اقتصاد

پروژه خط آهن هرات آماده است تا افغانستان را به بازارهای جهانی وصل کند

گزارش از عمر

حکومت افغانستان کار ساختمانی این خط آهن ۸۴ کیلومتری را به تاریخ ۲۰ قوس آغاز کرد که منطقه روزنک در ولسوالی غوریان را به پارک صنعتی در ولسوالی گذره ولایت هرات متصل می کند. [عمر]

هرات -- مقامات گفتند، با وجود حملات طالبان بر زیربناها و بحران اقتصادی ناشی از همه گیر کووید-۱۹، حکومت افغانستان کار بالای این پروژه تاریخی خط آهن را آغاز کرده است.

این خط آهن ۸۴ کیلومتر طول خواهد داشت و از منطقه روزنک ولسوالی غوریان تا پارک صنعتی در ولسوالی گذره ولایت هرات امتداد خواهد یافت.

۹۵ کیلومتر خط آهن از قبل منطقه روزنک را به خواف ایران متصل می کند. به گفته مقامات، شبکه خواف-هرات بعداً به شبکه های خط آهن آسیای میانه و چین متصل خواهد شد.

مقامات گفتند، این خط آهن پس از تکمیل شدن کمک خواهد کرد تا سالانه شش میلیون تون اجناس و یک میلیون مسافر را انتقال کند و برای افغانستان دروازه ای را به بازارهای اروپایی فراهم خواهد کرد.

کار ساختمانی این خط آهن ۸۴ کیلومتری به تاریخ ۲۰ قوس آغاز شد که منطقه روزنک در ولسوالی غوریان را به پارک صنعتی در ولسوالی گذره ولایت هرات وصل می کند. [عمر]

کار ساختمانی این خط آهن ۸۴ کیلومتری به تاریخ ۲۰ قوس آغاز شد که منطقه روزنک در ولسوالی غوریان را به پارک صنعتی در ولسوالی گذره ولایت هرات وصل می کند. [عمر]

یک مرد به تاریخ ۲۰ قوس در ولسوالی غوریان ولایت هرات، در مقابل اولین قطار باربری عکس می گیرد که در قسمت خط آهن خواف-هرات فعالیت می کند. مسؤلین در آن روز این خط آهن را افتتاح کردند. این قطار از ایران رسید. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک مرد به تاریخ ۲۰ قوس در ولسوالی غوریان ولایت هرات، در مقابل اولین قطار باربری عکس می گیرد که در قسمت خط آهن خواف-هرات فعالیت می کند. مسؤلین در آن روز این خط آهن را افتتاح کردند. این قطار از ایران رسید. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

رئیس جمهور اشرف غنی که به تاریخ ۲۰ قوس از طریق تماس ویدیویی در مراسم افتتاحیه این پروژه سخنرانی می کرد، از این اقدام به عنوان «یک گام مهم برای احیای اقتصادی و انکشاف» استقبال نمود.

وی گفت، اعمار این خط آهن یک پیشرفت تاریخی است که افغانستان را به بازارهای جهانی وصل خواهد کرد.

اعمار خط آهن باقی مانده در دو مرحله انجام خواهد شد. مرحله اول با طول مجموعی ۴۳ کیلومتر آغاز شده و در ظرف ۹ ماه با هزینه ۴.۳ میلیارد افغانی (۵۵ میلیون دالر) تطبیق خواهد شد، که توسط حکومت تأمین می شود.

کار مرحله دوم در ماه حمل سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

غنی گفت، بانک انکشاف آسیایی با توجه به ظرفیت بزرگ سرمایه گذاری آن بین سال های ۱۳۹۶ و ۱۴۲۹ در مورد خط های آهن در کشورهای سازمان همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی که افغانستان در آن شامل است، یک تحلیل معتبری را انجام داده است.

وی گفت، بر اساس این مطالعه، افغانستان به اعمار ۲۴۴۰ کیلومتر خط آهن ضرورت دارد و برآورد اولیه برای اعمار ۱۲۹۵ کیلومتر خط آهن بیش از ۱۷۲ میلیارد افغانی (۲.۲ میلیارد دالر) است.

غنی گفت، «خوشبختانه ما علاوه بر خط های آهن در سایر نقاط افغانستان به شمول خط آهن حیرتان-مزارشریف که تکمیل شده و خط آهن آقینه-اندخوی که در حال اتمام است، اعمار خط آهن در هرات را مشاهده می کنیم. خط های آهن در نقاط دیگر کشور نیز ساخته خواهند شد.»

