پناهندگان

پرتگال از نوازندگان مهاجر افغان و خانواده هایشان پذیرایی کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

پرتگال به تاریخ ۲۲ قوس از ۲۷۳ نفر مهاجرین افغان به شمول محصلین و استادان بلندترین انستیتوت موسیقی افغانستان که پس از سقوط حکومت قبلی در ماه اسد از کشور فرار کرده بودند، پذیرایی کرد. [جیرومی پین/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

لیزبون پرتگال -- پرتگال به روز دوشنبه (۲۲ قوس) از ۲۷۳ نفر مهاجرین افغان به شمول محصلین و استادان از بلندترین انستیتوت موسیقی افغانستان پذیرایی کرد که پس از سقوط حکومت قبلی در ماه اسد از کشور فرار کرده بودند.

این نوازندگان قبل از آنکه در پرتگال مستقر شوند، در ماه میزان از کابل به قطر فرار کرده بودند.

احمد ناصر سرمست رئیس و مؤسس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان (ای ان آی ام) گفت، اکنون که آنها مصؤن هستند و در لیزبون مستقر شده اند، بازگشایی این انستیتوت یک هدف کلیدی است.

وی گفت، «تعهد ما این است که این انستیتوت را بازگشایی کنیم. ما یک مأموریت داریم که موسیقی افغانستان ادامه یابد.»

محمد قمبر نوشاد رهبر ارکستر ملی افغانستان به تاریخ ۲۶ میزان نوازندگان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان (ای ان آی ام) را که گروه اناثیه زهره نیز در آن شامل است، در جریان یک کنسرت در دوحه پایتخت قطر رهبری می‌ کند. [ای اف پی]

محمد قمبر نوشاد رهبر ارکستر ملی افغانستان به تاریخ ۲۶ میزان نوازندگان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان (ای ان آی ام) را که گروه اناثیه زهره نیز در آن شامل است، در جریان یک کنسرت در دوحه پایتخت قطر رهبری می‌ کند. [ای اف پی]

شگوفه صافی یک محصل موسیقی هنگام رسیدن به یک میدان هوایی نظامی در لیزبون پایتخت پرتگال گفت، «تشکر از جامعه بین المللی. همه شما زندگی های ما را نجات دادید.»

مرتضی محمدی یک نوازنده انستیتوت ملی موسیقی افغانستان گفت، «من بسیار خوشحالم چون می بینم که دوستانم لبخند می زنند. ما می‌ توانیم به نواختن موسیقی ادامه دهیم. این مرا بسیار خوش می سازد.»

آنتونیو کوستا نخست وزیر پرتگال از این خبر در توییتر استقبال کرد و گفت، «محصلین، زنان جوان، مردان جوان و اقارب آنها این فرصت را خواهند داشت که در پرتگال زندگی کرده و به درس های خود ادامه دهند.»

همکاری پرتگال و قطر

بر اساس ارقام دولتی، پرتگال تاکنون ۷۶۴ نفر مهاجرین عمدتاً جوان افغان را پذیرفته است.

این کشور همچنان در ماه میزان از ده ها نفر بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان افغانستان و خانواده های آنها پذیرایی کرد.

قطر که در انتقال هوایی تاریخی بیشتر از ۱۲۳۰۰۰ نفر افغان ها و اتباع خارجی از کابل نقش رهبری داشت، پس از خروج نیروهای امریکایی به عنوان یک میانجیگر کلیدی در افغانستان ظاهر شده است.

سرمست به تاریخ ۱۳ میزان در یک مصاحبه از میلبورن آسترالیا به ای اف پی گفت، ۱۰۱ عضو انستیتوت ملی موسیقی افغانستان به تاریخ ۱۱ میزان از ترس سرکوب موسیقی توسط رهبران جدید کشورشان، در دوحه فرود آمدند.

وی گفت، این نوازندگان با کمک سفارت قطر در افغانستان در گروه های کوچک به میدان هوایی کابل منتقل شدند. اما مؤفقیت این عملیات تا آخرین لحظه در شک بود.

وی گفت، مقامات میدان هوایی در مورد ویزه ها و پاسپورت های دختران سؤال کردند، اما مقامات قطری مؤفق شدند تا عبور آنها را از طریق مذاکره ممکن سازند.

زمانیکه چند ساعت بعد پرواز نوازندگان، به شمول بسیاری از ارکستر اناثیه زهره بالاخره انجام شد، سرمست گفت که وی احساساتی شده بود.

وی گفت، «این یک لحظه بسیار پر اشک بود. بی انتها گریه می کردم. خانواده ام با من گریه می کردند. آن لحظه خوشحالترین لحظه در تمام زندگی من بود.»

زهره یک گروه متشکل از ۳۵ نوازنده جوان با سن های ۱۳ الی ۲۰ ساله که بعضی از آنها یتیم و یا از خانواده‌ های فقیر هستند، با اجرای خود در مجمع اقتصادی جهان در شهر داووس سویتزرلند، در سال ۱۳۹۶ به صحنه جهانی راه یافت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500