امنیت

باشندگان هرات طالبان را به خاطر مانع شدن از پروژه های انکشافی محکوم کردند

گزارش از عمر

بیش از ۵۰۰ باشندگان مناطق مرزی در ولایت هرات به تاریخ ۷ عقرب گردهم آمدند تا طالبان را به دلیل فعالیت های تخریبی ایکه آنها را از خدمات عامه و پروژه های انکشافی محروم کرده است، محکوم کنند. [عمر]

هرات -- بیش از ۵۰۰ نفر باشندگان در ولایت هرات به تاریخ ۷ عقرب گردهم آمدند تا طالبان را به دلیل فعالیت های تخریبی ایکه آنها را از خدمات عامه و پروژه های انکشافی محروم کرده است، محکوم کنند.

زینب رحیمی ۶۰ ساله یک باشنده ولسوالی شیندند که در یک قریه تحت کنترل این گروه جنگجوی زندگی می کند گفت، طالبان حکومت را نمی گذارند تا سرک ها را قیرریزی کند و مکاتب و شفاخانه ها را اعمار كند.

وی گفت، «ما در جنگ بین طالبان و حکومت قربانی شده ایم. هر دفعه که در قریه ما درگیری رخ می دهد، مردم ملکی کشته و زخمی می شوند. طالبان در خانه های مردم ملکی پنهان می شوند که از آنجا با نیروهای امنیتی می جنگند و این کار باعث تلفات مردم ملکی می شود.»

نامبرده گفت، «ما از طالبان و حکومت می خواهیم که صلح کنند تا کودکان و جوانان ما بتوانند به مکاتب بروند و تا که در قریه ما سرک ها و شفاخانه ها ساخته شوند. هر زمان که یکی از اعضای خانواده ما بیمار باشد، بسیار مشکل است که وی را به شفاخانه در مرکز ولسوالی شیندند انتقال کنیم.»

بیش از ۵۰۰ نفر باشندگان مناطق مرزی در ولایت هرات به تاریخ ۷ عقرب گردهم آمدند تا طالبان را به دلیل فعالیت های تخریبی ایکه آنها را از خدمات عامه و پروژه های انکشافی محروم کرده است، محکوم کنند. [عمر]

بیش از ۵۰۰ نفر باشندگان مناطق مرزی در ولایت هرات به تاریخ ۷ عقرب گردهم آمدند تا طالبان را به دلیل فعالیت های تخریبی ایکه آنها را از خدمات عامه و پروژه های انکشافی محروم کرده است، محکوم کنند. [عمر]

عبدالواحد یک باشنده ولسوالی غوریان ولایت هرات گفت، «حکومت با کمک بزرگان محلی برای حفرکردن چاه های عمیق در روستای ما برای تأمین آب آبیاری برای زمین های زراعتی و قیرنمودن سرک های ما آمادگی را نشان داد، اما طالبان حکومت را به این کار نگذاشتند.»

واحد گفت، باشندگان روستاهای دور افتاده و ناامن همواره خواهان شفاخانه و مکتب بوده اند.

وی گفت، «مردم ملکی در مناطق تحت کنترل طالبان همیشه از خدمات عامه محروم بوده اند. آنها با مشکلات اقتصادی و فقر زیادی روبرو می شوند. اکثر جوانان قریه ما برای کمایی به کشورهای همسایه مهاجرت می کنند و اکثریت آنها به مواد مخدر معتاد شده اند.»

وی افزود، «تطبیق پروژه های انکشافی برای جوانان افغان فرصت کاری را ایجاد خواهد کرد و آنها برای رفتن به کشورهای همسایه برای کار، نیازی نخواهند داشت.»

محب الله صمیم سرپرست وزارت سرحدات اقوام و قبایل به تاریخ ۷ عقرب در شهر هرات به خبرنگاران گفت، «حکومت به تأمین انکشاف همه جانبه در سراسر کشور متعهد است، اما به دلیل ناآرامی ها و محدودیت های طالبان، تطبیق پروژه های انکشافی در مناطق ناامن و دور دست، سخت است.»

وی گفت، «و در بسیاری از موارد، این پروژه ها به هیچ وجه قابل تطبیق نیستند.»

صمیم گفت، زمانی که آتش بس صورت بگیرد و صلح برقرار شود، پروژه های انکشافی بیشتری در قریه جات، به ویژه در مناطق مرزی و ناامن انجام خواهند شد.

وی گفت، «ناآرامی ها و مشکلات امنیتی از ارائه خدمات دولتی جلوگیری کرده است و در نتیجه پروژه های انکشافی كمتری به باشندگان مناطق مرزی تطبیق می شوند، اما حکومت در تلاش است تا با بهبود امنیت، كار انکشافی را در این مناطق آغاز كند.»

صمیم افزود، «مردم ملکی از خشونت و ناآرامی در مناطق مرزی متأثر شده اند. طالبان باید به صدای مردم برای صلح گوش دهند و با آتش بس موافقت کنند تا ما بتوانیم به مشکلات مردم ملکی رسیدگی کنیم.»

