سلامتی

پروژه های تامین آب با تمویل سازمان ملل، آب آشامیدنی سالم را به هزاران نفر در هلمند فراهم کرد

گزارش از عبدالخالق همیم

از برکت کار سازمان ملل متحد و موسسه عمل اجتماعی برای التیام فقر (سی ای اچ پی او) دسترسی به آب آشامیدنی پاک برای هزاران تن از باشندگان هلمند در جنوب افغانستان دیگر چالشی نیست. سی ای اچ پی او هفت شبکه را در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، و هشت شبکه را در ولسوالی مارجه، ولایت هلمند ایجاد کرده است.‌ [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

هلمند -- شبکه های آبرسانی در ولایت هلمند با تمویل دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (یونوچا) اکنون آب آشامیدنی هزاران باشنده را تامین می کند.

موسسه عمل اجتماعی برای التیام فقر (سی ای اچ پی او) هفت شبکه را در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و هشت شبکه را در ولسوالی مارجه ولایت هلمند ایجاد کرده است.

فضل حق امیری، رئیس موسسه عمل اجتماعی برای التیام فقر (سی ای اچ پی او) در هلمند گفت که این سیستم ها در مناطقی ساخته شده اند که ساکنان آن قبلاً به آب آشامیدنی دسترسی نداشتند.

او گفت، «همه ... شبکه‌ها مجهز به انرژی خورشیدی هستند و می‌توانند آب را از چاه‌های عمیق به مخازن ذخیره‌ سازی بزرگ انتقال دهند. ظرفیت این شبکه ها زیاد است و آب آشامیدنی سالم را برای ساکنان محلی به صورت شبانه روزی تامین می کند،»

کودکان بوشکه های آب خود را از یک مخزن ذخیره آب، که با کمک مالی دفتر ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (یونوچا) در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، ساخته شده است، به تاریخ ۲۳ حمل پر می کنند. [عبدالخالق حمیم/سلام تایمز]

کودکان بوشکه های آب خود را از یک مخزن ذخیره آب، که با کمک مالی دفتر ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (یونوچا) در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، ساخته شده است، به تاریخ ۲۳ حمل پر می کنند. [عبدالخالق حمیم/سلام تایمز]

او افزود، «ساکنان برخی مناطق در ولایت هلمند سال هاست از کمبود آب آشامیدنی سالم رنج می برند. آنها [پیش از این] مجبور بودند آب بخرند یا از آب آلوده استفاده کنند،»

او گفت، «اما اکنون مشکلات آنها حل شده است.»

به گفته امیری، هزینه این ۱۵سیستم در مجموع ۴.۵ میلیون افغانی (۵۲۰۰۰ دالر) است که یونوچا آن را فراهم کرده است.

خیرمحمد نورزی، یکی از بزرگان قومی در ولسوالی مارجه، گفت که ساکنان قبل از اجرای طرح های آبرسانی مجبور به مصرف آب غیرصحی بودند.

او گفت، «سطح آب زیرزمینی در منطقه ما بسیار پایین است و اکثر [ساکنان] نمی توانند چاه های عمیق بسازند. آنها به سختی می توانند آب آشامیدنی را برای خود تامین کنند،»

او افزود، «برخی از شبکه های [جدید]... در نزدیکی مکاتب ساخته شده اند. کودکان اکنون به آب پاک در مکاتب دسترسی خواهند داشت. قبلاً آب از بیرون آورده می شد و پاک نبود،»

نجات از مریضی ها

فقدان آب آشامیدنی پاک منجر به مریضی های می شد، و مردم محلی می گویند که اکنون از منبع آب جدید سود می برند.

نعمت الله، ۵۱ ساله، باشنده ولسوالی مارجه، گفت که فرزندانش همیشه از امراض ناشی از آب ناپاک رنج می برند.

او گفت، «آب پاک نبود، اما در گذشته مجبور بودیم آن را بنوشیم... آب ارائه شده در حال حاضر بسیار پاک است. ساکنان منطقه ما هر زمان که بخواهند از آب نل استفاده می کنند و می توانند آب را به خانه ببرند،»

او گفت، «این پروژه ها سهولت های زیادی را به همراه داشته است. چندین نل آب در نزدیکی خانه های ما نصب شده است و خانواده ها می توانند از نزدیکترین نل آب آشامیدنی دسترسی داشته باشند.»

عبدالبصیر، ۲۵ ساله، یکی دیگر از باشندگان ولسوالی مارجه، گفت بسیار خوشحال است که یک نل آب درست روبروی خانه اش نصب شده است و اکنون به آب آشامیدنی پاک دسترسی دارد.

