انتخابات

رئیس جمهور ایران پس از رد شدن نامزدها، حاکمان محافظه کار این کشور را محکوم کرد

سلام تایمز و ای اف پی

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، به تاریخ ۷ دلو انتقاد شدیدی از شورای نگهبان، یک ارگان متشکل از فوق محافظه کاران که انتخابات کشور را کنترل می کنند، صادر کرد. [دفتر رئیس جمهور ایران]

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، به تاریخ ۷ دلو انتقاد شدیدی از شورای نگهبان، یک ارگان متشکل از فوق محافظه کاران که انتخابات کشور را کنترل می کنند، صادر کرد. [دفتر رئیس جمهور ایران]

تهران -- رئیس جمهور ایران روز دوشنبه (۷ دلو) پس از آنکه یک ارگان تحت سلطه رقیبان فوق محافظه کار وی، هزاران نامزد را چند هفته قبل از انتخابات رد کرد، راجع به تهدیدها مربوط به «دیموکراسی و حاکمیت ملی» جمهوری اسلامی هشدار داد.

محافظه کاران میانه رو رئیس جمهور حسن روحانی و متحدین اصلاح طلب آنها در یک نزاع عمومی با شورای نگهبان به دلیل رد صلاحیت هزاران نامزد -- به شمول ۹۲ نماینده برحال مجلس نمایندگان -- محاصره شده اند.

این شورا که بر انتخابات ایران نظارت دارد، می گوید که حدود ۹۵۰۰ نامزد احتمالی، تقریبا دو سوم از ۱۴۵۰۰ کاندیدان را از حضوریافتن در انتخابات منع کرده است.

روحانی گفت که رد صلاحیتها باعث شده است تا انتصابات غیر از صندوق رأی در جای دیگری انجام شود.

وبسایت رئیس جمهور به نقل قول از روحانی در دیدار با والیان گفت، «بزرگترین خطر برای دیموکراسی و حاکمیت ملی، روزی است که انتخابات به یک تشریفات تبدیل شود.»

وی افزود، «خداوند هرگز این روز را نیاورد.»

«اجازه دهید ما به مردم اطمینان دهیم و به آنها بگوییم نظام ما یک نظام تک حزبی نیست.»

وی در اشاره به فوق محافظه کاران گفت، «آنها حداقل باید اجازه دهند رقابت و مشارکت ایجاد شود.»

وی از مردم همه اقشار ایرانیان خواست تا رأی دهند، «حتی اگر ... در انتخابات کاستی وجود داشته باشد».

وی گفت، «بعضی اوقات ممکن است بنا به دلایلی بخواهم رأی ندهم، اما برخی اوقات ممکن است اعتماد کافی برای مراجعه به صندوق رأی نداشته باشم؛ این بسیار خطرناک است.»

رشد ناآرامی

این رأی گیری ها پس از یک ماه فاجعه بار برای ایران انجام می شود که در آن اعتراضات ضددولتی پس از آن افزایش یافت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این کشور به سقوط دادن هواپیمای مسافربری اوکراینی، اعتراف کرد.

این اعتراف، و آگاهی از اینکه سپاه پاسداران و مقامات ارشد ایرانی در مورد این رویداد در تلاش برای پوشاندن این حادثه دروغ گفتند، باعث شد که خشم مردم و اعتراضات بی سابقه در سراسر کشور تجدید شود.

رهبران ایران در مواجهه با اقتصاد رو به شکست و جمعیتی که به طور فزاینده ای ناراضی شده اند، تلاش می کنند تا کنترل خود را حفظ کنند، ولی در عین حال به نظر می رسند که در مقابل غرب برخورد سخت گیرانه ای دارند.

در حالیکه تازه ترین تظاهرات با سقوط هواپیمای مسافربری ایران و درک بی کفایتی رهبران ایران در مدیریت کردن این حادثه برانگیخته شده بود، یک خشم پنهان وجود دارد که متوجه مصیبت های اقتصادی دوامدار ایران می شود.

این مشکلات اقتصادی و ناآرامی های داخلی ناشی از آنها تمایل رژیم ایران برای مقابله با غرب در آخرین نمایش را ممکن انعطاف پذیر می سازد.

در تازه‌ ترین نمایش این ناآرامی، یک فرمانده شبه نظامی بسیج ایران -- که روابط عمیقی با سپاه پاسداران دارد-- به تاریخ ۲ دلو توسط مهاجمان ناشناس در ولایت خوزستان به ضرب گلوله کشته شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پس از کوریای شمالی، ایران دیکتاتور ترین کشور در جهان است. همه کشورها باید تعزیرات اقتصادی را بالای ایران وضع کنند.

پاسخ