اقتصاد

تلاش چینی ها برای سرقت لیتیوم افغانستان واقعیت های معاملات با بیجینگ را نشان می دهد

گزارش از حمزه

صخره های لیتیوم به تاریخ ۲ دلو در ولایت ننگرهار پس از مصادره آنها توسط مقامات به تصویر کشیده شده است. دو شهروند چینی متهم شدند که تلاش می کردند آن را از طریق پاکستان قاچاق کنند. [تصویر بردار: حمزه]

صخره های لیتیوم به تاریخ ۲ دلو در ولایت ننگرهار پس از مصادره آنها توسط مقامات به تصویر کشیده شده است. دو شهروند چینی متهم شدند که تلاش می کردند آن را از طریق پاکستان قاچاق کنند. [تصویر بردار: حمزه]

کابل -- افغان ها پس از دستگیری دو شهروند چینی و سه همکار افغان متهم به تلاش برای قاچاق حدود ۱۳۰۰۰ تون سنگ های لیتیوم دار به خارج از افغانستان، ابراز خشم کردند.

به گفته داکتر بشیر یک مقام اداره استخبارات در منطقه، مظنونان سنگ های لیتیوم را از کنر به ننگرهار منتقل کردند تا آنها را از طریق پاکستان به چین قاچاق کنند.

او به تاریخ ۱ دلو در یک کنفرانس خبری در ننگرهار گفت، «ما اطلاعاتی در مورد استخراج غیرقانونی و قاچاق سنگ های قیمتی دریافت کردیم.»

وی گفت، «برای دستگیری عاملان اصلی اجازه دادیم تا آنها به ننگرهار برسند، و زمانی که قاچاقچیان به شهر جلال آباد آمدند دو شهروند چینی و سه تبعه افغان را دستگیر کردیم.»

پایگاه عملیاتی یک کنسرسیوم چینی در مس عینک، ولایت لوگر، به تاریخ ۲۷ ثور گذشته به تصویر کشیده شده است. یک شهر باستانی بودایی که از قله های عظیم در نزدیکی کابل حکاکی شده است، برای همیشه در خطر ناپدید شدن قرار دارد و توسط کنسرسیوم چینی که از یکی از بزرگترین ذخایر مس درجهان بهره برداری می کند، بلعیده می شود. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

پایگاه عملیاتی یک کنسرسیوم چینی در مس عینک، ولایت لوگر، به تاریخ ۲۷ ثور گذشته به تصویر کشیده شده است. یک شهر باستانی بودایی که از قله های عظیم در نزدیکی کابل حکاکی شده است، برای همیشه در خطر ناپدید شدن قرار دارد و توسط کنسرسیوم چینی که از یکی از بزرگترین ذخایر مس درجهان بهره برداری می کند، بلعیده می شود. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

وی در مورد زمان دستگیری اتباع چینی توضیح بیشتری نداد.

بشیر افزود، «سه صد تون از این سنگ ها به ننگرهار آورده شده و ۱۰۰۰ تون دیگر در کنر باقی مانده است.»

محمد رسول عقاب، یک مقام ارشد وزارت معادن و پترولیم در این نشست خبری به خبرنگاران گفت، «این سنگ ها حاوی ۳۰٪ لیتیوم هستند.»

او گفت، «این سنگ های بسیار کمیاب هستند... که به طور مخفیانه در ولایات کنر و نورستان استخراج می شوند.»

رشوه و فساد

تحلیلگران می گویند، چین منابع طبیعی افغانستان را از طریق راه های غیرقانونی، رشوه دهی و قاچاق استخراج می کند.

سید مهدی منادی، تحلیلگر امور بین الملل مستقر در فرانسه و دیپلمات سابق افغان در بیجینگ گفت، «چین کشوری در حال رشد است که نیاز مبرمی به مواد خام و منابع طبیعی دارد.»

او گفت، «هر کشوری که دارای منابع طبیعی باشد، یک هدف اولویت دار برای چین است. بنابراین، برخی از کشورهای آفریقایی و افغانستان برای چین و شرکت های تجارتی آن بسیار جذاب هستند.»

منادی گفت، چین در بیشتر موارد منابع طبیعی سایر کشورها را از راه های غیرقانونی به دست می آورد.

او گفت، «بیشتر شرکت های چینی بودجه خارجی برای پرداخت رشوه و برنده شدن غیرقانونی پروژه ها و قراردادها دارند. آنها سعی می کنند با پرداخت رشوه به منابع طبیعی، سنگ های قیمتی و قراردادهای انرژی دست یابند و اگر نتیجه ندهد، به قاچاق روی می آورند.»

منادی گفت، «قاچاق منابع طبیعی افغانستان توسط چینی ها عملاً باعث غارت منابع طبیعی و ثروت های زیرزمینی این کشور می شود.»