ازبیکستان خط آهن حیرتان-مزارشریف را ساخت، در حالیکه ترکمنستان خط آهن آقینه-اندخوی را می سازد.

وی در اشاره به پروژه اتصال و تجارت آسیای میانه و آسیای جنوبی، خط لوله انتقال گاز طبیعی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هندوستان و پروژه برق ترکمنستان، افغانستان و پاکستان (تی ای پی) گفت، «کشور ما به یکی از مراکز تولید انرژی و صادرات انرژی پایدار مبدل خواهد شد و در همین حال کاسا-۱۰۰۰، تاپی و تاپ از جمله بزرگترین پروژه های اقتصادی منطقه‌ای هستند».

کاسا-۱۰۰۰ یک پروژه ۱.۲ میلیارد دالری در حال اعمار است که زمینه صادرات برق آبی اضافی از قرغیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان را فراهم می سازد.

انتظار می رود که پروژه تحت کار خط لوله تاپی که به نام خط لوله ترانس-افغانستان نیز معروف است، با کاهش کمبود انرژی در جنوب آسیا کمک کند و برای کشورهایی که از آن عبور می کند، درآمد کسب کند.

به گفته مقامات، پروژه ترکمنستان، افغانستان و پاکستان (تی ای پی) پس از تکمیل شدن ۵۰۰ کیلووات برق را از ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان انتقال خواهد کرد و در کنار خط لوله تاپی راه اندازی خواهد شد.

غنی گفت، «ما تصور می كنیم كه افغانستان می تواند موقعیت مركزی خود را در امتداد راه ابریشم دوباره به دست آورد و در گسترش تجارت، سرمایه گذاری و روابط اقتصادی در بین حکومت ها اعتبار زیادی را کسب کند.»

تعهد به انکشاف

حکومت افغانستان تعهد کرده است تا پروژه های انکشاف اقتصادی، حمل و نقل و زیربنایی برای بهبود معیشت و فعالیت های تجارتی اتباع خود را در اولویت قرار دهد.

محمد یما شمس رئیس عمومی اداره خط آهن افغانستان به تاریخ ۲۰ قوس هنگام افتتاح پروژه خط آهن در ولسوالی غوریان به خبرنگاران گفت، مقامات مصمم اند تا پروژه های خط آهن را در زمان مشخص شده انجام دهند.

وی گفت، «وصل کردن پارک صنعتی ولایت هرات با بازارهای جهانی برای واردات و صادرات امکانات زیادی را ایجاد خواهد کرد. حمل و نقل اجناس تجارتی از طریق خط آهن نسبت به راه های زمینی بسیار آرزانتر است و زمان کمتری را در بر می گیرد تا به منزل برسد.»

وی گفت، «پروژه بعدی كه اداره خط آهن افغانستان پلان دارد در ولایت هرات تطبیق كند، وصل کردن تورغوندی در ولسوالی رباط به شهرک صنعتی است. این خط آهن همچنان به خط آهن در مزارشریف وصل خواهد شد که حوزه غربی را به بازارهای کشورهای آسیای میانه وصل خواهد کرد.»

سید وحید قتالی والی هرات به تاریخ ۲۰ قوس گفت، اگرچه حکومت افغانستان با چالش های اقتصادی و جنگی روبرو است که توسط جنگجویی تحمیل شده است، این حکومت به تطبیق پروژه های برجسته زیربنا های ملی متعهد است.

وی گفت، «با وجود کسر بودجه در حکومت افغانستان ما بودجه هنگفتی را برای خط آهن در ولایت هرات اختصاص داده ایم.»

قتالی گفت، این پروژه زیربنایی اراده های حکومت افغانستان برای بازسازی، انکشاف و رونق افغانستان را نشان می دهند.

وی گفت، «افغانستان از جنگ، مشکلات جدی و هرج و مرج می گذرد، اما ما نمی توانیم صبر کنیم و کار خود را متوقف کنیم تا این مشکلات حل شود. اگرچه جنگ با وجود تلاش های صلح ادامه دارد، ما به کار بازسازی ادامه می دهیم.»

انکشاف برای صلح

باشندگان ولایت هرات می گویند که آنها امیدوار اند تا این پروژه خط آهن به آینده صلح آمیز و مرفه منتهی شود.

آنها می گویند، اگر جنگ متوقف شود و طالبان صلح کنند، منابعی که اکنون برای جنگ مصرف می شوند در پروژه های انکشافی و زیربنایی مصرف خواهند شد که به افغانستان کمک خواهد کرد تا رونق کند و خودکفاء شود.

فرید احمد نظری یکی از باشندگان شهر هرات گفت، «خط های آهن و شاهراه های قیرشده ستون فقرات اقتصاد هر کشور اند.»

