امنیت

باشنده گان هرات از طالبان می خواهند که با آتش بس موافقت کنند و به دنبال صلح دائمی باشند

گزارش از عمر

در تصویر دیده می شود که، صدها نفر از باشنده گان ولسوالی غوریان ولایت هرات، به تاریخ ۳۰ دلو بخاطر این تجمع کردند که از کاهش احتمالی خشونت استقبال کنند و از طالبان و حکومت بخواهند تا با آتش بس موافقت کنند و برای صلح دائمی در کشور کار کنند. [عمر]

هرات -- بیش از ۴۰۰ نفر از باشنده گان ولسوالی های غربی ولایت هرات به روز چهارشنبه (۳۰ دلو) در مرکز ولسوالی غوریان گردهمایی کردند تا از طالبان بخواهند با آتش بس توافق کنند و برای برقراری صلح دائمی در کشور تلاش کنند.

شرکت کنندگان، که شامل اعضای گروه های جوانان، علمای دینی و فعالان جامعه مدنی از ولسوالی هایی زنده جان و کوهسان بودند، از جنگجویان و حکومت افغانستان خواستند تا به خواسته های افغان ها برای صلح جواب مثبت دهند.

ملنگ شاه حیدری، یک باشنده ولسوالی غوریان گفت، «هر کس خواهان آتش بس و پایان جنگ است. ما از همه طرف های درگیر در جنگ می خواهیم تا علاوه بر کاهش خشونت، آتش بس را اعلام کنند تا اوضاع برای صلح مساعدتر شود.»

مقامات ایالات متحده به تاریخ ۲۴ دلو اعلام كردند كه طالبان موافقت خود را برای كاهش خشونت هفت روزه اعلام كرده اند که به تاریخ نامشخص آغاز خواهد شد.

در این تصویر مشاهده می شود که، بیش از ۴۰۰ نفر از باشنده گان ولسوالی غوریان در ولایت هرات به تاریخ ۳۰ دلو برای حمایت از گفتگوهای صلح با طالبان تجمع کردند. شرکت کنندگان از جنگجویان خواستند که با صلح پایدار موافقت کنند. [عمر]

در این تصویر مشاهده می شود که، بیش از ۴۰۰ نفر از باشنده گان ولسوالی غوریان در ولایت هرات به تاریخ ۳۰ دلو برای حمایت از گفتگوهای صلح با طالبان تجمع کردند. شرکت کنندگان از جنگجویان خواستند که با صلح پایدار موافقت کنند. [عمر]

ولسوالی غوریان در ۶۰ کیلومتری غرب شهر هرات در مرز با ایران قرار دارد. این منطقه در سالهای اخیر شاهد ناامنی و درگیری های خونین بین نیروهای امنیتی و طالبان بوده است.

حیدری گفت، «خواست ما از طرف های درگیر در جنگ -- به ویژه طالبان -- موافقت با آتش بس است تا شرایط برای یک صلح پایدار امکان پذیر شود.»

وی با افزودن اینکه کشورهای همسایه باید به جای ایجاد اختلال در روند صلح، با مردم افغان و حکومت افغان همکاری کنند تا صلح برقرار شود گفت، این کشورها نقش عمده ای را در درگیری افغانستان دارند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مدتها است كه از جنگجویان و گروه های تروریستی به شمول طالبان كه در افغانستان فعالیت می كنند، پشتیبانی مالی، لوژستیكی و نظامی فراهم كرده است و ده ها هزار نفر از افغان ها را برای لشكر فاطمیون، یک گروه شبه نظامی كه وظیفه جنگیدن برای رژیم رئیس جمهور بشار الاسد در سوریه را برعهده دارد، استخدام كرده است.

معروف شریفی، یک باشنده ولسوالی زنده جان، از کشورهای منطقه خواست که از این درگیری دست بردارند تا افغانستان بتواند به سوی صلح حرکت کند.

وی گفت، «درخواست ما از کشورهای همسایه این است که دیگر به درگیری در افغانستان دامن نزنند و به افغان ها اجازه دهند تا در مورد آینده خود، خودشان تصمیم بگیرند.»

وی افزود، اگر كشورهای همسایه دخالت نكنند، طالبان روند صلح را پذیرفته و قادر خواهند بود كه یک زندگی عادی با دیگر افغان ها را بگذرانند.

شریفی گفت، «با پیشرفت در مذاکرات صلح در قطر و کاهش خشونت توسط طالبان، این برای صلح در کشور بهترین فرصت است. طالبان و حکومت نباید وقت خود را تلف کنند. این فرصت طلایی را نباید از دست داد.»

