امنیت

زنان در کندهار علیه کشتن بی تبعیض مردم ملکی توسط طالبان، گردهمایی کردند

گزارش از رازق کندهاری

در این تصویر دیده می شود که، ده ها زن به تاریخ ۱۵ جوزا در شهر کندهار، افغانستان تجمع کردند تا از جنگجویان طالب بخواهند تا از خشونت دست بردارند و با یک آتش بس موافقت کنند. [رازق کندهاری]

کندهار -- ده ها زن به تاریخ ۱۵ جوزا در شهر کندهار، پس از یک بمبگذاری مرگبار در این منطقه که منجر به کشته شدن چندین فرد ملکی شد، تجمع کردند تا از طالبان بخواهند که خشونت را کنار بگذارند و با آتش بس موافقت کنند.

به گفته مقاماتی که طالبان را مقصر می دانند، یک بمب کنار جاده ای یک موتربس کوچک را در کندهار به تاریخ ۱۴ جوزا تخریب کرد، و بر اثر آن نه نفر ملکی، به شمول زنان و کودکان کشته شدند.

در میان معترضین این گردهمایی زنانی بودند که اعضای خانواده خود را در حملات قبلی جنگجویان از دست داده بودند.

روبینا خاکسار ۴۲ ساله، که یک سال پیش همسر خود را به دلیل انفجار یک بمب کنار جاده ای در ولسوالی ارغنداب در ولایت کندهار از دست داد، از طالبان خواست تا از بدنام کردن اسلام دست بردارند و صلح را انتخاب کنند.

در تصویر دیده می شود که، ده ها زن در شهر کندهار به تاریخ ۱۵ جوزا علیه خشونت طالبان در این کشور تجمع می کنند و از این گروه جنگجوی می خواهند که با آتش بس دائمی موافقت کند. [رازق کندهاری]

در تصویر دیده می شود که، ده ها زن در شهر کندهار به تاریخ ۱۵ جوزا علیه خشونت طالبان در این کشور تجمع می کنند و از این گروه جنگجوی می خواهند که با آتش بس دائمی موافقت کند. [رازق کندهاری]

وی گفت، «وی یک دکاندار بود و من از زمان مرگش بدینسو یگانه نان آور خانواده ام هستم.»

خاکسار گفت، «طالبان جنایت بزرگی را علیه من انجام داده اند که من هرگز آنها را نخواهم بخشید، اما من به عنوان یک بیوه از آنها می خواهم: به لحاظ خدا لطفاً دیگر افغان ها را نکشید. دیگر اسلام را بدنام نسازید. ما از وحشیگری شما شرمنده هستیم.»

وی افزود، «این جنگ یک فاجعه است. بازنده این جنگ افغان ها هستند، در حالیکه کشورهای همسایه و جاسوان خارجی از آن سود می برند. طالبان باید بر مردم ملکی رحم کنند و از جنگیدن برای منافع خارجیان دست بکشند.»

وی گفت، «طالبان باید کشتن برادران و خواهران خود را متوقف کنند و با آتش بس دائمی موافقت کنند.»

'ما زیاد تحمل کرده ایم'

نانی بی بی ۵۴ ساله، یک باشنده شهر کندهار، پسرش را به تاریخ ۲۲ ثور در یک کمین طالبان از دست داد.

وی گفت، «پسرم بیرون برای خانواده خرید می کرد که طالبان بی رحمانه وی را در منطقه چوک مدد در شهر کندهار به قتل رساندند. پسرم کار نمی کرد؛ وی تازه تحصیل خود را تمام کرده بود. فرزندان یتیمش اکنون مسؤلیت من هستند. چه کسی را باید بخاطر این وحشت و وحشیگری مقصر بدانم؟»

وی به طالبان عذر کرده گفت، «ما به اندازه کافی تحمل کرده ایم؛ دیگر ما را نکشید. بیائید و خشونت را رها کنید.»

وی افزود، جنگ طالبان «جهاد» نیست.

وی افزود، «این جنگ نه جهاد است و نه جواز دارد. این کاملاً حرام است. افغان های بی گناه مانند خانواده من قربانی می شوند، در حالیکه رهبران طالبان در قطر خوش می گذرانند و افغان ها را با یک نام یا نام دیگر می کشند.»

بی بی گفت، «من از خدا می خواهم که آنها را نابود کند چون آنها ما را نابود کرده اند.»

شایسته گل ۳۸ ساله، یک باشنده شهر کندهار، دو فرزند خود را در اثر انفجار یک بم که در موترسیکل جابجا شده بود به تاریخ ۳۱ ثور در منطقه پیرکلاچه شهر کندهار از دست داد.

وی به یاد آورد، «فرزندان من در روز پنجم عید الفطر در مقابل خانه بازی می کردند که یک بمب طالبان که بر یک موترسیکل جابجا شده بود منفجر شد. من دویدم و دیدم که دو فرزندان من و کودکان دیگر در مقابل خانه آلوده با خون، دراز کشیده بودند.»

