تحلیل

روسیه در ارائه هواپیمای سوخوی-۳۵ به ایران ناکام مانده است که شایعاتی در مورد تقویت این اتحاد به وجود آورده است.

گزارش از سلام تایمز

یک طیاره جنگی روسی سوخوی (اس یو -۳۵) به تاریخ ۴ میزان سال ۱۳۹۸ از حمیمیم پایگاه نظامی روسیه در ولایت لاذقیه سوریه پرواز می کند. [ماکسیم پوپوف/ خبرگزاری فرانسه]

یک طیاره جنگی روسی سوخوی (اس یو -۳۵) به تاریخ ۴ میزان سال ۱۳۹۸ از حمیمیم پایگاه نظامی روسیه در ولایت لاذقیه سوریه پرواز می کند. [ماکسیم پوپوف/ خبرگزاری فرانسه]

علیرغم توافق بسیار مورد انتظار و تبلیغاتی که رژیم ایران در اوایل سال جاری با مسکو منعقد کرد، در روزهای اخیر رسانه های ایرانی گزارش داده اند که روسیه هواپیماهای سوخوی- ۳۵ (اس یو - ۳۵) را به ایران تحویل نخواهد داد.

مقامات ایرانی در ماه جدی اعلام کردند که ۲۴ فروند هواپیمای جنگنده سوخوی-۳۵ به روسیه سفارش داده اند و آنها را «در طول سه ماه» بدست خواهند آورد.

هواپیماهای جنگی سوخوی-۳۵ نوع ۲۰‍۱۳ از خانواده هواپیماهای سوخوی-۲۷ هستند. اس یو – ۲۷ اصلی به عنوان بخشی از ابتکار نیروی هوایی شوروی در دهه ۱۹۷۰ میلادی ساخته شده است.

طوری تخمین زده می شد که اس یو-۳۵ به مدرن ترین هواپیمای جنگی نیروی هوایی ایران تبدیل شوند و همچنین اولین سیستم هواپیمای جدید این نیرو از سال ۱۳۶۹ شود، زمانی که ایران میگ-۲۹ و اس یو – ۲۴ اس را از اتحاد جماهیر شوروی سابق خریداری کرده بود.

آخرین هواپیمای خریداری شده ایران از روسیه، میگ ۲۹ اس بود که در سال ۱۳۶۹ خریداری شده بود. [Hamshahrionline]

آخرین هواپیمای خریداری شده ایران از روسیه، میگ ۲۹ اس بود که در سال ۱۳۶۹ خریداری شده بود. [Hamshahrionline]

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی با ویاخیسلاو ولودین، رئیس ولسی جرگه (دومای) روسیه دیدار می کند. سیاست «نگاه به شرق» ایران، ایران را به روسیه نزدیکتر کرده است. [president.ir]

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی با ویاخیسلاو ولودین، رئیس ولسی جرگه (دومای) روسیه دیدار می کند. سیاست «نگاه به شرق» ایران، ایران را به روسیه نزدیکتر کرده است. [president.ir]

طبق گزارش‌ها، سوخوی-۳۵هایی که برای تحویل به ایران تعیین شده بودند، در سال ۱۳۹۸ توسط مصر سفارش داده شدند اما هرگز برایشان تحویل داده نشدند.

اخبار معامله تهران برای خرید سوخوی-۳۵ از مسکو تا ماه دلو ادامه یافت و مقامات نظامی ایران گفتند که ناوگان نیروی هوایی ایران قدیمی است و «جنگنده های نسل چهارم و پنجم» در آن وجود ندارد.

در آن زمان، شهریار حیدری، نماینده پارلمان ایران، که در کمیته امنیت ملی فعالیت می‌کند، با قطعیت اعلام کرد که این جنگنده‌ها در اوایل سال جدید خورشیدی به ایران تحویل داده می‌شوند.

در ماه حمل، در بحبوحه پیش بینی ورود این هواپیماها، دولت ایران گفت که «معامله خرید ۲۴ جنگنده اس یو-۳۵ از روسیه را نهایی کرده است».

