دیپلماسی

کشورهای اروپایی بر نقض توافقنامه هسته ای از سوی ایران، روند اختلاف را به راه انداختند

سلام تایمز و ای اف پي

در این عکس که به تاریخ ۲۰ عقرب گرفته شده، پرچم ایران که بر فراز یک دستگاه انرژی اتمی در بوشهر در حال اهتزاز است، دیده می شود. [ای تی تی ای کینر/ ای اف پی]

در این عکس که به تاریخ ۲۰ عقرب گرفته شده، پرچم ایران که بر فراز یک دستگاه انرژی اتمی در بوشهر در حال اهتزاز است، دیده می شود. [ای تی تی ای کینر/ ای اف پی]

پاریس -- سه کشور اتحادیه اروپا به روز سه شنبه (۲۴ جدی) گفتند، آنها پس از متهم کردن تهران بر نقض مکرر، یک مکانیزم اختلاف تحت توافقنامه هسته ای سال ۱۳۹۴ با رژیم ایران را به راه انداختند.

این اقدام بریتانیا، فرانسه و آلمان در حالی صورت می گیرد که تنش ها میان غرب و رژیم ایران به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده ارشد ایرانی در یک حمله ایالات متحده در بغداد به تاریخ ۱۳ جدی و اعتراف نا وقت تهران - سه روز پس از این واقعه - که این کشور به طور تصادفی به تاریخ ۱۸ جدی یک هواپیمای مسافربری اوکراینی را هدف قرار داده بود، به تیره گی گراییده است.

توافقنامه هسته ای سال ۱۳۹۴ که بنام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معروف است، شامل ماده ای است که به یک طرف اجازه می دهد تا در مورد سرپیچی قابل توجه از سوی طرف دیگر، به یک کمیسیون مشترک مراجعه کرده اقامه دعوا کند.

اگر این مسئله در کمیسیون مشترک حل نشود، به یک هیئت مشورتی و سرانجام به شورای امنیت سازمان ملل می رود.

وزرای امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان گفتند كه تهران از ماه ثور سال جاری به تدریج از تعهدات خود در این توافقنامه برآمده و با محدودیتهای کلیدی در برنامه هسته ای خود مخالفت می كند.

در اعلامیه ای روز سه شنبه آمده است، «بنابراین با توجه به اقدامات ایران، برای ما هیچ انتخاب به جز از آغاز کردن روند اختلاف باقی نمانده است. اعلامیه افزوده، تهران با تعهدات خود ایستاد نیست.»

اراده برای حفظ کردن توافقنامه

اما این سه قدرت گفتند، «ما تعهد خود را بار دیگر برای این توافقنامه ابراز می کنیم - كه آمریكا از آن در سال ۱۳۹۷ برآمد - و اظهار کردند که برای حفظ کردن آن با همه شركت كنندگان کار خواهند کرد.»

در این اعلامیه اضافه شده است، «با توجه به رویدادهای اخیر، مهمتر از همه این است که ما به بحران گسترش هسته ای که اکنون همه منطقه را تهدید می کند اضافه نمی کنیم.»

«امید ما این است که ایران را به طور کامل به تعهدات خود تحت برجام بازگردانیم.»

هدف این توافقنامه، در عوض رفع تحریم ها، محدود کردن جاه طلبی های هسته ای تهران بود که قدرت های غربی از آن می ترسیدند که این جاه طلبی ها بخاطر تولید سلاح های اتمی می باشند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500