آموزش

۵ مکتب جدید در جوزجان متعلمین را از سختی درس خواندن در فضای باز نجات دادند

گزارش از محمد قاسم

یک مکتب جدید که توسط ناروی ساخته شده، به تاریخ ۱ حمل در ولسوالی آقچه، ولایت جوزجان به تصویر کشیده شده است. [تصویربردار: عتیق الله ابراهیم زاده]

یک مکتب جدید که توسط ناروی ساخته شده، به تاریخ ۱ حمل در ولسوالی آقچه، ولایت جوزجان به تصویر کشیده شده است. [تصویربردار: عتیق الله ابراهیم زاده]

جوزجان -- ناروی و موسسه همکاری تخنیکی و انکشافی (اکتید) پنج مکتب را در سه ولسوالی ولایت جوزجان ساخته اند که برای بیش از ۳۰۰۰ کودک ساختمان های مکتب را فراهم کرده اند.

قبل از این ساخت و ساز، متعلمین مجبور بودند در صنوف در فضای باز درس بخوانند.

مجموع هزینه ساخت مکاتب با استفاده از روش های ساختمانی کانکریتی و معیاری ۱۴۰۰۰۰۰۰ افغانی (۱۶۴۰۰۰ دالر) بود که توسط ناروی تمویل شده است.

محمد طاهر جواد، رییس معارف جوزجان گفت که این مکاتب ساختمان های یک منزله هستند که شامل چهار صنف درسی، دو دفتر اداری و سایر امکانات ضروری می باشد.

وی گفت، «کار ساخت این مکاتب از چهار ماه پیش آغاز شده و به تاریخ ۱حمل به طور رسمی افتتاح شدند.»

او افزود، مکاتب جدید در ولسوالی های آقچه، خانقاه و خواجه دوکو ولایت جوزجان موقعیت دارند.

جواد گفت، «قبل از ساختن این مکاتب، متعلمین مجبور بودند در فضای باز -- زیر درختان یا در برخی موارد زیر خیمه -- درس بخوانند، اما با تکمیل و استفاده از این ساختمان‌های مکتب، اکنون بیش از ۳۰۰۰ متعلم دختر و پسر به یک مکتب با محیط آموزشی مناسب دسترسی دارند.»

خوشبین به آینده

والدین از ساختن ساختمان های جدید مکتب استقبال کرده و از موسسات کمک رسان خواستند تا پروژه های زیربنایی بیشتری را اجرا کنند.

فضل ربی حسینی ۴۸ ساله گفت، «فرزندان من در صنف سوم و صنف پنجم در مکتب ینگاریق، ولسوالی آقچه درس می خوانند.»

وی گفت، «آنها در گذشته بدلیل اینکه هیچ امکاناتی وجود نداشت علاقه ای به رفتن به مکتب و حصول آموزش نداشتند، اما اکنون با ساختمان جدید با اشتیاق به مکتب می روند و درس می خوانند.»

حسینی گفت، ساخت مکاتب به ارتقای آموزش در کشور کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد، «بهتر خواهد بود که در آینده از این پروژه های عمرانی بیشتر اجرا شود، زیرا تاثیرگذار بوده و به تربیت نسل آینده کشور کمک می کند.»

محمد شاکر ظریف، ۱۵ ساله، متعلم صنف ششم در مکتب متوسطه چوباش در ولسوالی خواجه دوکو، گفت که سال ها بود که او و همصنفی هایش در گرمای سوزان و زمستان های سرد در بیرون از خانه درس می خواندند و فقط درختان از آنها محافظت می کردند.

او گفت، «من دروس صنف اول الی ششم را در مکتب این قریه خواندم. متعلمین در زمستان در هوای سرد با مشکلات زیادی مواجه بودند.»

وی گفت، «لباس‌ها، کتاب‌ها، کتابچه ها و سایر وسایل درسی ما زیر باران خشت می‌ شدند.»

او گفت، «متعلمین اکنون از حصول آموزش در صنف های خود بسیار خوشحال هستند. آنها اکنون به آینده خود خوش بین هستند.»

