دین

استخراج معدن مس توسط چینایی ها شهر باستانی را در نزدیکی کابل با تهدید رو برو می کند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

اینجا در عکسی که به تاریخ ۲۷جوزا گرفته شده است، یک کمپ کنسرسیوم چینایی در مس عینک دیده می شود. پروژۀ معدن مس، یک شهر باستانی را که در قله های بزرگ تراشیده شده است تهدید می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

اینجا در عکسی که به تاریخ ۲۷جوزا گرفته شده است، یک کمپ کنسرسیوم چینایی در مس عینک دیده می شود. پروژۀ معدن مس، یک شهر باستانی را که در قله های بزرگ تراشیده شده است تهدید می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

مس عینک -- شهر باستانی دوران بودایی که در قله های بزرگ نزدیک کابل تراشیده شده است در خطر از بین رفتن دایمی قرار داشته و کانسرسیوم چینایی با استخراج یکی از بزرگترین معادن مس جهان در حال فرو بردن آن است.

به نظر می رسد که معدن مس عینک که در ساحۀ الحاق فرهنگ های یونانی و هندی قرار دارد از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قدامت داشته باشد و زمانی یک شهر بزرگ بود که به هدف استخراج و تجارت مس عینک بنا شده بود.

در این جا باستان شناسان صدها مجسمه، نقاشی های دیواری، سرامیک، سکه ها و نسخه های خطی را در کنار عبادتگاه های بودایان، معبدها، قلعه ها و ساختمان های اداری کشف نموده اند.

باستین واروتسیکوس یک باستان شناسی شرکت فرانسوی آیکونیم که برای دیجتل سازی این شهر آثار آن تلاش می کند به ای اف پی گفت، مس عینک «یکی از زیباترین مکان های باستانی» در جهان است.

اینجا درعکس که به تاریخ ۲۷ ثور گرفته شده است، قسمتی از ساحۀ باستانی در مس عینک دیده می شود. این شهر باستانی دوران بودایی که در قله های بزرگ نزدیک کابل تراشیده شده است در خطر از بین رفتن دایمی قرار داشته و کانسرسیوم چینایی با استخراج یکی از بزرگترین معادن مس جهان در حال فرو بردن آن است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

اینجا درعکس که به تاریخ ۲۷ ثور گرفته شده است، قسمتی از ساحۀ باستانی در مس عینک دیده می شود. این شهر باستانی دوران بودایی که در قله های بزرگ نزدیک کابل تراشیده شده است در خطر از بین رفتن دایمی قرار داشته و کانسرسیوم چینایی با استخراج یکی از بزرگترین معادن مس جهان در حال فرو بردن آن است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک پروژۀ چینایی استخراج مس، تهدید مستقیمی را برای این شهر باستانی بودایی که در قله های بزرگ نزدیک کابل تراشیده شده است ایجاد کرده است. در این عکس که به تاریخ ۲۷ ماه جوزا گرفته شده است ساحۀ باستانی مس عینک دیده می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک پروژۀ چینایی استخراج مس، تهدید مستقیمی را برای این شهر باستانی بودایی که در قله های بزرگ نزدیک کابل تراشیده شده است ایجاد کرده است. در این عکس که به تاریخ ۲۷ ماه جوزا گرفته شده است ساحۀ باستانی مس عینک دیده می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این عکس که به تاریخ ۲۷ ماه جوزا گرفته شده است، بخشی از یک مجسمۀ بودایی که در ساحۀ باستانی در مس عینک ولایت لوگر کشف گردیده بود دیده می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این عکس که به تاریخ ۲۷ ماه جوزا گرفته شده است، بخشی از یک مجسمۀ بودایی که در ساحۀ باستانی در مس عینک ولایت لوگر کشف گردیده بود دیده می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

آثار کشف شده عمدتا مربوط به قرن دوم تا نهم بعد از میلاد هستند، اما ظروف خاکی و سفالی نیز در این مکان کشف گردیده اند که قدمت آن به عصر برنج باز می گردد.

دفن کردن تاریخ

مس عینک از نظر بزرگی و اهمیت با شهر پمپی ایتالیا و میچو پیچوی کشور پیرو مقایسه گردیده که خرابه های آن به مساحت ۱۰۰۰ هکتار زمین بر روی یک قلۀ بزرگ قرار دارند.