افزایش در حملات

مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان در ماه سنبله در دوحه پایتخت قطر آغاز شد، اگرچه افزایش خشونت طالبان این مذاکرات را تهدید می کند.

تعدادی از باشندگان مناطق مرزی و بزرگان قومی در هرات می گویند، طالبان به جنگ و کشتار افغان ها ادامه می دهند تا در مذاکرات امتیاز بگیرند.

محمد عارف اسحاقزی یک نماینده کوچی ها و یک بزرگ قومی گفت، طالبان برای بدست آوردن برتری سیاسی و تقویت قدرت چانه زنی خود، کشتار افغان ها را افزایش داده و هر روز ده ها نفر از جوانان، زنان و کودکان افغان زندگی خود را در جنگ از دست می دهند.

وی گفت، «ما از طالبان سؤال می کنیم که چرا با مردم خود جنگ می کنند؟ طالبان باید کشتن هموطنان خود به دستور دیگران و مختل کردن روند صلح را متوقف کنند.»

وی گفت، «علمای دینی و بزرگان قومی در خطبه ها و سخنرانی های خود به مردم ملکی گفته اند كه آنها باید امنیت قریه ها و ولسوالی های خود را بگیرند و حملات طالبان را مهار كنند. در قریه ها و ولسوالی ها نه روس ها وجود دارند و نه امریکایی ها، پس طالبان با چه کسانی می جنگند؟»

محمد صادق حیدری یک باشنده ولسوالی کشک رباط سنگی هرات گفت، «طالبان در قطر تعهد کردند که به زودی مذاکرات صلح بین الافغانی را آغاز خواهند کرد و آتش بس را اعلام خواهند کرد، اما همه این وعده ها دروغین بود زیرا آنها به جای کاهش خشونت، کشتار مردم ملکی بی گناه و منسوبین امنیتی را افزایش دادند.»

حیدری گفت، از زمانی که این گروه جنگجوی با حکومت وارد مذاکرات صلح در قطر شده است حملات خود را افزایش داده است، که این کار نشان دهنده نقض آشکار توافقنامه صلحی است که طالبان در ماه حوت با ایالات متحده امضا کردند.

وی افزود، «ما از طالبان می خواهیم که پس از آغاز شدن مذاکرات صلح در قطر، جنگ را متوقف كرده و آتش بس را اعلام كنند.»

وی گفت، «حملات انتحاری و انفجارها هر روز باعث کشته شدن مردم ملکی می شوند و این اقدامات طالبان برای هیچ افغان قابل قبول نیست.»

صلح 'بیشتر از هر چیز دیگری' ضروری است

علمای دینی و بزرگان قومی همچنان در این گردهمایی گفتند که آنها صلح و آتش بس را یگانه راه حل بحران می دانند. آنها از طرف های درگیری، به ویژه از طالبان خواستند که به خواسته های افغان ها برای صلح، گوش فرا دهند و آتش بس را عملی کنند.

مولوی محمد علی حسینی یک عالم دینی در شهر هرات گفت، روزانه ده ها پیر و جوان افغان در درگیری ها جان های خود را از دست می دهند، و کشتن مسلمانان از دیدگاه اسلام رواه نیست و بنابراین این خونریزی باید متوقف شود.

حسینی افزود، «در حال حاضر، افغان ها بیش از هر چیز دیگری به صلح ضرورت دارند. اگر صلح در افغانستان تأمین شود، فقر کاهش خواهد یافت و افغان ها خواهند توانست که در صلح و امنیت برای خانواده هایشان زندگی مناسبی را فراهم کنند. خانواده ها هرگز نان آور خود را از دست نخواهند داد و بی گناهان دیگر کشته نخواهند شد.»

وی افزود، «ما هر دو طرف درگیری را دعوت می کنیم تا به خشونت در کشور و چگونگی تأثیر آن بالای مردم نگاهی بیاندازند و سعی کنند تا ناراحتی و شرایط اقتصادی و اجتماعی بدی را که به بار می آورد، درک کنند. این جنگ و خونریزی نمی تواند به جز از نابودی کشور و نارضایتی خداوند (ج) به نتیجه دیگری برسد.»

غلام رسول یکی از بزرگان قومی در هرات گفت، افغان ها دیگر نمی توانند اشک های کودکان یتیم و بیوه ها را تحمل کنند و طالبان باید کشتن هموطنان خود را متوقف کنند.

وی افزود، «جنگ راه حلی نیست و هرگز یک راه حل نخواهد بود. اگر این جنگ یک راه حل می بود، باید تا حال یکی پیروز می شد و مسئله حل می شد. افغان های بی گناه برای تقریباً ۲۰ سال از این جنگ رنج برده اند.»

وی افزود، «ادارات استخباراتی کشورهای همسایه از جنگ در افغانستان سود می برند.»

وی اظهار داشت، «این کشورها برای منافع خود از طالبان استفاده می کنند و آنها را برای جنگ علیه افغان ها مسلح می سازند. طالبان... باید کشتن بی گناهان را متوقف کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500