این قرارداد در سال ۱۳۹۷ و در دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران انجام شد و بر اساس برخی گزارش ها، تهران در آن زمان هزینه خرید را به طور کامل پرداخت کرد.

در ماه جوزا، فرمانده نیروی هوایی ایران بریدجنرال حمید واحدی در یک مصاحبه تلویزیونی به سوالات و گمانه زنی ها درباره جنگنده های اس یو -۳۵ پرداخت.

او گفت، «ما به آنها نیاز داریم، اما نمی دانیم چه زمانی به ناوگان ما اضافه می شوند، زیرا این موضوعی است که باید توسط مقامات عالی رتبه تصمیم گیری شود،»

مانند تمام مسائل مربوط به جمهوری اسلامی، جزئیات مبهم و فاش نشده است و جای زیادی برای حدس و گمان باقی می گذارد.

دولت رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی درباره پرداخت این پول چیزی نمی گوید، رسانه‌های ایرانی در بحبوحه کمبود اطلاعات داخلی بیشتر به نقل از رسانه‌های خارجی می‌پردازند و رسانه‌های فارسی مقیم خارج نیز گزارش‌های ضد و نقیضی درباره این معامله منتشر کرده‌اند.

'توفان در پیالهء چای'

در میان هیاهوهای پیرامون تحویل اس یو - ۳۵ اس، در ماه سرطان مشخص شد که جنگنده های مذکور که از دیر زمانی انتظار آن می شود، نخواهد رسید، و هیچ یک از دولت ها در مورد آن توضیحی ارائه نمی کند.

محمد رضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران، به تاریخ ۲۹ سرطان در پاسخ به سوالی درباره ورود هواپیماهای جنگی به این کشور، گفت، با توجه به اینکه ما توانایی‌های خاصی داریم، ممکن است نیازی به خرید بعض تجهیزات احساس نکنیم.

وی با بیان اینکه ممکن است «کشورهای دیگر حتی برای خرید به ایران بیایند»، ادامه داد، ایران در زمینه فنی، علمی، تولیدی، ساخت، تحقیقات و تمامی جنبه‌های نیروی هوایی جزو کشورهای برتر جهان است.

وی ادامه داد، «با توجه به شرایط مناسب برای تولید در داخل، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توانیم هواپیماهای جنگی را در داخل کشور تولید کنیم».

وی افزود،‌ ایران در حال بررسی گزینه های خود است.

یک تحلیلگر نظامی مستقر در ایران که نخواست نامش فاش شود به ویب سایت خبری المشارق گفت، «ایران از سال ۱۳۶۹، پس از پایان جنگ ایران و عراق، اقدام به خرید هواپیماهای جنگنده کرده است، اما نتوانسته است این کار را انجام دهد،»

این تحلیلگر گفت، «رژیم مطمئن بود که این یک معامله نهایی شده است و سر و صدای زیادی در مورد آن به راه انداخت و سعی کرد با همسو شدن با روسیه، جهان را به این باور برساند که در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ است،»

او گفت، همه اینها مانند طوفانی در یک پیالهء چای ثابت شد، و افزود که برخی گزارش‌ها می‌گویند روسیه تصمیم به صادرات سوخوی-۳۵ و تکنالوژی، پرزه جات و خدمات آنها به ایران گرفته است، اما کاملاً مشخص نیست که چرا این قرارداد شکست خورده است.

وی افزود، حتی مشخص نیست که آیا این قرارداد به نتیجه نرسیده است یا اینکه روسیه به سادگی از تحویل اس یو-۳۵ خودداری کرده است.

مشکل در بهشت

روزنامه تعادل ایران به نقل از یک خبرنگار ایرانی که نامش فاش نشده، نوشته است که واحدی فرمانده نیروی هوایی با خرید جنگنده های اس یو-۳۵ مخالف بود، اما دلیل آن مشخص نیست.

به گفته این روزنامه نگار، دولت روسیه نیز مخالفت خود را با انتقال تکنالوژی، پرزه جات و ترمیم های سوخوی-۳۵ به ایران طی ۳۰ سال آینده، البته به دلیل متفاوت، اعلام کرده است.

