اقتصاد

شرکت زعفران نورس برای صدها زن در ولایت بلخ فرصت های کاری فراهم کرده است

گزارش از محمد قاسم

صنعت زعفران برای زنان و خانواده های آنان در ولایت بلخ فرصت های کاری را فراهم کرده است. شرکت خصوصی زعفران نورس در ولایت بلخ برای نزدیک به ۲۰۰ زن در زمینه کشت، پروسیس و بسته بندی محصولات زعفران فرصت های کاری ایجاد کرده است. [تصویربردار: شعیب همدرد]

مزارشریف -- صنعت زعفران برای زنان در ولایت بلخ فرصت های کاری را فراهم کرده است.

شرکت خصوصی نورس زعفران در ولایت بلخ، برای حدود ۲۰۰ زن فرصت های کاری ایجاد کرده است.

سید زین الله عثمانی رئیس اجرائیه این شرکت گفت، «خوشبختانه توانستیم زمینه اشتغال ۱۹۰ نفر از بانوان را در زمینه های مختلف از جمله کشت، فرآوری و بسته بندی محصولات زعفران فراهم کنیم تا از نظر اقتصادی به خودکفایی برسند.»

او گفت، «بیشتر زنان شاغل تحصیل کرده اند و ما آنها را به دلیل بیکاری استخدام کرده ایم. با رشد تجارت زعفران ما، فرصت هایی را برای استخدام زنان بیشتر ایجاد خواهیم کرد.»

در این عکس که از ویدیویی گرفته شده است، کارگران اناث به تاریخ ۹ قوس در ولسوالی نهرشاهی، ولایت بلخ، سبدهای پر از گل زعفران را انتقال می دهند.

در این عکس که از ویدیویی گرفته شده است، کارگران اناث به تاریخ ۹ قوس در ولسوالی نهرشاهی، ولایت بلخ، سبدهای پر از گل زعفران را انتقال می دهند.

او گفت که این زنان در ماه میزان شروع به کار کردند و به مدت شش ماه ادامه خواهند داد و افزود که شرکت به آنها ماهانه ۱۲۰۰۰ افغانی (۱۳۷ دالر) معاش می پردازد.

او گفت،‌ «نورس یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده زعفران در ولایت بلخ است. فروش ما در سال گذشته به ۷۰۰ کیلوگرام رسید. اگر تقاضا در بازار افزایش یابد، امسال می توانیم تا یک تون زعفران تولید و بفروشیم.»

او گفت، آب و هوای بلخ برای زعفران بسیار مساعد است.

وی از تاجران خواست که نه تنها در تولید زعفران بلکه در صادرات زعفران نیز سرمایه گذاری کنند.

حمایت از خانواده های تحت سرپرستی زنان

مینا احمدزی، ۳۲ ساله، باشنده شهر مزارشریف، که از فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون بلخ فارغ التحصیل شده، در شرکت زعفران نورس کار می کند.

او گفت، «با وجود چالش‌های فراوان توانستم تحصیلاتم را به پایان برسانم، اما فرصتی برای خدمت به مردم و کشورم وجود ندارد. چاره‌ای جز کار کردن در اینجا به عنوان کارگر نیافتم.»

او گفت، «کار در مزارع زعفران به زنان امید می دهد تا آینده ای بهتر بسازند. بسیار خوشحالم که می توانم ضمن فعالیت در این زمینه به مردم و جامعه خود خدمت کنم.»

کوثر عثمانی، ۲۴ ساله، یکی دیگر از باشندگان مزارشریف که در این شرکت کار می کند، گفت که ایجاد شغل در مزارع زعفران فرصتی برای توانمندسازی و خودکفایی زنان است.

او گفت، «خوشحالم که شرکت پروسیس زعفران کار را برای ما آسان کرده است. حالا که اینجا کار می‌کنم، می‌توانم با درآمدی که به دست می‌آورم، خرج خودم و خانواده‌ام را بدهم.»

عثمانی یکی از فارغان لیسه گفت، «کار در مزارع زعفران به ما این امکان را مساعد کرده است که به یک حامی مالی خوب برای خانواده های خود تبدیل شویم.»

او افزود، «ما از سایر سازمان‌ها می‌خواهیم که به زنان و دختران کمک کنند تا به خودکفایی برسند و بتوانند از خانواده‌های خود حمایت کنند.»

زرینه یعقوبی، ۲۷ ساله که در مرکز پروسیس زعفران نورس در ولایت بلخ نیز کار می کند، گفت که اگر فرصت هایی برای زنان فراهم شود، می توانند تفاوت ایجاد کنند.

او گفت، «اگر زنان و دختران مانند گذشته در زمینه های مختلف کار کنند، می توانند رفاه خود را بهبود بخشند و به کاهش فقر در سطح خانواده کمک کنند.»

وی افزود، «کشت و برداشت زعفران شغل مناسبی برای بسیاری از زنان است. چیدن گل زعفران کار بسیار آسانی است و هیچکس در چنین کاری احساس خستگی نمی کند.»

او گفت، «بسیار خوشحالم که می توانم کار کنم و از خانواده ام حمایت کنم.»

