دیپلماسی

باشندگان هرات خواهان حفظ نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به عنوان نتیجه مذاکرات صلح شدند

گزارش از عمر

تقریباً ۱۰۰۰ نفر از باشندگان هرات به تاریخ ۲۰ میزان در شهر هرات گردهم آمدند تا حمایت خود را از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان ابراز کنند. اشتراک کنندگان از طالبان و همچنان حکومت افغانستان در مذاکرات صلح در دوحه مرکز قطر، خواهان حفظ نقش نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان شدند. [عمر]

هرات -- باشندگان ولایت هرات می گویند، در حالیکه طالبان و حکومت افغانستان مذاکرات صلح را ادامه می دهند، نقش نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان باید حفظ شود.

شیرمحمد عباس استانکزی مذاکره کننده ارشد پیشین طالبان که اکنون به عنوان معاون دفتر سیاسی طالبان در دوحه کار می کند، سال گذشته در مصاحبه ای با وبسایت خبری طرفدار طالبان Nunn.asia گفته بود که نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان منحل خواهد شد.

بعداً استانکزی سخنان خود را پس گرفت، اما باشندگان هرات می خواهند مطمئن باشند که سرنوشت نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در دوحه، جایی که حکومت افغانستان و طالبان درگیر مذاکرات آهسته صلح هستند، وارد مذاکره نمی شود.

تقریباً ۱۰۰۰ نفر از باشندگان ولایت هرات به تاریخ ۲۰ میزان در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی در مرکز این ولایت گردهم آمدند تا حمایت خود را از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، ابراز کنند.

صدها تن از باشندگان هرات در یک اقدام نمایشی تابوتی را که روی آن «جنگ نابود باد» نوشته شده بود، به تاریخ ۲۰ میزان در شهر هرات دفن می کنند. [محمد ابراهیم]

صدها تن از باشندگان هرات در یک اقدام نمایشی تابوتی را که روی آن «جنگ نابود باد» نوشته شده بود، به تاریخ ۲۰ میزان در شهر هرات دفن می کنند. [محمد ابراهیم]

حدود ۱۰۰۰ نفر از باشندگان هرات به شمول زنان به تاریخ ۲۰ میزان در شهر هرات گردهم می آیند تا در میان مذاکرات صلح بین الافغانی از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان حمایت کنند. [عمر]

حدود ۱۰۰۰ نفر از باشندگان هرات به شمول زنان به تاریخ ۲۰ میزان در شهر هرات گردهم می آیند تا در میان مذاکرات صلح بین الافغانی از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان حمایت کنند. [عمر]

آنها گفتند، انکشاف و عزت افغانستان طی دو دهه گذشته با فداکاری نیروهای امنیتی بدست آمده است.

امید حقجو یکی از باشندگان شهر هرات گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان همیشه از مردم و کشور دفاع کرده و با در خطر انداختن زندگی خود، تروریست ها را مهار کرده اند.

وی گفت، «ما از نیروهای امنیتی خود به شدت حمایت می کنیم و حفظ کردن این نیروها خط سرخ ما در مذاکرات صلح است. ما امیدواریم که در جریان مذاکرات صلح دستاوردهای نیروهای امنیتی نادیده گرفته نشود.»

حقجو گفت، افغان ها همیشه از نیروهای امنیتی پشتیبانی خواهند کرد و هرگز اجازه نخواهند داد که کسی بر سرنوشت نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان که مدافعین و قهرمانان مردم افغانستان هستند، معامله کند.

پروانه حمیدی یکی از باشندگان شهر هرات گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در خط مقدم جنگ به جنگیدن با تروریست ها پرداخته و به خاطر دفاع از کشور و مردم، جان های خود را در معرض خطر قرار داده اند.

وی گفت، افغان ها هرگز فداکاری های نیروهای امنیتی را فراموش نخواهند کرد. ما خواهان صلح هستیم و جنگ باید متوقف شود تا که نیروهای امنیتی ما دیگر جان های خود را از دست ندهند.»