چین در سال ۱۳۸۶ با توجه به نیاز شدید اش به مس، یک قرار داد ۳۰ سالۀ استخراج سنگ معدن را به ارزش ۳ میلیارد دالر امریکایی توسط شرکت بزرگ معدنی میتالورجیکال گروپ کارپوریشن که در رأس یک کنسرسیوم دولتی قرار داشت به امضا رسانید. این کانسرسیوم در حال حاضر ایم جی ای ایم نامیده می شود.

با وجود اینکه نا امنی و اختلافات موجود بین کابل و بیجینگ بر سر مسایل مالی قرار داد باعث تاخیر در این پروژه گردید، اما اکنون این پروژه یک بار دیگر در اولویت دو طرف قرار گرفته و مذاکرات در مورد چگونگی به پیش بردن آن جریان دارد.

این ترس وجود دارد که این مکان که زمانی یکی از ثروتمند ترین مراکز تجاری در جادۀ ابریشم محسوب می شد، اکنون بر اثر غفلت از بین برود.

واروتسیکوس گفت، در نیمه سال ۱۳۸۹ این پروژه «یکی از بزرگترین پروژه های باستانی در جهان» بود.

ایم جی ای ایم در ابتدا آغاز کار عملی این پروژه را مدت سه سال به تعلیق انداخت تا به باستان شناسان اجازه دهد تا ساحه ای را تحت مطالعه قرار دهند که به گونۀ مستقیم در نتیجۀ استخراج معدن در معرض خطر قرار داشت.

این دوره به صورت تصادفی طولانی شد زیرا وضعیت امنیتی مانع ساختن زیربناهای پلان شده توسط چینایی ها شد.

در نتیجهٔ آن هزاران آثار کشف گردیدند. شماری از این آثار به موزیم کابل و شماری دیگری در همان نزدیکی نگهداری می شدند. اما اکثریت آثار باقیمانده خیلی بزرگ و یا در خطر شکسته شدن هستند که امکان انتقال آن وجود نداشته و فکر می شود که در خطر از بین رفتن قرار دارند.

چینایی ها به جای استخراج از زیر زمین، کندن کاری باز معادن را می پسندند که در صورت جلو رفتن، باعث گشاده شدن کوه مس گردیده و باعث دفن شدن تمامی آثار تاریخی خواهد شد.

عواقب محیط زیستی

این پروژۀ استخراج از سوی چینایان باعث ایجاد نگرانی ها در مورد عواقب محیط زیستی آن گردیده است، زیرا استخراج مس باعث آلودگی می گردد به مقدار زیاد آب ضرورت دارد، و این در حالیست که لوگر از قبل یک منطقۀ خشک و حاره است.

اما به نظر می رسد که هدف دستیابی به پول، پروژۀ استخراج معدن را به جلو حرکت خواهد داد.

معدن مس عینک سالانه ظرفیت تولید مس به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دالر امریکایی را که حدود ۶۰٪ از مجموع بودجۀ حکومت افغان را تشکیل می دهد دارد، همچنان پلانهایی روی دست است تا به روند استخراج سرعت ببخشند.

نظر به گزارش ها ۸۰٪ مذاکرات در مورد این قرار داد که شامل ساختن یک نیروگاه برق برای تامین برق معدن و کابل و ساختن یک خط راه آهن به پاکستان می شود پایان یافته است و تنها نقاط تخنیکی باقی مانده اند که باید حل و فصل شوند.

در حال حاضر، تاخیر در تطبیق این پروژه یک راه نجات را در مقابل باستان شان باز کرده است.

با توجه به اینکه در این ساحه کاری جریان ندارد، واروتسیکوس امیدوار است که بتواند قبل از آغاز عملیات استخراج معدن، کار حفاری باستانی دوباره آغاز گردد.

وی گفت، اما حتی اجرای این کار هم به همکاری و بودجۀ بین المللی وابسته است.

احتیاط لازم است

افغانستان بر روی منابع عظیم معدنی مس، آهن، المونیم، لیتیم و فلزات کم یافت خاکی قرار دارد که ارزش آن به گونۀ تخمینی بیشتر از یک تریلیون دالر امریکایی می شود.

عبدالغفور نورزی یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات در ماه قوس گذشته گفت، چین از سال ها بدینسو به معادن کم یافت افغانستان چشم دوخته است و با توجه به نفع بزرگ حاصله از آن، منتظر فرصت مناسب است تا به آنها دست یابد.