برخی از ناظران می گویند، ممکن است این تحویل لغو شده باشد زیرا ارتش ایران برای چند سال به پرزه ها و ترمیم ها نیاز داشت و خواستار انتقال تکنالوژی برای شروع عملیات تولید و خدمات خود بود.

این اختلاف آشکار حتی زمانی رخ می دهد که ایران و روسیه روابط خود را در طول جنگ روسیه با اوکراین تعمیق بخشیده اند، طوری که تهران هواپیماهای بدون سرنشین را به مسکو ارائه می دهد و توافق نامه ای را برای ایجاد تاسیسات تولید پهپادها در روسیه امضا کرده است.

بنا بر گزارش ها، یک هیئت ایرانی به تاریخ ۱۵جدی از شهر یلابوگا روسیه بازدید کرده و از یک «جای خالی» که در آن یک مرکز تولید پهپاد ساخته خواهد شد، بازدید کردند.

بنا به گزارش وال استریت ژورنال و رسانه های ایرانی، این مرکز ۶۰۰۰ فروند از نوع پیشرفته شاهد-۱۳۶ را تولید خواهد کرد.

توقف خرید هواپیما همچنین در حالی صورت می‌گیرد که ایران - با سرمایه‌گذاری بر حواس‌پرتی روسیه با جنگش در اوکراین - به دنبال دست بالا در سوریه است، جایی که دو کشور متحد و در عین حال رقیب هم هستند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روسیه، ایران و پاکستان همیشه در مقابل افغان‌ها دشمنی کرده‌اند. پاکستان و ایران هنوز هم به این دشمنی ادامه می دهند. افغان ها باید همیشه در مقابل این سه کشور به ویژه پاکستان میراث خوار بریتانیا در منطقه آماده باشند. شما نوشته اید که روسیه به ایران هواپیما نمی دهد اما به نظر من این درست نیست. دلیل آن هم این است که در بخشی دیگر از گزارش آمده است که ایران هواپیماهای بدون سرنشین در اختیار روسیه قرار می داد که روس ها اوکراین را بمباران می کردند و اکنون ایران می خواهد که سیستم ساخت پهپادها را در داخل خاک روسیه نصب کند. با درنظرداشت این فرضیه، روسیه نیز بخاطر پنهان شدن از جامعه جهانی، احتمالاً سیستم ساخت هواپیمای سوخو-۳۵ را در داخل خاک ایران نصب خواهد کرد. یا به قول وزیر دفاع ایران خود ایرانی ها می توانند این هواپیماهای جنگی یا مشابه آن را بسازند و دور از دسترس نیست که تخنیکران روسی به آنها کمک کنند. من فکر می کنم یکی از راه های مبارزه با جنایات ایران، پاکستان و روسیه این است که آمریکا و دولت افغانستان (طالبان) بنشینند و به جای دشمنی در مورد شرایط دوستی صحبت کنند. برای این منظور می توان از طالبان خواست که حماقت خود را رها کرده و به جای حماقت، سیستم حکومتی خود را به شکلی مدرن بسازند تا بتواند با جامعه جهانی رقابت کند و مانند یک حکومت ظاهر شود. آموزش زنان، کار، حقوق مدنی، حقوق اقلیت ها... باید تطبیق شود و ایالات متحده شروع به تعامل کند.

پاسخ

روس ها باید به این فکر کرده باشند که در چنین لحظات حساسی از جنگ اوکراین که جهان جلوی آن را می گیرد، چگونه به کشوری مانند ایران که از گروه های اسلام گرا حمایت می کند، هواپیماهای جنگی بدهند. تحویل این هواپیماها از یک سو برای روس ها مفید است اما از سوی دیگر باعث ناراحتی متحد نزدیک خود شده است. این اتفاق خوبی بود که بین این دو کشور اختلافات ایجاد شود. کتی ایران بی ازی هم دنیا این رقم رفت و امد نداره، دست های روس کی هم قطعه شود، زوال ایران خود به خود میایه .

پاسخ