او گفت، از یک طرف، پرداخت رشوه و رقابت غیرقانونی چین باعث ترویج «فساد اداری و اختلاس در بین حاکمان فعلی» می شود.

او گفت، «از طرف دیگر، او موجب هدر رفتن ثروت و منابع ملی افغانستان خواهد شد.»

غارت افغانستان

عصمت الله سروری ۲۸ ساله که در پوهنتون کابل در رشته معدن تحصیل کرده است، گفت، «بیشتر فعالیت های معدنی و استخراج مواد معدنی در افغانستان به صورت غیرقانونی و غیر مسلکی توسط نیرو های محلی، گروه های جنایتکار و قاچاقچیان داخلی و بین المللی انجام می شود.»

وی به حادثه اخیر قاچاق اشاره کرد.

سروری گفت، «استخراج و قاچاق غیرقانونی و غیر مسلکی مواد معدنی افغانستان چالشی برای دولت‌های افغانستان بوده است و در حال حاضر کشور ما با مشکلات و آشفتگی‌های سیاسی مواجه است.»

او گفت، «همسایگان [افغانستان]، به ویژه چینی ها، بیش از هر زمان دیگری درگیر هستند و تلاش زیادی برای استخراج قانونی یا غیرقانونی مواد معدنی افغانستان و انتقال آنها به خارج از کشور داشته اند که به معنای غارت منابع طبیعی افغانستان است.»

اذرخش حافظی، اقتصاددان مقیم آلمان و رئیس سابق اتحادیه واردکنندگان نفت گفت، «منابع طبیعی افغانستان برای سال ها توسط گروه ها و کشورهای منطقه یا از طریق غیرقانونی و قاچاق یا به طور رسمی غارت شده است.»

او گفت، «دولت و شرکت های چین علاقه زیادی به معادن افغانستان دارند. آنها معدن مس عینک و ذخایر گاز و نفت آمو دریا را به قیمت بسیار ارزان به دست آوردند.»

وی گفت، «متاسفانه افغانستان در این قراردادها سهم و سود بسیار کمی دارد در حالی که چینی ها ۸۰٪ سهم و سود را به دست می آورند. آنها از وضعیت کنونی [سیاسی] برای غارت منابع طبیعی افغانستان سوء استفاده می کنند.»

وی افزود، «حاکمان فعلی نباید اجازه غارت ثروت های طبیعی و عامه کشور توسط کشورهای همسایه را بدهند.»

ثروت افغانستان

سید مسعود، تحلیلگر اقتصادی افغان مستقر در کانادا گفت، «شرکت های چینی بیش از هر زمان دیگری به دنبال آخرین تحولات در این کشور به منابع طبیعی افغانستان علاقه مند هستند.»

او گفت، اما به جای به دست آوردن منابع طبیعی افغانستان از طریق موافقت نامه های تجاری سودمند، آنها در تلاش هستند تا آنها را به طور غیررسمی استخراج و با کمک برخی از افغان ها قاچاق کنند.

مسعود گفت، «افغانستان ۱۴۰۰ معدن دارد. چینی ها به این معادن چشم دوخته اند و تمام تلاش خود را می کنند تا به هر طریق ممکن آنها را به دست آورند.»

وزارت معادن و پترولیم در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که ارزش منابع منرالی و فلزی دست نخورده افغانستان بیش از یک تریلیون دالر است.

مسعود گفت، چین به دنبال نفوذ منطقه ای است «تا رقبای آن نتوانند بر منطقه تسلط پیدا کنند.»

وی گفت، «بنابراین، تلاش می‌کند از طریق پروژه‌های اقتصادی و همچنین قراردادهای قانونی و غیرقانونی، منطقه را از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی پوشش دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با کاهش کمک های جامعه جهانی برای افغانستان شاید بهترین راه برای نجات اقتصاد کشور رونق صادرات از طریق دیگر بخش‌ها به ویژه فروش مواد معدنی باشد، البته این مواد اگر پروسس شوند ارزش افزوده چند برابری خواهند داشت. پروسس مواد معدنی ، در زنجیره ارزش صنایع معدنی زمینه ساز ارزش افزوده بالایی است که می‌تواند در بحران بد اقتصادی برای افغانستان مفید باشد. سنگ‌های معدنی پس از پروسس از ارزش بالایی برخوردار می‌شوند و این امری است که باید به آن نگاه ویژه ای شود. افغانستان کشوری فقیر است که معادن زیادی را در خود جای داده اما نبود زیرساخت‌های لازم باعث شده تا بحث پروسس معادن جایگاه مناسبی کسب نکرده باشد. البته تحریم و برخی سنگ اندازی ها نیز موجب شده تا سرمایه گذاران با مشکل مواجه شوند. خام فروشی ما را از توسعه باز می‌دارد در بخش صادرات محصولات معدنی باید سعی کنیم این محصولات به شکل خام صادر نشوند. زمانی که مواد معدنی به صورت خام صادر می‌شوند، فرصت‌های شغلی کاهش پیدا می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود ارزش افزوده این مواد برای ما کاهش یافته و به سهولت در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد امروزه بسیاری از کشورهایی که مواد پروسس شده معدنی را صادر می‌کنند، خود نخستین وارد کننده مواد معدنی هستند و ما که سرمایه‌های معدنی بزرگی را در افغانستان در اختیار داریم نباید این فرصت را از دست بدهیم. خام فروشی ما را از مسیر توسعه باز می‌دارد، بسیاری از کشورهای توسعه یافته موفق شدند با ایجاد ارزش افزوده از همین مواد خام مشکلات اقتصادی خود را حل کرده و در مسیر توسعه گام بردارند و اکنون شاهد قدرت اقتصادی آنها در دنیا هستیم. ما ظرفیت توسعه در بخش پروسس را داریم. خام فروشی یک بازار موقت است و باید تلاش کنیم با تدوین برنا

