اقتصاد

پروژه دبلیو اف پی 'کشت کردن در بدل پول نقد' صدها نفر را در فاریاب استخدام کرده است

گزارش از محمد قاسم

در این تصویر که به تاریخ ۴ دلو گرفته شده است، تعدادی از باشندگان قریه کوهی خانه در ولایت فاریاب دیده می شوند که در پروژه «کار در بدل پول نقد» که توسط دبلیو اف پی تمویل می شود، اشتراک می کنند. [ریاست زراعت و مالداری فاریاب]

در این تصویر که به تاریخ ۴ دلو گرفته شده است، تعدادی از باشندگان قریه کوهی خانه در ولایت فاریاب دیده می شوند که در پروژه «کار در بدل پول نقد» که توسط دبلیو اف پی تمویل می شود، اشتراک می کنند. [ریاست زراعت و مالداری فاریاب]

فاریاب -- برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) پروژه «کشت کردن در بدل پول نقد» را راه اندازی کرده است تا ۸۰۰ نفر را برای احیاء کردن مزارع پسته در ولایت فاریاب استخدام کند.

به گفته عزت الله نورانی رئیس اداره زراعت و مالداری فاریاب، این پروژه شش ماهه از تاریخ ۱ دلو آغاز شده و در شش موقعیت در سراسر این ولایت ۱۰۰۰ هکتار (۵۰۰۰ جریب) زمین را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی گفت، این پروژه حدود ۱۰۰۰ هکتار (۵۰۰۰ جریب) از «جنگل های پسته» را که تحت تأثیر حوادث طبیعی یا جنگل زدایی غیرقانونی قرار گرفته اند، احیاء خواهد کرد.

وی افزود، دبلیو اف پی این پروژه را با بودجه مجموعی حدود ۳۴ میلیون افغانی (۳۳۷۰۰۰ دالر) تمویل می کند.

وی به سلام تایمز گفت، «این پروژه در قریه های کوهی خانه، اونچه آلات، جمشیدی، تورپختو، تالشی گورزار و نوآباد در حومه شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب تطبیق می شود.»

وی افزود، «افرادی که تحت این پروژه استخدام شده اند، از قبل شناسایی شده بودند و روزانه ۳۲۰ افغانی (۳.۱۸ دالر) به آنها پرداخت خواهد شد و انتظار می رود که ماهانه ۲۲ روز کار کنند.»

نورانی گفت که ریاست های ولایتی زراعت، آمادگی در برابر حوادث طبیعی، اقتصاد، مهاجرین و انکشاف دهات به طور مشترک بر این پروژه نظارت می کنند تا از تطبیق مؤثر آن اطمینان حاصل گردد.

وی گفت، «اقلیم فاریاب برای زراعت مناسب است. ما احیای جنگل‌ های پسته را در اولویت قرار دادیم زیرا اکثریت این مزارع بر اثر حوادث طبیعی آسیب دیده ‌اند. ما قصد داریم که در آینده جنگل‌ های پسته را گسترش دهیم.»

به گفته نورانی، این پروژه شامل دو فاز می شود.

در فاز اول کندنکاری، پاک کاری و کاشتن بذر پسته شامل می شوند. در فاز دوم اعمار کردن ۵۰۰ متر دیوار استنادی برای محافظت از زمین های زراعتی دهاقین در برابر سیلاب های احتمالی در حومه میمنه شامل می شود.

نورانی گفت، «سیلاب ها هر سال زمین های زراعتی ما را از بین می برند. من امیدوار هستم که با اعمار کردن این دیوارهای گبیونی در حاشیه های دریا، از زمین های دهاقین و ۱۴۵۰ باب خانه های رهایشی ما در برابر سیلاب های احتمالی محافظت شود.»

درآمد حیاتی

کارگران از راه اندازی این پروژه استقبال کرده و گفته اند که این پروژه با رفع شدن مشکلات اقتصادی آنها کمک خواهد کرد.

محمدرضا ۴۴ ساله یک باشنده شهر میمنه به سلام تایمز گفت، پس از آنکه وی در چند ماه گذشته نتوانسته بود کاری را پیدا کند، اکنون با یک قرارداد شش ماهه به کار گماشته شده است.

وی گفت، «من کارگر هستم و در چهار ماه گذشته کار نکرده ام. من در دوران حکومت قبلی درآمد ثابتی نداشتم اما میزان بیکاری به این اندازه نبود که اکنون می بینم.»

وی افزود، «فرزندانم شب ها با شکم های خالی می خوابیدند و هیچکس با ما کمک نمی کرد. اکنون که من کار دارم، خداوند متعال (ج) را سپاسگزارم که دعای من را شنید و به من نعمت یک وظیفه را اعطاء فرمود.»

رضا گفت، «من روزانه ۳۲۰ افغانی درآمد دارم و می توانم برای سیرکردن فرزندانم غذای کافی بیاورم. با این کار نه تنها کشورم را بازسازی می کنم، بلکه خانواده ام را نیز از لحاظ اقتصادی حمایت می کنم.»

رفیع الله توغان ۳۶ ساله یکی دیگر از کارگرانی که تحت این پروژه در ولسوالی شیرین تگاب استخدام شده است گفت، «ما در قریه کوهی خانه بیل می زنیم و برای کاشتن بذر پسته مزرعه ای را آماده می سازیم.»

رفیع الله گفت، «پس از آنکه زمین آماده شود، مسؤلین زراعت می آیند و بذرها را می کارند.»

وی گفت، «بیل زدن یک فرصتی است تا کشورم را بازسازی کنم. اگر امنیت وجود داشته باشد، ما می توانیم مؤثرتر کار کنیم و آینده خوبی را برای همه خود بسازیم، اما اگر وضعیت بد باشد، هیچ کس احساس مصؤنیت نخواهد کرد.»

توغان گفت، «با هر قدمی که مردم برای ساختن کشور ما بر می دارند، آنها بیشتر احساس خوشی می کنند.»

انکشاف زراعت

باشندگان فاریاب همچنان از پروژه های زراعتی برای رسیدگی به چالش های محیط زیستی و تأثیرات تغیرات اقلیمی ستایش کرده اند.

رحمت الله احمدی یک محصل فاکولته زراعت پوهنتون فاریاب به سلام تایمز گفت، «جنگل ها در کاهش تأثیرات منفی تغیرات اقلیمی به شمول کاهش سردی زمستان و گرمی تابستان نقش مؤثری را بازی می کنند.»

وی گفت، «اگر این جنگل ها رشد کنند نه تنها وضعیت اقتصادی مردم و حکومت را بهبود خواهند بخشید، بلکه هوا را نیز پاک و خوشایند خواهند ساخت.»

وی افزود، «جنگل ها در جلوگیری از تخریب شدن خاک حاصلخیز محلی بر اثر بادها و باران شدید بسیار مؤثر هستند.»

احمدی گفت، «جنگلداری نه تنها میوه های خوراکی را تولید می کنند، بلکه برای ساختن خانه ها و مواد سازگار با محیط زیست برای گرم نگهداشتن خانه ها، چوب را نیز تولید می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500