یک تجار چینایی در ماه عقرب گذشته در سفر خود به ولایت هرات علاقۀ خود را در سرمایه گذاری در بخش بسته بندی و فروش زعفران افغانستان ابراز کرد.

به گزارش گلوبل تایمز کمی بعد از آن تعدادی از سرمایه گذاران چینایی برای بررسی سرمایه گذاری در ذخایر لیتیم این کشور وارد افغانستان شدند.

تلاش‌های شرکت‌های چینی برای سرمایه ‌گذاری در بخش معادن افغانستان از ماه اسد گذشته تاکنون، سوال ‌هایی را در بین افغان‌ها ایجاد کرده است.

سید کبیر حسینی یک اقتصاد دان از شهر هرات نیز در ماه قوس گذشته گفت، جهت جلوگیری از غارت شدن منابع طبیعی افغانستان ضرور است تا در هنگام عقد قرار داد با شرکت های معدنی چینایی احتیاط صورت گیرد.

وی گفت، «شرکت های چینایی تا زمانی در افغانستان سرمایه گذاری نخواهند کرد که فایدۀ بزرگی را از آن نه بینند. قرار دادها با این شرکت باید به گونۀ تنظیم شود که از هرگونه ضرر افغانستان جلوگیری صورت گیرد.»

حسینی با افزودن اینکه معادن فلزات خاکی کم یافت و فلزات گرانبها نه باید به قیمت ارزان در اختیار شرکت های چینایی قرار گیرند خاطر نشان ساخت که تمرکز منحصر به فرد چین بر این معادن نشان دهندۀ نیات شوم این کشور است.‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با کاهش کمک های جامعه جهانی برای افغانستان شاید بهترین راه برای نجات اقتصاد کشور رونق صادرات از طریق دیگر بخش‌ها به ویژه فروش مواد معدنی باشد، البته این مواد اگر پروسس شوند ارزش افزوده چند برابری خواهند داشت. پروسس مواد معدنی ، در زنجیره ارزش صنایع معدنی زمینه ساز ارزش افزوده بالایی است که می‌تواند در بحران بد اقتصادی برای افغانستان مفید باشد. سنگ‌های معدنی پس از پروسس از ارزش بالایی برخوردار می‌شوند و این امری است که باید به آن نگاه ویژه ای شود. افغانستان کشوری فقیر است که معادن زیادی را در خود جای داده اما نبود زیرساخت‌های لازم باعث شده تا بحث پروسس معادن جایگاه مناسبی کسب نکرده باشد. البته تحریم و برخی سنگ اندازی ها نیز موجب شده تا سرمایه گذاران با مشکل مواجه شوند. خام فروشی ما را از توسعه باز می‌دارد در بخش صادرات محصولات معدنی باید سعی کنیم این محصولات به شکل خام صادر نشوند. زمانی که مواد معدنی به صورت خام صادر می‌شوند، فرصت‌های شغلی کاهش پیدا می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود ارزش افزوده این مواد برای ما کاهش یافته و به سهولت در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد امروزه بسیاری از کشورهایی که مواد پروسس شده معدنی را صادر می‌کنند، خود نخستین وارد کننده مواد معدنی هستند و ما که سرمایه‌های معدنی بزرگی را در افغانستان در اختیار داریم نباید این فرصت را از دست بدهیم. خام فروشی ما را از مسیر توسعه باز می‌دارد، بسیاری از کشورهای توسعه یافته موفق شدند با ایجاد ارزش افزوده از همین مواد خام مشکلات اقتصادی خود را حل کرده و در مسیر توسعه گام بردارند و اکنون شاهد قدرت اقتصادی آنها در دنیا هستیم. ما ظرفیت توسعه در بخش پروسس را داریم. خام فروشی یک بازار موقت است و باید تلاش کنیم با تدوین برنا

پاسخ

اکنون افغانستان صاحب مناسبی ندارد و کشورهای منطقه کوشش می کنند به حد توان خود از داشته های افغانستان را بدزدند. اخبار دزدی های مخفی و معلوم پاکستان نیز اخیرا افزایش یافته است. قاچاق زغال سنگ، سنگ های قیمتی و حتی سلاح های اردوی سابق افغانستان بخش بزرگی از آن است. در حالی که پاکستان محصولات زراعتی افغانستان را تحریم کرده و به آنها اجازه چنین دخول را نخواهد داد، در عوض غارت معادن افغانستان را در اولویت قرار داده است. اکنون معلوم شده است که نخست وزیر پاکستان گفته است که پاکستان باید به جای زغال سنگ بی کیفیت آفریقای جنوبی، زغال سنگ بهتر و باکیفیت را از افغانستان وارد کند و در مقابل به جای دالر، روپیه پاکستانی را به افغان ها بپردازد. پاکستان به عنوان فرزند نامشروع چین می خواهد افغانستان را غارت کند و جهان نیز نمی خواهد پاکستان را متوقف کند.

