اقتصاد

با خراب شدن اقتصاد ایران، تهران به فساد در دریا روی آورده است

گزارش از سلام تایمز

پول ایران در حال سقوط آزاد بوده و به طور فزاینده ای ارزش خود را در برابر دالر از دست می دهد. [hamshahrionine.ir]

پول ایران در حال سقوط آزاد بوده و به طور فزاینده ای ارزش خود را در برابر دالر از دست می دهد. [hamshahrionine.ir]

در حالی که رژیم ایران بر مداخله منطقه ای و شرارت دریایی تمرکز می کند، ایرانیان همچنان با سقوط آزاد اسعار، تورم فزاینده، بیکاری و عدم اطمینان اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

تعداد کودکان و خردسالانی که مجبور به کار می شوند در ایران رو به افزایش است، و در سال گذشته متقاعدین و کارگران دولتی به صورت پراکنده در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی داشتند تا نگرانی خود را در مورد پایین بودن دستمزدها مطرح کنند.

نرخ رسمی تورم نقطه به نقطه در سال گذشته نسبت به سال قبل حدود ۴۰٪ بوده و نسبت به زمان مشابه سال قبل به بیش از ۶۰٪ رسیده است. با این حال کارمندان دولت امسال تنها ۲۰٪ افزایش معاشات دریافت کردند.

در حالی که دولت هزینه های سپاه را در اولویت قرار می دهد، بودجه اختصاص یافته به مردم از یک سال به سال دیگر کاهش می یابد.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران (راست) و نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزویلا (چپ) به تاریخ ۲۳ ماه جوزا برای دیدار به تیاتر تیریسا کارنو در کاراکاس می رسند. بسیاری حدس می زدند که رئیسی در سفر ماه جوزای خود به کاراکاس، پولی را که ونزویلا به ایران بدهکار است، خواسته است. [استرینگر/ای اف پی]

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران (راست) و نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزویلا (چپ) به تاریخ ۲۳ ماه جوزا برای دیدار به تیاتر تیریسا کارنو در کاراکاس می رسند. بسیاری حدس می زدند که رئیسی در سفر ماه جوزای خود به کاراکاس، پولی را که ونزویلا به ایران بدهکار است، خواسته است. [استرینگر/ای اف پی]

پارادیس سینیپلیکس به دلیل عدم پرداخت بل آب به دولت و قطع آب، مجبور شد دروازه های خود را به تاریخ ۲۲ جوزا ببندد. [borna.news]

پارادیس سینیپلیکس به دلیل عدم پرداخت بل آب به دولت و قطع آب، مجبور شد دروازه های خود را به تاریخ ۲۲ جوزا ببندد. [borna.news]

بودجه سپاه نسبت به سال گذشته ۲۸٪ رشد داشته و بودجهء ارتش متعارف ۳۶٪ رشد داشته است. در همین حال، بودجهء نیروی پولیس که تا حدی مسئول سرکوب اعتراضات امسال بود، ۴۴٪ افزایش یافته است.

شهرهای بزرگ ایران با آلودگی که در دهه گذشته به تدریج بدتر شده است، با مشکل روبرو می شوند و هر زمستان مکاتب و ادارات بطور فزاینده تعطیل می شوند.

با این حال، دولت تخصیص بودجه ۱۴۰۳ به «ابتکار مبارزه با آلودگی هوا» را نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰٪ کاهش داده است.

مرکز تفریحی پارادیس سینپیلیکس به دلیل نداشتن آب جاری به دلیل میزان بدهی به دولت مجبور شد دروازه های خود را به تاریخ ۲۲ ماه جوزا ببندد.

این مجتمع اعلام کرد که کارکنان اداره آب و حفظ الصحه شهر تهران به سینیپلیکس رفتند و نل های آب را قطع کردند، و افزود که آنها پولی را که از مشتریان در بدل تکت ها دریافت کرده، به آنها مسترد خواهد کرد.

حتی ساکنانی که بیل آب خود را به طور منظم پرداخت می کنند نیز از پارچاوی آب در امان نمی مانند.

همانطور که در اکثر تابستان های گذشته اتفاق افتاده است، باشندگان تهران در برخی از روزها ساعت ها بدون آب می مانند.

یک معلم یک مکتب دولتی در تهران گفت، «دولت مدعی است که پول کافی ندارد، بنابراین ما نمی توانیم امتیازات بگیریم، اما میلیون ها دالر برای سپاه و سرمایه گذاری ها و شرکت های سپاه خرج می کند،»

او که نخواست نامش فاش شود به ویب سایت خبری المشارق گفت، «آب، برق، یا مواد سوخت کافی وجود ندارد. هر ماه دولت کمبود جدیدی را اعلام می کند، اما پول زیادی را صرف فعالیت های نظامی می کند،»

تهدیدات ایران در خلیج

در عین حال، رژیم ایران در حال افزایش قدرت نظامی خود در خلیج است و کشتی های خارجی را هنگام عبور از تنگه هورموز مکررا مورد آزار و اذیت قرار می دهد.