شایسته گل افزود، «این برای من یک روز غم بود. طالبان و حامیان آنها قاتلین فرزندان من هستند. من هرگز آنها را نخواهم بخشید.»

وی گفت، «ظلم و ستم که طالبان مرتکب می شوند بی سابقه است. هیچ مادر افغان نمی تواند این را دیگر تحمل کند، و به همین دلیل است که امروز به اینجا آمده ایم تا از طالبان بخواهیم که به گریه آوردن مادران، خواهران و خانمان برادرانشان را متوقف کنند.»

تقاضاها برای مذاکرات صلح

فوزیه یونسی کاکر ۵۵ ساله، یک فعال جامعه مدنی در ولایت کندهار، از طالبان تقاضا کرد که بلافاصله مذاکرات را با حکومت افغان آغاز کنند تا جنگ در افغانستان پایان یابد.

کاکر گفت، کشته شدن افغان ها قابل قبول نیست.

وی گفت، «زنان بیشترین قربانیان جنگ در این کشور هستند که خلاف تمام ارزش های اسلامی و انسانی است.»

كاكر افزود، «من یكی از قربانیان جنگ هستم. طالبان مسؤلیت تلفات مردم ملکی را به عهده دارند، زیرا آنها در خانه ها سنگر می گیرند... که این منجر به مرگ مردم ملکی بی گناه می شود. ما از طالبان می خواهیم یا با آتش بس دائمی موافقت کنند یا خشونت را کاهش دهند

وی گفت، «هر خانواده در منطقه من تحت تأثیر جنگ قرار گرفته است. هزاران خانواده در جنوب، سران خانواده های خود را به دلیل وحشیگری و خشونت طالبان از دست داده اند و اکنون در فقر شدید زندگی می کنند زیرا هیچ نان آور ندارند. این خانواده ها هیچ کسی ندارند -- سران خانواده های آنها در بمبگذاری های طالبان کشته شدند یا به جاسوسی متهم شدند. سپس طالبان آنها را کشتند.»

کاکر افسوس کرد، «من از طالبان می پرسم: ما چه اشتباهی کرده ایم که فرزندان و خانواده های آنها در شهرهای پاکستان پیشاور، اسلام آباد، کراچی و کویته یا در شهرهای ایران مشهد و تهران یا حتی در کشور زیبا و پیشرفته قطر، حق زندگی و تحصیل را دارند، اما ما این حق را نداریم؟».

زرمینه سلیمانخیل، یک فعال جامعه مدنی دیگر و باشنده ولایت هلمند، طالبان را به دلیل انجام دادن خشونت برای رضامندی کشورهای همسایه، محکوم کرد.

این زن ۳۹ ساله گفت، «واضح است که جنگ شما برای منافع شخصی شما است ... اکنون افغان ها ریاکاری و شر شما را می دانند.»

سلیمانخیل گفت، «طالبان، بیائید. حکومت افغان و مردم راه صلح را باز کرده اند. این خشونت را متوقف کنید و صلح کنید. پل ها را نابود نکنید، کودکان و افغان های بی گناه را نکشید. به مثل نیروهای امنیتی افغان، به این ملت خدمت کنید.»

وی هشدار داد، «اگر صلح نکنید، یک روز افغان ها یک قیام ملی را علیه شما آغاز خواهد کرد. آنها به اندازه کافی تحمل کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در طی ۲۰ سال جنگ طالبان، زنان افغانستان بیشترین درد و رنج را متقبل شدند. زیرا این زن ها بودند که شوهر خود را از دست دادند. این زن ها بودند که پسران خود را از دست دادند. هر ورز این زن های بیچاره هستند که با فقر و بیچاره گی دست و پنجه نرم می کنند.

پاسخ

طالبان باید از خدا بترسند و دیگر مردم را به قتل نرسانند و بیایند یک زنده گی مسالمت آمیز را اختیار نمایند. ضرر جنگ مردم بیچاره ملکی می رسد. همیشه در جنگ که بین نیرو های امنیتی افغان و طالبان صورت می گیرد، قرباین اصلی غیر نظامیان می باشند.

پاسخ

عامل همه بدبختی ها گروه طالبان است. از اثر جنگ طالبان با حکومت افغانستان در طی ۲۰ سال گذشته هزار ها تن از افراد ملکی به قتل رسیدند. اگر پس از تشکیل نظام دیموکراتیک طالبان جنگ نمی کرد، حالا مردم افغانستان زنده گی بهتری میداشتند و اقصاد خوبتری میداشت. اما از اثر جنگ اکثری خانواده ها نان آور خانواده شان را در جنگ از دست دادند و هزار ها خانم بیوه شدند و هزار ها کودکان یتیم شدند. ایالات متحده امریکا باید هر چه عاجل به مساله جنگ افغانستان نقطه ای پایان دهد و مردم بیچاره افغانستان را از این وضعیت بحرانی خلاص نماید.

پاسخ