ترابری

شرکت امارات متحده عربی اقداماتی را انجام می دهد تا پروازهای بین المللی از میدان هوایی کابل از سرگرفته شود

گزارش از سلام تایمز و ای اف پي

یک تن از مسافرین به تاریخ ۲۲جوزا به سمت دروازه ورودی میدان هوایی کابل می رود. [ساحل آرمان/ ای اف پي]

یک تن از مسافرین به تاریخ ۲۲جوزا به سمت دروازه ورودی میدان هوایی کابل می رود. [ساحل آرمان/ ای اف پي]

کابل -- یک شرکت امارات متحده عربی به روز پنجشنبه (۱۷ سنبله) قراردادی را، برای مدیریت ترافیک هوایی در سراسر کشور، با افغانستان امضا کرد.

در حالی که برخی از پروازها به خارج از میدان هوایی کابل انجام می شود، برای از سرگیری خدمات کامل شرکت های هوایی بزرگ خارجی به حمایت قابل توجهی نیاز است.

بهره برداری کامل از میدان هوایی پایتخت برای احیای اقتصاد متلاشی شده افغانستان بسیار مهم تلقی می شود.

روز پنجشنبه، گاک که مرکز آن در ابوظبی است، توافقنامه ای را امضا کرد که انتظار می رود به بازگرداندن شرکت های هوایی بزرگ بین المللی به افغانستان کمک کند.

این قرارداد بخشی از یک سرمایه گذاری بیش از ۳۰۰ میلیون دالری است که گاک در نظر دارد در یک دوره ۱۰ ساله در افغانستان برای توسعه بخش هوانوردی این کشور سرمایه گذاری کند.

ابراهیم معارفی، مدیر منطقه ای این شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت، این قرارداد به گاک این امکان را می دهد که «فضای هوایی را برای عبور طیاره های حامل بین المللی فعال سازد.»

او گفت که قرارداد همچنین به گاک اجازه می دهد «خدمات هوایی مورد نیاز برای بازگشت شرکت های هوایی بزرگ بین المللی به میدان های هوای افغانستان را بازگرداند.»

این شامل کنترل ترافیک هوایی، سیستم های ارتباطی و نظارتی و خدمات هواشناسی است.

سومین پیمان امسال

این قرارداد سومین توافقنامه ای است که در سال جاری توسط گاک با وزارت هوانوردی ملکی و ترانسپورت افغانستان امضا شده است.

گاک که مدت‌هاست در افغانستان فعالیت می‌کند، قبلاً قراردادهای جداگانه‌ای برای خدمات حمل و نقل زمینی و سکرین کردن مسافران در کابل و سایر میدان های هوایی به دست آورده است.

غلام جلانی وفا معاون وزیر هوانوردی و ترانسپورت گفت، «علیرغم دو قرارداد قبلی، ما هنوز در عملیات هایمان خلأ در هدایت پروازهای عبوری از حریم هوایی افغانستان داشتیم.»

او افزود، «ما کمبود تجهیزات داشتیم، در حالی که برخی تجهیزات شکسته بود و [این وضعیت] عملیات ما را محدود می کرد.»

کنترل ترافیک هوایی در میدان هوایی کابل توسط یک تیم افغان که از سوی متخصصانی از ازبکستان و قطر آموزش دیده اند، انجام می شود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این خبر بسیار خوبی است زیرا بار دیگر قراردادی برای کنترل ترافیک هوایی افغانستان بسته شده است. چنین خبرها باید افزایش یابد و برای رفاه و پیشرفت کشور گام های سریعی برداشته شود. اگر چنین قراردادهایی با کسی بسته شود، تا زمانی که امنیت کشور و مردم ما سالم باشد، مشکلی ندارد. با این حال، این که افغانستان در حال حاضر سیستم رادار ندارد، یا غیر فعال است، بسیار ناراحت کننده است. هرچند سرپرست وزارت دفاع افغانستان چندی پیش گفته بود که سیستم رادار زمانی که آمریکایی ها کابل را ترک می کردند منهدم شد، اما برای ما ضروری نیست که چه کسی چه کاری کرده است. حالا این سیستم باید دوباره فعال شود. زیرا هر روز هواپیماهای کشورهای دیگر از جمله پاکستان در حریم هوایی افغانستان به پرواز در می آیند که این یک تهدید مهم برای امنیت ما است. و ما نمی توانیم از آن هواپیماهای باری که بر فراز افغانستان پرواز می کنند مالیات فضای هوایی خود را بگیریم، اما نه افغان ها و نه دولت هیچ اطلاعاتی دارند. بازیابی سیستم رادار برای امنیت و منافع ما ضروری است.

پاسخ

با وجود اینکه خدمات میدان هوایی بین المللی کابل به معیار های بین المللی مطابقت دارند اما امریکا و سایر کشورهای اروپایی باز هم برای تخلیۀ افراد واجد شرایط از میدان هوایی اسلام اباد استفاده می کنند. آنها میلیونها دالر را به پاکستان فقط به این خاطر می دهند که افغانها را برای چند روز در کشور شان قبول کنند. میلیون ها دالردیگر نیز به هوتل های پاکستانی داده می شود. در حقیقت پروسه تخلیه افغانها به پاکستان تبدیل به یک منبع پر درآمد شده است. من از امریکا و متحدین غربی آن که می خواهند همکاران شانرا از افغانستان تخلیه کنند می خواهم که از ظرفیت موجود در افغانستان استفاده کنند و برای مسایل عادی پول مصرف نه کنند و خزانه دولت تروریست پاکستان را پر نه کنند. تشکر

پاسخ

این خبر واقعا امیدبخش و سکون دهنده است. این سرمایه گذاری اگر از یک سو میدان بین المللی کابل را فعال نگه خواهد کرد و مسافرین بوسیله آن سفر و اموال تجارتی نیز بوسیله آن انتقال خواهد یافت اما از سوی دیگر ثابت می سازد که افغانستان برای سرمایه گذاری خارجی آماده است و شرکت های خارجی می توانند که با خیال راحت در آن سرمایه گذاری کنند. من از طالبان نیز میخواهم تا سهولت های لازم را به سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کنند تا آنها به سرمایه گذاری در افغانستان تشویق شوند. زیرا هیچ کشور بدون سرمایه گذاری آباد شده نمی تواند.

پاسخ