پاسخ

در همین باره یک نهاد بین المللی به نام گلوبل ویتنیس یک گزارش داد که در آن از فساد و مشکلات موجود دراین این قرار داد انتقاد شده است. در حالیکه این قرار داد تا اکنون با مردم شریک ساخته نه شده است، این نهاد از پیامدهاى منازعه، فساد ادارى، تخطى حقوق بشری و آلودگى محیط زیست در قرارداد استخراج معدن مس عینک ولایت لوگر هشدار داده و تاخیر در نشر قرارداد این معدن را مانع اساسى در تضمین حاکمیت درست بر پروژه خوانده است. جومان کوبا یک عضو گلوبل ویتنیس گفت: بزرگ‌ترین قرارداد استخراج معدن افغانستان، مى‌تواند پیامدهاى چون منازعه، فسادادارى، تخطى حقوق بشر، آلودگى محیط زیست و از بین‌بردن میراث تاریخى افغانستان را در پی داشته است. جومان کوبا گفت که گزارش گلوبل ویتنیس، روى تعهدات مثبت اقتصادى، اجتماعى و زیرساخت‌ها و تعهدات مهم براى حمایت مردم محل و محیط زیست که از اثرات جانبى بالقوه‌ی آن در عملیات استخراج معادن به‌وجود خواهد آمد نیز تاکید مى‌ورزد.

پاسخ

استخراج معادن به هر صورت به نفع افعانها خواهد بود، اما به هرجایی که چین رفته است، معادن آن کشور را استخراج و آن کشور را قرضدار کرده است. به گونۀ مثال پاکستان و کشورهای افریقایی. پاکستان در ابتدا با چین متحد شد. چینایی ها برای سال ها در آنجا کار کردند، از یک سو اگر پاکستان را آباد ساختند از سوی دیگر این کشور را قرضدار کردند. اکنون مردم پاکستان هر روز بر حکومت شان انتقاد می کنند. بنا بر این اصل نقطه این است که اگر چین بر معادن افغانستان دسترستی پیدا می کند، باید یک پلان منظم غرض استخدام افغانها نیز در نظر گرفته شود نه اینکه کارگران عادی هم چینایی باشند. از سوی دیگر با استخراج این معدن امکان آن وجود دارد که این شهر تاریخی از بین برود و زیان دیگر آن این است که نشود که ما نیز مانند پاکستان و کشورهای افریقایی در یک دام گرفتار شده و قرضدار نه شویم. در حالیکه تمامی مردم طالبان را محکوم می کنند گلۀ اصلی ما این است که چرا دولت قبلی در جریان ۲۰ سال گذشته کادرهای مسلکی را در بخش معادن آموزش نداد؟ چرا انجنیرها را آموزش نداند؟ و چرا جهان به ما تکنالوجي استخراج معادن را انتقال نداد؟ همه اش فقط و فقط فریب است.

پاسخ

این خبرهم دارای جنبۀ بد بود و هم دارای جنبۀ خوب. این یک خبر خوب است زیرا یکی از معادن افغانستان استخراج خواهد شد و فایدۀ آن به افغانها خواهد رسید. اما خبر بد بخاطری است که چینایی ها خودشان گشنه و تشنه هستند پس به ما چه فایده خواهند داد؟ چینایی ها تا این اندازه حرامزاده هستند که در هر کشوری که کار می کنند حتی کارگران عادی را هم با خود شان می آورند. یعنی هیچ کارگری را از مردم محل استخدام نمی کنند. در جریان ۲۰ سال گذشته ایتلاف بین المللی باید حداقل ۵۰۰ افغان را در زمینۀ استخراج معادن آموزش می داد. همچنان آنها باید تکنالوژي استخراج معادن را به افغانستان انتقال می دادند. ما اگروسایل و کادر مسلکی می داشتیم حالا محتاج چینایی ها نمی بودیم.

پاسخ