این تظاهرات در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده به دنبال معامله ای با طالبان است که به ایالات متحده اجازه می دهد در ازای تضمین های مختلف امنیتی و وعده ای مبنی بر اینکه جنگجویان گفتگوهای صلح با حکومت افغان را برگزار کنند، نیروهای خود را خارج کند.

زلمی خلیلزاد، نماینده صلح واشنگتن به روز دوشنبه (۲۸ دلو) با افزودن اینکه ایالات متحده «تعهداتی از طالبان راجع به مسائل امنیتی» را گرفته است گفت که وی در مورد پیشرفت به سوی یک توافق حتمی «محتاطانه خوشبین» بود.

پس از رسیدن به توافق، حکومت افغان به رهبری غنی باید برای دیدار با طالبان اماده شود و درباره یک توافقنامه رسمی صلح به نمایندگی مردم افغان مذاکره کند.

صلح: 'امید همه افغان ها'

یادالله پویا، یکی از فعالان جامعه مدنی از ولسوالی غوریان در این تظاهرات گفت، افغان ها از جنگ بیزار شده اند و اکنون زمان مناسب است که برای برقراری صلح دائمی در کشور مبارزه شود.

وی گفت، «من در زندگی ۴۰ ساله ام چیزی جز جنگ ندیده ام. صلح همیشه امید من و همه افغان ها بوده است.»

پویا افزود، جنگ افغانستان را در هر سطح از نابود کرد و در حالی که سایر کشورها از نظر رشد و تعلیم پیشرفت های بزرگی داشته اند، افغانستان به دلیل این درگیری عقب مانده است.

وی گفت، «صلح یک ضرورت انسانی است. اکثریت كشورهای متأثرشده از جنگ مجبور شده اند تا بالاخره صلح را برقرار كنند. فرصت صلح در افغانستان پس از چهار دهه درگیری به دسترس آمده است، و طرف های درگیر در این جنگ گزینه دیگری جز پذیرفتن صلح ندارند.»

محمد ناصر نیكزاده، یک فعال جامعه مدنی از ولسوالی كوهسان گفت، این زمان مناسب است كه برای همیشه به خشونت خاتمه دهیم.

وی گفت، «خواست ما از طالبان، حکومت افغان و جامعه جهانی این است كه آتش بس اعلام كنند و صلح سرتاسری و پایدار در كشور را تأمین كنند.»

نیكزاده افزود، صلح نبايد به مذاكرات محدود باشد بلكه بايد هرچه سريع تر به واقعيت تبديل شود تا که هيچ فرد ملکی بی گناه جان خود را از دست ندهد.

وی گفت، «مردم ملکی بی گناه به شمول زنان و کودکان روزانه جان خود را در جنگ در سراسر کشور از دست می دهند. این قتل عام باید متوقف شود.»

یک جنگ نامشروع که باید پایان یابد

علمای دینی ای که از طرفین درگیری خواستند تا جنگ را پایان دهند، در این تظاهرات گفتند، جنگ در افغانستان نامشروع است.

آنها توضیح دادند، در حالی که افغان ها قربانی جنگ هستند، کشورهای همسایه و منطقه ای از این درگیری سود می برند.

مولوی محمد ظاهر، یک عالم دین در ولسوالی غوریان گفت، «اگر حکومت و طالبان واقعاً مسلمان هستند، پس آنها باید این جنگ را متوقف کرده و به خواسته های مردم برای صلح پاسخ مثبت دهند.»

وی گفت، این جنگ مسلمانان بی گناه را، به شمول جوانان افغان می کشد، و اسلام مخالف این خشونت است.

وی با افزودن اینکه اسلام به جنگجویان اجازه نمی دهد که سربازان افغان را بکشند گفت، «پیام من به طالبان این است که به لحاظ خدا (ج) و قرآن کریم، لطفاً دیگر فرزندان اسلام را نکشید.»

ظاهر تأکید کرد، «این سربازان شب و روز برای دفاع از کشور خود و کسب درآمدی برای خانواده های خود کار می کنند. آنها نباید کشته شوند. نیروهای امنیتی فرزندان این کشور هستند. آنها مسلمانانی هستند که در خانواده های والدین مسلمان متولد شده اند. كشتن اعضای نیروهای امنیتی یک عمل ضد اسلامی است.»

مولوی طیب آخوندزاده، یکی دیگر از علمای دینی در ولسوالی غوریان گفت، دین اسلام به مسلمانان امر می کند که صلح کنند.

وی گفت، «جنگ بین مسلمانان محكوم شده است. این فقط به نفع دشمنان اسلام است. طالبان و نیروهای امنیتی هر دو مسلمان هستند -- آنها نباید یکدیگر را بکشند.»

«فرصت صلح فرا رسیده است. من از همه طرف های درگیری دعوت می کنم: به لحاظ خدا (ج)، لطفا این درگیری را پایان دهید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500