کمبود ساختمان مکاتب

به گفته جواد، رئیس تعلیم و تربیه ولایت، تنها ۵۷٪ از مکاتب این ولایت دارای ساختمان واقعی هستند.

او گفت، «موسسات کمک رسان متعهد شده اند که مکاتبی را که فاقد ساختمان و سایر امکانات و مواد آموزشی هستند، بسازند، نوسازی یا بازسازی کنند. در صورت تحقق، این وعده به رفع کمبود ساختمان‌های مکتب که هزاران متعلم با آن مواجه هستند، کمک خواهد کرد.»

نیازمحمد، ۶۲ ساله، باشنده ولسوالی خانقاه، گفت، «کودکان ما همیشه هنگام رفتن به مکتب در زمستان و تابستان به دلیل نبود محیط مناسب برای مطالعه مریض می شوند. آنها در حین حصول آموزش با مشکلات زیادی مواجه می شوند.»

او گفت، «تعدادی از مکاتب در بسیاری از ولسوالی ها، از جمله خانقاه، فاقد ساختمان هستند. در صورت رسیدگی به این مشکل متعلمین، نه تنها علاقه بیشتری به تحصیل خواهند داشت، بلکه از شیوع امراض نیز در امان خواهند بود.»

امان الله امین، رئیس اکتید در جوزجان گفت که این مکاتب برای تسهیل دسترسی به یک محیط آموزشی امن برای متعلمین ساخته شده است.

وی گفت، «ما همیشه سعی می کنیم چنین پروژه هایی را نه تنها برای رفع نیازهای ساکنان مناطق مختلف بلکه برای افزایش دسترسی عمومی به خدمات در زمینه های مختلف اجرا کنیم.»

وی گفت، امسال ۱۱۰ مکتب اضافی در این ولایت ساخته یا بازسازی خواهد شد و این ساخت و ساز دسترسی هزاران متعلم دیگر را به فرصت های آموزشی آسان می سازد.

امین گفت، «انتظار ما از اهالی به ویژه ریش سفیدان قریه این است که در استفاده و نگهداری از این ساختمان ها کوشش کنند تا فرزندانشان برای وقت زیاد از این امکانات استفاده کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ساختن مکتب کار بزرگ و پیچیده ای است، اما داشتن پلان زمین مشخص برای ساخت مکتب مهم است زیرا مکتب باید دارای صنف های درسی منظم، اتاق های اداری، تشناب ها و میدان بازی باشد... مثلا، می شود که در ابتدا فقط صنوف درسی و اتاق های اداری ساخته شود و ساختن چیزهای دیگر به بعد معطل شود. در این صورت وقتی بودجه پیدا شد، آنها را می توان ساخت اما از آنجایی که از ابتدا برنامه ریزی منظمی وجود داشته نباشد، ممکن است تعداد متعلمین زیاد شود و فضا مثل قبل نماند، و میدان بازی و تشناب ها... اگر نه، متعلمین ممکن است با یک مشکل دیگر مواجه شوند. امارت اسلامی باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهد و ابتدا پلان زمینی را برای ساخت مکاتب مشخص کند و سپس در اختیار سازمان ها و بنیادهایی قرار دهد که در ساخت مکاتب همکاری می کنند. اگر مکانیزم شفاف ایجاد شود، مسئولیت ها بهتر انجام می شود، هماهنگی ها ایجاد می شود و امور نظارت بهتری خواهند داشت. ما در ۲۰ سال گذشته قربانی فساد مالی بوده ایم و اکنون درهر کاری شاهد فساد و اختلاس هستیم. لذا مسئولین مجهز به روحیه اسلامی و ملی باید بر این کارها نظارت کرده و با سازمان ها همکاری کنند. ساختن مکتب اولویت ملی ماست، پس باید با اخلاص این کار را انجام دهیم!

