دین

مقامات بلخ برای ریشه‌ کن کردن افراط گرایی مدارس دینی را ثبت می کنند

گزارش از هدایت الله

کودکان افغان به تاریخ ۲۴ سرطان ۱۳۹۳ در ماه رمضان در یک مسجد در مزارشریف قرآن کریم را تلاوت می کنند. مقامات تمام مدارس در ولایت بلخ را ثبت و نظارت می کنند تا اطمینان حاصل شود که نظریات افراط گرایی بخشی از نصاب نباشند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

کودکان افغان به تاریخ ۲۴ سرطان ۱۳۹۳ در ماه رمضان در یک مسجد در مزارشریف قرآن کریم را تلاوت می کنند. مقامات تمام مدارس در ولایت بلخ را ثبت و نظارت می کنند تا اطمینان حاصل شود که نظریات افراط گرایی بخشی از نصاب نباشند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

کندز -- مقامات می گویند، ریاست ارشاد، حج و اوقاف بلخ در جریان پروسه ثبت کردن تمام مدارس در این ولایت است تا اطمینان حاصل شود که شاگردان تعلیمات دینی مناسب را دریافت کنند.

مولوی محمد دانشجو رئیس ارشاد، حج و اوقاف بلخ به تاریخ ۱۸ عقرب گفت، در جریان ۹ ماه گذشته حکومت از جمله ۵۰۰ مدرسه در مزار شریف و ولسوالی های ولایت بلخ، ۱۴۰ مدرسه را ثبت کرده است.

وی گفت، هدف از روند ثبت کردن، بهبود معیارهای آموزشی و جلوگیری از تقویت نظریات افراطی در بین شاگردان است.

وی با افزودن اینکه برخی دیگر از «مدارس ثبت نشده... تا پایان امسال جواز را دریافت خواهند کرد» گفت، «فعلاً اسناد بیش از ۵۰ مدرسه در حال طی مراحل است و در آینده نزدیک جواز خود را دریافت خواهند کرد».

دانشجو گفت، «ما در مورد ثبت کردن همه مدارس و نظارت بر فعالیت های آنها جدی هستیم. ما آنعده مدارسی را که بر خلاف پالیسی حکومت عمل می کنند، بسته خواهیم کرد.»

وی گفت، در هر مدرسه ولایت بلخ تقریباً ۱۵۰ نفر شاگردان آموزش اسلامی را دریافت می کنند. حکومت برای جوانان افغان با تقویت مدارس فرصت هایی را در داخل کشور ایجاد می کند که در غیر آن آنها برای تعلیمات دینی به کشورهای خارجی می روند.

وی افزود، «ما از فعالیت های مفید مدارس در ولایت بلخ قدردانی می کنیم».

در اسلام هیچ جایی برای افراط گرایی وجود ندارد

عبدالحمید صفوت رئیس اتحادیه سازمان های جامعه مدنی در بلخ گفت، سال گذشته پس از آنکه فعالان جامعه مدنی در مورد آموزش مشکوک نظریات تروریستی در برخی از مدارس در ولایت بلخ صدای خود را بلند کردند، حکومت محلی واکنش نشان داد و ثبت کردن قانونی آنها را شروع کرد.

وی گفت، «یافته های ما نشان داد که در برخی از مدارس ثبت نشده در ولایت بلخ، جوانان ترغیب می شوند که به افراط گرایی روی آورند و حوادثی نیز رخ دادند که آنها با مردم محلی بدرفتاری می کردند.»

وی گفت، «ما می خواهیم كه همه نهاد های آموزشی در حکومت ثبت شده باشند و حکومت باید آنها را تحت نظر داشته باشد تا برای اهداف بد از مدارس استفاده نشود.»

صبغت الله رشیدی یکی از باشندگان مزارشریف گفت، هدف دشمنان اسلام این است که از مساجد و مدارس برای ترویج افراط گرایی در میان مسلمانان سوء استفاده کنند. بنابراین مردم و حکومت باید هوشیار باشند.

وی گفت، «من از حکومت می خواهم كه از فعالیت های مدارس ثبت نشده در مناطق مختلف كشور جلوگیری كند زیرا آنها خشونت و افراط گرایی را ترویج می کنند... و كشور را به سمت درگیری های دینی سوق می دهند.»