وی گفت، «افغانستان یک کشور احاطه شده در خشکی است که برای انتقال اجناس به خط آهن بسیار نیاز دارد. خط آهن به افغانستان کمک خواهد کرد تا از طریق کشورهای همسایه با آب های بین المللی وصل شود.»

نعمت الله واحدی یک باشنده شهر هرات گفت، «من از طالبان می خواهم که از حمله بر پروژه های خط آهن خودداری کنند و اجازه دهند که این پروژه های ملی و مهم تطبیق شوند.»

وی گفت، افتتاح پروژه های زیربنایی که انکشاف افغانستان را تضمین می کند امید تازه ای را برای آینده بهتر می دهد.

وحیدی گفت، اگر جنگ نباشد، پروژه های انکشافی زیادی آغاز خواهند شد که برای بیکاران و جوانان تحصیل کرده افغان هزاران فرصت کاری را ایجاد خواهند کرد -- و جوانانی که به دنبال کار اند، دیگر نیازی نخواهند داشت که با سفرکردن به کشورهای همسایه، خود را در معرض خطر قرار دهند.

یونس قاضی زاده رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات گفت، این خط آهن به سکتور خصوصی برای صادرات و واردات امکانات مفیدی را فراهم خواهد کرد.

وی گفت، «خط آهن به کاهش هزینه های حمل و نقل اجناس تجارتی کمک خواهد کرد... به مشتریان اجازه می دهد تا آنچه را که ضرورت دارند به قیمت های پائین تر خریداری کنند. پروژه های زیربنایی مانند خط آهن مستقیماً به افغان های عادی منفعت می رساند.»

قاضی زاده گفت، «ما می توانیم احجام بزرگی از تولیدات داخلی خود را از طریق شبکه های خط آهن با هزینه بسیار کمتر به بازارهای جهانی انتقال دهیم.»

وی گفت، «شروع کار در پروژه خط آهن در ولسوالی غوریان و گسترش خط آهن به پارک صنعتی هرات بسیار مهم اند. من امیدوارم که کار بالای این پروژه خط آهن در اسرع وقت به پایان برسد.»

حمیدالله خادم رئیس اتاق معادن و صنایع هرات گفت، شهرک صنعتی هرات تولیدات زیادی دارد که صادر شوند و وقتی این خط آهن تکمیل و فعال شود، این تولیدات به بازارهای بین المللی خواهند رسید و اقتصاد افغانستان رونق خواهد یافت.

وی گفت، «تعدادی از کارخانه ها در شهرک صنعتی هرات برای کشورهای مختلف تولیدات را می سازند. این کارخانه ها الیاف، پنبه، انواع ظروف سفالی که اکثراً به کانادا صادر می شوند، سرب، تولیدات زراعتی و سنگ مرمر تولید می کنند.»

خادم گفت، میوه های تازه و خشک بخش عمده ای از صادرات افغانستان را تشکیل می دهند که از طریق خط آهن می توانند در مدت بسیار کمتری به بازارهای جهانی برسند و دیگر در گذرگاه های مرزی در لاری ها پوسیده نخواهند شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خط های آهن باید صرف در مرز های افغانستان با کشور های مسایه ساخته نشود. باید همه ولایات کشور با یک دیگر از طریق خط های آهن وصل گردد و تمام مواد اولیه، مواد خوراکی، البسه و سایر وسایل ضروری زنده گی از طریق قطار ها انتقال یابد. این کار در تمام کشور های دنیا معمول است. اما در افغانستان تمام محموله های مواد ضروری از طریق موتر های بزرگ انتقال داده می شود و باعث می شود که سرک های ما زود تر از تخریب می گردد زیرا سرک ها در مقابل وزن بیشتر مقاومت کرده نمیتواند. و زماینکه مواد اولیه زنده گی در موتر ها منتقل شود، به خاطر کرایه بلند، مالیات دولت و طالبان قیمت تمام می شود و مردم بیچاره افغانستان تاوان می کنند. این ها مجبور است که ارزان ترین چیز را به بهای خیلی قیمت خریداری کنند. زمانیکه مواد اولیه در قطار ها منتقل شود، برای بازرگانان ارزان تمام می شود و آنها مواد را در بازار ارزان به فروش می رسانند و مردم عوام هم اجناس را به قیمت ارزان دریافت می کنند.

پاسخ

موضوع گزارش زیبا است و یک خبر خوشی است. خدا کند که تمام مراکز ولایات افغانستان توسط قطار با یکدیگر و بازارهای بین المللی وصل شود.

پاسخ