حمیدی گفت، «نگهداشتن نیروهای امنیتی خط سرخ ما در مذاکرات صلح است و هیچ معامله ای نمی تواند در مورد سرنوشت آنها انجام شود. ما نمی خواهیم به عقب برگردیم و اجازه نخواهیم داد که نیروهای امنیتی ما منحل شوند.»

امید ناب یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، حکومت افغانستان نباید در مورد سرنوشت نیروهای امنیتی انعطاف پذیری داشته باشد.

وی گفت، «نیروهای امنیتی یک خزانه ملی افغان ها هستند و هیچ کس حق تصمیم گیری در مورد سرنوشت آنها را ندارد.»

قویتر از همیشه

افسران نظامی سابق می گویند، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان -- به ویژه نیروهای خاص اردوی ملی افغان، پولیس ملی و ریاست امنیت ملی -- طی سال های اخیر چنان قویتر شده اند که هیچ دشمنی توانایی درگیری مستقیم با آنها را ندارد.

تورنجنرال ظاهر عظیمی سخنگوی پیشین وزارت دفاع گفت، نیروهای ایالات متحده و ناتو به مدت تقریباً دو دهه در آموزش و تجهیز نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان کمک کرده و میلیاردها دالر هزینه کرده اند و آنها هرگز این نیروها را رها نخواهند کرد.

وی گفت، «این یک نگرانی بی معنی است که گویا نیروهای امنیتی منحل می شوند زیرا چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد و مجاز نخواهد بود. انحلال نیروهای امنیتی هرگز توسط طالبان در جریان مذاکرات صلح مطرح نشده است.»

وی گفت، «ظرفیت و توانایی نیروهای امنیتی به ویژه اردوی ملی، كوماندوها و نیروهای خاص، به حدی رسیده است كه حتی اگر كسی بخواهد آنها را منحل كند، قادر نخواهد شد.»

عظیمی گفت، «ارتش ایالات متحده چند هفته پیش چهار بال هلیكوپتر سوپر توکانو را در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار داد و به طالبان پیام داد كه جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده به حمایت از نیروهای افغان ادامه می دهد.»

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان به تاریخ ۱۶ میزان در مصاحبه اش با طلوع نیوز گفت، حکومت افغانستان به شکل کامل باقی خواهد ماند و طالبان نیز به این حکومت خواهند پیوست.

مهدی حدید یک عضو شورای ولایتی هرات گفت، مردم افغانستان و جامعه جهانی از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان پشتیبانی می کنند و هرگونه نیت بد نسبت به نیروهای امنیتی، شکست خواهد خورد.

وی گفت، «مردم ما با تمام توان از نیروهای امنیتی پشتیبانی کرده اند و آنها این کار را ادامه خواهند داد. در غیاب نیروهای پولیس، اردوی ملی و امنیت ملی، افغانستان دوباره به یک پناهگاه امن برای تروریست ها تبدیل خواهد شد و مردم ملکی تنها کسانی خواهند بود که از شرایط سخت و روزهای سیاه رنج ببرند.»

وی گفت، «نهادهای امنیتی درگیر سیاست نیستند و هیچ نقشی در معاملات سیاسی ندارند اما در محافظت از کشور و مردم در برابر گروه های تروریستی داخلی و خارجی نقش اساسی دارند. افغان ها هرگز اجازه نخواهند داد که نیروهایشان با چالش های سیاسی روبرو شوند.»

حدید گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به اندازه کافی مهارت ها و ظرفیت های خود را بهبود بخشیده اند و آنها اکنون قادر هستند که از افغانستان دفاع کنند و با گروه های تروریستی مبارزه کنند.

'جنگ نابود باد'

در همین حال، بیش از ۵۰۰ نفر از باشندگان و علمای دینی به تاریخ ۲۰ میزان در شهر هرات تظاهرات جداگانه ای را برگزار کردند تا از طالبان و حکومت بخواهند تا آتش بس را اعلام کنند و مذاکرات صلح را در اسرع وقت ادامه دهند.