حلیمه جعفری یک شاگرد در مدرسه اسدیه در مزارشریف گفت، دریافت نمودن علم دینی برای جوانان افغان لازمی است، اما نظریات افراط گرایی در اسلام جایی ندارند.

وی گفت، «کسانی که از روی نادانی از دین سوء استفاده می کنند و نظریات دیگر را دنبال می کنند، هیچ ارتباطی با اسلام ندارند.»

جعفری گفت، ثبت کردن مدارس می تواند به افزایش اعتبار آنها کمک کند و زمینه آموزش درس های قانونی را برای شاگردان فراهم می سازد.

قاری عبدالعزیز عزیزی مدیر مدرسه اکرامیه گفت، مدرسه اکرامیه در مزارشریف یک برنامه درسی مبتنی بر ارزش های اسلامی را تدریس می کند و کارمندان آن هرگز به اشخاص خارجی اجازه نخواهند داد که از آن سوء استفاده کنند.

وی گفت، «اکثریت مدارس بلخ به شمول مدرسه ما مضامین یا مطالبی را كه باعث نظریات افراطی می شوند، آموزش نمی دهند.»

عزیزی افزود، «مقامات حکومتی همیشه با استادان و مدیران مدارس در تماس هستند و آنها هر سال در مراسم فراغت شاگردان اشتراک می کنند. آنها اطمینان دارند که در این مدارس هیچ نظریه افراطی ترویج نمی شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک اقدام خوبی است که باید سالها پیش گرفته می شود. باید مدارس همه ولایت کشور ثبت وزارت معارف گردد و برای استادان مدارس باید از طرف دولت معاش پرداخته شود. اکنون مدارس که ثبت وزارت معارف نیست معاش استادان آن معلوم نیست که از کدام طرف پرداخته می شود. یک تعداد مدارس مستقیماً از سوی عربستان سعودی حمایت مالی می شود و برای مدرسان آن نیز از آن کشور معاض پرداخت می گردد. مدارس را که عربستان سعودی تمویل می کند در آن فقه سلفی تدریس می گردد و سالانه هزار ها وهابی تولید می کند. شما میدانید که افغانستان در گذشته یک کشور درای پیروان مطلق فقه حنفی بود و در همین بیست سال گذشته در حضور امریکا هزار ها تن وهابی شدند. و اکثر وهابی ها به افراط گرایی خصوصاً داعش گرایش دارند. اینها در تاریخ معاصر افغانستان ثبت خواهد شد که در بیست سال حضور امریکا مردم در افغانستان وهابی شدند. چرا در گذشته مردم این کشور وهابی نبودند که در حضور امریکا وهابی شدند. من فکر می کنم که این کار با هماهنگی امریکا صورت گرفته تا اینکه امریکا و کشور های عربی از این طریق سربازگیری کنند و به اهداف شان نایل بیایند.

پاسخ

با برخی از نظریات شما موفق هستم. برای جلوگیری از افراط گرایی در مدارس افغانستان، حکومت باید چند پوهنتون شرعیات بسازد و این پوهنتون ها باید در چهار الی پنج شهر بزرگ افغانستان وجود داشته باشد و کسانیکه میخواهند تعلیمات دینی را بیاموزند باید در این پوهنتون ها درس بخوانند و پس از فراغت از این پوهنتون ها آنها به حیث ملا امام مساجد تعیین گردد. و حکومت دیگر اجاز ندهد که جوانا در پاکستان و ایران بخاطر کسب تعلیمات دینی به این کشور ها بروند. حکومت باید مهلت تعیین کنند که بعد از این کسانیکه از مدارس پاکستان و ایران اسناد می گیرند دیگر قابل اعتبار نیست و حکومت آنها را استخدام نمی کند. و همچنان تمام مدارس که غیر قانونی فعالیت می کنند و در دولت ثبت نیست باید مسدود نماید و جلو وهابیزم را بگیرد. وهابی ها برای افغانستان بسیار خطرناک است زیرا آنها با شعیه ها دشمنی دارند و شما میدانید که در افغانستان پیروان مذهب شعیه از قرنها در این کشور با پیروان مذهب سنی مثل برادر زنده گی کرده اند. افغانستان یک کشور صد در صد مسلمان است و دو مذهب یعنی سنی و شعیه در وجود دارد. مردم به جز از این دو مذهب اسلامی، ادیان و مذاهب دیگر را نمی پذیرند.

پاسخ