سلامتی

دواها با کیفیت پایین که بطور قاچاقی از ایران می آید، باعث خطرات در افغانستان می شود

گزارش از عمر

قاچاق دواهای تاریخ تیر، بی کیفیت و تقلبی ایرانی به ولایت هرات در ماه های اخیر افزایش یافته و خدمات صحی را در سراسر افغانستان تنزل داده است. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- قاچاق دواهای تاریخ تیر، بی کیفیت و تقلبی ایرانی به ولایت هرات در ماه های اخیر افزایش یافته و خدمات صحی را در سراسر افغانستان تنزل داده است.

به گفته اتحادیه دواسازان منطقه غرب افغانستان، بیش از نیمی از دواهای که در بازارهای هرات یافت می‌شود، تاریخ مصرف آنها گذشته یا کیفیت پایینی دارند و به‌ طور غیرقانونی توسط قاچاقچیان وارد شده‌اند.

عبدالکریم شیرزاد، رئیس این اتحادیه گفت، «مجموعه عظیمی از داروهای بی کیفیت و ساخت ایران از مسیرهای غیرقانونی و دیگری پس از پرداخت رشوت از طریق گمرکات سرحدی وارد کشور می شود.»

وی با بیان اینکه قاچاقچیان روزانه ده ها نوع داروی بی کیفیت را به صورت بسیار فعال وارد بازار می کنند، افزود، این داروها «بدون هیچ گونه بازرسی تضمین کیفیت وارد بازار می شوند».

یک کارمند به تاریخ ۱۱ اسد در یک دواخانه در شهر هرات دواها را جابجا می سازد. [عمر/سلام تایمز]

یک کارمند به تاریخ ۱۱ اسد در یک دواخانه در شهر هرات دواها را جابجا می سازد. [عمر/سلام تایمز]

وی افزود، «دواهای ناقص از طریق راه های صعب العبور وارد می‌شوند و ماه‌ها در بیابان‌ها و کوه‌ها در هوای سرد و گرم نگهداری می‌شوند در حالی که [قاچاقچیان] دستورالعمل‌های صحی را نادیده می‌گیرند.»

شیرزاد گفت که اکثر دواهای بی کیفیت و تاریخ تیر در افغانستان از ایران و بقیه از پاکستان وارد می شود.

وی افزود، «دواهای تاریخ تیر و بی کیفیت تورید شده از ایران در آن کشور استفاده نمی شود بلکه با نام های پیچیده و ناآشنا تولید و به افغانستان صادر می شود.»

تخریب صنعت دواسازی افغانستان

ده ها شرکت دوا سازی به طور قانونی در هرات فعالیت می کنند و دواهای با کیفیت تضمین شده و آزمایش شده در لابراتوار را از کشورهای مختلف وارد می کنند و حدود ۱۲۰ نوع دوا و تجهیزات طبی مختلف را تولید می کنند.

محمد ویس سهاک، رئیس اجرائیه شرکت دواسازی هرات-وردک فارما در شهر هرات گفت که شرکت های ثبت شده که میلیون ها دالر سرمایه گذاری کرده اند به دلیل حجم قاچاق دوا از کشورهای همسایه با رکود مواجه هستند.

وی گفت، اکثر دواهای ساخت ایران به اشتباه به عنوان اشیای دیگر برچسب گذاری شده و از گمرک وارد می شود.

سهاک گفت، «برخی از کارکنان گمرک واقعاً همکاری می کنند و ممکن است با قاچاقچیان همدست باشند،» و افزود که فساد یک نگرانی عمده در بخش گمرک است.

وی گفت، «ما برای هر چیز وارداتی محصول گمرکی می پردازیم، اما قاچاقچیان بدون پرداخت کدام محصول گمرکی داروهای بی کیفیت را وارد می کنند. ادامه چنین وضعیتی فعالیت شرکت های واردکننده دوا را به خطر می اندازد و سرمایه گذاری آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.»

احمد فرید رؤفی، معاون کارخانه دواسازی سینا فارما در شهر صنعتی هرات، گفت که واردات داروهای تقلبی و بی کیفیت بر تجارت تأثیر منفی گذاشته است.

