حقوق زنان

سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده علیه ازدواج کودکان در غرب افغانستان فعالیت می کند

گزارش از عمر

موسسهء تو یانگ تو وید (تی وای تی دبلیو) یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده، با افغان های فقیر در منطقه غرب افغانستان همکاری می کند تا از فروش دختران خوردسال به ازدواج جلوگیری کند. تی وای تی دبلیو همچنین کمک هزینه ماهانه غذا، آموزش شغلی و کراچی های دستی غذا را برای خانواده ها فراهم می کند تا به آنها در مبارزه با گرسنگی و قحطی کمک کند. [تصویر بردار: معروف سعیدی]

هرات -- موسسهء تو یانگ تو وید (تی وای تی دبلیو)، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده، در تلاش استتا در منطقه غرب افغانستان از فروش دختران خوردسال به ازدواج جلوگیری کند.

افغانستان از سال گذشته در یک بحران اقتصادی قرار دارد و فقر و گرسنگی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

نومیدی بسیاری از خانواده ها را وادار کرده است تا برای تامین غذای سایر اعضای خانواده روی فروختن دختران خوردسال خود فکر کنند.

از زمان آغاز تلاش‌های تی وای تی دبلیو در نه ماه پیش، این سازمان برای حدود ۳۰۰ خانواده آسیب‌پذیر و فقیر که مجبور به فروش یا دادن به ازدواج زودهنگام دختران زیر سن قانونی خود بودند، حمایت مالی فراهم کرده است.

زنان به تاریخ ۱۲ اسد در کورس خیاطی تی وای تی دبلیو در فیروز کوه، مرکز ولایت غور، شرکت می کنند. [تصویر بردار: معروف سعیدی]

زنان به تاریخ ۱۲ اسد در کورس خیاطی تی وای تی دبلیو در فیروز کوه، مرکز ولایت غور، شرکت می کنند. [تصویر بردار: معروف سعیدی]

کراچی های دستی فراهم شده توسط تو یانگ تو وید (تی وای تی دبلیو) که به تاریخ ۱۲ اسد در فیروز کوه دیده می شود، مردان افغان را قادر می سازد تا درآمد کسب کنند و از خانواده های خود حمایت مالی کنند. [تصویر بردار: معروف سعیدی]

کراچی های دستی فراهم شده توسط تو یانگ تو وید (تی وای تی دبلیو) که به تاریخ ۱۲ اسد در فیروز کوه دیده می شود، مردان افغان را قادر می سازد تا درآمد کسب کنند و از خانواده های خود حمایت مالی کنند. [تصویر بردار: معروف سعیدی]

این گروه در ولایات هرات، بادغیس و غور فعالیت می کند.

به گفته محمد ولی آخوندزاده، یک مقام تی وای تی دبلیو در ولایت غور، تی وای تی دبلیو تاکنون به حدود ۱۰۰ خانواده از هر ولایت کمک کرده است.

وی گفت، «حدود ۲۰ زن در مرحله اول این پروژه در ولایت غور اشتراک در کورس های خیاطی را آغاز کرده اند. علاوه بر آن ۳۰ زن برای شرکت در دوره های قالین بافی ثبت نام کرده اند و انتظار می رود بیش از ۵۰ زن دیگر در مرحله دوم از این طرح بهره مند شوند.»

وی گفت، «انتظار می رود این زنان در یک دوره آموزشی شش ماهه شرکت کنند و پس از تکمیل، تمامی وسایل مورد نیاز برای ایجاد مشاغل خود را دریافت کنند. علاوه بر این، کراچی های دستی و اقلام غذایی را به اعضای مرد این خانواده‌ها اهدا کرده‌ایم تا به عنوان جایگزینی برای اشتغال در بازار بفروشند.»

آخوندزاده گفت که این پروژه به دنبال کمک به خانواده های افغان برای خودکفایی است تا مجبور نشوند دختران خوردسال خود را به دلیل فقر بفروشند یا به نکاح بدهند.