وی گفت، «ما در گذشته دچار مریضی ها مانند کلورا و اسهال ناشی از آب آلوده بودیم، فرزندان ما اغلب به مریضی های مختلف مبتلا می شدند و برای چند روز در شفاخانه بستری می شدند،»

وی گفت، «ما بسیار خوشحالیم که این مریضی ها روستاییان ما را تهدید نمی کند. ما اکنون از نل آب به آب آشامیدنی دسترسی داریم و بسیار پاک است.»

بصیر گفت، کمک های ارائه شده توسط سازمان های بشردوستانه زندگی روستاییان محلی را که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند و مدت ها از خدمات اولیه محروم بودند، تغیر داده است.

تغییر زندگی

رحمت الله، ۲۹ ساله، یکی از ساکنان لشکرگاه، گفت که ساکنان در گذشته مجبور بودند هزینه آب آشامیدنی را بپردازند، اما اکنون در پیش روی خانه خود به آب رایگان دسترسی دارند.

او گفت، «آب نل مانند آب معدنی پاک و سالم است. وقتی از طریق شبکه ها به مناطق مختلف می رسد، آب فلتر می شود،»

وی افزود، «با افتتاح پروژه آبرسانی، زندگی ما بسیار بهبود یافته است،»

بسیاری از کسانی که در نزدیکی رحمت الله زندگی می کنند از فقر و بیکاری رنج می برند. او گفت، تامین آب جدید برای آنها ارزش فوق العاده ای دارد.‌

عبدالستار، ۳۵ ساله، یکی دیگر از ساکنان لشکرگاه، گفت، «کمک های ارائه شده توسط سازمان های کمک رسان زندگی ما را تغییر داده است،»

وی گفت، «از یک سو هر ماه با مواد غذایی و پول نقد به ما کمک می کنند و از سوی دیگر آب پاکیزه را به خانه های ما آورده اند. اگر سازمان های کمک رسان از این طرح حمایت نمی کردند، ارائه چنین خدماتی هرگز امکان پذیر نبود،»

او افزود، از ماه اسد سال ۱۴۰۰، «سازمان های کمک رسان میلیون ها افغان را نجات داده اند،»

او گفت، «کمک تأثیر نامطلوب بحران اقتصادی بر فقرا و نیازمندان را کاهش داد،»

ستار گفت، افغانستان بدون کمک جامعه جهانی با تاریکی و بحران مواجه خواهد شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیاری از مناطق افغانستان به ویژه هلمند به دلیل جنگ ناگوار بیست سال گذشته از کمک سازمان های کمک رسان بین المللی محروم شدند، وضعیت امنیتی در این مناطق مانع از اجرای پروژه های انکشافی شد، برخی ازمناطق افغانستان در طول تاریخ از این گونه پروژه های انکشافی دور نگه داشته شده است که باعث آن فاصله بین مردم و حکومت شدند تا بلاخره به جنگ داخلی تبدیل شد، تا انجای که ما خبر هستم مردم این منطقه پیش از این از چاه های دستی یا چاهای برمه یی استفاده می کردند نا گفته نماند که از اثر اقتصاد ضعیف اکثریت مردم توانایی بر پای این نوع برنامه برای خویش نداشتند. نقطه که در این جا قابل ذکر است این است که بسیاری چاهای این منطقه سرلوچ بودند و تا امروز هم باعث مرگ اطفال خوردسال میشود ما امیدوار هستم که برنامه مذکور به سایر نقاط دورافتاده کشور نیز کشیده شود و لازم است یک گروه نظارت باید پروژه در حال انجام را به طور کامل رصد کند تا ببیند آیا واقعاً به صاحب حق واگذار شده است یا خیر.زیرا در اکثر موارد ما شاهد بودم که سایر کمک های بین المللی به جای مردم فقیر و بیچاره به جیب مافیای منطقه میرفتند.

پاسخ

هر انسان از هر چیز کرده ضرورت زیاد برای آب آشامیدنی دارد‌‌. اکثر مردم افغانستان دسترسی کافی برای آب آشامیدنی ندارد . سیستم آب رسانی در ولایت های افغانستان موجود نیست صرف در شهر کابل آن هم در چند ناحیه سیستم آب رسانی موجود است آن هم در ۲۴ساعت یک ساعت آب در نل ها جاری می باشد که مردم ضرورت خود را باید در همین یک ساعت برآورده بسازد . سازمان ملل متحد به افتتاح پروژه آب رسانی در ولایت هلمند زندگی مردم را از مریضی های مکروبی نجات داد مردم این ولایت بیش از این از آب غیر صحی استفاده می کردن و حالی به آب صحی دسترسی کافی دارند . سازمان ملل متحد در طی چند ماه بسیار زیاد پروژه ها حامل منفع را در ولایت های افغانستان افتتاح کرده است که مردم افغانستان از این پروژه ها استقبال گرم می کند . من از سازمان ملل متحد خواهش می کنم که در ولایت های دیگر از افغانستان هم پروژه های آب رسانی را افتتاح کند تا که مردم فقیر افغانستان بتوانند که حدعقل از آب آشامیدنی صحی استفاده کند . من از روزنامه سلام تایمز هم خواهش می کنم که این پیام من به دفتر کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد بر ساند.

