناشی از حوادث اخیر در کشور، اکثریت خانواده های افغان توانایی پرداخت کردن هزینه های تعلیمی را ندارند، پس کودکان آنها نمی توانند به تعلیم ادامه دهند.»

ملل متحد هشدار داده است که افغانستان در چنگال یک بحران بشری قرار داشته و نصف از نفوس کشور با کمبود مواد غذایی روبرو است.

بر اساس گزارش صندوق ملل متحد برای کودکان (یونیسف)، چهارده میلیون نفر در افغانستان با کمبود شدید مواد غذایی روبرو بوده و حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال از سوء تغذی شدید رنج می برند.

نادره ۱۵ ساله یک متعلم صنف هشتم در مکتب خصوصی راهبر به سلام تایمز گفت، «خانواده ام با مشکلات مالی زیادی روبرو است، زیرا پدرم که یگانه نان آور خانواده ما بود، پنج ماه پیش وظیفه خود را از دست داد.»

وی گفت، مکتب وی برای چندین ماه مختل شده بود، اما خوشبختانه این مکتب خصوصی برایش فرصت داد تا به تعلیم خود به صورت رایگان ادامه دهد.

وی افزود، «من از مدیریت مکتبم سپاسگزار هستم و از حکومت، ادارات کمک رسانی و سایر مکاتب خصوصی می خواهم که با خانواده های فقیر کمک کرده و اطمینان حاصل کنند که کودکان آنها به ویژه دختران از تعلیم محروم نشوند

نرگس ۱۳ساله یکی دیگر از متعلمین صنف ششم به سلام تایمز گفت، «والدینم نمی توانند فیس ماهانه ۶۰۰ افغانی (۶.۵۲ دالر) را برای مکتبم بپردازند. اگر تعلیم رایگان این مکتب نمی بود، من نمی توانستم به تعلیم خود ادامه دهم و برای همیشه از مکتب محروم می شدم.»

نرگس گفت، «من از درس های رایگان که توسط مکتبم داده می شوند، راضی هستم و از مکاتب دیگر نیز می خواهم که تعلیم رایگان را برای کودکان فقیر فراهم کنند.»

فقر گسترده

احمد ضیاء ۳۳ ساله یک باشنده کابل به سلام تایمز گفت، «متأسفانه در شرایط فعلی افغانستان اکثریت خانواده ها وظایف و تجارت های خود را از دست داده اند. برخی از خانواده ها حتی غذا ندارند که بخورند، در حالی که برخی دیگر به سختی می توانند اطفال خود را سیر کنند.»

ضیاء که یک دوکان مواد ارتزاقی را در منطقه دشت برچی اداره می کند گفت، «من در ۲۰ سال گذشته در این تجارت مشغول بوده ام و بازار هرگز به اندازه کنونی بد نبوده است. بعضی اوقات من نمی توانم آنقدر درآمد داشته باشم که بتوانم کرایه دوکان را بپردازم.»

ضیاء افزود، «در حالیکه فقر گسترش یافته است و مردم نمی توانند غذا پیدا کنند، آنها هرگز نخواهند توانست هزینه تعلیم کودکان خود را بپردازند. معلوم است که فراهم نمودن تعلیم رایگان توسط هر مکتب یا پوهنتون در چنین شرایط برای کودکان فقیر یک گام خوب است.»

عبدالرشید ۲۵ ساله یک محصل رشته اقتصاد در یک پوهنتون خصوصی در کابل به سلام تایمز گفت، «وضعیت اقتصادی افغان ها در دو دهه گذشته بهتر بود و وظایفی وجود داشتند که خانواده ها را قادر می ساخت تا هزینه های تعلیم را بپردازند. از هر خانواده بیش از یک کودک یا به مکتب و یا پوهنتون می رفتند که این امر سطح تعلیمی را به بلندترین حد رساند.»

رشید گفت، «کشور ما و مردم ما پس از سقوط حکومت قبلی و تحولات اخیر، به اندازه دو دهه به عقب رفته اند.»

وی افزود، «ما دستاوردهای اقتصادی و تعلیمی خود را از دست می دهیم و در چنین شرایط تعلیم و تحصیل رایگان در مکاتب و پوهنتون ها تا یک حدی کمک خواهد کرد تا چالش هایی که خانواده‌ های فقرزده در فراهم نمودن تعلیم به کودکان خود با آنها روبرو هستند، رفع شوند.»

رشید از جامعه بین المللی خواست تا با ادامه دادن به کمک های اقتصادی شان با افغانستان، از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته افغان ها محافظت کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500