سلامتی

دبلیو اچ او شفاخانه جدید تداوی امراض انتانی را در شمال شرق افغانستان افتتاح کرد

گزارش از محمد قاسم

سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) یک شفاخانه ۵۰ بستره را در ولایت کندز افتتاح کرد تا دسترسی به خدمات صحی عاجل و مراقبت های امراض انتانی را در چهار ولایت شمال شرقی افغانستان بهبود بخشد. [تصویربردار: عزت الله منصوری]

کندز -- سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) یک شفاخانه ۵۰ بستره را در ولایت کندز افتتاح کرد تا دسترسی به خدمات صحی عاجل و مراقبت های امراض انتانی را در چهار ولایت شمال شرقی افغانستان بهبود بخشد.

نجیب الله ساحل، رئیس صحت عامه کندز در مراسم افتتاحیه آن به روز پنجشنبه گذشته (۱۴ ثور) گفت که این شفاخانه یک طبقه ای در مدت نه ماه با استفاده از مواد ساختمانی عصری ساخته شده است.

وی گفت، «خوشبختانه امروز شفاخانه ۵۰ بستره امراض انتانی و کووید ۱۹ را در شهر کندز افتتاح می کنیم،»

ساحل گفت که این شفاخانه را شبکه انکشافی آغاخان (ای کی دی ان) اداره می کند که به نیازهای صحی باشندگان ولایات بغلان، کندز، تخار و بدخشان رسیدگی می کند.

پرسونل صحی در مراسم افتتاح یک شفاخانه ۵۰ بستره به تاریخ ۱۴ ثور در شهر کندز شرکت می کنند. [تصویربردار: عزت الله منصوری]

پرسونل صحی در مراسم افتتاح یک شفاخانه ۵۰ بستره به تاریخ ۱۴ ثور در شهر کندز شرکت می کنند. [تصویربردار: عزت الله منصوری]

ساحل هیچ جزئیاتی در مورد هزینه این پروژه ارائه نکرد، اما تاکید کرد که ساکنان چهار ولایت شمال شرقی دیگر مجبور نخواهند بود مریضان خود را برای تداوی به کابل یا خارج از کشور انتقال دهند.

او گفت، «با توجه به چالش هایی که ساکنان این ولایت در شمال شرق در انتقال مریضان خود به کابل برای تداوی با آن روبرو هستند... تصمیم گرفتیم این شفاخانه را بسازیم. مریضان عاجل، مبتلا به امراض انتانی و کووید-۱۹ در این شفاخانه درمان خواهند شد.»

به گفته ساحل، در مواقع اضطراری این شفاخانه به طور بالقوه می تواند تا ۱۰۰ بستر گسترش یابد و دارای واحدهایی برای آرتروسکوپی، لپراسکوپی، خدمات ارتوپیدی اطفال و پتالوژی و سایر تخصص ها است.

وی افزود، «خوشبختانه تجهیزات طبی کافی برای تداوی مریضان در شفاخانه موجود است و تمامی خدمات صحی به صورت رایگان ارائه می شود،»

ارائه خدمات صحی حیاتی

به گفته قیس نظری، ۳۸ ساله، یک باشنده ولایت کندز، خطر ابتلا به امراض انتانی با گرم شدن هوا افزایش می یابد و چنین امکانات صحی را به یک ضرورت تبدیل می کند.

وی گفت، «هر تابستان وقتی حرارت هوا به ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد، وضعیت بسیار نگران‌کننده می‌شود، زیرا بیشتر [افغان‌ها] - به‌ ویژه کودکان و افراد مسن - با خطر بیشتری برای ابتلا به امراض انتانی مانند کلورا، اسهال، محرقه و قبضیت معده مواجه می شوند،»

عبدالوکیل سعیدی، ۳۵ ساله، باشنده ولایت تخار، گفت، «سالها ساکنان ولایات شمال شرقی مریضان خود را برای مقاصد تداوی به کابل یا مزارشریف می بردند، زیرا آنها فاقد مراکز تداوی [محلی] بودند،»

وی گفت، «مریضان گاهی اوقات به دلیل مسافت طولانی و شرایط بد سرک جان خود را در جاده از دست می دادند،»

او افزود، «مردم محلی ما فقیر هستند و نمی توانند هزینه های حمل و نقل و مراقبت های طبی در کابل و سایر ولایات اعضای خانواده را بپردازند،»

او گفت، «از این رو راه اندازی این مرکز طبی توسط سازمان ملل متحد گام بسیار مهمی در کاهش مرگ و میر و کنترل امراض است.»

محمد عمر، ۴۷ ساله، یک باشنده کندز، از داشتن یک شفاخانه مجهز در نزدیکی خانه که ۲۴ ساعت باز است، ابراز آرامش کرد.

وی گفت، «در گذشته در ولایت ما شفاخانه وجود داشت، اما تعداد مریضان بسیار زیاد بود. مریضان عاجل و انتانی نتوانستند توجه لازم را به خود جلب کنند و به همین دلیل مجبور شدیم ساعت ها سفر کنیم تا مریضان خود را به کابل برسانیم.»