پاسخ

هلمند از جمله ولایاتی است که سال ها میدان جنگ بوده است. مردم فقیر بودند. آنها قبلاً مشغول کار خشخاش بودند، که سود آنرا باندهای مافیایی یا طالبان می بردند. مردم هلمند، مانند بسیاری از ولایات دیگر افغانستان، در دو یا پنج دهه گذشته از فرصت های زندگی بسیار محدودی برخوردار بودند. شدت جنگ در این ولایت چندین برابر سایر ولایات بود. اگر به جنگ چند سال گذشته نگاه کنیم، از یک سو پاکستانی ها جنگ را داغ نگه داشتند. از طرفی انگلیسها که مسئول جنگ هم بودند و جنگ آنها توسط یک فرمانده افغان؛‌ یک جنرال جدید و جوان ارتش افغانستان به نام سمیع سادات، انجام شد، که هر تصمیمی را بر اساس احساسات خود می گرفت. او مانند پنجابی ها می جنگید. نه پنجابی ها بر سر هلمندی های ما رحم می کردند و نه هم سادات. چون پنجابی ها هنوز در جنگ بودند، سادات که با انگلیس ها در ارتباط بود، در این جنگ ها جوانان و روستائیان ارتش افغانستان را کشت و آن مناطق را به آتش کشید. در هر صورت ماجرای جنگ افغانستان برای همه رسانه های جهان شناخته شده است و کودک افغان قربانی است. امروز او با شکم خالی نشسته است... اما فعلا من خوشحالم زیرا در چند ماه اخیر کارهای انکشافی زیادی در هلمند انجام شده است. حداقل جنگ به صفر رسیده که برای ما چیز بزرگی است. زیرا اگر ملتی در بیست یا سی سال مکانی به نام آبادی بسازد، مطمئن باشد که منطقه آن در چنین دوره ای زیبا و سرسبز خواهد بود. به مردم دیگر احتیاج نخواهد داشت. اگر در سطح جهانی نباشد، یک شفاخانه معیاری، مکتب، پارک و سایر امکانات رفاهی به سطح منطقه وجود خواهد داشت.

پاسخ

یافتن منابع آبی آسان است. هر سازمان و هر بنیادی می تواند این کار را انجام دهد، اما کسانی که از این منابع آبی استفاده می کنند باید در مصرف آب بسیار مراقب باشند. من به این باور هستم که افغانستان تنها کشوری است که مردم آن مصرف آب را نادیده می گیرند. هر جا که می بینی، هر خانه یک چاه دارد. این چاه ها مجموعاً به منابع اصلی آب زیرزمینی زمین آسیب می رسانند. ما نمی گوییم که سازمان ها باید مردم را آموزش دهند و به آنها بگویند آب کمتری مصرف کنند. درعوض، مردم باید خودشان این دانش را پیدا کنند و آب را هدر ندهند.

پاسخ

با تشکر از سازمان ملل متحد و سایر سازمان ها که برای مردم هلمند آب فراهم کردند. علاوه بر آب باید به مردم آموزش داد که آب را هدر ندهند و نکته دیگر کشت کردن نهال ها در نزدیکی نل های آب برای سبز کردن منطقه است. ۴۵ سال است که جنگ هایی از سوی روسیه، پاکستان، ایران، انگلیستان و آمریکا در کشور ما به راه انداخته شده، و چندین نسل از مردم ما از تحصیل محروم شده اند. نه تنها فرزندان ما، بلکه جوانان و بزرگان نیز ارزش آب را کاملاً درک نمی کنند. اسلام هم در مورد اهمیت آب دستورات صریح می دهد و قرآن کریم می فرماید ما با آب همه چیز را زنده نگه داشتیم. اندیشه معاصر نیز می گوید که آب باید هدر نرود و در مصرف آن دقت کرد، اما چون ذهن مردم ما جنگ زده است، چنین چیزهایی را نادیده می گیرند. ما بار دیگر از سازمان ها تقاضا می کنیم که به آنها آموزش بدهند و علاوه بر ساخت منابع آبی در مورد صرفه جویی در آب و سبز کردن منطقه به آنها آموزش دهند. تشکر

پاسخ