تی وای تی دبلیو همچنین به خانواده ها کمک هزینه غذای ماهانه می دهد تا به آنها در مبارزه با گرسنگی و قحطی کمک کند.

کمک به کل خانواده ها

گل افروز صدیقی، یک مادر ۴ فرزند که ۲۸ سال دارد، اخیراً شروع به شرکت در دوره خیاطی تی وای تی دبلیو در فیروز کوه، مرکز ولایت غور کرده است.

او یکی از ۱۹ زن شرکت کننده در این کورس است که از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر برگزار می شود.

تی وای تی دبلیو همچنین یک کراچی دستی و مواد غذایی به شوهر صدیقی، کارگری که در چند ماه گذشته بیکار بوده است، اهدا کرده است.

دو ماه پیش، این جوره به دلیل فقر شدید و گرسنگی تصمیم گرفتند تا دختر ۱۱ ساله خود، زرمینه، در ازای ۱۰۰۰۰۰ افغانی (۱۱۰۰ دالر) به نکاح بدهند. آنها پس از دریافت پشتیبانی از تی وای تی دبلیو نظر خود را تغییر دادند.

صدیقی گفت که اکنون که شوهرش یک وظیفه دارد و کمک هزینه غذای ماهانه دریافت می کنند، خانواده دیگر با چالش های شدید اقتصادی روبرو نیستند.

او گفت، «من کار نداشتم و تمام روز در خانه بودم، اما اکنون هر روز به کورس خیاطی می روم. تا حدودی طریقهء دوخت لباس را یاد گرفته ام. اکنون می توانم برای فرزندانم لباس درست کنم.»

او گفت، «این اولین بار است که با ماشین خیاطی کار می کنم. با راهنمایی مربی ام طریقه برش و دوخت لباس را یاد گرفتم.»

صدیقی گفت، بسیار خوشحال است که دیگر مجبور به نکاح دادن دخترشان نیستند.

محمد عارف، ۶۵ ساله، گفت که پس از دریافت بسته کمکی غذا و کراچی دستی از تی وای تی دبلیو، تصمیم خود را برای فروش دخترش پس گرفت، که او را قادر به کسب درآمد کرد.

او گفت، «کار با کراچی، ترازو و مواد غذایی مرا مشغول می سازد. امیدوارم این به من کمک کند تا غذای حلال را برای خانواده ام پیدا کنم و روی سفره بگذارم. چند ماهی است که من بیکار هستم و حتی یک لقمه نان هم برای خوردن نداشتیم.»

او گفت، «خانواده من هفت نفر هستند و من تنها نان آور خانه هستم. ما زمینی نداریم که بتوانیم کشت کنیم و من یک کارگر هستم. کل بازار کار در سال گذشته متوقف شده است و من در تمام این مدت بیکار بودم.»

او افزود، «خوشحالم که دوباره مشغول کار شدم. مطمئن هستم که می توانم آنقدر درآمد داشته باشم که بتوانم برای خانواده ام غذا تهیه کنم.»

نجات جان انسان ها

کمک های ارائه شده توسط تی وای تی دبلیو نقش کلیدی در جلوگیری از فروش و ازدواج زودهنگام دختران خوردسال داشته است.

محمد اسرائیل، ۴۵ ساله باشندهء فیروز کوه و یکی از ذینفعان پروژه تی وای تی دبلیو، گفت که بسته کمکی این گروه او را از فروش دختر هشت ساله اش نجات داد.

او گفت،‌ «من یک خانواده هشت نفره دارم که برایشان غذا تهیه می کنم و هیچ درآمدی نداشتم. من تقریبا مجبور شدم دختر کوچکم را بفروشم تا سایر اعضای خانواده را از گرسنگی و مرگ نجات دهم. ما فقط درمانده بودیم و هیچ کس نبود که از ما حمایت مالی کند.»