او گفت، «ما ۱۱۰ نوع دوا را تولید می کنیم، اما دواهای مشابه [با کیفیت پایین] هر روز وارد بازار می شود. این موضوع سوالاتی را در مورد اعتبار محصولات ما ایجاد کرده است.»

رؤفی گفت، «دواهای بی کیفیت با قیمت بسیار ارزان در دسترس هستند. داروهای باکیفیت ما نمی توانند در قیمت با آنها رقابت کنند،» و افزود که این وضعیت عملکرد شرکت او را تضعیف کرده است.

عبدالبصیر واعظی، رییس فابریکه دواسازی هری فارما در شهرک صنعتی هرات، گفت که فابریکه او مجبور به کاهش تولید به دلیل رقابت ناعادلانه با دواهای ضعیف شده است.

در نتیجه، وی مجبور شد حدود ۴۰٪ از کارمندان خود را اخراج کند.

وی گفت، «ما دواها با کیفیت بالا تولید می کنیم، اما توزیع دواهای بی کیفیت بر فروش محصولات ما در بازار تأثیر گذاشته است. مشتریان به دلیل مشکلات اقتصادی ترجیح می دهند داروهای ارزان بخرند

او گفت، «در حالی که ما می‌توانیم در یک روز ۴۶ نوع دوا تولید کنیم، اما به دلیل وجود داروهای وارداتی درجه دو همراه با نبود بازار، تولید خود را به انواع بسیار کمی محدود می سازیم.»

خطرات صحی

داکتران می گویند دواهای ناقص و تقلبی ایران همچنان صحت مریضان را به خطر می اندازد.

محمد داود یارمند، متخصص امراض داخله در شهر هرات می گوید، «متاسفانه داروهای بی کیفیت زیادی در دواخانه های هرات وجود دارد و داکتران به ناچار هر روز آن را برای مریضان تجویز می کنند.»

یارمند هشدار داد که داروهای بی کیفیت یا تاریخ تیر خطرناک هستند و می توانند منجر به مرگ مریضان شوند.

او گفت که این دواهای نامناسب «مریضان را تداوی نمی کنند، بلکه به وضعیت صحت کلی مریضان آسیب می رسانند و ... می توانند به طور بالقوه باعث امراض دیگر شوند.»

عبدالعزیز نیازی، ۵۴ ساله، باشنده شهر هرات، گفت که پسرش را که دچار گرمازدگی شده بود، چهار بار نزد داکتر برد، اما با وجود دواهای توصیه شده، وضعیت او بهبود نیافته است.

وی گفت، «پسرم در سه هفته گذشته مریض بود و تداوی داکتر اصلاً فایده ای نداشته است. داکتر ده ها نوع دوا را برایش نوشته کرد، اما هر قدر که استفاده کرد، بی فایده بود.»

نیازی گفت،‌ «اگر این دوا ایل و با کیفیت بود، چرا نمی تواند یک بیماری بسیار ساده را تداوی کند؟» و افزود که قصد دارد به زودی پسرش را برای معالجه به پاکستان ببرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

متأسفانه در طي ماه ‌هاي اخير مسئولان با اخذ سياست ‌هاي نا كارآمد نه تنها واردات داروهاي حياتي مردم را دستخوش بحران كرده‌اند بلكه با اجراي طرح تحول سلامت باعث شدند كه تمام هزينه ‌ها به گردن بيمه ‌هاي ورشكسته بيفتد و عملا بيمه‌ها قادر نباشند كه مطالبات دارو خانه‌ها و پزشكان را پرداخت كنند. شايد اجراي سياست‌هاي عوام فريبانه براي آوردن راي و نشستن روي صندلي ‌هاي رياست كافي باشد اما بهداشت و درمان مملكت را نمي‌توان با فريبكاري به جايي رساند. ‏

پاسخ

ما می پذیریم که جلوگیری از قاچاق در سراسر جهان یک کار سخت و مشکل است و افغانستان هم از این کثافات در امان نیست. اما اگر به بعد دیگر این قضیه نگاه کنیم، کیفیت اجناس وارد شده توسط تاجران افغان به گونۀ قانونی نیز به طرز وحشتناکی پایین است. این اموال به جای اینکه به صحت شما موثر تمام شود، به شما ضرر می رساند. پس مسئله اصلی این است که قاچاقچی خائن است و تاجران ملی نیز بیشتر از وی به ما خیانت می کنند. این مشکل در افغانستان و در حقیقت در تمام کشورهای عقب مانده وجود دارد. من امیدوار هستم که مسئولین به گونۀ جدی به این موضوع توجه نموده و هر شخص مجرم را دستگیر نموده و به جزای اعمال خود برساند.