گسترش تولید زعفران

به گفته مقامات ریاست زراعت و مالداری ولایت بلخ، تقریباً ۳۰۰ تون پیاز زعفران در سال گذشته بین کشاورزان توزیع شد و حدود ۱۵۰ کیلوگرم زعفران از ۸۰ هکتار زمین برداشت شد.

محمد حسین عظیمی، سخنگوی این ریاست می گوید، «به منظور ترویج زعفران و افزایش محصول آن در سال جاری، زعفران در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار در ولایت بلخ کشت شده است. پیش بینی می کنیم امسال شاهد افزایش ۲۵۰ کیلوگرامی تولید زعفران باشیم.»

وی گفت،‌ «زعفران علاوه بر مرکز ولایت بلخ در ولسوالی های چمتال، دولت آباد، چهاربولک، نهر شاهی و بلخ نیز کشت شده است. زعفران به آب کمی نیاز دارد و در جاهای خشک بهتر رشد می کند.»

مسؤلان ریاست زراعت این ولایت می گویند که زعفران جایگزین بسیار خوبی برای کشت خشخاش در بلخ است و کشاورزان هر سال از برداشت آن راضی بوده اند.

صدف خدایار، ۴۶ ساله، یک کارآفرین در ولایت بلخ، گفت، «کار کردن در خارج از خانه، مبارزه زنان با محدودیت ها را دوباره تأیید می کند.»

خدایار که صاحب یک تجارت صنایع دستی است، می گوید، «هیچکس نمی تواند زنان را از کار باز دارد. فرصت های کاری مانند این به زنان انگیزه می دهد که بیرون بروند و کار کنند و شریک مالی خانواده خود شوند.»

او افزود، «زنان نباید خود را در خانه حبس کنند. آنها باید بیرون بیایند و مانند گذشته به کار خود ادامه دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زعفران بوته ای مفید است. ارزوی بزرگ من این است که بوته کثیف خشخاش برای همیشه از افغانستان ناپدید شود. کوکنار نام افغان ها و افغانستان را بد کرده است. بیشترین سود تجارت خشخاش به کشورهای خارجی می رسد و شرم آن به افغانستان می رسد. چند سال پیش گزارشی را خواندم که نوشته کرده بود، ۲ میلیارد دالر از سود خشخاش افغانستان به افغانستان می‌رود و ۶۰ میلیارد دالر از سود آن به جیب افرادی می‌رود که محصولات خشخاش افغانستان را به کشورهای غربی منتقل می‌کنند. دو میلیارد دالری که به افغانستان می آید سود چندانی برای کشاورزان ندارد و بخش زیادی از آن به جیب قاچاقچیان داخلی می رود. به عبارت دیگر زارعین سود بسیار کمی دارند. از تمام زارعین افغانستان تقاضا دارم از کشت کوکنار خودداری کنند. زعفران را کشت کنید، هینگ را کشت کنید، گلاب را کشت کنید و... و سعی کنید نام افغانستان را بد نکنید و خودتان را گناهکار نسازید. با احترام

پاسخ

میلیون ها دختر از حق تحصیل محروم هستند. ترس در کشور وجود دارد و دختران نمی توانند به پوهنتون ها و کورس ها بروند. طالبان تروریست در مقابل مراکز آموزشی در حالت آماده باش هستند، شهرها شکل نظامی را به خود گرفته اند، پس این صدها چه خواهند کرد؟ ما ابتدا به آموزش و سپس کار نیاز داریم. حتی افراد بی سواد هم می توانند این کارها را انجام دهند. جهان در حق ما متحد شود. آنها نباید هر هفته بسته های ۴۰ میلیون دالری را برای منافع خود برای طالبان ارسال کنند، به دولت طالبان سلاحها ندهند، از آنها حمایت نکنند. آمریکا سیاست دو رویه دارد. از یک طرف با طالبان در مورد اجرای توافقنامه محرمانه دوحه چیغ می زنند، از طرف دیگر به مردم افغانستان می گویند ما کنار شما هستیم. این چگونه سیاست است؟ از اینجا معلوم می شود که توافق دوحه که توسط طالبان و آمریکا منعقد شد، گفته بود که حقوق مردم افغانستان را می گیرد.

پاسخ

شرکت زعفران نورس توانسته است که برای 190بانوان در بدل 12000افغانی معاش ماهوار زمینه کاری را فراهم کرده است. اکسر بانوان تحصیل کرده است بانوان میتوانید که از همین معاش ماهوار نفقه فامیل خود را مهیا کند. این شرکت به عوض کشت خشخاش در زمین کشاورزی تغم زعفران را کشت می کند واز این مدرک هم برای خودش رزق حلال بیدا میکند وهم برای هم وطنان خود زمینه کارگردان را برابر ساخته است. دیگر کار که این شرکت زعفران نورس انجام داده است او این است ک که زعفران را به نام افغانستان در بازارهای جهانی صادرات کرده است که این کار این شرکت یک نیک نامی برای افغانستان می باشد . این شرکت توانست که زمینهای کشاورزی ولایت بلخ را از کشت دانه حرام خشخاش به کشت تغم حلال زعفران مبادل بسازند این اقدام کار شرکت زعفران نورس افتخار آفرین است .

پاسخ