اقتصاد

هدف پروژه های آبیاری بانک جهانی در فاریاب حل مشکل کمبود آب دهاقین است

گزارش از محمد قاسم

یک کانال آبیاری کوچک که توسط حکومت قبلی افغانستان در ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب اعمار شده است، در این تصویر به تاریخ ۲۵ ثور نشان داده شده است. [تصویر از عبدالمتین میرزابیگ]

یک کانال آبیاری کوچک که توسط حکومت قبلی افغانستان در ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب اعمار شده است، در این تصویر به تاریخ ۲۵ ثور نشان داده شده است. [تصویر از عبدالمتین میرزابیگ]

کندز -- مقامات محلی می گویند، بانک جهانی پلان دارد که ده ها پروژه آبیاری را در ولایت فاریاب تطبیق کند، که این کار در اوایل ماه حمل سال آینده آغاز خواهد شد.

عبدالحکیم حکمت رئیس اداره حوزه دریایی شمالی مستقر در مزارشریف به سلام تایمز گفت که در شش ماه آینده، ۵۹ پروژه مدیریت منابع آب با بودجه مجموعی ۲۵۱ میلیون افغانی (۲.۹ میلیون دالر) آغاز و تکمیل خواهند شد.

حکمت گفت، این پروژه ها شامل بازسازی زیربناهای آبیاری مانند بندها، کانال های آبیاری، دیوارهای استنادی و سربندها خواهند بود.

بزرگان قریه، رؤسای اتحادیه های دهاقین و اعضای شوراهای اجتماعی به تاریخ ۲۸ دلو در یک جلسه به حکمت گفتند که آنها می خواهند این پروژه ها در ولسوالی های قیصار، المار، پشتون کوت و بلچراغ تطبیق شوند.

وی گفت، «دهاقین ما با مشکلات جدی کمبود آب و حتی در برخی از مناطق با کمبود آب آبیاری روبرو هستند. بنابراین، ما این پروژه ها را در اولویت قرار داده ایم تا در ماه حمل آغاز شوند.»

وی گفت، «از جمله این پروژه ها، شش پروژه با بودجه مجموعی ۵۷ میلیون افغانی (۶۶۰۰۰۰ دالر)، در اعمار ذخایر آب در این ولسوالی ها کمک خواهد کرد.

به گفته حکمت، این پروژه ها نه تنها دسترسی به آب آبیاری را تأمین خواهند کرد، بلکه برای صدها نفر از دهاقین وظایف نیز ایجاد خواهند کرد.

بهبود اقتصاد

عبدالوهاب ۵۲ ساله یک بزرگ قومی از ولسوالی قیصار فاریاب به سلام تایمز گفت، به دلیل کمبود آب، دهاقین در سال های اخیر از لحاظ حاصلات خسارات زیادی را متحمل شده اند.

وهاب گفت، «بدون زیربناهای مناسب آبیاری مانند سربندها، کانال ها و دیوارهای استنادی، دهاقین افغان آسیب زیادی را متحمل شده اند.»

وی افزود، «اگر سربندها اعمار شوند، نه تنها منابع آبی ما به درستی مدیریت خواهند شد، بلکه دهاقین ما نیز پيشرفت خواهند کرد زیرا آنها می ‌توانند از زمین‌ های زراعتی خود استفاده کرده و سالانه دو دفعه حاصلات را جمع آوری کنند.»

وی گفت، «متأسفانه خشکسالی و درگیری در سال های اخیر دهاقین را متأثر ساخته است. اگر به مشکلات دهاقین ما رسیدگی شود، مقدار تولیدات داخلی ما افزایش یافته و اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت.»

منصور قادری یک باشنده شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب به سلام تایمز گفت، دهاقین در پنج سال گذشته از خشکسالی رنج برده اند و حاصلات آنها حدود ۵۰٪ کاهش یافته اند.