ارتش ایالات متحده به تاریخ ۱۴ ماه سرطان از دو تلاش نیروی دریایی ایران برای توقیف نفتکش های تجارتی در آب های بین المللی در نزدیکی عمان جلوگیری کرد.

مقامات امریکایی گفته‌ اند که تلاش‌ها برای حمله به کشتی‌های ملکی غیرمسلح برخلاف ادعاهای تهران مبنی بر اینکه به دنبال صلح و امنیت در منطقه است، زیرا این اقدامات ایمنی و امنیت همه کشتی‌های تجارتی در تنگه هورموز را به چالش می‌کشد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در بحرین در اعلامیه ای در ماه ثور اعلام کرد که با متحدان و شرکای خود کار می کند تا از نقطه مهم توقف در خلیج فارس محافظت کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده به تاریخ ۲۲ ماه ثور گفت، «ما شاهد تهدیدهای مکرر ایران، توقیف تسلیحات و حملات علیه کشتیرانی تجارتی بوده‌ایم که از حقوق و آزادی‌های ناوبری خود در آب‌های بین‌المللی و آبراه‌های استراتژیک منطقه استفاده می‌کنند،»

همچنین در ماه ثور، نیروی دریایی ایران به اولین دور زدن بحری خود افتخار کرد.

یک تحلیلگر نیروی دریایی ایران که نخواست نامش فاش شود، گفت، «به نظر می‌رسد اخبار بسیار کند به سمت ارتش ایران می‌رود. آنها به سفر دریایی خود طوری می بالند مثلیکه بعد از پنج قرن تازه آن را کشف کرده است!»

رژیم ایران مسائل زیادی از جمله تجهیزات کهنه نیروی دریایی خود دارد که باید در رابطه به آن تصمیم گرفت. این سفر دریایی باید آخرین چیزی باشد که در ذهن مقامات باشد.»

تلاشها برای وصول قرض ها

در ماه جوزا، مقامات ایرانی گفتند که بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر از پول این کشور به دلایل مختلف از جمله تحریم ها در چندین کشور بلاک شده است.

رئیس جمهور ابراهیم رئیسی در جستجوی پولی از کشورهای که به ایران بدهکار است و همچنین همکاری بیشتر، به سه کشور امریکای لاتین، که آنها نیز منزوی و تحت تحریم هستند، سفر کرد.

رئیسی در ماه جوزا از ونزویلا، کیوبا و نیکاراگوا بازدید کرد و ۲۵ توافقنامه جدید را با کاراکاس امضا کرد، در حالی که گمان می رود وی در جریان سفرش به ونزویلا پولی را که کشور مذکور از ایران بدهکار است خواسته است.

یک اقتصاددان که خواست نامش فاش نشود به المشارق گفت، «ای کاش کشورهای دیگر پولی را که به ایران بدهکار است پرداخت نمی کردند، زیرا این به معنای پول نقد بیشتر برای جیب رژیم است،»

او گفت، «تنها جایی که هر مقدار پول وارد می‌شود، سپاه پاسداران است و در نهایت در عراق، یمن یا سوریه می رود. هیچ یک از این هزینه ها خرج ایرانی ها نمی شود.»

او گفت، «بنابراین من فکر می‌کنم اگر این پول برای مدتی در آینده در کشور دیگری پس‌انداز شود - شاید برای نسل‌های آینده ایرانی، بهتر باشد،» و افزود که امید کمی وجود دارد که ایران بتواند از ونزویلا پولی دریافت کند.

محمدعلی تیموری، رئیس عامل شرکت موترسازی ایران سایپا، به تاریخ ۴ حوت گفت که «سیاست سایپا تمرکز بر روسیه و ونزویلا به عنوان دو بازار هدف اصلی خود است».

وی گفت، سایپا اولین محموله ۱۰۰۰ موتر را به ونزویلا ارسال کرده است و ۲۰۰۰ موتر دیگر نیز «به محض انتقال پول خرید» آماده صادرات هستند.

در حالی که ایران موترهای صادراتی تولید می‌کند، بدبختانه پارلمان لایحه‌ای را تصویب کرده است که برای اولین بار اجازه واردات موترهای مستعمل خارجی را صادر کرد که نشانه دیگری از ضعف اقتصاد کشور است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خدا شرایط شان را از این بدتر کند. ماندن این رژیم ظالم و ستمگر بسیار مضر است. باید نابود شود و مردم باید قیام کنند. اگر یک مقام دولتی باشد، آنها از شر او نجات خواهد یافت.

پاسخ

رژیم آخوندی ایران حکومت دکتاتوری را در ایران اداره می کند، زیرا مردم عادی با آن مشکل دارند. حتی اگر اوضاع بدتر شود، هیچ کس ناراحت نمی شود. رژیم مستبد کنونی ایران باید نابود شود تا این شر ریشه کن شود و جنگ مزدور و گروه های تروریستی آن نابود شوند.

پاسخ