وی گفت، «در موارد عاجل در گذشته ما با مشکلات زیادی برای انتقال مریضان خود به شفاخانه مواجه بودیم. اکنون با این شفاخانه، شبانه روز به خدمات صحی دسترسی داریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افتتاح این شفاخانه ۵۰بستره انتانی در ولایت کندز بسیاری از مشکلات های مریضان ولایت بدخشان ولایت تخار ولایت بغلان و ولایت کندز را حل می کند. مردم فقیر این چهار ولایت از افتتاح نمودن این شفاخانه از سو ی سازمان صحی جهان ( دبلیو اچ او ) ابراز خوشی می کنند . در گذشته مردم این چهار ولایت مریضان خود را به کابل انتقال می دادن و به افتتاح این شفاخانه مردم این چهار ولایت فعلان مریضان خود را در همین شفاخانه به معالجه می آورند. به نبودن این شفاخانه در ولایت کندز اکثر مردم مریضان خود را به کابل انتقال می دادن ودر مسیر راه کندز ‌کابل مریضان جان های خود را از دست می دادن و فعلان مردم به آسوده ‌گی به شفاخانه مریضان خود را آورده می توانند. سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) یک کمک عظیم را همراه مردم چهار ولایت شمال شرقی افغانستان کرده است و همه مردم افغانستان از افتتاح این شفاخانه ابراز قدردانی می کند .

پاسخ

فکر می کنم در همه ولایت ها چنین شفاخانه های کوچکی وجود دارد و هر شفاخانه، اگر زیاد نباشد، تا یک حد خدماتی ارائه می دهد. سالانه هزاران نفر در افغانستان جان خود را از دست می دهند. آمار بالای مرگ و میر ناشی از نبود شفاخانه های معیاری و مجهز است. اگر نه در کل افغانستان، حد اقل در سطح زون ها و اگر در کل افغانستان نباشد، باید شفاخانه برای تداوی امراض شدید مانند سرطان و غیره ساخته شود. این کار باید در دو دهه گذشته انجام داده می شد، اما از آنجایی که فساد به اوج خود رسیده بود، انجام داده نشد، بنابراین اکنون زمان خوبی است. اگر بتوان روی این قسمت کار کرد بسیار عالی خواهد بود. در قرن بیست و یکم، شرم آور است که کشوری پر از مواد معدنی هیچ پیشرفتی در بخش صحت نداشته است.

پاسخ

در کندز مردم زیادی زندگی می کنند. باید برای کندز و هر ولایت دیگری که جمعیت زیادی دارد، شفاخانه ساخته شود. ساختن شفاخانه ها یک چیز است و نگهداری آنها چیز دیگری. به اندازه ای که ساخت شفاخانه یا مؤسسه دیگری ضروری است، حفظ آن اهمیت بیشتری دارد. مردم منطقه باید در حفظ این شفاخانه کمک کنند. حفظ حتی کثافت دانی چنین یک بنیاد ضروری است. دیگر اینکه مردم برای حفظ آن هزینه کنند و هر چند وقت بعد باید ترمیم شود. ما حق داریم که سازمان‌های بین‌المللی زیربناهای را برایمان بسازند، اما باید آن‌ها را حفظ کنیم. من به سازمان های جهانی اشاره کردم زیرا ما برای جامعه جهانی فداکاری کرده ایم. ما افغان هایی بودیم که کشورهای غربی را از جنجال امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی آزاد کردیم. هنوز متأسفانه در سال ۱۹۹۲ جامعه جهانی افغان ها را به حال خود رها کرد که در نتیجه ده ها هزار افغان کشته شدند و افغانستان به یک مخروبه تبدیل شد. اکنون که سازمان ملل متحد، یو اس ای آی دی و سایر سازمان ها به بازسازی افغانستان کمک کرده اند، ما از صمیم قلب به آنها احترام می گذاریم و از آنها تشکر می کنیم. پاینده باد صلح در جهان.

پاسخ

این جای خوشی است که برای صحت مردم کارهایی انجام می شود. باشد که این کاروان سازندگی مستحکم باشد. تا مردم در داخل کشور از آن بهره مند شوند. آنها منتظر روزی بودند که چنین شفاخانه معیاری در افغانستان ساخته شود تا خدمات معیاری را برای معالجه مردم امروز ارائه کند. با تشکر از وزارت صحت افغانستان و سازمان ها که در این راستا تلاش های زیاد می کنند. محمد نبی یکی از اعضای تیم ملی کرکت افغانستان نیز اعلام کرده است که در نظر دارد یک شفاخانه ویژه برای تشخیص و تداوی سرطان در کشور بسازد. اگر این طرح اجرا شود و شفاخانه سرطان ساخته شود، اگر داکتران ماهر و متخصص در آن استخدام شوند، مطمئن هستم که به هندوستان، پاکستان، ایران و هیچ کشور دیگری نیازی نخواهیم داشت. در افغانستان نه تنها امکانات کافی برای تداوی و تشخیص سرطان وجود ندارد، بلکه تداوی برخی امراض در سطح پایین تر از سرطان نیز در اینجا امکان پذیر نیست. امید است که محمد نبی در این کار خیر همکاری کند و به زندگی مردم افغانستان نگاه جدی شود تا از امراض مصؤن بمانند.

پاسخ