آموزش

تاجر افغان به ۷۰۰ کودک یتیم در هلمند آموزش رایگان فراهم کرده است

گزارش از عبدالخالق همیم

مکتب علوم عصری عمری واقع در مرکز لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، به حدود ۷۰۰ دختر و پسر که یکی از والدین، اکثرا پدران خود را از دست داده اند، آموزش رایگان ارائه می دهد. برای بسیاری از متعلمین، این اولین بار است که به مکتب می روند. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

هلمند -- مکتب علوم عصری عمری واقع در مرکز شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، به ۷۰۰ دختر و پسر که یکی از والدین، اکثراً پدران خود را از دست داده اند، آموزش می دهد.

برای بسیاری از متعلمین، این اولین بار است که به مکتب می روند.

به گفته محمد عیسی عمری، تاجر افغان و مؤسس این مکتب خصوصی، حدود ۳۰۰ متعلم یتیم از مناطق دورافتاده ولسوالی های هلمند آمده اند.

او گفت، «این کودکان... به صورت رایگان در لیلیه زندگی می کنند و هر روز سه وعده غذا نیز دریافت می کنند.»

این عکس که به تاریخ ۱۶عقرب گرفته شده است، یک صنف درسی در مکتب علوم عصری عمری در لشکرگاه، ولایت هلمند را نشان می دهد. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

این عکس که به تاریخ ۱۶عقرب گرفته شده است، یک صنف درسی در مکتب علوم عصری عمری در لشکرگاه، ولایت هلمند را نشان می دهد. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

وی افزود، ۴۰۰ متعلم دیگر نیز باشندگان لشکرگاه هستند که از طریق مکتب خدمات ترانسپورتی رایگان از و به منازلشان ارائه می شود.

عمری گفت، تمام وسایل مورد نیاز مکتب مانند کتاب، کتابچه، قلم و لباس به صورت رایگان ارائه می شود.

هدایت الله، ۱۰ ساله، که در این مکتب پذیرفته شده، فرزند یک افسر سابق پولیس است.

پدرش سه سال پیش در ولسوالی سنگین هلمند در جنگ کشته شد و هدایت الله، برادر و دو خواهرش را بدون سرپرست گذاشت.

یکی از خواهران او نیز در این مکتب پذیرفته شده است. دو خواهر و برادر دیگرش هنوز خوردسال هستند.

او گفت، در روستای هدایت الله در سنگین مکتب وجود ندارد و کودکان نمی توانند در آنجا تعلیم کنند.

وی افزود، «اولین بار است که من به مکتب می آیم و بسیار خوشحال هستم. من می‌خواهم که برادر و خواهرم نیز وقتیکه هفت ساله شوند در این مکتب پذیرفته شوند.»

هدایت الله گفت که می خواهد درس بخواند تا آینده بهتری برای خود و کشورش بسازد.

به امید آیندهء بهتر

عایشه، ۱۱ ساله، یکی دیگر از متعلمین این مکتب، پنج سال پیش پدرش را در جریان جنگ مسلحانه در نزدیکی لشکرگاه در حالی که در مزرعه‌اش کار می‌کرد کشته شد، از دست داد.

او گفت بسیار خوشحال هستم که برای اولین بار در مکتب پذیرفته شده ام.

عایشه گفت، «من می خواهم در آینده داکتر شوم... مادرم رنج های زیادی را متحمل شده است. می خواهم بعد از داکتر شدن از او به خوبی مراقبت کنم.»

او افزود، «اگر این مکتب نبود، هرگز نمی‌توانستم تعلیم کنم. ما در وضعیت اقتصادی بسیار بدی هستیم و پولی برای خرید لباس، قلم، کتابچه نداریم، این مکتب همه چیز را به صورت رایگان برای ما فراهم کرده است.»

او امیدوار است که مانند او همه دختران افغان بتوانند درس بخوانند و آینده بهتر و روشن تری داشته باشند.

خلیل احمد، ۱۰ ساله، باشنده ولسوالی ناوه که در مکتب نیز درس می خواند، پدرش را به دلیل مریضی از دست داد و او را همراه با مادر و سه خواهر کوچکترش بدون نان آور خانه ماند.

مکتب علوم عصری عمری برای او و یکی از خواهرانش آموزش رایگان فراهم کرده است. دو خواهر دیگرش هنوز هفت ساله نشده اند.

احمد با بیان اینکه این اولین بار است که وارد صنفی درسی می شود، گفت که با علاقه و انگیزه درس می خواند و امیدوار است در آینده انجنیر شود.

وی افزود، «همیشه امیدوار بودم که به مکتب بروم و درس بخوانم، اما در روستای ما مکتبی وجود ندارد. یک مکتب در مرکز ولسوالی وجود دارد، اما به دلیل مسافت و مشکلات [دیگر] نتوانستم در آن شرکت کنم.»

احمد گفت،‌ «بسیار خوشحال هستم که می توانم درس بخوانم و به همه امکانات اینجا دسترسی دارم. من الفبا را [به زبان پشتو] آموخته ام و می توانم بخوانم.»

نجات از تاریکی

نظرمحمد صمیم، معلم این مکتب، گفت، «بی سوادی ذهن کودکان را تاریک نگه می دارد و آنها را مجبور می سازد تمام زندگی خود را در تاریکی بگذرانند.»

وی گفت، «این مکتب به نجات جان ۷۰۰ نفر از تاریکی کمک کرده است. هر یک از این کودکان از طریق آموزش، نیرویی در پشت سر توسعه و شکوفایی افغانستان خواهند بود.»