پاسخ

امروز از ذغال سنگ نفت و گاز تولید می کنند و ده ها برابر عواید بیشتر بدست می آورند باید از مفاد فروش ذغال سنگ دستگاه های پروسس و تبدیل و پالایش ذغال سنگ به نفت و گاز خریداری شود خام فروشی نباید دائمی باشد چون در دراز مدت به ضرر ماست و ثروت خود را مفت از دست می دهیم

پاسخ

ما غارت معادن افغانستان توسط رژیم فاسد چین را قویا محکوم می کنیم و از مردم و دولت می خواهیم که برای نجات معادن افغانستان با یکدیگر همکاری کنند. اگر به تصاویر کابل در دهه ۱۹۹۰ نگاه کنید و سپس ویدیویی را که لینک آن را اینجا قرار دادم تماشا کنید، متوجه خواهید شد که پاکستان، ایران، روسیه و چین چقدر در تخریب افغانستان مشارکت داشته اند. روسیه، پاکستان و ایران مستقیماً در تخریب افغانستان مشارکت داشتند و اجیران خود را برای تخریب کابل استخدام کردند. روسیه جنایتکارانی به نام های احمدشاه مسعود و برهان الدین ربانی را برای ویران کردن کابل نگه داشت. ایران جنایتکاری به نام عبدالعلی مزاری را مأمور ویران کردن کابل و کشتن افغانها کرد. پاکستان گلبدین حکمتیار را موظف کرده بود تا کابل را ویران کند. چین مستقیماً گروه‌های مزدور خود را نداشت، اما از طریق پاکستان به این اجیران سلاح و مهمات می‌رساند و از این طریق مواد معدنی گرانبهای افغانستان را غارت می‌کردند. درست است که آمریکا و کشورهای غربی در طول جنگ ۲۰ ساله در افغانستان جنایات انجام دادند، روستاها را بمباران کردند و مردم را کشتند. با این حال، شکی نیست که آنها مستقیماً در ساخت و ساز افغانستان مشارکت داشتند. کشورهای غربی امکانات تعلیمی، تحصیلات عالی، تجاری، اقتصادی، سیاسی، نظامی و... را برای افغانستان فراهم کردند. آنها تلاش کردند افغانستان را که در جنگ بین شوروی، پاکستان و ایران ویران شده بود، بازسازی کنند، اما رهبران ما دزد هستند. هنوز هم پاکستان، روسیه و ایران در پشت صحنه بودند و سیستم سیاسی را در کشور ما برباد کردند. زنده باد دوستی افغان و آمریکایی. مرگ بر ایران و پاکستان https://youtu.be/6oCE142yCNA

پاسخ

متأسفانه در دوره نظام جمهوری، تفنگداران و دزدان اتحاد شمال و دیگر مافیا وطن را ویران کردند و اکنون اقلام ارزشمند باقی مانده در دست طالبان به چین و پاکستان هدیه داده می شود. دیدن وضعیت کشور و هموطنان که سالهاست کشته شده اند، ناراحت کننده است، اما هیچ سودی ندارد. آنچه روی زمین و زیر زمین داشتیم در حال باز شدن است، اما روز خوبی را شاهد نیستیم. بلی، اگر کسی به درستی از ثروت ملی ما محافظت کند، ملت افغان همیشه از آنها به نیکی یاد می کند، اما هر که خیانت کرده است، فراموش نمی شود.