در جریان این تظاهرات آنها تابوتی را که روی آن «جنگ نابود باد» نوشته شده بود، دفن کردند.

تظاهرات مشابه به تاریخ ۱۹ میزان در جلال آباد ولایت ننگرهار صورت گرفت.

فرخنده حقپال یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، «ما از طالبان می خواهیم که همه خواسته های خود را با هیئت حکومت مطرح کنند و با اعلام آتش بس به مذاکرات صلح بپیوندند. وقتی جنگ و خونریزی ادامه داشته باشد، مذاکرات صلح معنایی ندارند.»

وی گفت، کشتار افغان های بی گناه باید متوقف شود و طالبان دیگر نباید به شهرها و ولسوالی ها حمله کنند زیرا مردم ملکی بیشترین صدمه خشونت را متحمل می شوند.

مولوی محمد رحیم یک عالم دینی در شهر هرات گفت، «مردم ملکی برای ادامه جنگ و ناآرامی ها حوصله ندارند و آنها خسته شده اند. طالبان و حکومت باید در اسرع وقت در مورد آتش بس موافقت کنند.»

وی گفت، «ما از طالبان و حکومت می خواهیم که با یکدیگر صبر و انعطاف نشان دهند و از سخت گیری دست بردارند. اگر هر دو طرف انعطاف پذیری داشته باشند و به خواسته های ملت گوش فرا دهند، ما به زودی شاهد صلح و آتش بس خواهیم بود.»

وی با افزودن اینکه جنگ زندگی ها، اقتصاد و امنیت همه افغان ها را نابود کرده و ادامه آن به نفع هیچ کس نیست گفت، جنگ طالبان چیزی جز یک جرم نیست.

شیراحمد احمدیار یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، «حضور حکومت و هیئت های طالبان در قطر، به ایجاد صلح و پایان جنگ در افغانستان امیدواری را ایجاد کرده است، اما اگر این مذاکرات متوقف شود، افغان ها را از آینده خود ناامید خواهد کرد.»

وی گفت، «مذاکرات صلح در قطر یک فرصت طلایی در تاریخ این کشور است که نباید آن را از دست داد.»

احمدیار گفت، مردم افغانستان خواهان آتش بس و حفظ دستاوردهای دو دهه هستند و آنها امیدوارند كه مذاکرات صلح به نتیجه ای برسند كه بتواند به ۴۰ سال جنگ پایان دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم کل روز بخاطر دفاغ از نظام صدا بلند می کنند، حد اقل برای یک بار از مقامات حکومت افغانستان نیز بخواهد که شما هم پروسه صلح را تخریب نکنید و همه روزه طالبان را دشمنام ندهید و در مورد اینکه طالبان صلح نمیخواهند دروغ پراگنی نکنند. همه روزه مقامات افغان در محافل رسمی راز های مذاکرات قطر را در رسانه ها فاش می کنند اما طالبان این کار را نمی کنند. تا زمانیکه اینها به یک توافق نهایی نرسند ضرور نیست که هر روز اینها گپ ها و جنجال های که در میز مذاکره رخ میدهند اینها در رسانه ها افشا کنند و مساله فقه حنفی و جعفری را مطرح کنند و احساسات اهل تشیعه را بر انگیزند.. چهل سال در این کشور جنگ جریان داشت و شاید در میز مذاکره بین هر دو تیم جنگ و نزاع رخ بدهند بناءً لازم نیست که این جنجال ها را در رسانه ها برای مردم بگوییم و مردم کشور را نگران بسازیم. اگر واقعیت را بگوییم مقامات حکومت افغانستان نیز عاشق قدرت هستند و نمی خواهند که بخاطر صلح کشور قربانی دهند. صلح قربانی میخواهد. هر دو طرف باید آماده این قربانی باشد. در غیر آن صلح در این کشور نمی آید.

پاسخ