وی گفت، «دهاقین تمام ولسوالی های ولایت فاریاب حاصلات خود مانند گندم، جواری، برنج و ماش و همچنان میوه هایی مانند شفتالو، زردآلو، سیب، ناک و انگور را در شهر میمنه می فروختند. اما اخیراً به دلیل اینکه کانال های آبیاری بر اثر سیلاب ها متضرر شده اند، حاصلات دهاقین به طور قابل توجهی کاهش یافته اند.»

وی افزود، این کاهش در حاصلات زراعتی، باعث افزایش قیمت ها در بازار محلی شده است و از آنجایی که مردم فاریاب هم اکنون در وضعیت اقتصادی شکننده ای قرار دارند، آنها نمی توانند با قیمت های بلند مواد غذایی بخرند.

وی گفت، «اگر مشکلات دهاقین ما، به ویژه مشکل دسترسی آنها به آب آبیاری حل شوند، قیمت های مواد غذایی در بازار حتماً کاهش یافته و وضعیت اقتصادی دهاقین بهبود خواهد یافت.»

سیلاب های موسمی

این پروژه های بانک جهانی در حالی تطبیق می شوند که برای کمک کردن به دهاقین این ولایت تلاش های دیگری انجام می شوند.

غلام صادق ۴۵ ساله یک دهقان در پشتون کوت به سلام تایمز گفت، «اعمار شدن بند دهن دره که در دوران حکومت قبلی آغاز شده بود اما پس از سقوط آن به حالت تعلیق درآمد، اخیراً از سر گرفته شده است.»

وی گفت، تکمیل شدن این بند نه تنها با دهاقین پشتون کوت بلکه به دهاقین ولسوالی های المار و قیصار نیز کمک خواهد کرد.

غلام صادق به تأثیرات منفی محیط زیست اشاره کرد که در سال های اخیر دهاقین افغان را متأثر کرده اند.

صادق گفت، «سیلاب های موسمی در پنج سال گذشته بسیاری از کانال ها و بندهای آبیاری را تخریب کرده، و هزاران جریب زمین زراعتی خشک شده است.»

وی گفت، «من ۲۰ جریب زمین دارم که هر سال می توانم دو فصل حاصلات داشته باشم. به دلیل کمبود آب برای آبیاری، من از روی ناچاری نباتاتی را کشت می کنم که به آب زیاد ضرورت ندارند.»

وی افزود، «اگر آب کافی وجود داشته باشد، من می توانم گندم و برنج کشت کنم زیرا برای این حاصلات تقاضا بسیار زیاد است و من می توانم برای بهبود وضعیت اقتصادی خانواده ام، درآمد بیشتری داشته باشم.»

صادق گفت، بسیاری از دهاقین مانند خودش با فقر روبرو هستند زیرا در پنج سال گذشته بر اثر کمبود آب کافی متأثر شده و تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک خبر خوبی است. اگر بانک جهانی یا هر بنیاد دیگری می خواهند که با ما کمک کنند، آنها می توانند از طریق چنین پروژه ها این کار را انجام دهند. در این اواخر فقط مقدار کمی از کمک های بشردوستانه به ما داده شده است که حصه پنجم آن به افغان های مستحق نمی رسد. فایده این پروژه ها این است که از یک طرف باعث اشتغالزایی مردم می شوند و از طرف دیگر در درازمدت به مردم فایده می رسانند. مردم برای سال های آینده از آنها استفاده خواهند کرد. این کار مردم را مصروف خواهد ساخت. آنها مقداری پول را به دست خواهند آورد و از دزدی، فساد، چپاول، اعتیاد به موادمخدر و بسیاری از فعالیت های مضر دیگر جلوگیری خواهند کرد.

پاسخ

این جای خوشحالی است که مشکل آب دهاقین حل می شود. با اینکه امنیت در افغانستان تأمین شده است، ادارات بین المللی باید در بازسازی سهم بگیرند. این کارها نه تنها در فاریاب بلکه در سراسر افغانستان باید انجام شوند. افغانستان یک کشور زراعتی است. هر قدر که سکتور زراعت رشد کند، مردم بیشتری از آن مستفید خواهند شد.

پاسخ