امنیت

حمله بزدلانه طالبان بر کارمندان تلویزیون خورشید یک جنایت جنکی خوانده شد

گزارش از سلیمان

منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۳ اسد در کابل یک بس را که کارمندان تلویزیون خورشید را انتقال میداد بعد از آنکه یک بم چسبکی بر آن انفجار کرد بررسی می کند. [اس تی آر/ ای اف پی]

منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۳ اسد در کابل یک بس را که کارمندان تلویزیون خورشید را انتقال میداد بعد از آنکه یک بم چسبکی بر آن انفجار کرد بررسی می کند. [اس تی آر/ ای اف پی]

کابل -- حکومت افغانستان گفت، در عقب این حمله مرگبار بمبگذاری یک بس که به تاریخ ۱۳ اسد کارمندان تلویزیون خورشید را داشت انتقال میداد طالبان دست داشتند. ناظرین این حمله را بشکل گسترده محکوم کردند و آنرا یک حمله بر آزادی بیان و جنایت در برابر بشریت عنوان کردند.

هیچ گروه مسئولیت آنرا به عهده نگرفت، اما وزارت داخله گفت، معلومات ابتدایی نشان میدهد که این بمبگذاری را طالبان انجام داده اند.

وزارت گفت، دو فرد ملکی کشته شدند و سه کارمند تلویزیون خورشید و چهار تن دیگر زخمی شدند.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله گفت، «یافته های ما نشان میدهند که حمله بر بس توسط طالبان رهبری شده است.

دست کم دو فرد ملکی کشته شدند و ۷ باشنده افغان بشمول سه کارمند تلویزیون خورشید زخمی شدند. [تلویزیون خورشید]

دست کم دو فرد ملکی کشته شدند و ۷ باشنده افغان بشمول سه کارمند تلویزیون خورشید زخمی شدند. [تلویزیون خورشید]

رحیمی گفت، «در اکثر حملات طالبان افراد ملکی صدمه می بینند و کشته می شوند به همین خاطر آنها مسئولیت چنین حمله ها را به عهده نمی گیرند. هر کس می داند که این گروه تروریست گزارشگران و کارمندان سازمان های رسانه ای را در گذشته آماج قرار داده اند.»

خواجه میر محرم یک کارمند تلویزیون خورشید و یکی از شاهدان در مورد اینکه بمبگذاری چگونه صورت گرفت توضیح داد.

او گفت، «من معمولآ دفتر تلویزیون را به مقصد خانه پس از ساعت ۵ عصر ترک می کنم. من و ۱۱ همکاران ام در بس تلویزیون بسوی خانه در حرکت بودیم.»

محرم گفت، «وقتیکه ما ساعت ۵:۳۰ عصر در سرک ۵ تیمنی رسیدیم بطور ناگهانی یک انفجار نیرومند رخ داد و سه کارمند ما، دو مرد و یک زن که در چوکی پیشروی نشسته بودند زخمی شدند. دو تن از عابرین کشته شدند.»

قبل از این انفجار، طالبان به رسانه ها هوشدار داده بودند که اگر آنها اعلانات که مردم را به حمایت از نیروهای امنیتی تشویق می نمایند نشر کنند مورد حمله قرار میدهند.

حلیمه صدف کریمی یک عضو پالمان از ولایت جوزجان گفت، «طالبان بر ضد صدا و آزادی بیان مردم هستند. این گروه مصمم است تا آزادی بیان مردم را با هدف قرار دادن گزارشگران و کارمندان رسانه ای خاموش سازند.»

کریمی افزود، «طالبان کارمندان رسانه ها را هدف قرار می دهند. چون آنها نمیخواهند جنایات شان که بر ضد بشریت انجام می دهند به افغانها و جهانیان فاش شوند.»

برگشتن بسوی کار

کارمندان تلویزیون خورشید که با عمل تروریستی دلسرد نشدند تاکید می کنند که به کار شان ادامه خواهند داد.

ذبیح الله دوراندیش یکی از گزارشگران تلویزیون خورشید گفت، «باوجود اینکه حمله طالبان بر واسطه نقلیه که همکارانم را انتقال میداد مرا سخت متأثر ساخته اما من متعهد هستم که کار خبرنگاری خود را ادامه خواهم داد. چنین حمله های طالبان مرا از فعالیت های گزارشگری ام مانع شده نمیتوانند و من به خداوند اتکاء دارم و به حیث یک ژورنالیست به کار ادامه میدهم.»

دوراندیش گفت، «خبرنگاری یک وظیفه مستقل و مسلکی است و ما همیشه بی طرفی و اخلاق خبرنگاری را در گزارش های ما حفظ می کنیم. ما حتی خبرهای مربوط به طابان را با بی طرفی تولید و نشر نموده ایم.»

او گفت، «متاسفانه این گروه بالای آزادی بیان باور ندارند و کوشش می کنند تا رسانه ها را خاموش نمایند. اما آنها باید بدانند که خاموش کردن آزادی بیان ناممکن است.»

حکومت افغانستان و نهادهای که از رسانه ها حمایت می کنند و سفیران کشورهای خارجی این بمبگذاری را یک عمل بزدلانه، یک جنایت جنگی و یک حمله بر آزادی بیان خواندند.

حفیظ الله بارکزی رئیس شورای ژورنالیستان افغانستان گفت، «آزادی بیان که ژورنالیست ها با قربانی کردن جان های شان بدست آورده اند بزرگترین موفقیت افغان ها در طی دو دهه گذشته می باشد.»

حمله بر ژورنالیستان و رسانه ها یک جنایت جنگی و اظهار دشمنی در برابر آزادی بیان تلقی می شوند. ما آن را شدیدآ محکوم می کنیم.»

بارکزی گفت، «گروه های تروریستی مانند طالبان و داعش چنین حمله ها را بخاطر منع کردن فعالیت های رسانه ای و ایجاد ترس و خشونت در جامعه انجام میدهند.»

دفتر ریاست جمهوری این بمبگذری را محکوم نمود و آن را یک جنایت جنگی خواند.

این دفتر در یک اعلامیه به نقل از رئیس جمهور غنی گفت، «دشمنان افغانستان باید بدانند که مردم این خاک همیشه آماده هستند تا از ارزشها و آزادی های شان دفاع نمایند. این گونه عمل بزدلانه نمیتواند اراده افغانها را تضعیف نماید.»

جان بس سفیر ایالات متحده در کابل در یک توییت نوشت، «حمله ها بر غیرنظامیان و رسانه ها به هیچ کس کمک کرده نمیتواند تا به کدام هدف دست یابد. من حمله بی معنای اخیر بر کارمندان رسانه ها را محکوم می کنم و تسلیت عمیق خود را به قربانیان و خانواده هایشان می فرستم.»

او گفت، «حمله ها بر غیر نظامیان و رسانه ها هیچ مفهوم ندارد. همه طرفها باید بالای صلح و آینده افغانستان تمرکز نمایند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این درست است که یک حمله بمبگذاری بر کارمندان خورشید صورت گرفت، اما سوال این است که این بمب از کجا آورده شد؟ بخاطریکه طالبان نه دانش دارند و نه مفکوره و نه فابریکه که بمب را بسازند. همه ای این مواد انفجاری یا از پاکستان میآیند و یا از ایران و متاسفانه پاکستان اکثر پول که از کشورهای غربی به ویژه از امریکا بدست میآورد در آموزش و تجهیز تروریست ها مصرف می کند و سپس آنها را به افغانستان جهت کشتن افغانها و اعضای ایتلاف بین المللی که افغانها را در بازسازی کشور شان کمک می کنند می فرستد.

پاسخ