پاسخ

چه کار خوبی! وقتی دروازه‌های مکتب باز می‌شود، تاریکی فرار می‌کند و روشنی وارد می‌شود، افکار جدید به ذهن مردم می‌آیند و افکارشان به کلی تغییر می‌کند. متأسفانه بسیاری از مناطق افغانستان هنوز هم فاقد مکتب هستند و کودکان هنوز هم کتاب و قلمی ندیده اند. اکنون وقت آن رسیده است که معلمان این رشته متعلمین خود را به صورت معیاری تربیت کنند و به خانواده ها نشان دهند که تحصیلات آنها تغییر قابل توجهی در زندگی فرزندان ایجاد کرده است و اگر ادامه پیدا کند بهتر و درمان درد خواهد شد.‌

پاسخ

به نکات مهم زیادی اشاره کردید. همانا هر در مدرسه ای که باز شود در تاریکی را می بندد. اما مشکل مدرسه سازی به تنهایی واقعا حل نشده است، برای این کار به یک پارک کوچک، سرویس بهداشتی و اتاق های اداری نیاز است. نکته مهم دیگر این است که معلمان در مدارس باید حرفه ای باشند تا بچه ها از کودکی باهوش و آگاه باشند. امروز دانش آموزی از دوازدهم فارغ التحصیل می شود اما املا و نگارش را یاد نگرفته که مشکل بزرگی است.

پاسخ

یک پسر من چهار سال در کابل مکتب خواند هما هیچ چیز یاد نگرفته است بسیار زیاد کوشش کردم در خانه همراهیش کنم تاکه این پسر من درس بخواند اما هیچ نتیجه به دست نیاوردم بعد چندین مرتبه خانم خودرا همراه با پسر کلان خود به مکتب روان کردم که پرسان کند که علت نا اموختن درس این پسر مرا پیدا کند بعدها متوجه شدم که این پسر من در فضای آزاد درخیمه در س میخواند . هر صنف دیگر که ساعت های ورزشی داشت با شد معلم شان شاگردان خود را به صحن مکتب بیرون می کند تمام شاگردان مکتب که در خیمه در س میخوانند متو جه بازی های ورزشی انها می باشد نه به در س خواندن . دیگر علته نخواند ن در س پسر من این بود که هر کس که در صحن مکتب گشت وگزار می کرد تمام شاگردان که در خیمه نشسته بودن به خاطر در س خواندن همیشان متوجه گشت و گزار می شدند. ساختن مکاتب در ولایت جوزجان از سوی کشور ناروی و کشور فرانسه یک گام مثبت در زندگی کودکان ولایت جوزجان افغانستان می باشد. با ساختار این مکاتب از سو ی کشور ناروی و فرانسه حالا شاگردان این ولایت می توانند که به گونه صحیح درس بخوانند در خیمه ها درس خوانده نمی شود ونه شاگردان درس را اموخته می توانند. شاگردان که در صحن مکتب درس میخوانند تا به شاگردان که در اطاق صنفی درس میخوانند بسیار زیاد فرق دارد. به ساختن این مکاتب از سوی کشورهای فرانسه و ناروی در زندگی۳۰۰۰ کودکان تغیرات مثبت در زمینه درس خواندن به وجود میاورد . از کشورهای دیگر هم خواهش می کنم که خیمه ها را به اطاق های صنفی بدل کنند تاکه کودکان افغانستان به گونه درست در س بخوانند و اینده در خشان داشته باشد.

پاسخ

چه خوب که بچه ها از باد و باران در امان شده اند. ما از اکتید و ناروی برای این کار سپاسگزاریم. با این حال، ۱۴ میلیون افغانی یا ۱۶۴۰۰۰ دالر برای پنج مکتب از این قبیل، که هر کدام تنها دارای چهار صنف درسی و دو اتاق اداری است، غیرقابل قبول است. این بدان معناست که برای هر ساختمان تقریباً ۳۳۰۰۰ دالر هزینه شده است که قابل قبول نیست. به نظر می رسد که این ساختمان ها به شیوه ای بسیار ابتدایی ساخته شده اند. حد اکثر ۱۵۰۰۰ دالر برای هر یک از این ساختمان ها کافی است. بیشتر از این هزینه ندارد. به هر حال باز هم از ناروی و اکتید تشکر می کنم.

پاسخ