پاسخ

شرایط در افغانستان به بسته شدن فابریکه هایی فعلی که وسایل مختلف را تولید می کند مساعد می شود، که در نتیجه افغانستان به گونۀ قابل ملاحظه متضرر خواهد شد. ایران تلاش می کند تا فابریکه های موجود در ولایات همجوار افغان را فلج کند، کارگران آنرا بیکار نماید و سرمایه گذاران را مجبور به ترک کشورشان کند. پاکستان، چین، روسیه، تاجکستان و ازبکستان نیز سعی می کنند تا سرمایه های ولایات همجوارشان را به کشورهای خود انتقال دهند. به این ترتیب افغانستان برای همیشه شکست خواهد خورد و در طول تاریخ قادر به ایستاد شدن نخواهد بود. بر علاوه فابریکه های هرات، من میخواهم در مورد فابریکه های کندهار نیز به شما بگویم. مالکین فابریکه های پنبه در کندهار می گویند که پاکستان تلاش می کند تا صنعت آنها را از بین ببرد. به گفتۀ آنها پاکستان مبلغ ۳۰ میلیون دالر پول باقیمانده از فروش پنبۀ آنها را به آنها نمی پردازد. مالکین کارخانه های پنبه می گویند که پاکستان در تلاش است تا فابریکه های فعال پنبه در کندهار را بسته کند. اگر کسی در راست بودن یا دروغ این خبر خبر تردید دارد می تواند که از مالکین فابریکه های پنبه در کندهار بپرسد. تشکر

پاسخ

این کار باعث متوقف شدن فعالیت های تمام فابریکه های دوا سازی در هرات خواهد شد. هر متخصص و یا کارمند عادی که در آن فابریکه ها کار کند بیکار خواهند شد، متخصصین از وطن خود فرار خواهند کرد و کارمندان عادی نیز مجبور به گدایی خواهند شد. از نگاه اقتصادی، آن عده از سرمایه گذارانی که در فابریکه های دوا سازی در هرات سرمایه گذاری کرده اند نیز خساره مند خواهند شد. و علاوه بر این، این نوع دواهای بی کیفیت، به جای بهتر کردن صحت مریض، باعث ایجاد مشکلات دیگر و انواع بیماری های غیر قابل معالجه در مریض می شوند. تمام کشورها در این کار دخیل نیستند٬ اما ایران در این کار دست دارد. روز گذشته یک مقام ارشد ایرانی گفت٬ اگر هر تبعه خارجی به ایران ۱۰۰۰۰۰ دالر را با خود بیآورد و بوسیله آن سرمایه گذاری کند٬ آنها هر گونه شرایط زندگی را برای او فراهم خواهند کرد. این اظهارات واضح می سازند که سرمایه گذاران افغان می خواهند که به ایران بروند و در آنجا سرمایه گذاری کنند.