اسرائیل گفت، «همسرم اکنون مشغول دوختن لباس است. من مواد غذایی و یک کراچی دستی دارم که هر روز با آن کار می کنم. اکنون می توانم روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ افغانی (۲.۲۰ تا ۳.۳۰ دالر) درآمد داشته باشم.»

او گفت، «اگر کمک ها نبود، باید دختر کوچکم را می فروختم و این سخت ترین تصمیم برای من به عنوان یک پدر بود.»

محمد سلیم قاضی زاده، یک فعال جامعه مدنی در فیروز کوه گفت که کمک های ارائه شده توسط جامعه بین المللی و سازمان های بین المللی جان هزاران افغان را در سال گذشته نجات داده است.

وی افزود،‌ «فقر و ناداری به حدی رسیده است که برخی از والدین مجبور به فروش فرزندان خوردسال خود هستند. کمک کردن به این خانواده های آسیب پذیر بسیار مهم و ارزشمند است.»

قاضی زاده گفت، «جلوگیری از فروش دختران جوان به معنای حفظ جان آنهاست.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ازدواج دخترها و یا بچه های نوجوان در سن کم یک کار غیر ضروری و قبل از وقت است. این کار اکثرا در ولایات غربی کشور صورت می گیرد. من نمی گویم که این کار در سایر مناطق صورت نمی گیرد، اما این کار در آن مناطق بیشتر دیده می شود که سطح تعلیم در آن پایین است.

پاسخ

ازدواج‌های زیر سن در افغانستان از قرن‌ها به این سو مرسوم می‌باشد، اما فقر ناشی از جنگ و خشکسالی حالا بسیاری از خانواده‌ها را مجبور می‌کند که زودتر از معمول دختران شان را در بدل پول به ازدواج بدهند. والدین پسران در این‌گونه موارد می‌توانند چانه زنی کنند و با پرداخت زودتر پول ازدواج، دختران خردسال تر را برای پسران خود بگیرند.

پاسخ

هر وقت که در افغانستان یک عذاب نازل می شود زنان قربانی می شوند. زنان چرا باید همیشه قربانی هوس ها و احتیاجات زنان شوند؟ چرا باید مردان برای سیر کردن شکم خود دخترهای شانرا بفروشند؟ من به وجدان این مردم حیران هستم؛ چطور جرأت می کنند که دختر شانرا بفروشند و با کدام وجدان با پول آن زندګی می کنند؟ وقتیکه نمی توانند به فرزندان شان نفقه پیدا کنند چرا اینقدر فرزند به دنیا میآورند؟ چراخود شان تن به کارهای سخت نمی دهند؟ زنان در افغانستان همیشه منحیث جنس درجه دوم شناخته شده اند و همیشه قربانی بوده اند. خداوند زنان افغان را از شر این سیستم مرد سالار نجات دهد.

پاسخ

اقدامات و فعالیت های این مؤسسه و سایر سازمان های همکار قابل ستایش است. اما در کنار این مؤسسات بین ‌المللی و کشورهای کمک‌ کننده باید پروژه‌های درازمدت را در افغانستان تطبیق کنند تا منابع مؤثری را جهت حمایت دوامدار از مردم ایجاد نمایند. تشکر

پاسخ

به ازدواج دادن زیر سن در اسلام ناروا است. اسلام یک حد و اندازه ای را برای هر بخش زندگی تعین کرده است. در اسلام ظلم و ستم وجود ندارد، اما اکثریت این مسائل در مناطقی رخ می ‌دهند که مردم آن از اصول دین اسلام بی خبر هستند، تنها وضو می گیرند و نماز می‌ خوانند و یا رسم و رواج های را که از نیاکان شان به ارث برده اند انجام می دهند. به جز از آن، از هیچ چیز دیگر خبر ندارند. این در حالی است که اسلام به زنان حق تعلیم، حق انتخاب همسر و حق زندگی بر اساس اصول و ارزش های اسلامی را داده است. اسلام همچنان، هر بخش از زندگی را برای انسان توضیح داده است، اما این یک موضوع جداگانه است که مطالعۀ ما کم و ضعیف است و یا هم به تعلیم و تربیه دسترسی کافی نداریم.