به گفته عبدالله نورزی، فعال جامعه مدنی در لشکرگاه، بی سوادی عامل اصلی وضعیت آشفته کنونی افغانستان است و نسل باسواد آینده کشور بهتری را خواهد ساخت.

نورزی گفت، در حالی که هزاران کودک در این ولایت از آموزش محروم هستند، پذیرش ۷۰۰ کودک در مکتب علوم عصری عمری امیدوار کننده است.

وی گفت، «متاسفانه مکاتب ما بر اثر جنگ چندین ساله تخریب، و جوانان از حصول آموزش محروم شده است. هنوز اقدامات لازم برای بازگشایی مکاتب در ولسوالی ها و مناطق دور افتاده هلمند صورت نگرفته است.»

وی افزود، «در شرایط کنونی، اعطای آموزش رایگان به اطفال هلمند گام خوبی است.»

نورزی گفت که امیدوار است مکاتب بیشتری مانند مکتب علوم عصری عمری تأسیس، و مکاتب دولتی بازگشایی شوند.

نورزی گفت، همه خانواده ها در هلمند می خواهند فرزندانشان به مکتب بروند و باسواد شوند، اما فرصت های آموزشی در بیشتر مناطق این ولایت تسهیل نشده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این حرکت خوبی است. امیدوارم مکاتب دیگری مانند مکتب عمری ساخته شود. جنگ ها پدران، مادران و دیگر اعضای خانواده را از بسیاری از کودکان افغان گرفته است. میلیون ها کودک در کشور از حصول آموزش محروم هستند. اگر ثروتمندان دیگری مثل سازنده این مکتب هم دست به کار شوند، آینده خیلی از اطفال روشن می شود.

پاسخ

در نتیجه ۴۵ سال گذشته در افغانستان، روسیه، پاکستان، بریتانیا، ایران و کشورهای عربی و غربی میلیون ها کودک افغان را یتیم کرده اند. برخی مستقیماً به نفع خود این کارها را انجام دادند و برخی غیر مستقیم. حتی یک کشور هم به این یتیمان و مردم فقیر رحم نکرد. آنها بی سواد ماندند و اقتصادشان نابود شد.

پاسخ

از موسس این مکتب خصوصی محمد عیسی عمری که فرصت آموزش را در اختیار این قشر فقیر و بی بضاعت قرار داده است بسیار سپاسگزارم. او واقعاً یک قهرمان است زیرا او قهرمانی است که آینده افغانستان را روشن می سازد، هزینه ها را کاهش می دهد و در نهایت کودکان را برای خدمت به جامعه فراهم می کند. تاجران زیادی به ایران رفته اند و در آنجا سرمایه گذاری کرده اند که به ایرانی ها سهولت ها فراهم می کنند و از زندگی شان لذت می برند، اما به فکر افغان های بیچاره نیستند. خبرگزاری تسنیم ایران در یکی از گزارش های خود نوشت که پس از سقوط جمهوری افغانستان، سرمایه گذاران افغان و ۱۶۰۰ شرکت افغانی در شهر خراسان رضوی ایران تأسیس شده اند. بشیر احمد آریایی، رئیس انجمن تاجران افغانستان در آن شهر می گوید که حداقل یک میلیارد دالر در این شرکت ها سرمایه گذاری شده است. هوتلداری، گردشگری، صنعت معدن، زراعت و خدمات تجارتی به عنوان بخش های مهم این سرمایه گذاری نشان داده شده است، و معلوم نیست افغان ها در طول یک سال و نیم چقدر سرمایه از کشور خارج کرده و در شهرهای دیگر ایران استفاده کرده اند. اما حیف سرمایه گذاران ما که خون افغان ها را نوشیدند و اکنون در کشورهای دیگر از آن لذت می برند. عده ای هوتل ساخته اند، عده ای خانه خریده اند، عده ای شرکت ساخته اند و عده ای هم دست به کار دیگر شده اند. اگر بررسی شود، با بازگشت طالبان به قدرت، میلیاردها دالر از سرمایه افغانستان از این کشور خارج شده است. این در حالی است که کودکان افغان نه خوراکی دارند و نه از سایر حقوق بشر برخوردارند. خدایا رحم کن.

پاسخ

بعد از روزهای طولانی یک خبر خوش مطلع کردم و بسیار خوشحال شدم. درولایت هلمند درچند سال جنگ هم اداره های تعلیمی ازبین رفته است و دراین ولایت اطفال یتم هم زیاد است. از برادر ما محمد عیسی عمری یک چهان سپاس شما برادر گرامی یک ابتکاری کردن که من نو می‌شنوم. باید تاجر های دیگر ما هم متوجه شود ودرولایت های خود مکتب ها بسازند برای اطفال یتم و بیچاره که توانایی این راه ندارد که به خودشان فلم یا کتابچه بخرند. بردارما محمد عیسی عمری همه مشکل شاگردان راه درمکتب علوم عصر ی از هر نکاه حل نموده است.شاکردان ابن مکتب هم باید ازاین چانس طلایی استفاده خوب کنند وا وقتی بیشتر را در درس خواندن مصرف کند

پاسخ

واقعا جای خوشی است که در ولایت جنګ زده هلمند چنین خدماتی فراهم شده است. بدبختانه هلمند، قندهار، ارزګان، و دیګر مناطق همجوار در بیست سال ګذشته میزبان جنګ های ویرانګر بودند که در نتیجه آن میلیون ها تن از جوانان افغان از آموزش محروم ساخته شدند. ما از جامعه جهانی و از تجاران ملی می خواهیم که در مناطق مذکور فرصت های کاری و آموزشی فراهم کنند تا به این ترتیب باشندګان ولایت مذکور نیز مانند دیګر باشندګان کشور باسواد شوند.

پاسخ