پاسخ

به صورت عموم تاجران افغان مسئول واردات دواهای بی کیفیت هستند. بر اساس معلومات زمانیکه تاجران افغان به هند، پاکستان، ایران یا سایر کشورها به هدف وارد کردن أموال به أفغانستان سفر می کنند، آنها خودشان سفارش می دهند که شرکت ها چگونه أموال را از قبیل دوا، مواد غذایی، موبایل، کمپیوتر و یا سایر اجناس را برای شان تولید کنند. به طور مثال یک دوایی که داکتران آنرا به مریضان در پاکستان می دهند در آنجا بسیار خوب کار می کند، اما همان دوا با همان نام، لوگو و مواد تشکیل دهنده، اگر در أفغانستان به یک مریض داده شود، کار نمی کند. مریض از استعمال بسیار زیاد دوا خسته یا بی اشتها می شود، اما مرض اصلی اش خوب نمی شود زیرا شرکت وارد کننده دواهای بی کیفیت را سفارش داده است. به نظر من تا وقتیکه وجدان و طرز فکر خود را اصلاح نکنیم در زندگی با این مشکلات مواجه خواهیم بود. و جامعه ما نیز به همین روال با آن پیش خواهد رفت. واردات دواهای بی کیفیت هم به صورت قاچاقی و هم به صورت قانونی نه تنها از ایران انجام می شود بلکه این نوع دواها از پاکستان و هند نیز وارد می شوند. بنابراین چیزی که برای ما بهتر است این است که در ابتدا یک انسان خوب شویم و زندگی خود را سر و صورت بدهیم.

پاسخ

خوب نقش ایران که معلوم است. ایران دشمن تاریخی افغانها و افغانستان است و ما از آن کدام توقوع هم نداریم. ایران همیشه کوشش می کند تا افغانستان را ضعیف و وابسته به خود اش نگهدارد. اما شرم باد بر آن عده از تجاران بی وجدانی که این ادویه را به افغانستان انتقال می دهند. این تجار بی وجدان برای اینکه چند افغانی بیشتر بدست بیاورند با حیات و زندگی مردم بازی می کنند. وقتیکه تجار خود ما با ما این گونه برخورد می کنند پس ما از ایران و پاکستان چه توقوع می توانیم داشته باشیم؟ افغانها همیشه بار ملامتی را به دوش کشورهای بیگانه و همسایه می اندازند اما هیچگاه حاضر نیستند که مسؤلیت خود شان را قبول نمایند. با تاسف که مسؤلیت گریزی به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شده است و مردم در هر مقام و وظیفه که هستند تلاش می کنند تا مسؤلیت شانرا به گردن دیگران بیاندازند و این کار درست نیست. افغانها باید با پذیرفتن اشتباهات شان کوشش کنند تا اول خود شان را اصلاح کنند و بعد از دیگران گله کنند.

پاسخ

قبلا من در ویب سایت سلام تایمز خواندم که پاک صنعتی هرات از بابت قطع کردن برق وارداتی از ایران توسط حکومت ایران با مشکل روبرو شده است. این بدان معنی است که ایران نه تنها چیزهای تقلبی را به کشور ما روان می کند بلکه در داخل افغانستان نیز جلو تولیدات می شود. پاکستان نیز در جلال اباد و دیگر ولایات شرقی از منافقت شبیه کار می گیرد. پاکستان لعنتی دواها و اشیای تاریخ تیر و تقلبی را به جلال اباد و از آنجا به کابل روان می کند.‌ اصلا، در چنین کارها ملامتی تنها از پاکستانیها و ایرانیها نیست. بل آنعده از تجاران افغان که از مشغول واردات از پاکستان و ایران هستند آنها نیز ملامت هستند. چرا آنها چیزهای تاریخ تیر و ناقص را به افغانستان می آورند؟ در مجموع، وقتیکه در داخل افغانستان هر چیز تولید می شود، بر واردات همان چیز از پاکستان و ایران باید تعرفه بلند وضع شود تا جلو تورید چنین چیزها را بگیرد. با احترام مصطفی

پاسخ

من با نظر شما کاملا موافق هستم. همین نقطه را من هم میخواستم یاد آوری کنم. مشکل تنها از ایران و پاکستان نیست. مشکل اصلی را تاجران افغان بوجود آورده اند. این فقط ادویه جات نیست بلکه بارزګانان افغانی همیشه اشیایی با کیفیت پایین را وارد می کنند. آنها وقتی به چین می روند کوشش می کنند تا بی کیفیت ترین اجناس را که کاپی اشیایی اصلی هستند سفارش بدهند و به کشور وارد کنند. بنا بر این من فکر میکنم که در پهلوی بلند بردن تعرفه ها دولت باید نظارت اش را از تمامی اجناس وارداتی افزایش دهد و جلو خود سری و ظلم این بازرګانان بی رحم و بی شرف را بګیرند.

پاسخ