پاسخ

در حالیکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم تا این حالت وخیم است، امیرخان متقی وزیر خارجه دولت نا مشروع طالبان می گوید که هیچکس هم افغانستان را به دلیل مخالفت با طالبان ترک نه کرده است. طالبان در طول یک سال به جز از کشتن مردم، وضع محدودیت ها بر زنان و خراب کردن زیربنا های افغانستان و فروختن معادن افغانستان بر پاکستان کاری را انجام نه داده اند. صدها هزار نفر به دلیل وضعیت وخیم اقتصادی که توسط طالبان بوجود آمده اند مجبور به ترک کشور شده اند. طبق همین گزارش شما مردم مجبور به فروش اولادهای شان شده اند. تقریبا هر افغان می خواهد که به نحوی افغانستان را ترک کند. تمام مقام ها و وظایف دولتی توسط طالبان اشغال شده اند و جای کدر های تحصیل یافته را طالبان بی سواد مدرسه های پاکستانی گرفته است. اما طالبان بدون اینکه شرم کنند می گویند که مردم از ما راضی هستند و مارا می خواهند. طالبان فکر می کنند که مردم را فریب داده می توانند اما اینطور نیست. مردم با گذشت هر روز از طالب متنفر می شوند و این نفرت روزی این دولت نا مشروع شانرا سقوط خواهد داد.

پاسخ

اسلام اجازه به ازدواج دادن دختران زیر سن (که به حد بلوغ نرسیده اند) را نمی دهد، تا اینکه به حد بلوغ برسند. اما حتی درآن وقت هم اسلام برای انجام آن شرایطی خاصی را در نظر گرفته است از جمله موافقه دختر٬ اگر دختر موافق باشد، یعنی پسر و خانواده اش را دوست داشته باشد، خانواده اش می توانند او را نامزد کنند، اما اگر دختر قبول نکرد٬ پسر و خانواده اش را دوست نداشت، اسلام اجازه این ازدواج را نمی دهد. اسلام دین آسانی است نه جبر و ستم. ازدواجی که با مجبور ساختن دختر و یا اجبار خانواده انجام گیرد، عواقب ناگواری را به همراه داشته می تواند. به گونه مثال، اکثریت دختران به استفاده از مواد مخدر روی می آورند٬ خودکشی می کنند٬ اقدام به خود سوزی می نمایند و یا هم با یک شخص دیگر فرار می کنند. در نتیجه این کار باعث به میان آمدن دشمنی در بین خانواده ها می گردد. پس بهتر است تا زمانیکه زیر سن هستید ازدواج نکنید، بلکه ازدواج باید در سن تعین شده و نظر به میل دختر و پسر انجام شود.

پاسخ

این واقعا شرم آور و آزار دهنده است که مردم افغانستان تا حدی فقیر شده اند که مجبور به فروش دختران خورد سال ګردیده اند. این دختران باید در این سن و سال درس میخواندند، به مکتب می رفتند و با همسالان خود بازی می کردند. اما حالا از برکت آمدن نظام طالبان له شخصی به ازدواج داده می شوند که به جای پدر شان است. امارت اسلامی مسؤل تمام این فجایا هست. پدران این دختر ها از دست طالبان کار و وظایف شان را از دست داده اند، درهای مکاتب این دختران نیز از دست این ګروه وحشی و جاهل بسته شده اند و افغانها هر روز مجبور به انجام کارهایی می شوند که مایه شرم و رنج است. خداوند به حال ما رحم کند.

پاسخ