پاسخ

قاچاق معدن های توسطی خود یک تعداد افغانها صورت می‌گیرد . در طی سالهای گذشته معدن های افغانستان توسط یک تعداد افغانها اول به کشور پاکستان انتقال می شد و بعدها به کشورهای دیگر به همکاری کشور پاکستان انتقال داده می شود . مارکت معدن های قیمتی افغانستان در پاکستان است . تجاران معدن های افغانستان از کشور های دیگر به پاکستان می یایند و از پاکستان سنگ های قیمتی افغانستان را خریداری می نماید . در نمک مندی شهر بشاور پاکستان یک مار کت سنگ های قیمتی افغانستان موجود است . تمامی قاچاقچیان سنگ های قیمتی افغانستان از هر ولایت افغانستان در آن جاه دفتر دارند . ویک تعداد زیادی از نمونه های سنگ های قیمتی در این دفاتر به نمایش گذاشته شده است . کشور چین در سالهای گذشته معدن های قیمتی افغانستان را توسط کشور پاکستان به همکاری یک تعداد کم افغانها گونه غیر قانونی انتقال می داد . فعلان کشور چین خودش داخل صحنه شده از مواقع استفاده می‌کند و قراداد های معدن های مختلف افغانستان را بیسیار به یک قیمت ناچیز خریداری می کند و به کشور خود انتقال می‌دهد .

پاسخ

خواندن این خبر مرا بسیار زیاد نګران ساخت. دیده می شود که این آخرین امید افغانها نیز برباد می شود. امریکا با خروح غیر مسؤلانه خود از افغانستان زمینه را برای چور و چپاول افغانستان توسط چین و پاکستان مساعد ساخت. دنیا باید نګذارد که رژیم کمونست چین افغانستان را غارت کند. این معادن میراث نسل های بعدی است و باید از آن محافظت شود. اما حالا که افغانستان صاحب ندارد کشورهای حریص چون چین در همکاری با پاکستان می خواهند که به منابع طبیعی افغانستان دسترسی داشته و آنرا غارت نمایند. سازمان ملل متحد باید یک کمیته نظارت از معادن افغانستان را ایجاد نماید و از چپاول آن جلوګیری کنند.

پاسخ

این یک خیانت بزرگ در برابر معادن افغانستان است که ۱۵ یا ۲۰٪ فایده آن به افغانستان داده می شود و مابقی را چین می گیرد. در ۲۰ سال گذشته کادرهای زیادی در زمینه های مختلف از جمله زمین شناسی تربیت شده اند، اما بدبختی ما این است که دولت های قبلی در فساد غرق بوده اند. از سوی دیگر، جنگ سالاران و جنایتکاران اتحاد شمال سابق به همراه ازبک ها به رهبری دوستم و جنگ سالاران هزاره تحت حمایت ایران، ثروت ملی افغانستان را در مناطق خود غارت کرده اند. که فایده آن به عوض ملت به جیب جنگ سالاران رفت. همچنان، من شنیدم که یک کوه در پنجشیر متعلق به فهیم، یکی دیگر متعلق به قانونی، کوه سوم مال صالح و دیگری... از سوی دیگر کشورهای غربی جرأت نداشتند در کنار دولت مرکزی در برابر جنگ سالاران بایستند. یک جنگ سالار هزاره یک هلیکوپتر ارتش ملی افغانستان را در میدان وردک یا ولایت بامیان سرنگون کرد، اما حکومت قدرت کافی برای شکست دادن به آن جنگ سالار را نداشت. عطا نور بر ولایت بلخ و نواحی مجاور مسلط بود و تمام عواید را غارت می کرد. زمانی که دولت مرکزی خواستار اقدام علیه او شد، سفیر آمریکا با آن مخالفت کرد و گفت که نباید علیه نور از سلاح استفاده کنید. دولت والی را به فاریاب معرفی کرد، اما ازبکان به رهبری دوستم مخالفت کردند و او را در آنجا نگذاشتند. و حالا؟ اکنون همه چیز به پاکستان و چین بستگی دارد. آنها در افغانستان هر کاری می خواهند انجام می دهند. پاکستان در جنگ جهانی علیه تروریسم بازی دوگانه ای انجام داد و رهبر تروریست ها را به مدت ۶ سال در کنار اکادمی نظامی خود حفظ کرد. چین در داخل کشور مسلمانان سینکیانگ را می کشد، و در خارج مناطق دیگر را کنترل می کند.

پاسخ

داکتر بشیر فقط یک آدم لافوک است. او بی اساس صحبت می کند وگرنه از سر تا پا در دزدی و قاچاق دست دارند. همین افراد هر روز اسلحه، سنگ های قیمتی، چوب کنر و سایر اقلام با ارزش را به چین، پاکستان، روسیه و کشورهای دیگر می فرستند که می توان از آنها برای بازسازی افغانستان یا به دست آوردن پول بیشتر استفاده کرد. افراد آنها امنیت انتقال را فراهم می کنند تا مردم محلی دخالت نکنند. داکتر بشیر و دیگران مانند بازیگرانی هستند که صحنه یک دیالوگ را می‌سازند وگرنه در فساد غرق هستند...

پاسخ